Тема тренінгу: «Адаптація молодого вчителя» Актуальність теми



Скачати 218.69 Kb.
Дата конвертації13.04.2016
Розмір218.69 Kb.

Тема тренінгу:

«Адаптація молодого вчителя»
Актуальність теми :

„Відкрити у кожній людині творця,

поставити її на шлях самобутньо-творчої,

інтелектуально-повнокровної праці –

це завдання стає нині першочерговим у практичній роботі школи”

В.О. Сухомлинський

Щоденна робота педагога є досить великим навантаженням на психіку, тому що перед ним постійно постають нові і складні завдання, без часу на обмірковування або розрахунку найбільш вдалого рішення. Як наслідок, до 80% учителів знаходяться в напруженому стані, а що вже й говорити про молодих педагогів, які щойно переступили шкільний поріг.

Основною причиною появи кризи на етапі професійної адаптації є розбіжність реального професійного життя з усталеними уявленнями. Невідповідність професійної діяльності очікуванням викликає кризу, переживання від якої проявляються в незадоволеності організацією праці, її змістом, посадовими обов’язками, виробничими відносинами. Тож, страхи і побоювання – стани, що займають особливе місце на початковому етапі роботи вчителя. Звичайно, такий психологічний фон призводить до появи у молодих педагогів стресового та навіть депресивного стану, що вкрай негативно впливає на ефективність педагогічної діяльності.

Посилюється цей стан через те, що на початку педагогічної діяльності вчителеві притаманна невпевненість у своїх силах, а як наслідок – тривога, надмірні негативні емоції. Як свідчить статистика, у багатьох вчителів цей період досить тривалий – від одного до трьох років. Звичайно перебуваючи у такому стані, вчитель не може якісно проводити заняття, адекватно поводитися з учнями, колегами та керівництвом, що вкрай негативно впливає на ефективність навчально – виховного процесу та гальмує становлення такого вчителя як професіонала.

Тож, професійна адаптація забезпечить плідну працю молодого вчителя в школі, а для того, щоб адаптаційний період пройшов успішно та швидше потрібно допомогти вчителю само реалізуватися, йому потрібна психологічна і професійна допомога. Незамінним помічником стане спеціально розроблений тренінг для адаптації молодого вчителя.



Мета тренінгу : сприяти психологічній адаптації молодих педагогів до умов роботи в школі : допомогти молодому спеціалісту відчути впевненість у собі та набратися теоретичного та практичного досвіду у своїй роботі; створити і підкріпити імідж успішного спеціаліста.

Завдання :

  1. Сприяти формуванню позитивної самооцінки й усвідомленню унікальності особистості кожної людини;

  2. Формувати уміння працювати в команді;

  3. Створити умови, в яких молоді спеціалісти максимально зможуть наблизитися до педагогічної майстерності та формування уміння прогнозувати майбутнє;

  4. Корекція хибних очікувань і типових ілюзій щодо роботи, визначити проблемні зони в особистісній та діяльністній сферах учасників;

  5. Удосконалення процесу формування основних професійних якостей;

  6. Вироблення власного стилю роботи, розвиток фахової майстерності;

  7. Сприяти формуванню практичних навичок оволодіння собою в різних ситуаціях, збагачувати психологічну компетентність молодих педагогів.

Учасники тренінгу : молоді педагоги зі стажем від одного до трьох років роботи.

Час проведення : 3 години

Структура заняття :

  1. Організаційний етап (повідомлення мети та завдань тренінгу, ознайомлення учасників з правилами роботи на занятті, визначення очікувань від тренінгу та вправа на знайомство).

  2. Основний етап (вправи відповідно до мети та завдань тренінгу).

  3. Заключний етап (підбиття підсумків).

Хід заняття :

  1. Організаційний момент

Вступне слово тренера.

Молодий спеціаліст стає хорошим учителем,

перш за все, завдяки обстановці творчої праці

педагогічного і учнівського колективів

В.О. Сухомлинський

Час від часу колектив поповнюється молодими педагогами. Завтра урок... Впевненість, радість, приємні емоції домінують над тихенько притаїлими хвилюваннями. Чимало труднощів та складних ситуацій постануть на педагогічному шляху молодого вчителя. Досвідчені педагоги кажуть: „Усе ще попереду: радощі і труднощі, успіхи і переживання....", але від того, як пройдуть перші роки вчителя - початківця, залежить стабільність педагогічних кадрів, їх якісний склад, результативність навчально-виховного процесу в школі. Тож, на початку професійного становлення молодого педагога потрібно допомогти йому відчути впевненість у собі, набратися досвіду у своїй роботі, створити і підкріпити імідж успішного спеціаліста та створити умови, в яких молоді педагоги максимально зможуть наблизитися до педагогічної майстерності.

Тренер. Сьогодні ми з відправимося у незвичайну морську подорож з веселими та незвичайними пригодами, яка допоможе нам познайомитися, відчути підтримку один одного, бавить долати складні особисті ситуації з легкістю. Тож, пропоную розпочати – вперед!

Вправа «Знайомство» (Бінго)

Аркуш паперу потрібно скласти вертикально навпіл, а потім без ножиць, тільки руками, «вирізати» фігурку Бінго – силует людини. Після цього кожен учасник пише на «Бінго» ім'я, свою професійну мрію та кредо.

Закінчивши дане завдання переходимо до другого етапу роботи – кожен учасник по черзі представляє свою «Бінго» і таким чином себе іншим учасникам тренінгу. Отримані силуети «Бінго» ми наклеїмо на ватман, на якому намальований корабель під назвою «Корабель довіри і єдності», цей малюнок повісимо на дошці, як символ того, що тепер ми з вами справжня команда.

Ознайомлення учасників з правилами роботи в групі:

Тренер. В кожній команді є свої правила, ми повинні з вами виробити правила роботи на тренінгу :


  1. Відкинути всі неприємності, які існують в реальному житті.

  2. Відчути стукіт свого серця, поривання душі.

  3. Налаштуватися на творчу атмосферу, співпрацю і трішечки романтизму.

  4. Усе сказане вами сьогодні повинно бути щирим.

  5. Отримати максимум задоволення від спілкування з колегами + пізнання крапельки нового.

Вправа «Кораблики очікування»

Тренер. На дошку прикріплюють ватман із зображенням Берега Надії, річки Адаптації та Берегом Справженої Надії. Учасникам роздають стікери у формі корабликів, а тренер говорить : «Тепер ми достатньо знаємо один про одного : імена, вподобання, мрії та сподівання і готові здійснити подорож. Проте, давайте хвилинку подумаємо про ваші очікування від «подорожі» (заняття) і напишемо їх на ось таких спеціальних корабликах. Ці кораблики потрібно наклеїти на Берег Надії.

  1. Основна частина

Тренер. Сподіваюся наше заняття виправдає ваші очікування. Тож, не будемо гаяти часу і відразу перейдемо безпосередньо до виконання наступного завдання. Отже вправа – «Я працюю у школі».

Вправа «Я працюю у школі»

Тренер учасника роздає стікери у формі паперового якоря. Усі учасники сидять за круглим столом, на якому стоїть глобус. Тренер пропонує всім по черзі прикріпляти на глобус паперового якоря і висловлювати свою думку про переваги і недоліки власної педагогічної діяльності в школі, у якій працює.

Тренер (підсумок вправи). Уявіть, що глобус – наш освітянський край, а якір – показує нам, що кожен з вас пристав біля певного навчального закладу і незалежно від того, у якрму саме навчальному закладі ви працюєте, важливо пам’ятати, що не місце красить людину, а людина місце. Пам'ятайте всі приємні слова, що ви сказали про свою професію, не відступайте від своє мети і знайте : «У серце дитини увійде лише те, що лине від серця вчителя!».

Тренер. Завдяки проведеній вправі ми знаємо плюси та мінуси в роботі кожного з вас, ваші професійні вподобання та стремління. Пропоную вам пройти тест

«Типологія мотивації», який допоможе вам визначити свій тип особистості і надати докладну характеристику особистісних якостей і особливостей поводження в будь – якій ситуації як в повсякденному житті, так і на роботі, а також, правильно врахувати недоліки та достоїнства вашого типу характеру та поведінки при організації своєї діяльності.

Тест «Типологія мотивації» (модифікація тесту «КМ» О.П. Єлісєєва),

Мета : визначити тип особистості

Інструкція : з наведеного нижче переліку прислів’їв, виберіть ті, які ви реалізуєте на практиці. Їх може бути п’ять або п'ятнадцять, але це мають бути ті настанови, яких ви справді дотримуєтеся.


  • Перший млин завжди клубком

  • Чия земля – того хліб

  • М’яко стелить – твердо спати

  • Розум добре, а два краще

  • Рубай дерево по собі

  • Погану траву із поля геть

  • Не підмасти – не поїдеш

  • На колір і смак товаришів брак

  • Чужі справи – темрява

  • Загнаних коней потрібно пристрілювати

  • Краще пізно, ніж ніколи

  • Ні в кого не має повної відповіді, але в кожного є що додати

  • На язиці мед, а на серці лід

  • Хто сміливий, той і ситий

  • Курчат восени рахують

  • Правда у вогні не горить і у воді не тоне

  • Вище голови не стрибнеш

  • Вовків боятися у ліс не ходити

  • Кращий спосіб вирішити суперечку – зовсім уникнути її

  • Винось турботи на світло й тримай з друзями раду

  • Лагідне теля двох маток ссе, а впертий – жодної

  • Усякий цвіркун знай свою жердину

  • У чужі сани не сідай

  • У світі не має нічого, щоб заслуговувало суперечки

  • Дружно – не важко. Узгоджену череду вовк не березень і мутну воду пють у незгоду

  • Не даремно, що Фомі городи копати, а Яремі над ним воєводою стояти

  • Дружба дружбою, а служба службою

  • Справедливість завжди бере верх, а зло карається

Обробка результатів

Підрахуйте, скільки висловів, обраних вами, потрапило до кожної з чотирьох груп :



з/п


Порядковий номер питання

Сума

Типи мотивації

1

1,5,9,13,17,21,25




Ведмідь

2

2,6,10,14,18,22,26




Тигр

3

3,7,11,15,19,23,27




Пантера

4

4,8,12,16,20,24,28




Лев

Якщо кількість балів у двох рядках збігається, виберіть ще кілька прислів’їв, якими ви теж користуєтеся, хоча й не так часто.

Той рядок, до якого потрапила найбільша кількість обраних вами відповідей, характеризує ваш тип.

Інтерпретація

«Лев». Характерна єдність мотивації досягнення та мотивації ставлень, результатом якої є прагнення співпраці та співтворчості в усіх планах діяльності. Може бути Вчителем з великої літери, директором школи, духовним наставником, майстром на всі руки, але за невимогливого до себе ставлення й відсутності суспільного запиту «вироджується» у веселуна, мрійника, душу компанії.

«Тигр». Віддає перевагу зовнішнім об’єктивним критеріям оцінювання світу. Заради досягнення результату нехтує собою. Те саме стосується й інших. Усі мають підкорятися певній ідеї, меті, правилам та нормам. Самовиховання та самоствердження здійснюється також у зовнішньому світі. Тому такі люди схильні до конкуренції, суперництва.

Коли виникає реальна небезпека або, навпаки, ситуація слави, «тигр» стає спокійним і витриманим. Його мужність при цьому свідчить про властиву йому схильність перейматися людськими стосунками, брати на себе відповідальність за справу і самовіддано служити їй.

«Тигри» часто завдяки своєму основному мотиву бувають полководцями, поетами, воїнами, які активно виявляють себе на роботі. Їм треба більше піклуватися про своє здоров'я, оскільки вони дуже чутливі і не схильні аналізувати свій емоційний стан, то переводять психологічні проблеми в тілесні захворювання.

«Пантера». Над активністю переважає рефлексія (самоаналіз). Тому людина схильна уникати складних ситуацій у спілкуванні, оскільки боїться, що їй може не вистачати активності, а потім вона важко переживатиме внутрішній біль. Самоставлення домінує над метою : цінним є осягнення себе, а тільки потім уже приймається зовнішній світ. Звідси – загальна спрямованість на види діяльності, орієнтовані на усамітненістть праці : вчений, письменник, композитор, мудрець.

Проте у стресових ситуаціях або за сприятливих обставин «пантера» виявляє почуття творчої незалежності та здатність співпрацювати. Якщо обставини виявляються надто напруженими, у «пантери» може різко знижуватися рівень самодисципліни.



«Ведмідь». Пристосовується до інших людей і до своїх звичок, намагається вольовим методом розв’язувати проблеми.

Поведінка «Ведмедя» може варіювати від «сплячки» і покірності, покладання на щасливий випадок, долю, до жорстокого притлумлення своєї природи і природи інших людей. Тому цей тип або виявляє себе як гедоністично налаштований художник, музикант, учений, письменник, - або як володар, законотворень, суддя, менеджер. Чиновник, практик у найкращому розумінні слова, який реально і дещо песимістично бачить життя.

У стресових ситуаціях схильний «впадати сплячку» - йти у відпуску, хворіти.

Тренер. Як можна побачити з характеристик основних типів, кожен з нас має свої сильні слабкі сторони. Головне – щоб людина дослухалася до своєї індивідуальності, а не вступала з нею у двобій. Незнання свого типу призводить до особистісних проблем, коли людина обираючи свій шлях, карає себе за те, що «живе неправильно» або коли намагається йти чужим шляхом, не отримуючи задоволення від життя. Тепер ви знаєте рушійні сили своєї життєдіяльності та можете спробувати активно використати їх у своєму житті.



Тренер. Отже маючи відповідну професію і знаючи свій тип ви можете успішно реалізовувати свій природній потенціал на даному поприщі. Але, щоб бути гармонійно розвинутою особистістю потрібно бути успішним у всіх сферах життєдіяльності (професійній, сімейній чи особистій, у сфері здоров'я тощо). Я пропоную вам вправу під назвою «Колесо життя». Вона допоможе кожному з вас визначити аспекти життя в яких ви успішні на даному життєвому етапі, а які сторони життєдіяльності потрібно дещо удосконалити.

Вправа «Колесо життя»

Кожен учасник отримує аркуш паперу формату А4 з намальованим великим колом із вісьмома спицями, край кожної спиці підписаний таким чином : соціальна, психологічна, фізична, емоційна, інтелектуальна, особистісна, духовна, професійна. До центру кола потрібно відмічати негативні аспекти «-», а ближче до великого кола – зі знаком «+».
Колесо життя

Ведучий зачитує тези на кожний із полюсів, а учасники їх на колі визначають :

Духовна : пасивний – активний.

Інтелектуальна : обмежений – допитливий.

Емоційна : нестійкий – стійкий.

Соціальна : одинокий – причетний до соціальних груп, систем.

Професійна : невдоволений – вдоволений.

Особистісна : незрілий – самодостатній.

Психологічна : не адаптивний – адаптивний.

Фізична : нездоровий – здоровий.

Після того, як всі учасники відмітили тези полюсів відповідними знаками, потрібно поєднати ці відмітки суцільною лінією і подивитися чи утворилося рівне коло, а ті сфери життєдіяльності, де є відхилення потрібно удосконалювати.
Тренер. Тепер ви знаєте яким сферам життя потрібно приділити дещо більше уваги. Знайте, універсального і єдиного способу для усунення проблем, стресових ситуацій не існує, тож тільки вам вирішувати як діяти в тій, чи іншій ситуації, боротися з проблемами, що постають на вашому шляху. Адже, кожна зі «спиць» утримує колесо в рівновазі. Кожна вимагає нашої уваги. Нам необхідно постійно розвивати в собі якості, зазначені на спицях, рівномірно, щоб ми могли прожити життя гармонійно.

Притча «Все у твоїх руках»

Колись давно у давньому Китаї жив дуже розумний, але пихатий мандарин (знатний вельможа). Весь день його складався з примірок багатого вбрання та розмов з підданими про свій розум. Так минали дні за днями, роки за роками… Аж ось пройшов по всій країні поголос, що неподалік від кордону з'явився мудрець, розумніший за всіх на світі. Дійшов той поголос і до нашого мандарина. Дуже розлютився він : хто може називати якогось там ченця найрозумнішою людиною у світі? Але виду він не подав, а запросив мудреця до себе у палац. Сам же задумав обдурити ченця : «Я візьму у руки метелика, сховаю його за спиною і запитаю, що в мене в руках – живе чи мертве. І якщо чернець скаже, що живе – я роздушу метелика, а якщо мертве – я випущу його». У пишній залі зібралося багато людей, їм хотілося послухати словесний поєдинок найрозумніших людей у світі. Мандарин сидів на високому троні, тримав за спиною метелика і з нетерпінням чекав на прихід ченця. Аж ось двері відчинилия і до зали увійшов худорлявий чоловік. Він підійшов до мандарина, привітався і сказав, що готовий відповісти на будь – яке його запитання. І тоді, зло всміхаючись, мандарин сказав : «Скажи – но мені, що я тримаю в руках – живе чи мертве». Мудрець трохи подумав, усміхнувся і відповів : «Усе в твоїх руках».

Тренер. Отже лише від вас залежить, чи буде ваше життя, взаємодія з іншими людьми, ваша робота «живою», яскравою та плідною. Намагайтеся саморозвиватися, удосконалюватися у всіх сферах життєдіяльності і тоді ваше Колесо життя закрутиться з новою силою.

Вправа «Точка опори»

Колись Архімед сказав : «Дайте мені точку опори і я переверну весь світ». У кожної людини повинні бути свої «точки опори», що допомагають їй в житті будувати своє щастя : дозволяють бути щасливою, вижити, вистояти, зберегти свою гідність в найважчих життєвих ситуаціях. Тренер пропонує учасникам написати свої так звані точки опори.

Наприклад :



  • Віра (в ідею, людину, у Бога)

  • Надія на краще

  • Любов

  • Природа (тому що людина є її частиною, її створенням, живе за її законами)

  • Справа, яку людина любить

  • Мистецтво

  • Люди (рідні, друзі, колеги).

Тренер. А зараз давайте перейдемо безпосередньо до ваших професій. Яким ви вбачаєте ідеального вчителя? Скажете – ідеального вчителя не буває і, звісно ж, кожен з вас правий, тому що всі ми маємо уявлення про ідеального вчителя абсолютні різні. Пропоную на основі ваших уявлень скласти портрет ідеального вчителя.

Вправа «Портрет ідеального вчителя»

Учасники діляться на 2 групи.

1 – групі дається завдання створити портрет невдалого і неуспішного вчителя, вказавши на його помилки і причини такого становища.

2 – група описує вчителя успішного і створює його портрет з перевагами, завдяки яким він став успішним.

Кожна група зачитує і захищає свого вчителя і свій список. В кінці виділяємо, які помилки не потрібно допускати у своїй роботі, щоб не стати поганим вчителем – спеціалістом, на основі виділеного створюємо колаж ідеального вчителя.


Тренер (підсумок). Звичайно, навіть у самого успішного вчителя, бувають кризи і поразки, які ставили його у глухий кут, але не той вчитель успішний, який не припускається помилок, а той, хто зробивши помилку, не опускає руки, а проаналізувавши їх, зміг прийняти і вдосконалити їх у своїй творчій роботі з учнями. Не бійтеся робити помилки, найголовніше вмійте з них виносити для себе правильні висновки.

Тренер. Після проведеної вправи на основі ваших узагальнень я роздам вам інформаційні листівки «Соціальні і особистісні навички і здібності, пов'язані з вимогами до професійних працівників», які доповнять наш перелік якостей ідеального вчителя.

«Соціальні і особистісні навички і здібності, пов'язані з вимогами до професійних працівників»

Розум

Здатність аналізувати ситуацію і розв'язувати проблеми,

обмірковувати події і користуватися здоровим глуздом




Знання

Розуміння базових принципів, а не тільки наявність багатьох спеціалізованих

знань, бажання учитися, здатність і прагнення учитися новим речам і новим

способам прийняття рішень


Гнучкість і пристосування

Здатність реагувати і змінюватися, випробувати нове і спроможність

упроваджувати ці нововведення



Самоорганізація

Здатність бути дисциплінованим у плані розподілу часу, зовнішнього

вигляду й успішності в роботі



Самомотивація

Бути активним, життєрадісним, наполегливим і рішучим

Самовпевненість

Бути впевненим у собі й у результатах діяльності

Комерційна поінформованість

Оцінка бізнес – оточення і того, що необхідно зробити для виживання і досягнення

успіху


Комунікативні навички

Навички формального і неформального спілкування, уміння вербально і невербально, використовуючи різні способи переконання, залучати до діяльності

багатьох людей у рамках однієї організації і поза нею.



Міжособистісні навички

Здатність почувати себе комфортно з людьми всіх рівнів і бути здатними

Налагоджувати і підтримувати відносини за зміни обставин.



Особистісні навички

Потреба в самоактуалізації.

Командна робота

Здатність ефективно працювати в командах часто більше, ніж одна,

одночасно і переключатися з однієї проективної ситуації на іншу в постійно

мінливій обстановці.



Тренер. Я б хотіла зачитати вам ще одну притчу - «Притча про вчителя». Ця притча, як ніяка інша показує нам – яким повинен бути справжній вчитель.

Притча «Притча про вчителя»

Джалаліддин Румі є одним зі стовпів суфізму. Багато людей приходило до нього за порадою і мудрими словами. Одного разу до нього прийшла сусідська жінка із хлопчиком і сказала :


  • Я вже випробувала всі засоби, але дитина не слухає мене. Їсть забагато цукру. Будь ласка, скажіть Ви синові, що це погано. Він послухає, бо він вас дуже поважає.

Румі подивися на дитину, на довіру в її очах і сказав :

  • Приходьте через три тижні.

Жінка нічого не зрозуміла. Це ж так просто! Незрозуміло… Люди приходили з далеких країв, і Румі допомагав їм вирішувати великі проблеми зразу… Та вона слухняно прийшла через три тижні. Румі знову подивився на дитину і сказав :

  • Приходьте через три тижні.

Тут жінка не витримала і наважилася запитати у чому справа. Але Румі тільки повторив :

  • Приходьте через три тижні.

Коли вона прийшла втретє, Румі сказав хлопчику :

  • Синку, послухай моєї поради, не їж забагато цукру, це шкідливо для здоров'я.

  • Якщо Ви мені радите, я більше не буду цього робити, - відповів хлопець.

Після цього мати попрохала дитину почекати її на вулиці. Коли хлопець вийшов вона запитала Румі, чому він не зробив цього ще першого разу, це ж так просто? Джалаліддін зізнався їй, що сам любив їсти цукор, і, перш ніж давати таку пораду, йому довелося самому позбавлятися цієї слабкості. Спочатку він вирішив, що трьох тижнів буде достатньо, але помилився.

Одна з ознак справжнього майстра така : він не буде вчити того, чого сам не подолав. Майстер чесний і в першу чергу з собою. Його слова поєднанні з реалізацією. Слова Майстра витікають з його досвіду, його мудрість живе в ньому самому, а не в писаннях.



Тренер. В педагогічній діяльності вчителя час від часу виникають стресові ситуації, особливо це стосується молодих вчителів. Уникнути їх просто не можливо, а от знизити рівень їх впливу на людини цілком під силу будь – кому. Отже, я пропоную вам вправи релаксаційного характеру для подолання стресу, попередження депресії та просто швидко прийти до тями і заспокоїтися.

Релаксаційні вправи (можна використовувати як роздатковий матеріал)



«Море»

Уявіть себе на березі моря. Зверніть увагу на хвилі, ви спостерігаєте їхній приплив і відплив. У цей час ви почуваєте, як все більше і більше заспокоюєтеся. Потім, коли ви відчуватимете повний спокій, ви «йдете» з берега.



«Небо»

Уявіть, що зараз літній погожий день. Ви лежите на траві. Відчуваєте мякість і свіжість цієї трави, її запах. Лежачи на спині, ви дивитесь в небо : чисте, безхмарне, блакитне. От у полі вашого зору з'являється метелик. Ви спостерігаєте, як він віддаляється, зникаючи з виду.

Тепер ви помічаєте орла, який летить високо в небі. Ви стежите за його польотом і поступово проникаєте все глибше в блакитну далечінь неба. Потім ви направляєте погляд ще вище. Тепер ви помічаєте, що високо в небі пропливає біла хмарина. Спостерігайте потім, як вона повільно розчиняється. Нарешті перед вами тільки безмежне небо. Відчуйте себе небом – неосяжним, безкраїм. Відчуйте, що ви можете все, ніщо не в змозі вас зупинити. Усвідомте в собі відчуття легкості духу, польоту, відсутності будь – якого тиску.

«Дзвін»

Уявіть, що зараз літній погожий день. Ви лежите на траві. Відчуйте м'якість трави, на якій лежите, вдихніть аромат оточуючих вас квітів. Подивіться вгору на небо. Неподалік знаходиться невелика сільська церква. Ви чуєте, як вдарили дзвони. Їх чистий звук, це ваш звук, що будить у вас несподівану, невідому радість. Ви знову чуєте удар дзвона. Цього разу звук сильніший. Відчуйте внутрішній відгук на цей звук, усвідомте, що він будить ваші приховані можливості, рух струн вашого серця. Тепер прислухайтеся до поступового завмирання звуку і вловіть момент, коли він затихне і настане повна тиша. І знову ви чуєте удар дзвону. Звук наближається до вас, і ви відчуваєте, як він вібрує у вас у середині, у кожній ваші клітинці, кожному вашому нерві.

У якийсь момент, можливо, на частку секунди, відчуйте себе цим звуком – чистим, вібруючим, який не знає меж.

Тренер. Наступна вправа «Метаплан» - вправа для професійного розвитку, самовдосконалення вчителів.
Вправа «Метаплан»

Кожному учаснику роздають аркуші паперу зі схемою :


ПРОБЛЕМА


  1. Описуємо яка є ситуація в дійсності (охарактеризовуємо проблему, називаємо позитивні і негативні моменти)



  1. Якою повинна бути ситуація в дійсності?




  1. Чому в дійсності ситуація не є такою, якою повинна бути (причини)?


  1. Що необхідно зробити, щоб подолати причини (навести декілька пропозицій)?



  1. Які ресурси в нас є, щоб реалізувати ці пропозиції (до кожної наведеної пропозиції визначити ресурси, що допоможуть її здійснити. Потім вибираємо найбільш прийнятну для нас)?


  1. Заключний етап

Вправа «Кораблики очікування».

Тож, чи збулися ваші очікування від сьогоднішнього заняття? Якщо так – перенесіть кораблики з Берега Надії, через річку Адаптація, на Берег Справженої Надії.

Підбиття підсумків

Тренер пише на дошці :

Д – досвід (що робили, що найбільше запам'яталося?)

Р – рефлексія (які відчуття?)

І – інформація (яку інформацію одержали та які висновки зробили?)

Д – дії (як будете діяти в майбутньому?)

Учасникам пропонується висловити свої думки щодо кожного питання. У такий спосіб підбиваються підсумки тренінгу.

Вправа «Кораблики дружби»

Педагогам роздають чисті аркуші. Кожен з них на своєму аркуші малює невеличкий кораблик, записує на вітрилах прізвище і пускає по колу. Кожен учасник повинен написати на корабликах свої побажання іншим. Вправа продовжується до тих пір, поки «свій» кораблик не повернеться до власника.

Тренер (підсумок). Всім присутнім дякую. Сподіваюся, що ви досить добре, цікаво, весело і головне не дарма провели час. Бажаю успіхів.

Література :



  1. Баранова Н.П. Тренінги для вчителів з педагогічної майстерності. Х.: ВГ Основа.

  2. Битянова М.Р. Организация психологической работы в школе. – М. : Генезис, 2000.

  3. Громова Т. Чужой среди своих//Школьный психолог. – 2003. - № 43.

  4. Калошин В.Ф. Адаптація молодого вчителя/Володимир Калошин. – К.:

Редакції загальнопед. газет, 2012. – 128 с.

  1. Мельниченко О. Збереження психічного здоров'я педагога. Практикум для молодих учителів/О.Мельниченко//Психолог. – 2007. - № 6.

  2. Нижник Г. формування сприятливого соціально – психологічного мікроклімату в ДНЗ. Психолого – педагогічний семінар/ Г.Нижник//Психолог. – 2007. - № 6.

  3. Робота психолога з педколективом/упоряд. Т.Гончаренко. – К.: Вид. дім «Шкільний світ» : Вид. Л.Галіцина, 2005.

Дубовик Світлана Віталіївна –

практичний психолог/соціальний педагог Литвинівської ЗОШ I – III ступенів

Луганська область



Біловодський район

Литвинівська ЗОШ I – III ступенів


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка