Тема. Віруси – неклітинні форми життя




Скачати 137.21 Kb.
Дата конвертації30.04.2016
Розмір137.21 Kb.
Тема. Віруси – неклітинні форми життя.

Цілі: систематизувати і розширити знання про будову, особливості життєдіяльності і значення вірусів, про шляхи зараження і способи профілактики вірусних інфекцій. Акцентувати увагу учнів на найбільш розповсюджених (грип) і небезпечних вірусних захворюваннях сучасності;

розвивати вміння працювати з інформаційним текстом, аналізувати матеріал, систематизувати і узагальнювати його. Продовжувати розвивати навики представляти результати своїх досліджень по темі, публічно виступати, використовуючи комп’ютерні технології (комп’ютерні презентації);

сприяти формуванню переконання в тому, що багато хвороб легше попередити, ніж потім їх лікувати (СНІД, грип, гепатит та ін..); виховувати почуття глибокої поваги до самовідданої праці вчених.

Тип уроку: особистісно орієнтоване засвоєння нових знань.

Форма проведення уроку: мультимедійна презентація.

Обладнання: комп’ютер, проектор, екран, слайд-фільм «Віруси – неклітинні форми життя», роздатковий матеріал, програмно-методичний комплекс «Загальна біологія. 10 клас» (ЗАТ «Транспортні системи»).

Хід уроку

  1. Розминка.

Хороша пам'ять є однією з умов високих результатів у навчанні.

Завдання №1. Що треба зробити для покращення пам’яті (обговорення відповідей учнів)?

Насамперед, треба запам’ятати головне – ніколи не скаржитися на свою пам'ять. Ми знаємо тисячі слів, та ще й різними мовами, безліч різних відомостей. У нас чудова пам'ять! Урок біології дасть змогу переконатися в цьому.



  1. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності. Повідомлення теми уроку.

Людина, мавпа, дерево… зовсім не схожі з мікробами. Але це не так.

  • Що об’єднує представників цих царств? (Клітинна будова).

  • У всьому різноманітті організмів можна виділити дві абсолютно різні форми життя. Це … (клітинні й неклітинні).

Основними формами життя на Землі є організми клітинної будови.

Клітинний тип організації характерний для всіх видів живих істот, за винятком одних.

У світі відомі неклітинні форми життя – царство Віра.

Коли К. Лінней створював свою «Систему природи», він охрестив мікроскопічні організми однією загальною назвою Хаос і навіть сказав: «Це великий гріх – вивчати їх, бо творець, коли створював хаос, мав на увазі зберігати цей світ у таємниці від людського пізнання». Але в XIX ст. наука всупереч Ліннею вторглася у світ «хаосу»… Сьогодні ми з вами зануримось у світ цього «хаосу» й намагатимемося впорядкувати своє уявлення про нього. А допоможуть нам у цьому комп’ютерні технології та новітні електронні посібники.

Отож, спробуємо розкрити таку цікаву тему, як «Віруси – неклітинні форми життя», з’ясуємо їх значення для рослин, тварин і людини, акцентуємо увагу на впливові вірусів на організм людини.

(Слайд 1)


  1. Актуалізація опорних знань про віруси.

Завдання №2. У вас чудова пам'ять, тому:

а) пригадайте, які асоціації і чому виникають у вас, коли ви зустрічаєте термін «вірус»;

б) складіть «асоціативний кущ» «Віруси»;

в) дайте визначення терміну «вірус».



Віруси

Усе, що ми знаємо про віруси, допоможе нам дізнатися щось нове і засвоїти нову інформацію щодо цих організмів.



  1. Оголошення мети й завдань уроку.

Нобелівський лауреат Пітер Медовар дав вірусам дуже хитромудре визначення: «Віруси – це погані новини в упаковці з білка». Що ж він мав на увазі? Можливо те, що саме вони спричинюють такі хвороби: грип, кір, віспу, ентерит, ящур, чуму, герпес, сказ, гепатит, СНІД, а останніми їх лави поповнили пташиний та свинячий грип.

Але як стверджує народна мудрість: «Щоб ворога перемогти, слід знати його в обличчя». Тому проблемою нашого уроку буде - з’ясувати, на основі яких ознак віруси об’єднують в окреме царство?

У кожного із вас є інформаційний лист, з яким ви будете працювати протягом цілого уроку.

Запишіть тему і проблемне питання.

Ми маємо розв’язати із вами такі завдання.

(Слайд 2)


  1. Засвоєння системи нових знань.

  1. Історія відкриття вірусів.

Повідомлення учня (випереджувальне домашнє завдання).

(Слайд 3)

Учні виконують завдання №1.



Бесіда

  • Ким і коли було відкрито віруси?

  • Яка наука займається вивченням цих організмів?

2. Поняття про віруси.

(Слайд 4)

Учні виконують завдання №2.



3. Розміри вірусів.

(Слайд 5)

  • Щоб зрозуміти як побудований вірус, на нього необхідно подивитися. Як ви гадаєте, чому я не пропоную вам для цього світловий мікроскоп?

Коментар вчителя. Дійсно, побачити віруси можна лише з допомогою електронного мікроскопу. Сьогодні науці відомо близько 1500 вірусів. Але вони настільки малі, що за словами одного із вчених, колекція, зібрана із усіх відомих вірусів, «помістилася б в коробці розміром з макове зернятко!» Це найдрібніші живі істоти. Вони у 50 разів менші за бактерію. Віруси настільки малі, що лише в кілька разів перевищують розміри великих молекул білків.

4. Будова вірусів, їх властивості та класифікація.

Давайте для того, щоб зрозуміти, як побудовані віруси, відправимось з вами до віртуальної вірусної лабораторії.

У нашій лабораторії є зразки деяких вірусів, збільшені в десятки та сотні тисяч разів. Віруси вражають простотою і витонченістю оздоблення. Велика економія природи проявляється в тому, що в складі вірусів немає нічого зайвого.

Зараз ми проведемо своєрідний конкурс краси серед деяких представників царства Віра (Слайди 6-15).

Дайте відповідь на питання, які є в інформаційному листі завдання №3. А, оскільки, вірусологи мають справу з небезпечними інфекціями і їх робота вимагає виняткової акуратності та оперативності, то для того, щоб розглянути, як влаштовані віруси, вам дається 5 хв. (Робота в парах)

Давайте поглянемо, що у вас вийшло. (Слайди 16 – 20)



Питання до самостійної роботи

  • Як класифікують віруси? За якими ознаками? (Віруси бувають: ДНК-вмісні та РНК-вмісні – в основі класифікації лежить хімічний склад генетичного матеріалу;

(Слайд 16)

Коментар вчителя. Вірус середнього розміру містить лише мільйонну частину генетичної інформації клітини.

прості та складні - в основі класифікації лежить будова білкової оболонки).

(Слайд 17)

  • Які хімічні речовини входять до складу вірусів?

(Слайд 18)

Демонстрація моделей вірусів тютюнової мозаїки, аденовірусу, СНІДу. (Навчально-методичний комплекс ЗАТ «Транспортні системи»)



(Слайд 19)

Питання. Так просто не влаштований жоден живий організм. Який висновок по цій частині роботи можна зробити?

(Слайд 20)

Проблемне питання.

  • На основі яких ознак віруси об’єднують в окреме царство? (Неклітинна, спрощена будова)

  • Чи готові ви зараз відповісти на проблемне питання уроку? Що ще для цього необхідно розглянути?

5. Механізм проникнення вірусів у клітину, розмноження.

Здійснимо подорож з уявним вірусом вздовж території клітини і подивимось, як він робить свою чорну справу. Гадаю, що ви переконаєтесь в тому, що віруси – це мафія на клітинному рівні.



Коментар вчителя. Віруси поза клітиною є просто речовиною. Як же вірусу – найдрібнішій частині, яку і живим організмом важко назвати, вдається швидко уражувати клітини своїх хазяїв? Для того, щоб дізнатись основні етапи життєдіяльності вірусів, виконайте завдання №4. (Робота в парах)

Пошукова бесіда

  • Що таке специфічність? Чим вона забезпечується?

  • Яке значення мають білки в будові вірусу?

  1. Стабілізують і захищають нуклеїнову кислоту.

  1. Виступають ферментами, що прискорюють відтворення вірусних частинок.

  2. Розпізнають клітину, в якій паразитує вірус.)

  • Які способи проникнення вірусу всередину клітини? (Впорскування, злиття з мембраною, шляхом фагоцитозу, піноцитозу, через пошкоджені покриви)

Подивимось, як відбувається проникнення бактеріофага в клітину. (Демонстрація інтерактивної моделі «Бактеріофага» навчально-методичного комплексу).

  • Етап 1. Прикріплення вірусу до клітини. На поверхні клітин є спеціальні рецептори, з якими бактеріофаг зв’язується хвостовими нитками. Цим пояснюється сувора «приписка» вірусів в тих чи ін. клітинах. (Наприклад, грип – епітеліальні клітини верхніх дихальних шляхів, гепатит – печінки, ВІЛ – лімфоцити).

  • Етап 2. Проникнення вірусу в клітину. Зверніть увагу на екран. Бактеріофаг вводить всередину клітини хвіст, який представляє собою порожній стрижень. І, як через голку шприца, проштовхує всередину клітини свою ДНК чи РНК. Таким чином, генетичний матеріал потрапляє всередину клітини, а капсид залишається назовні. Вірус працює як своєрідний генетичний шприц.

  • Етап 3. Розмноження вірусу. Проникнувши всередину клітини, вірусна ДНК вбудовується в ДНК клітини господаря. Проникає в святая святих клітини: в центр управління життєдіяльністю – в ядро.

  • Етап 4. Синтез вірусних білків і самоскладання капсиду. Клітина, сама того не бажаючи, починає синтезувати вірусні білки замість своїх власних. При цьому використовуються структури і енергія самої клітини. Із цих вірусних білків і утворюються нові вірусні оболонки – капсиди. Цей процес розмноження не порівняти з розмноженням інших біологічних видів. «Відбувається смерть заради життя» - при потраплянні в клітину вірус спочатку руйнується. Але йому достатньо однієї нуклеїнової кислоти, щоб через 10 хв. всередині клітини господаря утворилось сотні нових вірусних частинок.

  • Етап 5. Вихід вірусу із клітини. А що ж відбувається із самою клітиною? Вона гине. А вірусні частинки уже готові до чергової атаки, готові руйнувати сотні інших клітин.

Ось так протікає інфекційний процес. Таким чином, ми розглянули основні етапи життєдіяльності вірусів. Який висновок можна зробити? Чим відрізняються віруси за будовою від клітин рослин, тварин, грибів і бактерій? Даний висновок сформулюйте, заповнивши діаграму Вена.

6. Як захищається організм. Заходи профілактики вірусних захворювань.

Дізнаємось про захисні механізми проти вірусів, які діють в організмі людини, виконавши завдання №5.



Бесіда

  • Як вірусні інфекції протікають в організмі? (Гостро, хронічно, приховано)

Повідомлення учня про заходи профілактики (випереджувальне домашнє завдання).

7. Значення вірусів.

Повідомлення учнів (випереджувальне домашнє завдання).

  • Вірусні захворювання людини (СНІД, грип).

(Слайд №22-24)

  • Вірусні захворювання тварин.

(Слайд 25)

  • Вірусні захворювання рослин. (Слайд 26-30)



  • Добрі віруси. (Слайд 30)

У ході виступів учні групи заповнюють схему і таблицю (завдання №6,7)

Формулювання висновків про віруси. (Слайд 31, 32)



  1. Осмислення й закріплення вивченого матеріалу.

Розв’язування перевірочних тестів із взаємоперевіркою.

(Слайд 33)

  1. Підбиття підсумків уроку, рефлексія.

  • Як ви вважаєте, ми виконали ті завдання, що ставили на початку уроку? Чи розв’язали проблему, над якою працювали?

  • Який висновок до уроку ви можете сформулювати на основі отриманих знань про віруси?

(Слайд 34)

  • Чи сподобався вам урок?

  • Що з уроку вам особливо запам’яталося?

  • Що викликало у вас труднощі?



  1. Домашнє завдання.

  • Для всіх – конспект, складений вами протягом уроку.

  • Середній рівень – скласти пам’ятку для молодших братів чи сестер: «Як можна запобігти вірусній інфекції?»

  • Достатній рівень – провести міні-дослідження з питання: «Чому те, що уражує комп’ютерні програми, також назвали вірусом?»

  • Високий рівень – зібрати матеріал про СНІД і оформити інформацію у вигляді презентації.

(Слайд 35)

Інформаційні джерела

1. Валецька Р. О. Основи медичних знань: Підручник. – Луцьк: Волинська книга, 2007.

2. Кучеренко М. Є. та ін. Загальна біологія: Підручник для 10 кл. – К.: Генеза, 2004.

3. Мотузний В. О. Біологія: Навч. посібник. – К.: Вища школа, 2007.

4. Сало Т. О. Загальна біологія: Навч. посібник. – Х.: Гімназія; Країна мрійТМ , 2002.

5. Яковлєва Є. В. Уроки біології в 10 класі: Методичний посібник. – Запоріжжя: Просвіта, 2001.

6. http //bse.sci-lib/com/a_pictures/05/00/244028415.jpg

Додаток №1

Інформаційний лист

Тема уроку________________

Проблемне питання_________________________________________________________

_________________________________________________________



План уроку

  1. Історія відкриття вірусів.

  2. Місце вірусів у системі органічного світу.

  3. Особливості будови та функціонування вірусів, класифікація.

  4. Проникнення вірусу в клітину, розмноження.

  5. Значення вірусів.

Етап «Вічні мандрівники, або Пил незбагненного»

Завдання 1. Доповніть речення.

Вперше існування вірусів довів у році.

Термін «вірус» ввів у році.

Завдання 2. Віруси – це .

Віруси вивчає наука - .

Віруси об’єднують у царство - .

Завдання 3. Розгляньте будову вірусів і, користуючись підручником (стор.85-87), дайте відповідь на питання.

Питання 1. На які дві групи діляться віруси за хімічним складом генетичного матеріалу?

Відповідь: Віруси (за складом)

Питання 2. Як називається білкова оболонка вірусів? На які дві групи діляться віруси за будовою зовнішньої оболонки? Наведіть приклади.

Відповідь: Зовнішня білкова оболонка вірусів називається ______________________.

Віруси (за будовою)

Питання 3. Які хімічні речовини входять до складу вірусів?

Відповідь. Хімічні речовини, що входять до складу вірусів:

1.

2.

3.

4.

5.

Питання 4.Як називають віруси, що уражують бактерії? В чому особливості їх будови?

Відповідь. Віруси бактерій називають_________________________.



Висновок.

Складання діаграми Вена.



Віруси

Ознаки, що порівнюються

Інші живі організми




1. Будова







2. Спадкова інформація







3. Процеси життєдіяльності




Етап «Приватне життя вірусів, або Хто кого?»

Завдання 4. Із вказаного переліку процесів життєдіяльності вірусів, розмістіть їх у правильній послідовності .

  1. Проникнення вірусу в клітину.

  2. Розмноження вірусу, тобто редуплікація вірусного геному.

  3. Синтез вірусних білків і самоскладання капсиду.

  4. Вихід вірусів з клітини.

  5. Прикріплення вірусу до клітини.

Етап «Зазирнемо в майбутнє, або Нові шляхи»

Завдання 5. Користуючись підручником (ст. 89 ), дізнайтесь про захисні механізми проти вірусів, які діють в організмі людини.

Утворюються захисні білки

Якщо вірус в організмі

Утворюються захисні білки

Якщо вірус в клітині

Завдання 6.

Шляхи передачі ВІЛ-інфекції



Завдання 7. Заповнити таблицю.

Вірусні захворювання.

Хвороба

Тип вірусу

Уражує

Шляхи зараження

Профілактика
















Додаток №2

Тести досягнень

Варіант 1.

I рівень (одне питання – 0,5 бала)

  1. Першою серед вірусів було вивчено будову вірусної часточки:

а) грипу; б) тютюнової мозаїки;

в) енцефаліту; г) поліомієліту.



  1. Вказати, які хвороби спричиняють віруси:

а) віспа; б) дизентерія;

в) СНІД; г) грип;

д) ангіна.


  1. У рослин бувають вірусні хвороби:

а) так; б) ні.

  1. У боротьбі з вірусними захворюваннями широко використовують:

а) антибіотики; б) вакцини;

в) бактеріофаги; г) сироватки.



II рівень (одне питання – 1 бал)

5. Вірус СНІДу передається шляхом:

а) крапельним; б) через їжу;

в) статевим; г) під час ін’єкцій;

д) через забруднені руки.

6. Віруси можуть розмножуватися в:

а) міжклітинній речовині; б) клітинах рослин;

в) клітинах тварин; г) клітинах бактерій;

д) навколишньому середовищі.

7. Віруси є:

а) гетеротрофами; б) сапротрофами;

в) автотрофами; г) паразитами.

8. Складні віруси вкриті додатковою мембраною, що складається з:

а) ліпідів і вуглеводів; б) білків і ліпідів;

в) білків і вуглеводів.

Тести досягнень

Варіант 2.

I рівень (одне питання – 0,5 бала)


  1. Існування вірусів довів:

а) Л. Пастер; б) І. І. Мечников;

в) Д. Й. Івановський.



  1. Вкажіть, які хвороби спричиняють віруси:

а) мозаїка тютюну; б) поліомієліт;

в) гепатит; г) черевний тиф.



  1. Віруси мають клітинну будову:

а) так; б) ні.

4. Якщо вірусна частинка проникає крізь мембрану, в клітині утворюються захисні білки:

а) імуноглобуліни; б) інтерферони;

в) гормони.



II рівень (одне питання – 1 бал)

  1. ВІЛ у людини можуть уражуватися:

а) Т- лімфоцити; б) будь-які клітини крові;

в) будь-які клітини; г) нервові клітини.



  1. Бактеріофаги розмножуються у клітинах:

а) грибів; б) бактерій;

в) тварин; г) людини.



  1. Вірусні нуклеїнові кислоти можуть мати вигляд:

а) лише одно ланцюгових спіралей;

б) одно- або дволанцюгових спіралей;

в) одно-, дво- або трьох ланцюгових спіралей.

8. Вкажіть хімічні речовини, що не входять до складу вірусу:

а) білки; б) ДНК;

в) РНК; г) ферменти;



д) АТФ.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка