Тема. Вступ. Краса і багатство української мови. Мета уроку Навчальна



Скачати 54.37 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір54.37 Kb.
Тема. Вступ. Краса і багатство української мови.

Мета уроку

1.Навчальна: ознайомити учнів із висловлюваннями світових та українських культурних діячів про роль і значення рідної мови, на зразках художніх творів розкрити її красу і багатство.

2. Розвиваюча: розвивати інтерес школярів до вивчення мови , удосконалювати вміння учнів чітко висловлювати та аргументувати свої думки.

3.Виховна: виховувати любов до рідної мови як скарбниці духовності рідного народу.

Цілі.

Учні знатимуть: історію розвитку рідної мови, її роль у житті людини і суспільства, засоби милозвучності української мови.

Учні вмітимуть: використовувати багатство рідної мови у мовленні.

Обладнання: книжки про мову, вірші, портрети визначних мовознавців, поетів Т.Шевченка, М.Рильського, Д.Білоуса, тлумачний словник української мови.

Тип уроку: урок засвоєння та поглиблення знань.

Ну що б, здавалося, слова…..

Слова та голос – більш нічого.

А серце б’ється – ожива,

Як їх почує!...

Тарас Шевченко

І. Організаційний момент.

Ось і дзвінок пролунав,

Для навчання час настав.

Щоб країні прислужитись,

Ви повинні добре вчитись!

ІІ. Мотивація діяльності учнів.

Багато є таємниць у світі, і одна з найбільших з – поміж них – мова. Здається, ми знаємо якесь слово, ніби розуміємо його. Проте все, що закладено в нього впродовж віків, нерідко не можемо повною мірою видобути. Потрібно докласти чимало зусиль, щоб заховане у слові постало перед нами у всій красі, глибині, неповторності.

З раннього дитинства і до глибокої старості людина невіддільно пов’язана з мовою. Це єдине знаряддя, що робить людину нездоланною в пошуках істини.

ІІІ. Актуалізація опорних знань .

1.Гра «Мікрофон». Дібрати епітети до слів мова і мовлення. (слайд№6)

Мова – 1.Здатність говорити.

2.Засіб людського спілкування .

Мовлення – 1.Спілкування людей між собою за допомогою мови.



2. Вікторина «Походження мови». (Слайд №7)

- Скільки існує мов на світі? (Близько 3000 мов)

- До якої групи мов належить українська мова? (До східнослов’янських)

- Назвіть інші мови, які належать до цієї групи? (Російська та білоруська)

- Українська мова багата, красива і милозвучна. Яке місце за милозвучністю вона посідає у світі? (2-ге після італійської)

- Яка державна мова України?

- Які засоби милозвучності ви знаєте?

ІV. Освоєння теми року. Виконання системи завдань.


  1. Колективне опрацювання опорної схеми. (Слайд №10)



Засоби милозвучності



Багата синоніміка:

  • На рівні слів (чорногуз, бусол, бусел,бузько, гайстер);

  • На рівні речень (Після дощу яскраво зазеленіла озимина. – Пройшов дощ – і яскраво зазеленіла озимина.)





Багатозначність слів:

- Азовське море ; Каховське море(штучне водоймище); море сміху (велика кількість чогось );

-з-за моря (здалека); крапля моря (мало)


Милозвучність :

- чергування у –в, і –й на межі слів ;

- спрощення груп приголосних( користь – корисний);

- варіанти прийменників з , із, зі; від, од



Різноманітність граматичних засобів:

-зменшено-пестливі форми (вітер- вітерець –вітрик – вітронько);

-збільшено-згрубілі форми (вітрище – вітрюган-- вітрисько)


2. Прочитайте, правильно вживаючи у-в, і-й. Поясніть вживання.(Слайд №11)

(У,в)чися ,дитино, бо (у-в)читися треба !

(У,в)чися, глибоко, хай розум не спить,

Хай серце (і,й) дух росте (в,у)силу,

Хай книжка розкрита любові навчить.

(Д. Білоус)



3. Робота з текстом. Визначте тему й основну думку висловлювання.(Слайд №12)

У мові є одиниця, без вивчення якої немислиме пізнання всього механізму мови. Ця одиниця – слово.

Усі діяння наші. Думи і сподівання закріплюються у слові. Слово – наше найзіркіше око, наймогутніша сила. У слові постать перед нашим зором сторінки давньої історії і здобутки майбутнього. Промовляють до нас високі снігові вершини гір, водоспади Америки і Африки, льодові пустелі Арктики, глибінь космосу. Стають зримими найдрібніші частинки всесвіту.

За допомогою слова ми проникаємо у думи і почуття, які хвилювали людей за тисячоліття до нас. Слово – найвірніший посланець з минулого в сьогодення і з сьогодення у прийдешнє. Завдяки його могутності не замулюється людський досвід. Це схованка мудрості і невмирущості. ( За І.Вихованцем)



  • Доповніть почуту інформацію, розкажіть, що цікавого ви знаєте про мови світу і про українську мову, її долю, історію розвитку.

  • Запишіть власні назви, що прозвучали в тесті. Поясніть наявні в них орфограми. Від власних назв утворіть прикметники за допомогою суфікса –ськ-. Прокоментуйте чергування.

4.Спостереження над мовою художніх текстів. (Слайд №13)

Хто дід? Мова

З’їжджаються дочки у гості до діда: Ой, яка чудова українська мова!

Ось там Завірюха санчатами їде, Де береться все це, звідкіля і як?

За нею Метелиця снігом мете, Є в ній ліс – лісок – лісочок, пуща,

Хурделиця Хугу з собою веде, гай, діброва.

А тільки-но вітер у полі завіє, Бір, перелісок, чорноліс. Є іще й

Як стануть на лижі Хуртеча й Завія. байрак.

Нарешті удвох з Заметіллю приїхала

Найменша -- улюблена донечка Віхола.


  • Які багатства української мови ілюструють ці вірші?

5. Фізкультхвилинка. (Слайд №15)

Утомився 6 клас,


відпочити настав час,
станемо поміж рядами,
зробимо вправи разом з нами.
М’язи всі порозминаємо,
трохи в ножиці пограємо,
нарубаємо дров про запас,
якщо зникне раптом газ.
Зігнутими за потилицю руками
станемо в полі вітряками.
Вліво-вправо вітер хитає,
з вітряками в полі грає.
Одне до одного повернемося,
одне одному посміхнемося.
А тепер тихенько сідаємо,
тему нашу далі вивчаємо.

6. Перепишіть речення, уставляючи пропущені літери. Визначте у реченнях ключові слова. З’ясуйте їх значення за словниками. (Слайд №14)

Одним з найбіл..ших скарбів, які успа..ковує кожний народ від своїх предків, є, незап..речно, його рідна мова. Мова ця -- то дзеркало душі народу, то святиня, з котрою зв’язане не тільки м..нуле, але і майбутнє народу і його повага в світі (М. Подолинський). Так в п..лу на шляху наша мова була, і м..слива рука ії з пилу взяла. І, як зорю ясну, вище хмар піднесла. І, на злість ворогам, засіяла вона, як алмаз дорогий, як та зоря ясна (В. Са- мійленко).



7. «Ми – дослідники». Встановіть відповідність між словами іншомовного походження і власне українськими. (Слайд №16)

1 конкурс А освітлення

2 ілюмінація Б змагання

3 кулінарія В походження

4 портрет Г куховарство

5 генеза Ґ зображення

6 арбітр Д суддя

8.Творче завдання. Знайдіть продовження висловів, визначте їх тему. (Слайд №17)

Говори мало, слухай багато…

Слово до слова -- …і лід розмерзає.

Скільки я знаю мов… складеться мова.

І від солодких слів … стільки разів я людина.

Від теплого слова… буває гірко.



V. Підсумки уроку. Оцінювання. (Слайд №18)

Закінчіть речення.

• Що нового я дізнався (-лась) про рідну мову?

• До якої групи належить українська мова?

• У чому виявляється багатство української мови

• Що зумовлює милозвучність української мови? Навести приклади!

• На цьому уроці для мене найцікавішим (найкориснішим) було…»



VІ. Домашнє завдання (на вибір) (Слайд № 19)

1.Випишіть висловлювання про мову українських письменників.



2. Запишіть за алфавітом прізвища українських письменників, яких ви вивчали у 5 класі.

3. Складіть і запишіть висловлювання на тему ,,Не бійтесь заглядати у словник!”


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка