Тема уроку. Вирішення проблеми батьків і дітей в оповіданні Дж. Олдріджа «Останній дюйм». Сенс назви та проблематика оповідання Мета



Скачати 91.53 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір91.53 Kb.
Тема уроку. Вирішення проблеми батьків і дітей в оповіданні Дж. Олдріджа «Останній дюйм». Сенс назви та проблематика оповідання

Мета: вчити учнів переказувати ключові епізоди оповідання; розвивати вміння аналізувати текст, розмірковувати про своєрідність вирішення проблеми стосунків батьків та дітей; розмірковувати над сенсом назви й своєрідність вирішення різноманітних проблем; продовжити роботу в парах; виховувати толерантне ставлення до оточуючих.

Тип уроку: інтегрований.

Обладнання: портрет письменника, підручники, роздатковий матеріал; паперові літачки, тлумачний словничок, таблиця «Стосунки Бена й Деві, відображені в різних епізодах оповідання».
Хто не зустрічав у житті труднощів,

той ніколи не стане справжньою людиною.

Африканське прислів'я
Основний зміст роботи

І. Оголошення теми, мети уроку.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. (Що очікуємо?)

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Перевірка домашнього завдання і змісту оповідання за допомогою прийому «Лови помилку».


  1. Оповідання називається «Останній кілометр».

  2. Бен – так звали хлопчика з оповідання.

  3. Маленький боулінг нещадно кидало в розпеченому повітрі.

  4. Бен дедалі більше жалкував, що взяв сина з собою і сумовито поглядав на мертву пустелю Балтійського моря.

  5. Двоє льотчиків, які відкрили цю бухту, назвали її Дельфінячою.

  6. «Тобі бідоласі доведеться все робити з рятівниками – так сталося».

  7. Тепер треба поставити драбину біля дверцят літака.

  8. Здавалося, все було гаразд, а про те Бен таки втратив ліву ногу.

  9. Та й це було б нічого, коли б услід за рукою не полетів в піч, де спалюють сміття і його диплом пілота.

IV.Новий матеріал.


  1. Слово вчителя.

Щоб зрозуміти тему уроку.нам потрібно наблизити себе до тієї ситуації, що сталася з героями твору. Сьогодні ми будемо працювати в парах.

  1. Робота з епіграфом.




  • Як ви розумієте африканське прислів'я?

  • Що таке труднощі?

Труднощі – тяжке, важке, скрутне становище, те, що не є постійним, іноді – екстремальна ситуація.

  • Яка ситуація називається екстремальною?

  • Хто з літературних героїв потрапляв у таку ситуацію?




  1. Робота за планом, який допоможе розглянути проблему батьків і дітей в оповіданні.

План

  1. Стосунки в сім'ї.

  2. Поведінка головних героїв в екстремальній ситуації.

  3. Чи буде подолано останній дюйм?




  1. Обговорення плану.




  • Зі скількох членів складалася сім'я?

  • Чи була вона звичайною американською родиною?



Мати

Найменше спогадів героїв Байдуже ставлення духовно обмежена

і авторської уваги до сина (три місяці людина (переважають

минуло, як поїхала) гроші, купує продукти

- Про що це свідчить? в дорогих крамницях,

катається трамваєм)


Висновок:

Мати Деві – холодна, черства, егоїстична жінка, її вибір – дорога в нікуди.


Бен

Висококваліфікований Без родини Побачив свої

льотчик недоліки
– У який момент життя ми зустрічаєм Бена?


  • Як склалися стосунки Бена й Деві?

  • Чому батько й син не відчували себе єдиною родиною, близькими людьми, та й взагалі батьком і сином?

  • Хто в цьому винен?

  • Яким був Бен до нещастя?

  • Прокоментуйте опис «величезної, мертвої» пустелі узбережжяЧервоного моря, чи випадковим є саме такий опис пейзажу? (с. 214).

Висновок: Бена зображено в кризовий період, коли він втратив роботу. Стосунки з сином не склалися. Але намагається аналізувати стосунки з сином, бачить свої недоліки.

Деві

Самотній допитливий сміливий

кмітливий

чуйний
– Чи співчуваєте ви дитині?


Висновок: Деві – добра й хороша дитина, самостійна й допитлива, але дуже самотня.


6.Анкетування з психологом.


  1. До кого з батьків ви найчастіше звертаєтесь за допомогою?

  2. Що понад усе ви цінуєте в своїх батьках?

  3. Що засмучує вас у відносинах з батьками?

  4. Що б вам хотілося змінити в сім’ї зараз?

  5. Які якості твого характеру подобаються твоїм батькам?

  6. За що тебе хвалять, за що лають і карають?

  7. Які якості твого характеру не подобаються батькам?

  8. Про що розмовляють з тобою твої батьки, якщо в них є вільний час?

  9. Чи радишся ти з батьками і з яких питань?

  10. Чи знають твої батьки, які проблеми цікавлять тебе?

  11. Чи хотіли б ви відносини в сім’ї перенести на свою майбутню сім’ю


Рефлексія

Заплющивши очі, поринемо у світ фантазії. Ви на старті злітної смуги, відчуваєте міць крил і гул мотору. Ви легенько починаєте рухатись вперед, плавно набираєте швидкість Сантиметр за сантиметром ви піднімаєтесь вгору і відчуваєте, як вітер підхоплює вас і нгесе уперед. Ви стрімко набираєте швидкість і залишаєте землю і все, що з нею пов’язане.

Раптошм перед вами виростає величезна сіра хмара. Вона заступає весь горизонт. Поряд із нею ви відчуваєте себе малючком, загубленим у просторі. Але пловороту назад немає і ви вриваєтесь в середину хмари. Тривога минула. Ви попали в оточення сірувато-білого туману, що огортає вас. Ви прямуєте до сонця, до його ласкавих променів, що підбадьорують вас і додають радості. Вам стає тепло і хороше, всі ваші турботи забуваються, тривоги зникають. Залишається тільки свобода і простір.

Ви вириваєтесь з обіймів хмари і починаєте знижуватись. Перед вами розлягається затишна бухта. Золотий пісок вабить до себе. Ви плавно опускаєтесь на землю і повертаєтесь у реальність. Вітаємо вас в Акулячій бухті.


7. Обговорення частини «Політ в Акулячу бухту».
- Чи безпечно було в Акулячій бухті?

- Чи змінюються стосунки батька та сина в перші години перебування на острові? (Ні)

- Що вплинуло на зміну стосунків батька й сина?

- Чому саме поранення, а не перебування на острові?

- Чи була ця трагедія передбачуваною? (Так. Необережність Бена).
8. Сходинки «Шлях до серця сина».


  1. Страх, що хлопець залишиться свм.

  2. Необхідно знайти шлях до свідомості сина.

  3. Обдумувати кожне слово, щоб син не перелякався.

  4. Головне вижити і показати як посадити літак.

  5. «Він впорається!»


Психолог (Психологічний портрет Бена).
9. Робота з таблицею «Стосунки Бена й Деві, відображені в різних епізодах оповідання».


10. Робота в парах. Розгляд запропонованих ситуацій.


  1. Усна розповідь від імені Бена про професію.

  2. «Як я поводився з сином до нещасного випадку».

  3. «Я знайшов у синові друга, і життя моє стало таке затишне й легке».




    1. Вчитель про назву твору.

Словосполучення «останній дюйм» розпочинає твір і закінчує його, що підкреслює, разом з назвою, ідейне навантаження висловлювання. Вираз має пряме і переносне значення:



  1. суто пілотний термін, сенс якого пояснює Бен сину.

  2. Переносне значення, яке підказує автор :останній – вирішальний, головний, значущий. Дюйм – зовсім невеличка відстань, але іноді вона перетворюється на прірву, яку і впродовж усього життя люди не можуть здолати, бо їм заважає байдужість, слабкість, нерішучість, страх бути осміяним. Але справжня людина має бути сильною, має усвідомлювати важливість вибору й першою зробити крок назустріч, для того щоб урятувати світ – світ родинного тепла або світ людських взаємин.

  • Порівняйте різні значення слова «останній» у новелі О.Генрі і оповіданні Олдріджа. Що в них спільного? (Спільне компонент значення важливий, вирішальний, головний.)


V. Узагальнення вивченого.


  • Сформулюйте коло проблем, які піднімає автор у творі?





Психолог. Рекомендації батькам. (Додаток 2)
VІ. Підсумок уроку.
Продовжіть речення: « Оповідання «Останній дюйм» допомогло мені зрозуміти….».
VІІ. Домашнє завдання.
Підібрати матеріал до твору «Краса чистих людських взаємин».

Дати письмову відповідь на запитання: «Конфлікт між батьками та дітьми – це закон життя чи вигадана проблема?»


Додаток до уроку №1

Рефлексія

Заплющивши очі, поринемо у світ фантазії. Ви на старті злітної смуги, відчуваєте міць крил і гул мотору. Ви легенько починаєте рухатись вперед, плавно набираєте швидкість Сантиметр за сантиметром ви піднімаєтесь вгору і відчуваєте, як вітер підхоплює вас і нгесе уперед. Ви стрімко набираєте швидкість і залишаєте землю і все, що з нею пов’язане.

Раптошм перед вами виростає величезна сіра хмара. Вона заступає весь горизонт. Поряд із нею ви відчуваєте себе малючком, загубленим у просторі. Але пловороту назад немає і ви вриваєтесь в середину хмари. Тривога минула. Ви попали в оточення сірувато-білого туману, що огортає вас. Ви прямуєте до сонця, до його ласкавих променів, що підбадьорують вас і додають радості. Вам стає тепло і хороше, всі ваші турботи забуваються, тривоги зникають. Залишається тільки свобода і простір.



Ви вириваєтесь з обіймів хмари і починаєте знижуватись. Перед вами розлягається затишна бухта. Золотий пісок вабить до себе. Ви плавно опускаєтесь на землю і повертаєтесь у реальність. Вітаємо вас в Акулячій бухті.

Додаток до уроку №2

Поради батькам

Чого найбільше потребує дитина?

Ніжності, любові, тепла, підтримки, розуміння, схвалення, турботи, похвали, усмішки.

Вчинки дітей залежать від умов, які їм створили

  • Якщо діти живуть із критикою, вони вчаться засуджувати.

  • Якщо діти живуть зі страхом, вони вчаться боятися.

  • Якщо діти живуть у жалості, вони вчаться жаліти себе.

  • Якщо діти живуть із глузуванням, вони вчаться бути боязкими.

  • Якщо діти живуть із заздрістю, вони вчаться розчаровуватися.

  • Якщо діти живуть із соромом, вони вчаться почуватися винними.

  • Якщо діти живуть із заохоченням, вони вчаться бути довірливими.

  • Якщо діти живуть у терпимості, вони вчаться бути терпимими.

  • Якщо діти живуть із похвалою, вони вчаться бути вдячними.

  • Якщо діти живуть із визнанням, вони вчаться любити.

  • Якщо діти живуть зі схваленням, вони вчаться любити себе.

  • Якщо діти живуть із родумінням, вони вчаться бути цілеспрямованими.

  • Якщо дітей вчать ділитися, вони вчаться бути щедрими.

  • Якщо діти живуть у чесноті, вони вчаться бути справедливими.

  • Якщо діти живуть у доброті і увічливості, вони вчаться поважати.

  • Якщо діти живуть у безпеці, вони вчаться вірити в себе і довіряти тим, хто поруч із ними.

  • Якщо діти живуть у товариськості, вони вчаться розуміти, що світ прекрасний.

Дороті Лоу Нотл


Виховуючи не нашкодь!

Правила покарання

Покарання не повинно шкодити здоровю дитини, ані фізичному, ані психічному.

Без приниження. Якою б не була провина, покарання не повинно сприйматися дитиною як Ваша перемога над її слабкістю, як приниження. Якщо дитина вважає, що ви несправедливі, дія покарання буде зворотна.

Не можна карати за підозрою ­– необхідно бути впевненим у доцільності покарання.

Якшо є сумніви, краще не карати – необхідно бути впевненим у доцільності покарання.

Одне покарання за кілька провин – якщо кілька поганих учинків скоєно одночасно, покарання має бути суворим, але тільки одне за всі вчинки одразу.

Строк давності. Краще не карати, ніж карати із запазненням – не потрібно розділяти в часі провину і покарання.

Дитина не повинна боятися покарання: вона має боятися не вашого гніву, а гіркої втрати вашої довіри.

Слід завжди пам’ятати, що сім’я – це те первинне середовище, де дитина вчиться любити, поважати, вчиться робити добро, вчиться жити. І тільки від вас, батьків, залежить з чим ваші діти підуть у світ і як влаштують свє життя.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка