Тема. Тарас Шевченко. «Іван Підкова». Історична основа твору. Героїзм та мужність українських козаків. Художні особливості поеми Мета




Скачати 149.64 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір149.64 Kb.
Тема. Тарас Шевченко. «Іван Підкова». Історична основа твору. Героїзм та мужність українських козаків. Художні особливості поеми

Мета: ознайомити учнів зі змістом поеми, з’ясувати її історичну основу; подати відомості про Івана Підкову як видатну особистість в історії українського козацтва; з’ясувати характерні риси, притаманні козакам; вчити аналізувати художні особливості поеми; розвивати логічне та образне мислення, культуру зв’язного мовлення, пам’ять; формувати кругозір, світогляд школярів; виховувати почуття патріотизму, пошани до героїчного минулого наших пращурів.

Цілі:

Учні знатимуть: зміст поеми; історичну основу твору, художні особливості поеми.

Учні вмітимуть: довести жанрову приналежність твору; усно характеризувати головного героя; висловлювати власне ставлення до прочитаного; аналізувати вчинки героїв твору; визначати патріотичні мотиви та аналізувати художні особливості поеми; пояснити, у чому полягає героїзм та мужність українських козаків; роль ужитих художніх засобів.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань, бінарний урок (українська література, історія України)

Модель (жанр): урок – дослідження, робота в Малій академії наук.

Форми і методи роботи: обмін думками, робота в групах, захист проектів (досліджень), евристична бесіда, словесне малювання, «Незакінчене речення», «Ґронування», «Прес».

Випереджувальні завдання: підготувати повідомлення про Івана Підкову як видатну історичну постать, про добу козаччини, морські походи козаків, вшанування пам’яті про відомого козацького ватажка.

Обладнання: портрет письменника, матеріали про козаччину (презентації, виконані в програмі Power Point, відеофрагменти документальних фільмів), матриця «Історична довідка», матриці для літературних досліджень.

Міжпредметні зв’язки: українська мова, історія України, інформатика.

Зміст уроку

І.Перевірка домашнього завдання

Літературний диктант

Шевченко опинився у Санкт-Петербурзі завдяки таланту…

Він навчався у закладі…

Майбутній поет отримав звільнення від кріпацтва завдяки…

Видатні люди, пов’язані із викупом Шевченка…

Дату звільнення Шевченка… (22 квітня 1838)

«Кобзар» Шевченка вийшов друком…

До нього увійшли такі історичні поеми… («Тарасова ніч» та «Іван Підкова»)

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку

Вступне слово вчителя української літератури

Перебуваючи в Петербурзі, Тарас Шевченко завжди з любов’ю Та сумом згадував про свою поневолену Батьківщину. І як же йому хотілося, щоб український народ згадав про свою минулу славу – козаччину, гайдамаччину, піднявся і скинув ненависні кайдани! Ці думки вилилися в поетичні рядки – поему «Іван Підкова».

І тому ми разом з вами спробуємо провести своєрідне наукове дослідження в області української літератури. Ви зможете спробувати себе у ролі справжніх членів наукового товариства Малої академії наук Коротичанського ліцею, працюючи у відділенні «Літературознавство» (секція «Українська література»).

Тема дослідження (Тема уроку): Тарас Шевченко. «Іван Підкова». Історична основа твору. Героїзм та мужність українських козаків. Художні особливості поеми

Мета дослідження: розкрити історичну основу поеми «Іван Підкова», риси і поведінку козацьких ватажків , їхні стосунки з підлеглими, аналіз художніх особливостей поеми, осмислення духовного зв’язку з історичним минулим рідного краю, виховувати повагу до історії рідного краю.

Актуальність дослідження визначається необхідністю усвідомлення, що героїзм і мужність - ознака лицарських чеснот українських козаків, заповідані нам як духовний спадок нащадкам.

Завдання дослідження:


  • ознайомити учнів зі змістом поеми,

  • з’ясувати її історичну основу;

  • подати відомості про Івана Підкову як видатну особистість в історії українського козацтва;

  • з’ясувати характерні риси, притаманні козакам;

  • вчити аналізувати художні особливості поеми;

  • розвивати логічне та образне мислення, культуру зв’язного мовлення, пам’ять;

  • формувати кругозір, світогляд школярів;

  • виховувати почуття патріотизму, пошани до героїчного минулого наших пращурів.

Об’єкт дослідження – поема Тараса Григоровича Шевченка «Іван Підкова».

Предметом дослідження є визначення ідейного спрямування поеми, художніх засобів поеми.

Для досягнення поставленої мети і завдань ми будемо застосовувати такі методи дослідження:



  1. Теоретичні (історичний метод, узагальнення);

  2. Спостереження, констатуючий, описовий.

У дослідженні братимуть участь всі учні класу, члени наукового товариства МАН, об’єднані в чотири експертні групи, кожна з яких буде виконувати завдання за відповідним напрямком роботи. Учасники отримують посвідчення почесного члена наукового товариства 6 класу з позначенням номера групи. Розподіл ролей в групі. Повторення правил роботи в групі.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Перегляд документального фільму «КОЗАЦЬКИЙ ФЛОТ» з циклу "Золоте стремено" (Київнаукфільм, 1993). Автор сценарiю Тимур Хмельницький; Режисер Тимур Хмельницький; Оператор Марк

Фільм про морські походи козаків на човнах-чайках до турецьких і татарських фортець Акерман, Кілія, Варна, Кафа і Царьмісто.



Бесіда за питаннями (метод «Прес»):

  • Яка мета морських походів козаків? (Щоб визволити своїх земляків, невольників, від турецького полону).

  • Під чиїм проводом організовувались ці походи? (Під проводом вдалих полководців)

  • Що символізують вогняні чайки? (Душі загиблих козаків – море ходів, які повертаються до нас із забуття, щоб не вмирала в нас пам'ять серця).


ІV. Актуалізація опорних знань учнів. Теоретичний аспект (розділ) наукового дослідження. Історичний метод

Вчитель історії

Тож спробуємо оживити в пам'яті історичні факти про морські походи козаків, про одного із вмілих полководців Івана Підкову.

Випереджальне завдання (кожна група представляє результати досліджень історичних фактів). Всі інші науковці фіксують історичні факти, заповнюючи матрицю «Історична довідка».

Додаток 1

Приклад заповненої матриці



Матриця «Історична довідка»

Морські походи козаків

(роки, місця, учасники)

Ватажок морського походу

(прізвище, ім’я, походження)

Вшанування пам’яті ватажка

Характеристика

(Легенда про походження прізвища)

Запорожці здійснювали сміливі експедиції на Крим та Чорне море, нерідко брали участь у Міжусобній боротьбі претендентів на престол Молдавського Князівства та Кримського ханства.

Іван Вода-Волошенин з'явився близько 1550 року, привівши зі собою цілий козацький полк. Брав участь у морських походах під проводом Самійла Кішки. Пізніше водив козацькі флотилії самостійно і спалював передмістя татарських приморських поселень. Очолювані ним козацькі загони завдали поразок татарам під Очаковом, Кафою, Козловом. Певний час був запорізьким гетьманом.


Встановлені пам’ятники та меморіальні комплекси в містах України.



Я, Іван Вода! Бачиш цю підкову? (Розгинає її)

Рідкісна фізична сила, бо запросто ламаєш руками підкови та зупиняєш віз, запряжений шестериком коней, ухопивши його за заднє колесо. Тож бути тобі Іваном Підковою!!



Вчитель історії

З часів свого виникнення українське козацтво виступає надійним оборонцем рідної землі від ворожих зазіхань. Водночас запорожці здійснювали сміливі експедиції на Крим та Чорне море, нерідко брали участь у Міжусобній боротьбі претендентів на престол Молдавського Князівства та Кримського ханства. (На історичній карті учитель показує Запорізьку Січ, похід Івана Підкови на місто Ясси )


1 група


Презентація «Доба козаччини. Морські походи козаків» , виконана в програмі Power Point

Учні заповнюють матрицю

Вчитель історії

Влітку 1577 р. на Запоріжжі активно готувалися до нового походу, оскільки за півроку татари двічі приходили в Україну, чинячи розбій і насильство над мирним населенням. У середовищі січовиків перебував і учасник багатьох військових експедицій, відважний гетьман Іван Підкова.

Тож послухаємо про те, ким був насправді цей історичний персонаж та більше дізнаємося про історичну епоху цього героя.

2 група


Презентація «Іван Підкова – ватажок війська запорізького», виконана в програмі Power Point

Додаток 2

Підкова Іван (? —16.VI 1578). Ватажок запорозького козацтва, прозваний так тому, що здатний був ламати підкови. За поширеною в тогочасному суспільстві версією — рідний брат молдавського господаря (князя) Івоні, вбитого турками 1574 р. Іван брав участь у багатьох походах проти турків і татар. Влітку 1577 р. він з товаришами зібрався воювати Крим, коли на Січ завітала депутація з Молдови. Вона попросила Підкову скинути турецького ставленика Петра Кривого й самому зробитися молдавським господарем. Тамтешні бояри, невдоволені Петром, домагалися від польського короля Стефана Баторія підтримати похід Підкови, але той відмовив їм, не бажаючи псувати і так напружені стосунки з Туреччиною. Загін Підкови з кількасот запорожців улітку 1577 р. пішов до Молдови, однак не наважився атакувати військо Петра Кривого, що мало кількісну перевагу. Уникнувши арешту й переслідувань з боку польського коронного гетьмана Сенявського, Підкова зібрав у м. Немирові новий, чисельніший, загін і знову рушив до Молдови. У битві поблизу Ясс він розгромив військо Петра Кривого й 29 листопада 1577 р. увійшов до столиці, проголосивши себе господарем Молдови. Діставши підтримку від турецького султана й польського короля, Петро Кривий міг будь-коли напасти на Ясси. До того ж проти владного Підкови почала виступати частина молдавських бояр. Тож він залишив Молдову й повернувся в Україну, до м. Бара. Тут його підступно схопив польський гетьман Сенявський, відвіз до Варшави й запроторив до в'язниці. Турецький султан не раз вимагав видачі Підкови. Щоб уникнути конфлікту із сильною Туреччиною, польський король наказав стратити Підкову у Львові. Славне життя і героїчну смерть козацького ватажка народ оспівав у багатьох думах та історичних піснях.

Учні заповнюють матрицю

3 група

Презентація «Вшанування пам’яті про Івана Підкову», виконана в програмі Power Point

Вчитель історії

Дійсно, ми переконались, що Іван Підкова - неординарна особистість, видатний стратег, умілий ватажок, пам'ять про якого живе понині.

На Запорізькій Січі був цікавий звичай. Новачок, котрий вступав у Січове товариство, мав поміняти своє попереднє прізвище на нове, козацьке. Часто прізвисько обирали новому товаришеві самі козаки. Добираючи прізвисько новому побратимові, козаки любили пожартувати, незлостиво покепкувати з товариша. Тому багатьох нагородили такими кумедними прізвиськами, як Затуливітер, Непийвода, Корж, Загнибіда, Скачистрибайло.

А як отримав своє прізвище наш головний герой ми дізнаємось від його сучасників! (Виходять хлопці, одягнені в козацькі костюми)



Учні заповнюють матрицю
4 група

Інсценування легенди про походження прізвища Івана Підкови

Інсценівка


- Гей, браття, а почнемо наші козацькі забави, поміряємося силою та оберемо найсильнішого!

- Відомо, хто найсильніший! Це Гнат Паливода! Він б’ється одразу двома шаблями, перемагає в бою одразу кількох нападників!

- Ні! Хома Корж! Згадайте як він, розігнавши коня, став на кульбаку, підкинув шапку та влучив в неї кулею з рушниці!

- Браття, хто поміряється силою зі мною, з Іваном Двокровним! Адже я проплив Дніпром проти течії до самих порогів!

  • Я, Іван Вода! Бачиш цю підкову? (Розгинає її)

  • Так, Іване, бачимо, що не просто байки ходять про тебе, а справді сила твоя нездоланна. Рідкісна фізична сила, бо запросто ламаєш руками підкови та зупиняєш віз, запряжений шестериком коней, ухопивши його за заднє колесо. Тож бути тобі Іваном Підковою!!!

- Славні козаки, браття мої, велика ваша сила! Могутні та вправні ви воїни!

Діди наші казали : «Щастя - не підкова, під ногами не знайдеш!» Тож виборемо щастя та волю своєю силою-силенною, хіба ж ми не козаки!

Учні заповнюють матрицю

V. Сприйняття і засвоєння учнями нового матеріалу.

Практичний аспект наукового дослідження. Метод спостереження, констатування, узагальнення матеріалу за поемою Т. Шевченка «Іван Підкова».

Вчитель української літератури.

Дійсно, своє прізвище Іван Підкова отримав за рідкісну фізичну силу! Ми подивились інсценізацію у виконанні учнів -акторів, а зараз ми послухаємо запис поеми у виконанні професійного актора Петра Панчука.
1. Аудіозапис у виконанні заслуженого артиста України П. Панчука.

2. Словникова робота.

Зверніть увагу на слова, значення яких, можливо, вам було невідомим. Ці слова є у підручнику. Давайте прочитаємо, що вони означають?



(Діти зачитують значення слів).

Китайка – різновид тканини.

Лиман – озеро на півдні України.

Байдаквеликий човен; козацька назва – чайка.

Рибалка – тут: птах, який живиться рибою.

Гирло – місце впадання річки в море.

Шинок – заклад, де можна було пообідати, відпочити, поговорити, повеселитись.

Поставець –посуд, кухоль.

Синоп – турецьке місто на південному березі Чорного моря.

Царград – давня слов’янська назва Стамбула, колишньої столиці Туреччини.


  1. Пошуково-дослідницька робота. Робота в «Літературній майстерні»




  • Що ви відчули, коли слухали поему ?

  • Про яку бувальщину хотів повідати Т. Шевченко у творі?

  • Про якого отамана згадує у творі?

  • Які риси характеру козацьких ватажків, його підлеглих хотів відмитити автор поеми?

  • Як художнє слово поета допомогло відобразити героїчне минуле наших пращурів?

  • До чого закликає нас Великий Кобзар?

Ці проблемні питання і складатимуть основу нашого наукового дослідження в області української літератури. Кожна експертна група науковців отримує блок завдань для пошуково-дослідницької роботи в «Літературній майстерні».
1 група - Дослідження побудови змісту твору , заповнення таблиці «Композиція поеми «Іван Підкова» ;

2 група - Доведення: Твір «Іван Підкова» - за жанром історична поема (за визначенням та особливостями);

3 група – Дослідження «Художні особливості поеми «Іван Підкова»;

4 група - Дослідження «Ідейно-тематичний аналіз поеми».
План роботи над предметом дослідження

  1. Науковці працюють над виконанням завдань.

  2. Презентація (захист) результатів дослідження.

  3. Опоненти з інших груп можуть під час захисту ставити запитання.


1 група

Дослідження побудови змісту твору , заповнення таблиці

«Композиція поеми «Іван Підкова» .



2 група

Доведення: Твір «Іван Підкова» за жанром - історична поема (за визначенням та особливостями).
«Літературознавчий довідник школяра»

Компонент

Докази (цитати)

Віршовани твір

Пливуть собі та співають;

Рибалка літає...

А попереду отаман

Веде, куди знає.



Розповідь про конкретні історичні події, процеси

«Нехай ворог гине!

Не в Синопу, отамани,

Панове молодці,

А у Царград, до султана,

Поїдемо в гості!»


Розповідь про конкретні історичні особи

А попереду отаман

Веде, куди знає.

Похожає вздовж байдака,

Гасне люлька в роті;



Розкриваються повно характери

Кругом хвилі, як ті гори:

Ні землі, ні неба.

Серце мліє, а козакам

Того тілько й треба.

Пливуть собі та співають;


Напружений розвиток подій

Висипали запорожці —

Лиман човни вкрили.

«Грай же, море!» — заспівали,

Запінились хвилі.

Кругом хвилі, як ті гори:

Ні землі, ні неба.





3 група
Дослідження

«Художні особливості поеми «Іван Підкова»

Художній засіб

Вирази (цитата з твору)

Роль художнього засобу

Рефрен

«Було колись...»;





Метафори

«ревіли гармати»,

«тіло лягло»,

«могили чорніють, ... говорять»,

«лихо танцювало», «журба... кружала», «серце... спочине», «небо сонце криє», «море... стогне, виє», «лиман човни вкрили», «хвилі запінились», «море грає»,

«серце мліє»,

«човни стали»;








Епітети

«біле тіло»,

«козацьке тіло»,

«синє море»;





Порівняння

«могили..., як гори», «хвилі, як ті гори»;





Звертання

«Ануже, хлоп’ята», «Грай же, море», «Добре, батьку, отамане»;






Риторичні оклики

«А згадаймо!», «На байдаки!», «Ходім погуляти!», «Грай же, море!», «Поїдемо в гості», «Спасибі вам!»;





Риторичні запитання

«Де-то буть роботі?»






4 група
Дослідження «Ідейно-тематичний аналіз поеми»




  1. Характеристика головного героя поеми.

Як ви гадаєте , наскільки вдалося Т.Г.Шевченку правдиво передати образ такої історичної постаті, як козацького отамана Івана Підкови?
За допомогою методу «Ґронування» дати характеристику Івану Підкові. Відповіді підтвердити цитатами з твору.

Учні вписують у грона риси характеру, представники від груп кріплять на дошці відповіді, коментують їх.





Відважний



рішучий

впевнений у собі

вміє прислухатися до думки інших,

цілеспрямований

має чорні вуса, чуприну

його називають батьком

приклад для козаків

VІ. Саморефлексія діяльності на уроці. Висновки до наукового дослідження

  • Що вдалося вам як читачам?

  • Чого ви сьогодні навчилися?

Продовжити незакінчене речення:

  • «Для мене сьогодні важливим було…»

  • «На сьогоднішньому уроці я…»

  • «Найбільше мені запам’яталося з поеми…»

  • «Тарас Шевченко для мене…»

3. Само- і взаємооцінювання.

Прізвище, ім’я учня ________________________ Клас _________



№ п/п

Види роботи

Само-

оцінка


Оцінка членів

групи


Заг. оцінка

1.

Випереджувальне завдання



















2.

Робота в групі для спільного виконання завдання



















Заключне слово вчителя

А для мене сьогодні найважливішим було те, що ми з вами доторкнулися до нашої історії та зробили висновок, що без нашого минулого, без історії не може бути щасливого майбутнього. Мене вражає, що Шевченко був настільки сильний духом, що ніякі перипетії життя не зламали його волю. Вражає, як любив поет вітчизну, уболівав за її майбутнє, переймався історією свого народу. Шевченко для мене це взірець духовності, це постать, яка залишила слід не лише в історії української літератури, а й у моїй душі.



V. Домашнє завдання .

Обов’язкове загальне: прочитати поему «Тарасова ніч».

Обов’язкове на вибір:

1) вивчити напам’ять одну з поезій Т.Г. Шевченка;

2) підготуватися до конкурсу на кращого читця віршів Т. Шевченка.

За бажанням:



Написати лист Івану Підкові.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка