Тема: Вміння прощати Мета і завдання



Скачати 141.38 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір141.38 Kb.


Тема: Вміння прощати

Мета і завдання: Допомогти учням зрозуміти, що прощення є виявом любові; розвивати вміння проводити паралелі між біблійним матеріалом та нашим сьогоденням; допомогти усвідомити, що Бог прощає нам, коли ми прощаємо ближньому; обговорити прояви любові та прощення в житті; формувати в характері учнів уміння прощати; виховувати дітей на принципах християнської моралі.

Наочність: Святе Письмо; пісня "Блудний син"; ілюстрації до притчі про блудного сина; схема-мапа "Останні місяці служіння Ісуса Христа"; репродукція картини "Повернення блудного сина" Рембранта; репродукції картин Т.Г. Шевченка "Притча про блудного сина", аркуші паперу, дві свічки: велика і мала; ваза з чистою водою, камінці.

Міжпредметиі звя’зки: історія, українська література, художнє мистецтво.

Ключові вірші:

І. «І коли стоїте на молитві, то прощайте, як маєте що проти кого, щоб і Отець ваш Небесний пробачив вам прогріхи ваші» (Мр. 11, 25).

ІІ. «А коли ви не будете людям прощати, то й Отець ваш не простить вам прогріхів ваших» (Мт. 6, 15);

ІІІ. «А ви один до одного будьте ласкаві і співчутливі, прощаючи один одному, як і Бог у Христі простив вам» (Еф.4,32)

ІV. «Боже милосердя завжди готове прийняти тих, які щиро каються» (Василій Великий).

V. Біблія не антична, не сучасна,— вона вічна. (Лютер)



Біблійний уривок – притча «про милосердного батька [блудного сина]»:

«І Він оповів: „У чоловіка одного було два сини. І молодший із них сказав батькові: „Дай мені, батьку, належну частину маєтку!” І той поділив між ними маєток. А по небагатьох днях зібрав син молодший усе та й подавсь до далекого краю, і розтратив маєток свій там, живучи марнотратно. А як він усе прожив, настав голод великий у тім краї, - і він став бідувати. І пішов він тоді і пристав до одного з мешканців тієї землі, а той вислав його на поля свої пасти свиней. І бажав він наповнити шлунка свого хоч стручками, що їли їх свині, та ніхто не давав їх йому. Тоді він спам’ятався й сказав: „Скільки в батька мого наймитів мають хліба аж надмір, а я отут з голоду гину! Устану, і піду я до батька свого, та й скажу йому: „Прогрішився я, отче, проти неба та супроти тебе... Недостойний я вже зватись сином твоїм; прийми ж мене, як одного з своїх наймитів”... І, вставши, пішов він до батька свого. А коли він далеко ще був, його батько вгледів його, - і переповнився жалем: і побіг він , і кинувсь на шию йому, і зачав цілувати його! І озвався до нього той син: „Прогрішився я, отче, проти неба та супроти тебе і недостойний вже зватися сином твоїм”... а батько рабам своїм каже: „Принесіть негайно одежу найкращу, і його зодягніть, і персня подайте на руку йому, а сандалі на ноги. Приведіть теля відгодоване та заколіть, - будемо їсти й радіти, бо цей син мій був мертвий – і ожив, був пропав – і знайшовся!” І почали веселтитись вони. А старший син його був на полі. І коли він ішов й наближався до дому, почув музики та танці. І покликав одного зо слуг, та й спитав: „Що це таке?” А той каже йому: ”То вернувся твій брат, і твій батько звелів заколоти теля відгодоване, - бо ж здоровим його він прийняв.” І розгнівався той, - і ввійти не хотів. Тоді вийшов батько його, й став просити його. А той відповів і до батька сказав: „Ото, стільки років служу я тобі, і ніколи наказу твого не порушив, - ти ж ніколи мені й козеняти не дав, щоб із приятелями своїми потішився я... Коли ж син твій вернувся оцей, що проїв твій маєток із блудницями, - ти для нього звелів заколоти теля відгодоване”... І сказав він йому: „Ти завжди зо мною, дитино, і все моє – то твоє! Веселитись та тішитись треба було, бо цей брат твій був мертвий – і ожив, був пропав – і знайшовся!» (Лк. 15, 11-32).

Словник термінів та понять:

«прощення» – цілковите забуття особистих образ, викреслення їх зі своєї пам’яті;

«милосердний батько» – батько, котрий прощає і приймає своєю любов’ю;

«блудний син» – син, котрий – у вихорі особистих думок, переконань, вчинків… – вчинив непослух батькові, здійснив подорож у невідоме, яка звела його з правильного шляху.



Хід уроку

І. Оганізаційний момент.

ІІ. Привітання, налагодження контакту з дітьми.

ІІІ. Молитва перед наукою. Мотивація перед молитвою.

Сьогодні ми помолимось за те, щоб Бог світлом своєї науки просвічував наші серця, робив їх відкритими до Нього і до ближніх своїх, давав нам розуміння своїх провин, навчив нас прощати так, як Він прощає нам провини наші. Молитва «Отче наш»

IV. Входження в тему.

Вчитель. Питання стосунків між членами родини досить важливе і актуальне. Саме в колі сімʼї ми навчаємось елементарних правил поведінки, піклування один про одного, допомоги. Тут вирішуються питання про наше майбутнє життя. Тут проводяться родинні свята, тут можна отримати будь-яку допомогу. І дуже добре, коли родина є дружною. Як тільки розпочинається будь-який поділ, мають початок і проблеми.

Біблійна історія, яку ми читатимемо сьогодні, розповідає нам про батька, який мав двох синів. За юдейським законом, старший син одержував дві третини батькового спадку, тому мав опікуватися батьками аж до їхньої смерті. Молодший мав би отримати одну третину. Але, згідно з традицією єврейського народу, було заборонено ділити між собою спадщину батька ще при його житті. Через це, поділ майна, про який йдеться у притчі, виглядав дуже дивно.

Наголосимо і на тих обставинах, за яких Ісус виголосив притчу: «І нарікали фарисеї та книжники, кажучи: Він приймає митарів та грішників і їсть з ними» адже саме вони – «фарисеї та книжники» – наштовхнули Учителя до відображення ситуації у вигляді притчі, щоб показати любов Бога до тих, хто навернувся від гріха, та дати можливість розмислити над Божими заповідями тим, хто егоїстично вважає себе «ближчим» до Господа.



Розповідаючи цю притчу фарисеям, які дотримувались кожної букви Закону і зневажали грішників, Ісус Христос намагався навчити їх любити і прощати.

V. Оголошення теми і мети уроку. І сьогодні тема нашого уроку «Вміння прощати». Мета уроку: зрозуміти, що прощення є виявом любові; усвідомити, що Бог прощає нам, коли ми прощаємо ближньому.

VІ. Вивчення нового матеріалу.

Вчитель. - Євангельське кредо – це кредо прощення, милосердя і любові. Ісус Христос у своїй Євангелії навчає: «А коли ви не будете людям прощати, то й Отець ваш не простить вам прогріхів ваших» (Мт. 6, 15);

«І коли стоїте на молитві, то прощайте, як маєте що проти кого, щоб і Отець ваш Небесний пробачив вам прогріхи ваші» (Мр. 11, 25).(Зачитування І і ІІ ключових віршів).



Апостол Павло, несучи у світ науку Христа, у посланні до Ефесян наголошує: «А ви один до одного будьте ласкаві і співчутливі, прощаючи один одному, як і Бог у Христі простив вам» (Еф.4,32).

Тема прощення мала місце і в Старому Завіті. Пригадаймо, яка біблійна історія Старого Завіту відображала прощення? (Історія про Йосифа і його братів).

Повернувшись до Нового Завіту ,пригадаймо, які із прочитаних нами притч навчають нас милосердю і любові (Притча про милосердного самарянина, притча про загублену і віднайдену вівцю).

- Давайте подумаймо і дамо відповіді на питання, обґрунтовуючи свою думку конкретними прикладами.(Завдання 1 у підручнику на сторінці 78).

- Виконання завдання 2 у підручнику. (Складання сонечка, що випромінює тепло).( На фоні мелодії).

- Тему прощення і безмежного батьківського милосердя розкриває притча «Про блудного сина». ЇЇ ще називають улюбленою притчею християн, так як вона торкається життя кожної людини.

Притчу про блудного сина можна прочитати в Євангелії від Луки, 15:11-32.



Якщо Лука у своїй Євангелії дотримується хронологічної послідовності, то ця притча була розказана Ісусом, коли Йому йшов 33-й рік. Він здійснював Свої останні подорожі, зціляючи людей, показуючи їм Свої чудеса, і більш ймовірно, що перебував саме на території Зайордання. (Вчитель користується картою).

- Перед тим, як читати притчу, подумайте і запишіть, що означає слово «прощення» та словосполучення «блудний син».(Робота в парах). (Метод мозгового штурму: Учні на сердечках («прощення», «Милосердний батько») і стрілі («блудний син») записують визначення цих понять і приклеюють на дошці). ( На фоні мелодії).

Вчитель зачитує і пояснює. Учні записують визначення понять в зошити.

- А зараз ознайомимось із притчею «Про блудного сина», читаючи Біблію.(Читання притчі в ролях).

  • Бесіда за питаннями у підручнику(с.80-81). Дані питання відворюють характеристику образів притчі. ( У формі нтервʼю. Робота в парах, взаємодопомога пар). (Яка пара найкраще справилась із завданням).

Батько: Не дослухавши слів вибачення, батько розпорядився принести одяг, перстень, сандалі і справити гостину на честь синового повернення. Одяг – це прообраз багатства, перстень – прообраз влади, сандалі – прообраз волі.

Молодший син: не знає, що батько не переставав його любити і чекати на нього.

Старший син: Великою проблемою у притчі є старший син. Він далеко не праведний, за якого себе видає. Старший брат завидує молодшому, заздрить такому легкому прощенню такого задавненого гріха. Тому дослідники Святого Письма часто приходять до думки: це ще невідомо, хто у притчі є більшим грішником – молодший чи старший брат.

  • Пояснення вчителем моралі притчі. Як ви думаєте, діти,кого у цій притчі ми розуміємо під образом батька. Так, це Господь Бог. Молодший син – це кожен з нас, старший син - заздрісний фарисей. Ця притча – це знак великого милосердя Божого до людини, яка кається. Саме з цього огляду притча має і другу назву «Притча про милосердного батька».

  • Записи моралі в зошити. Притча вчить щиро прощати ближнім їхні провини.

- А зараз придивімось до найцікавіших моментів притчі…(80)і поділимо її на розділи. Маючи проілюстровану притчу, підберемо заголовки та відповідні слова.

Батько проводжає сина в дорогу



Син, на чужині, провадить гріховне життя




Розтративши гроші батька, син найнявся свинопасом.




Повернення сина




Батько виходить на зустріч синові




Великий бенкет

До цих ілюстрацій необхідно підібрати відповідні слова:

любов



вибір




жаль




каяття




прощення




любов

  • Вчитель разом з учнями спільно роздумують над ілюстрованою притчею за допомогою запитань:

  • Яким ми бачимо батька своїх синів? (Люблячого і прощаючого)

  • Чому він прощає своєму синові? (Бо любить свого сина)

  • Чи розуміють сини батькову любов? Ні. Чому? Для обидвох синів батько – це цар, якому вони служать. Підтвердити це цитатами зі Святого Письма. («Прийми мене як одного з твоїх наймитів, - каже молодший син», «Ось стільки років служу тобі… - дорікає молодший».

Вчитель. Для батька ж вони залишаються синами. Він чекає на їх розуміння свого синівства і покаяння. Подібно, як Бог чекає на навернення кожної людини.

«Боже милосердя завжди готове прийняти тих, які щиро каються» - писав отець Церкви Василій Великий).

Глибинний зміст цієї притчі у безкінечному Божому милосерді до нас, незалежно від того, як ми себе поводимо, чи як блудний син, чи як старший.

Зачитаємо, як український письменник Остап Вишня проявив прощення і милосердя до людини у найважчу для себе годину. (Завдання 6 у підручнику на с. 82 . Прочитати текст і дати відповіді на питання).

Сюжет Притчі про блудного сина не раз використовували художники різних епох і народів. Особливо великою популярністю користувався він серед художників голландської школи живопису. Один із яскравих прикладів — картина Рембрандта «Повернення блудного сина». З італійських художників цей сюжет зустрічається у Сальвадора Роза.

«Повернення блудного сина» — найбільше полотно Рембрандта на релігійну тему. Рембрандт зосередився на самій суті притчі — зустрічі батька із сином і прощенні. Автор відтворює символіку притчі. (Пояснення вчителя). Лише у ХХІ столітті дослідники розгледіли у батька дві руки: одну чоловічу(батьківську), а другу – жіночу (материнську).

- Аналіз репродукції картини "Повернення блудного сина"


(один з учнів мав випереджувальне домашнє завдання -
проаналізувати цю картину).

Учень. Рембранд використовує прийоми виділення головного за допомогою світла. В цій картині світло падає на батька і сина, підкреслюючи важливість цих фігур і залишаючи в більш густій тіні фігури інших людей.

Фігури головних героїв виражають складну гаму почуттів: розкаяння і милосердя, безмежну любов і гіркоту пізнього духовного прозріння. Ці образи одна із вершин психологічного таланту Рембрандта.



Вчитель. Зверталися до Притчі про блудного сина і в Україні.

Вчитель. Як відомо, у малярській спадщині Шевченка існує серія картин-сепій на тему «Притчі про блудного сина», які намальовані на засланні і на кожній з яких поступово відображено шлях деградації та гріхопадіння.

У картинах – «Програвся в карти», «У корчмі», «У хліві», «На кладовищі», «У в’язниці», «Покарання колодкою», «Покарання шпіцрутенами», «Серед розбійників» – зображено поетапний низхідний рух головного героя до морального та соціального дна. Полотна передають сучасну Шевченкові епоху, вади тогочасного суспільства. (Картина у підручнику на сторінці 83).



  • Повідомлення учня про картини - сепії Т.Г. Шевченка із серії «Притча про блудного сина». (Учень мав випереджувальне завдання).

Учень. Сепії - це картини, які виконані фарбою із чорнильної залози. Вони сірі, зеленуваті, рудуваті, брунатні. Всі ці відтінки сепій створюють враження примарності всього, що відбувається на картині. Така тональність аркушів несе в собі настрій відчаю, безвиході.

На превеликий жаль, не всі грішники визнають себе грішниками, і, досягнувши дна морального падіння, вже звідти не повертаються. Такий стан грішника показав у своїх картинах Т.Г. Шевченко.

А художнє полотно на тему цієї притчі відомого українського художника з Трускавця, нашого сучасника – Михайла Біласа експонувалися на виставці в Канаді.

Мотиви Притчі про блудного сина звучать в музиці норвезького композитора Едварда Гріга, у піснях багатьох українських виконавців.

А зараз прослухаємо пісню «Блудний син» у виконанні гурту «Аве Марія». (Прослуховування пісні «Блудний син»).

Вчитель. Притча перегукується з однією із заповідей Божих. Як ви гадаєте, з якою? Щоб дізнатись, із розсипаних слів складіть речення. Так, це заповідь «Шануй батька і матір свою, щоб тобі добре було і щоб ти довго прожив на землі.» Вона єдина з Декалогу, яка обіцяє людині довге і щасливе життя вже тут, на землі. Ось чому, діти, батьків належиться любити, шанувати, не завдавати прикрощів, не соромитися, коли вони старші і хворі. Це каже нам Бог! Батьки – заступники Божі на землі, посередники між дітьми і Богом. І коли ми не слухаємо своїх батьків, ми є блудними синами і дочками.

Дуже актуальною звучить Притча про блудного сина сьогодні в Україні. Різними є причини віддалення людей від України, перетворення материних синів на блудних. Перш за все тому, що не були господарями у своєму домі та вимушені були шукати талану по інших світах. Серед розвіяних вітром історії є багато таких, що хотіли і хочуть повернутись на рідну землю і віддавати свої сили Батьківщині. Дану проблему порушив у своїй книжці «Блудні сини України» український письменник Євген Сверстюк, за яку у 1995 році отримав Державну премію Імені Т. Шевченка. Український поет Іван Драч у вірші «Блудний син» змальовує тугу людини, яка надовго покинула рідний, і не витримуючи життя на чужині, щодня «крізь планету» шепче матінці «прости». (Зачитування вірша у підручнику на с.84)



VІІ. Закріплення вивченого матеріалу.

Завдання для учнів:

  1. Поділ класу на три пари, задаючи відповідні завдання кожній з них:

  • для першої: що відчував молодший син, коли опинився у банкрутстві на чужині?( Молодший син, коли опинився у банкрутстві на чужині відчував приниження (пас свині), страх за своє життя, хвилювання через те, що скаже йому батько, коли він прийде додому);

  • для другої: яким чином, окрім образи, ще міг зреагувати старший брат на бенкет з нагоди повернення молодшого брата? (Старший брат міг пробачити йому його провину і веселитись разом батьком з нагоди повернення сина);

  • для третьої: як поводить себе батько щодо обох своїх синів? (Він одинаково любить двох синів і бажає, щоб вони любили один одного, тим самим виявляючи любов до нього).

  1. Завдання на кмітливість. Знайти початок, і пропускаючи однакову кількість частинок, прочитати біблійну істину уроку «Бог дає безумовне прощення розкаяному грішнику».

  2. Випереджувальне завдання: підшукати прислів’я до теми «Прощення». (Учні зачитують).

  • Той жити уміє, хто прощати вміє.

  • Хочеш добрим бути, зло умій забути.

  1. Розв’язування кросворду «Блудний син».

  2. Робота в зошитах з друкованою основою.

VІІІ. Виставлення оцінок.

ІХ. Підсумок уроку: Вчитель допомагає учням самостійно зробити підсумок уроку.

Притча «Про блудного сина» - єдина з усіх притч, що розказав Ісус Христос, що є без епілогу. Господь хоче, щоб кожний з нас закінчив її сам. Тому що блудний син не є реальною особою. Це символ кожної душі, що відвертається від Бога. І не обов’язково, як молодший син, блукаючи по чужині, засмучувати батька. Буває, що і в рідному домі, живучи у незгоді та будучи неслухняними, гордими та зарозумілими, стаємо блудними синами і дочками.

Тією чи іншою мірою кожен із нас, є як «блудним сином» так і «старшим братом». Тож полюбімо смирення, відкиньмо гордість, дух ворожнечі і нетерплячість старшого брата.

Треба завжди себе запитувати: якого ставлення до себе хочу я? Звісно, щоб мені простили! А чи роблю і я так? Гімн любові.



  • Зачитаймо гімн любові (І Кор.13. 4-8) від 1 особи і зробімо для себе висновки. (Вчитель читає разом з учнями).

На столі свічечка, ваза і вода.

Вчитель: Ця свічечка – спасіння, яке подарував нам Господь. Ваза – серця. А вода – не проста. Це море Божої любові. Бачите, біля вас лежать ці маленькі камінці. Уявіть, що це гріхи. Подивимося, що ж ними стається, коли ми просимо пробачення у Бога. Візьміть камінці і киньте в вазу. (Діти кидають камінці). Де ваші гріхи? (В морі Божої любові).

  • Виконання пісні «Хай нас єднає любов».

Х. Домашнє завдання: Опрацювати §18. Ознайомитись із цікавинками із життя українського народу. Завдання 5 у підручнику на с. 82.

rembrandt harmensz. van rijn - the return of the prodigal son.jpg

«Повернення блудного сина»

нім. De terugkeer van de verloren zoon

Творець:

Рембрандт

Час створення:

біля. 1666-69

Розміри:

260 × 203 см

Матеріал:

олія на полотні

Місцезнаходження:

Санкт-Петербург, Росія

Музей:

Ермітаж


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка