Тема. Робота з поштовим клієнтом. Практична робота «Електронне листування з використанням поштового клієнта» Мета



Скачати 147.78 Kb.
Дата конвертації27.04.2016
Розмір147.78 Kb.
Володимир Михно

Вчитель інформатики Чигиринської ЗОШ І-ІІІ ст. №1

Тема. Робота з поштовим клієнтом. Практична робота «Електронне листування з використанням поштового клієнта»

Мета.


Навчальна:

  • закріпити знання про електронну пошту, адресу поштової скриньки, протоколи електронної пошти;

  • з’ясувати основні можливості програм для роботи з електронною поштою на прикладі програми Outlook Express;

  • визначити принципи роботи Outlook Express.

Розвивальна:

  • розвиток пам’яті, навичок користування послугами глобальної мережі Інтернет;

  • розвивати логічне мислення та інформаційну культуру

Виховна:

  • формування інтересу до вивчення нових інформаційних технологій;

  • формування навичок зібраності, уважності, акуратності в роботі з даними.

Тип.


Комбінований урок.

Обладнання.


Проектор, комп'ютери під керуванням Windows XP, LAN, програмне забезпечення: Outlook Express, поштовий сервер ProSysMAIL1; роздатковий матеріал з інструкціями до практичної роботи,

Хід уроку

  1. Актуалізація опорних знань


Як ви думаєте, чим електронна пошта краща за звичайну?

Чому електронна пошта частіше всіх послуг використовується людьми?


  1. Перевірка домашнього завдання


Фронтальне опитування учнів за матеріалами минулого уроку.

  1. Що таке електронна пошта? Які її можливості?

  2. 3 яких частин складається електронна адреса? Наведіть приклади і поясніть їх.

  3. Що таке поштовий сервер?

  4. Які поштові програми ви знаєте?

  5. Які поштові протоколи ви знаєте? Чим вони відрізняються?

  6. Що таке групи новин Usenet?
  1. Вивчення нового матеріалу


Функціонування електронної пошти побудовано на принципі клієнт-сервер, стандартному для більшості мережевих сервісів. Щоб обмінюватись кореспонденцією з поштовим сервером, потрібно мати спеціальну програму-клієнт. Існує багато різних програм-клієнтів електронної пошти, які можуть відрізнятися окремими функціями, можливостями та інтерфейсом, в тому числі й такі, що працюють на сервері (в режимі on-line). Проте загальні функції у більшості пакетів однакові.

До них можна віднести:



  • підготовка тексту;

  • імпорт файлів-додатків;

  • відправка листа;

  • перегляд і збереження кореспонденції;

  • знищення кореспонденції;

  • підготовка відповіді;

  • коментування і пересилка інформації;

  • експорт файлів-додатків.

Популярні програми-клієнти для роботи з E-mail

  • Mozilla Mail

  • Mozilla Thunderbird

  • Microsoft Office Outlook

  • Outlook Express

  • TheBat!

Принципи роботи з програмами електронної пошти і новин однакові. Розглянемо основні можливості програми електронної пошти на прикладі найпоширенішої нині програми Outlook Express.

Програму Outlook Express можна запустити з головного меню, пункт Программы або з вікна Internet Explorer, користуючись кнопкою Читать почту на панелі інструментів.

Робота програми Outlook Express після запуску і підключення до Інтернету починається з перевірки надходження пошти. Надалі така перевірка здійснюється за замовчуванням кожні 30 хвилин.

Вікно програми Outlook Express має вигляд, як на рис. 1. (Демонстрація роботи програми Outlook Express за допомогою проектора)





Рис. 1

Вікно розділене на дві панелі. На лівій панелі виводиться дерево папок. Усі повідомлення «розкладені» у кількох папках: Исходящие (тобто підготовлені до відсилання), Входящие (тобто одержані), Отправленные (копії листів відправлених на сервер), Удаленные (Кошик для сміття), Черновики (збережені для подальшого редагування).

Праву панель розділено на дві частини по горизонталі. У верхній частині відображаються заголовки повідомлень, що «лежать» у поточній папці. Нижня частина називається областю перегляду. Вона призначена для виводу вмісту поточного повідомлення (вибраного у верхній частині).

Для «ручного» отримання листів із серверу клацніть по кнопці Доставить почту на панелі інструментів або виконайте команду меню Сервис - Доставить почту. При цьому також будуть відправлені всі повідомлення з папки Исходящие.

Якщо надійшли нові повідомлення то у правому нижньому куті вікна Outlook Express з'явиться значок конверта. Можна задати звукове сповіщення про надходження пошти. Для цього виберіть команду меню Сервис - Параметры встановіть відповідну опцію на вкладинці Общие.

Щоб дізнатися про список листів, які надійшли на вашу адресу, досить клацнути по значку Входящие на панелі Папки або натиснути комбінацію клавіш Ctrl. Оберіть із списку лист, який вас цікавить, користуючись відомостями у стовпцях: От, Кому і Тема.

Отримані повідомлення можете відсортувати за будь-яким стовпцем — для цього клацніть по заголовку стовпця. Наприклад, клацання по заголовку От призведе до сортування повідомлень за відправниками.

Дані про ще непрочитані листи відображаються напівжирним шрифтом. Після читання листа шрифт змінюється на звичайний. Кількість непрочитаних повідомлень вказується в дужках поруч із назвою папки. Все це дозволяє легко орієнтуватися під час перегляду пошти.

Щоб вивести лист, який вас цікавить, на екран, клацніть мишею по значку листа в списку повідомлень (виведення вмісту листа до зони перегляду) або зробіть подвійне клацання на заголовку листа (виведення в окреме вікно).

Отже, ви отримали і прочитали лист. Назвемо основні операції, які можна виконати над отриманим листом:

Копіювання або переміщення листа до іншої папки (виконується за допомогою команди Правка -Копировать в папку або команди Правка -Переместить в папку з вибором цільової папки в додатковому меню).

Копіювання тексту листа в буфер обміну (виконується командою Правка Копировать; після цього можлива вставка тексту листа в будь-який обраний вами документ).

Зберігання у файл (виконується командою Файл - Сохранить как; далі оберіть у діалоговому вікні цільову папку і введіть ім'я файла; за замовчуванням буде призначене розширення файла. eml).

■ Вилучення листа до папки Удаленные (виконується через меню Правка - Удалить; повне вилучення виконується знищенням листа у папці Удаленные).

Друк (виконується через меню Файл - Печать; у діалоговому вікні потрібно встановити параметри друку).

Створення електронного повідомлення та відправлення його.

Для створення електронного повідомлення необхідно вибрати команду Сообщение/Создать або скористатися відповідною кнопкою панелі інструментів. Після чого на екрані відображається діалогове вікно для створення повідомлення, до якого користувачеві необхідно:

1. Ввести адресу адресата до поля Кому.

2. Ввести адресу одержувача, якому відправляється копія, до поля Копия (якщо існує необхідність у відправленні копії повідомлення).

3. Заповнити поле Тема.

4. Ввести текст повідомлення. Електронне повідомлення може мати такі основні характеристики:



  • важливість;

  • адреса одержувача;

  • адреса власника копії повідомлення;

  • адреса власника прихованої копії;

  • тема повідомлення;

  • назва та формат файлу, що приєднується до повідомлення;

  • вміст повідомлення;

  • підпис.

Дозволяється створювати повідомлення, використовуючи спеціально створені для цього шаблони. Перелік стандартних шаблонів зберігається у списку кнопки Создать с або до них можна звернутися за допомогою вказівки Сообщение/Создать.

Для приєднання файлу до повідомлення необхідно виконати команду Вставкаложение файла… або клацнути по кнопці Вложить на панелі інструментів.

Якщо одержаний лист з вкладенням, то біля заголовка повідомлення можемо побачити значок скріпки. Аби проглянути прикріплений файл або клацніть на панелі попереднього перегляду значок скріпки для паперів в заголовку повідомлення, а потім клацніть ім'я файлу або двічі клацніть у верхній частині вікна повідомлення значок прикріпленого файлу в заголовку повідомлення.

Аби зберегти прикріплений файл, в меню Файл, виберіть пункт Сохранить вложения…, а потім клацніть ім'я файлу. Аби зберегти прикріплений файл, знаходячись на панелі попереднього перегляду, клацніть значок скріпки для паперів, а потім виберіть команду Сохранить вложения.



Відповідь на отриманий лист найпростіше скласти таким чином:

  1. У списку папки Входящие позначте повідомлення, на яке слід відповісти, і натисніть на кнопку Ответить на панелі інструментів.

  2. У вікні редагування у полі Кому вже буде проставлено ім'я одержувача, а в полі Тема — тема повідомлення на яке готується відповідь.

  3. Наберіть текст повідомлення над поштовими реквізитами отриманого повідомлення. Проте реквізити можна прибрати — це ні на що не вплине.

  4. Натисніть на кнопку Отправить, після чого повідомлення має потрапити до папки Исходящие. Вікно редагування закриється і активним стане вікно Outlook Express. У списку папок у позиції Исходящие в дужках з'явиться цифра 1 або будь-яка інша, що відповідає кількості повідомлень, які відправляються.

  5. Клацніть по кнопці Доставить почту на панелі інструментів або натисніть на комбінацію клавіш Ctrl+M.

  6. Якщо ви не підключені до Інтернету то з'явиться повідомлення «Вы работаете в автономном режиме. Хотите подключиться к сети?». Натисніть на кнопку Да, після чого відкриється інформаційне вікно Outlook Express і зверху — діалогове вікно Удаленное соединение.

Підключіться до Інтернету за допомогою вже добре відомих вам дій. Повідомлення буде відправлено на поштовий сервер відразу після підключення.

Якщо програмі Outlook Express не вдалося встановити з'єднання і відправити повідомлення, то повторних спроб програма не робитиме. Відкрийте папку Исходящие і переконайтеся у тому, що повідомлення, як і раніше є в ній. Потім клацніть по кнопці Доставить почту, щоб зробити чергову спробу відправити повідомлення з папки Исходящие.



При відправленні відповіді на будь-який лист дані про адресата автоматично будуть занесені до адресної книги. Це ще одна перевага використання режиму відповіді на повідомлення перед створенням нового повідомлення.
  1. Закріплення вивченого матеріалу


Практична робота

Тема: створення, відправлення й одержання електронного повідомлення.

Мета: перевірка вироблених умінь і навичок користування електронною поштою.

Хід роботи

  1. Запустити на виконання програму Microsoft Outlook Express командою Пуск – Программы-Microsoft Outlook Express.

  2. Створити обліковий запис.

    1. Виконати команду Сервис - Учетные записи.

    2. У вікні Учетные записи интернета вибрати вкладку Почта.

    3. Клацнути на кнопці «Добавить» і в меню, що з’явилося вибрати пункт Почта.

    4. У вікнах майстра підключення до Інтернету, що відкриваються послідовно ввести наступні дані:

  • Ім’я користувача, що буде відображатись у всіх повідомленнях, що надсилаються у поле От;

  • Адресу електронної пошти user1@school.edu.ua (назву поштової скриньки змінювати відповідно до номера комп’ютера в мережі, наприклад номер комп’ютера 6, назва поштової скриньки user6 і т.д.)

  • Імена серверів вхідних і вихідних повідомлень вказані вчителем додатково2;

  • Реєстраційне ім’я користувача для доступу до поштового сервера і пароль, видані вчителем додатково.

  1. Заповнити адресну книгу.

    1. На панелі контакти клацнути на однойменній кнопці «Создать контакт», що розкрився.

    2. У вікні Свойства у вкладці Имя ввести в поле Фамилия своє прізвище, а в поле Адрес электронной почты – електронну адресу свого комп’ютера ( ту, яку було зазначено при створенні облікового запису).

    3. Повторити п. 3.1, 3.2 ще два рази, записавши в адресну книгу електронні адреси своїх сусідів по класу.

  2. Створити і відправити електронні повідомлення самому собі.

    1. Двічі клацнути на своєму прізвищі в списку, що міститься на панелі Контакты.

    2. У вікні Создать сообщение в поле Тема ввести текст Проверка почты, а в область повідомлення – Лист самому собі.

    3. Клацнути на кнопці «Отправить».

  3. Відправити повідомлення одному із сусідів і копію – другому сусіду.

    1. Двічі клацнути на імені першого сусіда в панелі Контакты.

    2. У вікні Создать сообщение клацнути на назві Копия й у вікні Выбрать получателей, що з’явилося у списку імен вибрати ім’я другого сусіда і клацнути на кнопці «Копия».

    3. У поле Тема й області повідомлення ввести назву теми і відповідний текст, придумані самостійно.

    4. Клацнути на кнопці «Отправить».

    5. Перевірити чи з’явилося повідомлення в папці Исходящие.

  4. Надіслати повідомлення з приєднаним файлом другому сусіду.

    1. Двічі клацнути на імені одержувача в панелі Контакты.

    2. У вікні Создать сообщение ввести тему і текст повідомлення.

    3. Виконати команду Вставка - Вложение файла.

    4. У вікні вставка, що з’явилося, вибрати ім’я файла, що містить малюнок або текст документа, створеного в Word і клацнути на кнопці «Вложить». На панелі інструментів клацнути на кнопці «Отправить».

  5. Повідомити викладача про завершення виконання практичної роботи.

Оформлення роботи

За результатами роботи підготувати звіт, у якому відповісти на такі питання:



  1. Як використовується інформація з облікового запису в електронному повідомленні?

  2. Чи можна створити повідомлення без Адресної книги? У чому перевага використання адресної книги?

  3. У чому полягає різниця між відправленням повідомлення самому собі й іншому одержувачу?

  4. Як дізнатися, чи отримане електронне повідомлення?

  5. У чому полягає різниця між відправленням повідомлення і відповіддю на отримане повідомлення?

  6. Яку інформацію ви пересилали у вкладеному файлі?
  1. Підведення підсумків


Сучасний пакет програм електронної пошти має добре організований інтерфейс користувача, який не потребує багато часу і зусиль для засвоєння та звичайно забезпечує такі основні функції:

  • ідентифікація власника поштової скриньки;

  • автоматичне отримання листів;

  • створення та відправлення електронних листів;

  • ведення адресної книги;

  • можливість роботи з кількома поштовими скриньками;

  • робота у автономному (off-line) режимі;

  • відправка відповіді;
  1. Завдання додому


Опрацювати конспект та § 3.3 з підручника.

Підготувати повідомлення про особливості (переваги та недоліки) різних програм-клієнтів електронної пошти.


Додаток 1

Налаштування поштового сервера ProSysMAIL

Для успішного оволодіння учнями базового рівня знань з інформатики необхідно забезпечити практичну роботу учнів за комп’ютерами на кожному уроці. При вивченні теми «Електронна пошта в Глобальній мережі Інтернет» необхідно розглянути роботу однієї з поштових програм наприклад Outlook Express, але тут є декілька підводних каменів. Якщо для роботи використовувати поштові скриньки зареєстровані на безкоштовних серверах є певна ймовірність не встигнути розглянути всі можливості поштової програми з деяких технічних обмежень. Адже всі учні одночасно повинні відправляти пошту один одному, а для цього необхідно безперебійне досить швидке інтернет-з’єднання. Пропоную рішення цього питання, що не складає великих труднощів і не вимагає грошових витрат. Причому побудувати власну поштову систему для кабінету ІКТ можна за допомогою безкоштовного програмного забезпечення.

Розглянемо стартові умови навчального закладу. Зараз у школі є комп'ютер вчителя пов'язаний з учнівськими машинами за допомогою LAN.

Що необхідно для успішного проведення практичних робіт і набуття учнями навичок користування програмою Outlook Express? В школі потрібно організувати власну поштову систему і забезпечити всі машини учнів електронними адресами. Ми хочемо самостійно вирішувати задачу кому і скільки роздавати e-mail'ів і ми не хочемо залежати від провайдера.

Досягається вирішення цієї проблеми через «віртуальний поштовий домен». Для цього пропоную використати безкоштовну програму ProSysMAIL. (http://prosysmail.chat.ru/ у вихідному архіві PSMail.ZIP "важить" всього 419Кбайт).

Для нормальної роботи програми необхідні наступні умови. На сервері куди встановлюватиметься ProSysMAIL має бути встановлена Windows ХР. У локальній мережі повинен функціонувати протокол TCP/IP. Отже, ProSysMail працюватиме на Windows ХР, причому, він навіть не вимагає інсталяції в систему. Спершу отримаєте дистрибутив PSMail.zip можна забрати прямо з сайту розробника - http://prosysmail.chat.ru/psmail.zip (420 Кбайт).

Розархівуйте в будь-який каталог, наприклад, C:\prosysmail.У каталозі з'являться 3 файли:

Psmail.exe (940 Кб) - це сам сервер,PSMAIL.INI (конфігураційний файл), Psmail.lng

Тепер просто запускаємо Psmail.exe (для роботи поштового сервера може бути потрібно тимчасово відключити антивірусну програму).

Програма тут же згорнеться в системний трей у вигляді піктограми поштового конверта. Самий час налаштувати його до роботи. Правою кнопкою відриваємо меню і вибираємо пункт "Конфигурация" (Див. рис.1). Відкриється вікно, в якому у вигляді групи піктограм будуть доступні наступні меню:






  • Настройки

  • Соединения

  • Почтовый клиент

  • Рассылки

  • Почтовый сервер

  • Правила

  • Расписание

  • П
    Рис. 1
    ользователи

Відкриваємо властивості поштового клієнта, клацаємо лівою кнопкою «Почтовый клиент» і здійснюємо налашту­вання нашого «віртуального поштового домену». Для сервера вхідної пошти РОР3 та сервера вихідної пошти SMTP вигаданого поштового серверу school.edu.ua.

В полі "Сервер входящей почты" видаляємо запис за замовчуванням.

В полях "Учетная запись" и "Пароль" також видаляємо всі записи.

В полі "Порт" записано 110, залишаємо без змін, а в полі «Почтовый домен» обов’язково запишемо ім’я нашого віртуального поштового домену – SCHOOL.EDU.UA – на цей домен ми налаштуємо свою поштову програму.

Поштові скриньки для учителя та учнівських машин будемо створювати за таким принципом: учитель – teacher@school.edu.ua, учнівська машина №1 – user1@school.edu.ua, учнівська машина №2 – user2@school.edu.ua і т.д. Для цього відкриємо властивість «Пользователи», натискаємо кнопку «Добавить» та записуємо назву скриньки наприклад: user1 та пароль, наприклад: 1, мітку «Доступен» залишаємо, далі «ОК». Наступну скриньку реєструємо аналогічно, в тому числі і для вчителя.

Все, поштовий сервер налаштовано.

Тепер налаштування для програми Outlook Express.

У поштовій програмі Outlook Express створимо новий обліковий запис, поштову скриньку "teacher", лише як поштовий сервер відправки і прийому повідомлень (SMTP/POP3) ми використовуватимемо свій власний ProSysMail. Для цього в полях ім'я сервера SMTP/POP3 запишемо або "127.0.0.1", або "localhost", кому як більше подобається. Результат буде один - коли поштова програма спробує відправити/отримати лист, то вона стане працювати з нашим ProSysMail, який також працює на одній машині з поштовою програмою.

Спершу напишемо і відправимо лист самому собі. Тобто від teacher@school.edu.ua на адресу teacher@school.edu.ua Лист "пішов". Відмінно. Переконатися в цьому можна, якщо двічі клацнути по іконці «ProSysMail server» в треї, відрити меню "Список сообщений на сервере". До речі, фізично листи надходять у файл psmail.in, а вся робота сервера документується через лог-файл - psmail.log, який завжди можна проглянути.

Тепер одержимо лист локальним поштовим клієнтом. Для цього достатньо в програмі Outlook Express натиснути кнопку «Доставить» на панелі інструментів і в папці «Входящие» знаходимо лист, який щойно відправили. Якщо все пройшло добре, то можна розпочинати налаштування клієнтів електронної пошти в мережі.



Переходимо до налаштувань поштових клієнтів (поштових програм) ваших учнівських машин, які отримуватимуть свою пошту від вашого сервера ProSysMail по локальній мережі. Для цього потрібно поглянути яку IP-адрес має сервер ProSysMail. У Windows XP– Пуск-Выполнить-cmd ввести в командний рядок – ipconfig. Саме ту IP-адресу, яку вам покажуть і використовуватимете для налаштувань поштових програм на інших комп'ютерах в мережі в якості POP3 та SMTP серверів. Наприклад, перша учнівська машина матиме такі налаштування:

  • в поштовій програмі Outlook Express створіть новий обліковий запис де як сервер SMTP і POP3 вкажіть IP-адрес, отриманий на комп’ютері вчителя, тобто вашому поштовому сервері;

  • природно, назва поштової скриньки і її пароль повинні збігатися із записами на сервері ProSysMail (скринька – user1@school.edu.ua, обліковий запис – user1, пароль – 1).

Тестування проводимо за тією ж схемою - "Шлемо лист самому собі". Потім відправимо лист з адреси user1@school.edu.ua на адресу teacher@school.edu.ua. Перевіримо надходження листа на комп’ютері вчителя, де у нас працює поштовий сервер ProSysMail і в "учительській" поштовій програмі одержимо лист. Отже локальна пошта у вас вже працює, все підготовлено до практичної роботи.

1 Налаштування поштового сервера ProSysMAIL описано в додатку 1.

2 Ім’я сервера обирається відповідно до налаштувань програми ProSysMAIL.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка