Тема: Робота з фрагментами тексту: виділення, вставляння, переміщення, копіювання, вилучення, пошук і заміна фрагментів тексту. Використання буфера обміну. Робота з вікнами



Скачати 202.9 Kb.
Дата конвертації15.04.2016
Розмір202.9 Kb.
Оксана Кондратюк

Вч. інформатики Рівненської ЗОШ №4

Тема: Робота з фрагментами тексту: виділення, вставляння, переміщення, копіювання, вилучення, пошук і заміна фрагментів тексту. Використання буфера обміну. Робота з вікнами.

Мета:

  • Навчити учнів працювати з фрагментами тексту: виділяти, вставляти, переміщати, копіювати, вилучати, знаходити потрібні фрагменти, проводити заміну фрагментів; навчити використовувати в роботі буфер обміну; працювати з вікнами.

  • Розвивати логічне мислення, увагу, уяву, кмітливість, вміння застосовувати здобуті знання у стандартних ситуаціях і при розв’язанні нестандартних завдань.

  • Виховувати культуру спілкування, повагу до здорового способу життя.

Тип уроку: Урок формування умінь і навичок.

Обладнання: Роздатковий матеріал.
Хід уроку

Мозок, добре влаштований, вартує більше, ніж мозок, добре наповнений.

М.Монтень

І. Організаційний момент.

Запрошую вас на урок інтелектуального розвитку і бажаю щоб у вас сьогодні був „Добрий день”.

Життя – букет неповторних миттєвостей кожна з яких може бути лише раз. Один раз у вас буде і сьогоднішній день, і такий урок.

У такий незвичайний день випала нагода попрацювати разом нам із вами.

Запорукою гарного уроку є хороший настрій.

- Я бажаю собі отримати насолоду від спілкування на уроці з вами.

- А ви що собі побажаєте на цей урок?

- Я бажаю вам хороших знань.

- А що побажаєте ви своїм однокласникам?

ІІ. Перевірка домашнього завдання, відтворення і корекція опорних знань.

Як ви вважаєте, які три якості необхідні для того, щоб людина була освіченою у повному розумінні? (Знання, звичка мислити, благородні почуття). Так, хто мало знає – той невіглас, хто не звик мислити – той грубий і тупий, у кого немає благородних почуттів – той убогий і ниций. Тому я бажаю вам бути освіченими у повному розумінні.

Якщо людина не повторює того, що вона знає, рівень її інтелекту прямує до нуля. Для того, щоб цього не сталося з нами пригадаємо вивчене.

З давніх Афін символом перемоги є смолоскип. Для того, щоб запалити вогонь знань і зацікавленості до нової теми, ми з вами маємо пройти сходинками до вершини.



Запитання:

  • Що таке текстовий редактор?

  • Як завантажити текстовий редактор?

  • Як можна переміщуватися в тексті?

  • Як перемикати клавіатуру (вибрати потрібну мову)?

  • Як вибрати необхідний шрифт?

  • Що потрібно зробити для того, щоб текст написати курсивом?

  • Як зберегти текст на зовнішніх носіях; відкрити файл, який знаходиться на дискеті?

  • Що треба зробити для того, щоб текст був розміщеним по середині листка (зліва, справа)?


ІІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку і мотивація навчальної діяльності.

Повторені відомості знадобляться на сьогоднішньому уроці.

Нехай епіграфом нашого уроку будуть слова М.Монтеня: Мозок, добре влаштований, вартує більше, ніж мозок, добре наповнений.

Тема нашого уроку – „Робота з фрагментами тексту: виділення, вставляння, переміщення, копіювання, вилучення, пошук і заміна фрагментів тексту. Використання буфера обміну. Робота з вікнами”.

Ця тема актуальна на сьогоднішній день, адже більшість з вас у недалекому майбутньому буде студентом. Однією із форм роботи студентів є написання наукових робіт (повідомлення, реферат, курсова, дипломна робота). Безсумнівно, людина яка буде правильно застосовувати різні форми роботи вивченого на уроках інформатики, буде компетентним спеціалістом, бо саме в школі формуються творчі паростки розквіту особистості.

Після сьогоднішнього уроку ви зможете (очікувані результати).


  • Навчитися працювати з фрагментами тексту;

  • використовувати в роботі буфер обміну;

  • працювати з вікнами;

  • створювати проекти;

  • Розвинути увагу, уяву, кмітливість, мислення;

  • Виховати в собі естетичний смак, культуру спілкування, повагу до думки інших;

  • задумаєтесь „Чи варто берегти своє здоров’я?”

Я пропоную вам працювати за таким девізом:

„Я школяр.

Я особистість творча.

Я думаю, замислююся.

Я хочу знати”

На уроці ми маємо створити проект. Є різні види проектів: продуктивні, споживчі, розв’язання проблеми, проекти-вправи та практико-орієнтовані. Ми будемо працювати над рефератом з теми „Людина і здоров’я” і це буде практико-орієнтований проект.

Створення проекту складається з таких етапів:


  • Теоретичний етап

  • Визначення теми, її актуальність

  • Постановка задачі

  • Поетапне розв’язування задачі

  • Узагальнення і систематизація результатів роботи

  • Захист проекту

IV. Вивчення правил і способів дій.

На першому етапі ми маємо вивчити новий теоретичний матеріал і встановити вимоги до написання реферату.

Пояснення вчителя за інструкційними картками.

Інструкційна картка №1

Виділення фрагмента тексту”



Дія

Спосіб виконання

Виділення фрагменту тексту

  1. Встановити курсор на початок фрагменту і, затиснувши ЛКМ, перемістити його до кінця фрагменту;

  2. Встановити курсор на початок фрагменту і, затиснувши клавішу Shift, переміститись по тексту за допомогою клавіші → до кінця фрагменту.

Виділення окремого слова

1. Встановити на ньому І-подібний курсор мишки і виконати подвійне клацання.

Виділення речення

1. Встановити на ньому І-подібний курсор мишки і, утримуючи Ctrl, клацнути ЛКМ.

Виділення абзацу

  1. Встановити на ньому І-подібний курсор мишки і виконати потрійне клацання;

  2. Клацнути двічі по області виділення ЛКМ.

Виділення одного чи декількох рядків

  1. Встановити курсор мишки в області виділення і клацнути ЛКМ;

  2. Встановити курсор в області виділення, затиснути ЛКМ і протягнути його на необхідну кількість рядків;

  3. За допомогою комбінації клавіш Shift + ↓(↑) можна виділити рядок знизу (зверху) від курсора;

  4. За допомогою комбінації клавіш Shift + Home (End) можна виділити текст від курсора до початку (кінця) рядка.

Виділення всього тексту

  1. Клацнути ЛКМ у полі виділення, утримуючи клавішу Ctrl;

  2. Скористатись комбінацією клавіш Ctrl+А(Ф);

  3. У пункті меню Правка вибрати команду Выделить все.

Скасування виділення

Клацнути ЛКМ поза виділеним фрагментом.

Інструкційна картка №2

Дії з виділеними фрагментами тексту”



Дія

Спосіб виконання

Копіювання

  1. Правка/Копировать;

  2. Ctrl+С;

  3. ПКМ/Копировать;

  4. Кнопка Копировать на панелі інструментів Стандартная.

Вставляння

  1. Правка/Вставить;

  2. Ctrl+V;

  3. ПКМ/Вставить;

  4. Кнопка Вставить на панелі інструментів Стандартная.

Вилучення

  1. Правка/Вырезать;

  2. Ctrl+Х;

  3. ПКМ/ Вырезать;

  4. Кнопка Вырезать на панелі інструментів Стандартная;

  5. Клавіша Delete – вирізання відбувається без занесення до буфера обміну.

Переміщення

  1. Скопіювати фрагмент до буфера обміну, а потім вставити у потрібне місце;

  2. Затиснути ЛКМ і перетягнути фрагмент у потрібне місце.

Інструкційна картка №3

Пошук і заміна фрагментів тексту”



Дія

Спосіб виконання

Пошук

  1. Правка/Найти;

  2. Ctrl+F;

  3. Скористатися клавішею Найти на панелі інструментів.

Заміна

  1. Правка/Заменить;

  2. Ctrl+Н.

Інструкційна картка №4

Робота з вікнами”

Якщо у текстовому редактора ми маємо працювати із декількома документами, то вибрати потрібне вікно можна:


  1. клацнувши по його назві на панелі задач;

  2. вибравши назву потрібного документа у пункті меню Окно.

Інструкційна картка №5

Додаткові можливості Текстового редактора”



1. Нумерація сторінок:

Вставка/Номер страници/Вибрати необхідні параметри.



2. Автоматичне створення змісту:

а) Виділити необхідні заголовки – Заголовок1.

б) Встановити курсор на сторінку, де має бути зміст.

Вставка/Ссылка/Оглавления и указатели.

в) Вибрати закладку Оглавления, встановити ріні змісту, натиснути ОК.

3. Додати нову сторінку:

Вставка/Разрыв/Новая страница.



Інструкційна картка №6

Вимоги до написання реферату”

1. Формат паперу А4-А5.

2. Поля: ліве – 35 мм, праве – не менше 8 мм, верхнє – 20 мм, нижнє – не менше 19 мм, абзац – 15 мм.

3. Розмір шрифта – 14.

4. Інтервали між рядками – 1-1,5.



V. Первинне застосування набутих знань

Надворі останній місяць казкової зими. Я думаю, у кожного з вас з дитинства залишились певні асоціації, чим пахне зима?

Мокрими рукавичками, що ліпили снігову бабу,

Рожевими щічками, обцілованими пекучим морозом,

Свіжими полінцями наколених татком дров,

Лагідним і затишним матусиним теплом.

Тому зараз попрацюємо з текстом „Чарівна зимова казка”. Нехай музика Чайковського „Зима” додасть вам творчої снаги в роботі.
Ти прийшла-таки до мене, довгождана, вимріяна, срібляста. Ти завітала до заснулого гаю, де ти пройшла цієї ночі, лягло на землю, на дерева, на почорнілі кущі пухнасте срібло.

Здрастуй, чарівна зимова казко!
Практичне застосування теоретичного матеріалу:

Виконуються завдання за допомогою вчителя.:

1. Ввести з клавіатури текст. Зберегти документ під ім’ям „Зима”.

2. Виділити Речення Здрастуй, чарівна зимова казко!

3. Поміняти місцями перший і другий абзаци (методом перетягування і з використанням буфера обміну).

4. Знайти в тексті слово „ти”, замінити його словом „Зима”.

5. Створити новий документ. Записати в ньому „Я люблю зиму!”.

6. Додати текст із нового документу у документ „Зима”.

7. Вирізати вставлений фрагмент.

8. Зберегти документ „Зима” на диску у власну робочу папку.
Оголошую технічну перерву:

Летіли гуси,

Дорога була далекою,

Сіли перепочити,

Відпочили, встали,

Походили, стрепенули крильцями,

Оглянулися навколо,

І полетіли...



(діти виконують рухи, що імітують кожен рядок вірша)

Зараз ви маєте поділитися на групи для того, щоб виконати завдання. Допоможуть у цьому пори року: весна, літо, осінь, зима.



VІ. Застосування знань з метою засвоєння навичок в стандартних умовах.

Необхідний багаж знань ви вже маєте. Переходимо до наступного етапу – робота над рефератом.



На робочих столах вашого ПК є документ, що містить текст. Для того, щоб він став рефератом, потрібно виконати такі завдання:

    1. Виділити назви розділів: Вступ, Що таке здоров’я, Організм людини і здоров’я, Адаптивність і адаптованість, Висновок. (Заголовок 1) (2)

    2. У розділі Вступ вирізати третій абзац. (1)

    3. У розділі Що таке здоров’я 2 і 3 абзаци поміняти місцями. (1)

    4. Поміняти місцями розділи Висновок і Адаптованість. (1)

    5. Слово Пристосованість замінити словом Адаптованість. (2)

    6. Відформатувати текст так, як подано у зразку. (2)

    7. Список використаної літератури скопіюйте у файлі „Список використаної літератури”. (2)

    8. Пронумерувати сторінки. (1)

    9. Зробити план. (2)

    10. Підписати реферат. (1)

    11. Використовуючи по можливості додаткові відомості, оформіть свою роботу. (2)

    12. Зберегти результати на диску А: під назвою „Моя робота”.(1)

Текст реферату:

Людина і здоров’я

Вступ

Ким би не була людина, який би не мала статус, головною турботою для неї є здоров'я.

Здоров'я турбує всіх. Хоча існує парадокс: людина не думає про здоров'я, коли здорова, а починає думати тоді, коли його втрачає. Кожен може проаналізувати свої захворювання, як вони впливають на його життя, тілесний і душевний стан. Часто як дорослі, так і діти, хворіють на "звичайні" ситуативні хвороби (грип, простуда, ангіна, ГРЗ тощо). Кожен з нас має свою причину хвороби і кожен по-своєму з нею бореться.

Здоров'я турбує всіх. Хоча існує парадокс: людина не думає про здоров'я, коли здорова, а починає думати тоді, коли його втрачає. Кожен може проаналізувати свої захворювання, як вони впливають на його життя, тілесний і душевний стан. Часто як дорослі, так і діти, хворіють на "звичайні" ситуативні хвороби (грип, простуда, ангіна, ГРЗ тощо). Кожен з нас має свою причину хвороби і кожен по-своєму з нею бореться.

Що таке здоров'я?

Здоров'я, за визначенням Всесвітньої Організації Охорони Здоров'я – це стан повного фізичного, душевного (духовного) і соціального благополуччя, а не лише відсутність хвороб і фізичних вад. Національна програма "Діти України" визначає здоров'я як стан найвищого фізичного, психічного, духовного і соціального благополуччя.

У поняття "здоров'я" кожен вкладає свій смисл. Кожному з нас відомі чудеса зцілення від гострих недугів, успадкованих каліцтв, хронічних хвороб, тих, хто поставив за мету свідомо поліпшити своє здоров'я.

Як відомо, здоров'я населення є інтегральним показником суспільного розвитку країни, відображенням її політичного, соціально-економічного та морального стану, могутнім фактором формування демографічного, економічного, трудового потенціалу держави і суспільства.

Ми говоримо про здоров'я фізичне, соціальне (соціальне благополуччя), психічне (психологічний комфорт), духовне. Який між ними зв'язок? Що чому підпорядковане? Чому Сократ говорив, що тіло не хворіє окремо й незалежно від душі? Згодний з ним і Г.Гейне який вважав, що всі здорові люди люблять життя.

Подружжя П. і Па.Брегг виділили 10 золотих ключів душевного й фізичного здоров'я.

Перший.. Чисте повітря, сонячне проміння, регулярне провітрювання житлового приміщення.

Другий. Вживання лише свіжих життєво важливих продуктів, ретельне пережовування їжі, приймання її лише тоді, коли хочеться їсти. Один раз на тиждень влаштовувати розвантажувальний день, щоб дати фізіологічний відпочинок організму, під час якого він може очиститися від шлаків.

Третій. Щоденні годинні прогулянки бадьорим кроком, незважаючи на погодні умови. Ходьбу супроводжувати вправами з повним і глибоким диханням. Важливо пильнувати за правильною поставою - йти з високо піднятою головою, розгорнутими грудьми й підтягнутим животом.

Четвертий. Помірні й регулярні фізичні навантаження (робота вдома, гімнастика, заняття легкою атлетикою і т. ін.).

П'ятий. Цілковита чистоплотність. Щоденно – ванна чи душ. Для підняття тонусу вода має бути холодна, для миття або обтирання - гаряча. Після миття слід розтерти тіло долонями, щіткою чи рушником.

Шостий. Внутрішня фізична чистоплотність, що підтримується регулярними й повноцінними фізіологічними відправленнями (випорожненнями).

Сьомий. Глибокий тривалий сон. Глибина сну залежить як від денного фізичного навантаження, так і від способу життя.

Восьмий. Розуміння природних законів здоров'я та їх дотримання.

Дев'ятий. Єдність трьох складових - тіла, розуму і духу.

Десятий. Відновлення духовних сил засобами медитації, звернення до природи.

За останні десять років у всіх і дорослих і дітей помітно змінилося ставлення до здоров'я. Якщо раніше третина старшокласників і підлітків байдуже ставилася до здоров'я й здорового способу життя, то тепер лише кожен тринадцятий байдужий до здоров'я. Решта стурбовані своїм здоров'ям і здоров'ям близьких чи друзів. Причин цього багато. І зміни, що сталися в медичному обслуговуванні, і брак ліків, і потреба платити за лікування, і пропаганда здоров'я засобами масової інформації, і введення курсу "Валеологія" в шкільну складову освіти, і потреби ринку в здорових людях та ін.

Організм людини і здоров'я

Ані лікарі, ані ліки не врятують від хвороби, вони лише можуть припинити її наслідок, а не причини. Перш, ніж зрозуміти, що таке хвороба, потрібно в найзагальніших рисах зрозуміти, а що ж таке людина.

Будь-яка людина нескінченно своєрідна. Тулуб тримається на ногах - це його фундамент, вольова основа. Сам тулуб - це немов стіни будинку, де живуть його емоції й почуття. Увінчує тулуб голова, в якій снують думки. Високе в людині (голова) кличе її до високого, низьке (живіт та ін.) - до низького. Людина живе в постійній боротьбі благородних помислів з помислами егоїстичними. І в цьому полягає сутність людини.

Організм людини складається з органів, кожен з яких являє собою певну свідомість. Дослідник В.Т.Лободін у книзі "Путь к единству" (Санкт-Петербург: Комплект, 1994) порівнює кожний орган з певною істотою, що має свої бажання, плани, призначення. Кожен з органів щось хоче, думає, з чимось згоджується, чогось йому бракує або навпаки чогось забагато. Внаслідок цього в організмі стоїть постійний гул, як у великому парламенті.

Те ж саме можна сказати й про клітини. Кожна з них, кожна спільнота клітин додає до загального гулу і свої звуки. Всі вони намагаються докричатися до своєї президії, щоб повідомити про свої бажання, домагання, наміри. Йде обмін інформацією, енергіями, пишуться листи і телеграми, посилаються поїзди з продовольчими товарами, поспішає поліція щоб розігнати "екстремістів", а "швидка" - щоб допомогти. Йде складне, бурхливе життя. До того ж, на кожну клітину організму, а тим більше орган, впливають певні планети, стихії, пов'язані з певним типом людини, звіра, мінералу, рослини, словом безліччю інших зв'язків, про які ми нічого не знаємо. Трапляється, що в організмі панує погано керована ситуація, як у державі за поганого голови уряду і поганих міністрів. Ніхто не знає, хто за це відповідає і де брати сили. Іноді виникають бунти, повстання, війни - це хвороби організму, основне походження яких - анархія в її найгіршому вираженні. Нещастя виникають і через те, що людина зачепила інтереси окремих органів і клітин або нехтує ними.

Наприклад, коли вона курить, то нехтує печінкою; коли впадає у пригнічений стан - нирками, коли сердиться - горлом, а коли не піклується про своє здоров'я, то нехтує всім організмом. Невдоволення органів спричинює небезпечну ситуацію, наслідком якої можуть стати хвороби. Свідома людина ніколи не доводить свого організму до бунтівного стану, а намагається попередньо вжити заходів, що гармонізують організм, настроюють його клітини на любов і радість.

А яка ж вона ця свідома людина? І як нею стати, щоб жодна лихоманка не брала?

Свідома людина - це та, яка контролює свідомістю свій внутрішній світ і частково навіть зовнішній.

Щоб це зрозуміти, треба усвідомити, яку ідею представляє людина? Якщо не визначити цієї ідеї, то важко буде стати щасливим і здоровим, а поготів свідомим.

Ставлення людини до навколишнього життя таке саме, як її внутрішній світ.

На людину впливають сім космічних принципів. До речі, якраз сім принципів впливають і на наше життя, ми розрізняємо сім основних звуків, які позначаємо сімома нотами, сім кольорів, сім днів триває кожна фаза місяця тощо. Людина живе в гармонії тоді, коли підкоряється цим принципам, тому ми маємо сім днів на тиждень, розбиваємо інформацію на сім частин, щоб ліпше запам'ятовувати. Є й інші погляди на людину як на троїсту систему (згадаймо християнську Трійцю).

Отже голова - перший блок, що символізує думку (ідею), ментальність - другий блок, що символізує почуття, бажання, любов, душу.

Ноги - третій блок, що символізує волю, фізичне тіло, тож це фізичний принцип життя.

У людині все підпорядковано закону ієрархічності.

Критерії оцінки стану здоров'я

Нерідко здоровими вважають широкоплечих, дужих, а до хворих зараховують тендітних, блідих, слабких. Однак перші можуть виявитися хворими і померти рано, а другі, навпаки, виявитися здоровими й довголітніми. Ще Авіцена (Ібн Сіна, 980 - 1037, учений, філософ, лікар, який жив у Центральній Азії та Ірані) відрізняв справжнє здоров'я від міцності натури. Здоровань на вигляд, не будучи насправді істинно здоровим, багато працює, не шкодуючи себе, а слабкий, якого вважають хворим, у цей час гріється на сонечку. І слабкий переживає здорованя на десятки років. Отже, питання що таке здоров'я і що таке хвороба - питання надзвичайної ваги.

Здоровий не скаржиться на свій стан, і здорове тіло, що дає йому почуття вдоволеності, радості. Цю стадію здоров'я встановлюють медичні огляди,

Важче визначити психічний стан, а ще важче оцінити соціальне благополуччя. Соціальне невдоволеним нерідко почувається людина, в якої здавалося б, усе є: матеріальне благополуччя, хороша сім'я. Але людині, наприклад, не вистачає влади. Оцінити цю грань здоров'я найважче. А, проте, саме її оцінка нерідко для людини є найважливішою, оскільки соціальна невдоволеність найбільше руйнує тонкий і товстий кишечник.

Сучасна наука про здоров'я вважає основним критерієм оцінки стану здоров'я рівень здатності людини пристосовуватися (адаптуватися) в нашому складному й вимогливому світі і рівень фактичного пристосування людини, рівень її соціального статусу й самопочуття в цьому світі.

Здатність пристосовуватися до життя в кожного своя і залежить передусім від вроджених якостей людини.

Сукупність якостей людини, що сприяють чи перешкоджають пристосуванню, називається адаптивністю. Успішне пристосування людини до реальності, до життя, зветься адаптованістю, а порушення такого пристосування - дезадаптацією. І ці терміни має знати кожна культурна людина.

Висновок

З усього сказаного випливає, що здоров'я - це висока й нормальна адаптивність, реалізована в адаптованості. Іншими словами, це високі чи нормальні вроджені або набуті якості й можливості людини, реалізовані в її житті, її гідність не зневажена, а свобода не знищена, і така людина в основному вдоволена своїм життям і долею, впевнена в собі. Дуже важливо, щоб людина була впевнена в собі, щоб вона була вільна й почувалася гідно, інакше вона не може бути здоровою, інакше психосоматичні хвороби чи невроз для неї - фатальна неминучість.

Хвороба ж - це порушення пристосованості людини до життя, що спричинює в неї невідступні, тяжкі почуття невдоволеності, які трансформуються у функціональні й органічні враження тілесних структур організму.

Здоров'я - це і необмеженість у будь-якій роботі й житті. Скажімо, в людини видалили нирку. Здається разом з нею начебто видалили і хворобу. Але людині пропонують спеціальний режим харчування, обмеження фізичних навантажень і т. ін., тобто обмежують її свободу життя, вибір професії. Тому не дивно, що в 50 років можна мати молодий вигляд і бути молодим, а можна мати старий вигляд і бути старим.

Хід генетичного годинника визначається природою. Життя всупереч природі і всупереч своїй натурі прискорює його. Спосіб життя уповільнює чи наближає прихід старості. У способі життя — джерела здоров'я чи хвороб. Часті важкі й тривалі хвороби також прискорюють хід генетичного годинника. Дуже "хворий" не молодий і в ЗО років. Дуже "здоровий" молодий і в 50 - 60 років.

Надзвичайне значення має настанова. Якщо виникла настанова "я вже старий", ця людина справді стара, скільки б їй років не було, вона сама прискорила хід генетичної програми життя й зістарилася об'єктивно. Той, хто капітулює духом, капітулює тілом.

Адаптивність і пристосованість

Отже, адаптивність - це рівень вроджених чи набутих якостей людини, які забезпечують готовність до ефективної адаптації. Це рівень розумових можливостей, здібностей, фізичних даних, захисних сил організму, від яких залежить здоров'я і благополуччя людини, рівень біоенергетичного потенціалу, особистісних характеристик, які сприяють успішному й достойному пристосуванню людини до життя. Це стійкість до незгод, витривалість, висока працездатність, стійкість проти хвороб, психічна й фізична гармонійність, мужність у чоловіка і жіночність у жінки, сприятливі зовнішні дані (краса - дар природи, а сприятливі зовнішні дані надзвичайно полегшують адаптацію серед людей), товариськість, здатність орієнтуватися в людях і легко налагоджувати контакти, набувати досвід на своїх і чужих помилках, здатність до навчання в широкому значенні цього слова.

Адаптивність найяскравіше проявляється у важких обставинах, зокрема під час хвороби, усіляких конкурсів та випробувань. Випробуванням адаптивності є й несприятливі природнокліматичні умови, коливання сонячної активності, фази Місяця, магнітні бурі, різкі перепади погоди.

Світова наука вважає, що тільки від 1/4 до 1/3 частини людей належать до високоадаптивних, тож решта - середньо й низькоадаптовані люди.

Однак фізичні характеристики - лише частина адаптивності, причому не вирішальна. Велике, а більшість вчених вважають, що вирішальне значення має рівень інтелекту. За даними відомого американського психолога Д.Векслера, 1/4 людей має високий рівень інтелекту, половина - середній і 1/4 - низький рівень. Відзначено, що у професіях, які вимагають особливої відповідальності, витривалості й високих інтелектуально-фізичних даних, третина людей відносно легко справляється зі своїми обов'язками й нечасто хворіє. Це безумовно, високоадаптивні люди. Стільки само відсіюється, не витримуючи напруженості. Це низькоадаптивні люди.

Адаптивність не лише вроджені, а й набуті в житті якості. Так само, як розпусний спосіб життя, нестримані пристрасті, а також несприятливі умови життя можуть придушити чи вичерпати вроджену адаптивність. Низьку вроджену адаптивність можна суттєво компенсувати високим рівнем адаптивних даних. Наприклад, фізично слабка й малостійка до незгод, підвищених навантажень людина, що веде здоровий спосіб життя, загартовує і зміцнює свій організм, має високий рівень освіти, розвинутий розум, постійно вдосконалюється професійно, добре спілкується з хворими людьми, має високий службовий статус, матеріально забезпечена, хворіє нечасто, практично здорова. і така людина високоадаптивна.

Адаптивність, таким чином, підвищується завдяки "озброєності". "Озброєність" - це добра освіта, ерудиція, висока професійна підготовка, володіння багатьма навичками й уміннями, навички здорового способу життя, стійкість до незгод, витривалість, висока працездатність, уміння заробляти на життя, стійкість до хвороб, сприятливі зовнішні дані, вміння підкреслити в зовнішності найпривабливіше, уміння налагоджувати стосунки, вчитися на помилках. "Озброєний" усе може, його поважають і цінують, йому не загрожує безробіття, він не відчуває страху перед життям, упевнений у собі. І він, не маючи виняткових вроджених даних, добре пристосований до життя.

Низькоадаптивний може бути прекрасно адаптований завдяки вдачі, кланової належності, сильної протекції, великого спадкоємства. Однак таке благополуччя, така пристосованість ілюзорна. Перша ж несприятлива зміна обставин зруйнує подібне благополуччя. Істинна пристосованість. лише така, яка досягнута зусиллями самої людини. Низькоадаптована людина може мати багато чого, але, якщо її низька адаптивність, не компенсована високими особистісними якостями, мудрістю, вона - "голий король".

Пристосованість - фактичне пристосування людини до життя, рівень її соціального статусу й самовідчуття в суспільстві. І тут звичайно не важливо, чи досягла людина значного становища в суспільстві, бо це ще не означає, що вона добре адаптована в суспільстві. Адже "крутий" може переживати, що в нього мало мільйонів, а скромний юнак радіти і бути вдоволеним від купівлі нових черевиків. Виходить, що він, а не "крутий" ліпше адаптований і здоровіший.

Як бачимо пристосованість дуже суб'єктивна категорія і залежить від того, чи індивідуум духовний, від його світоглядної платформи, критеріїв його вдоволеності.

Отже виходить, здоров'я людини - це її середня й висока адаптивність і пристосованість.

Домагання найбільше характеризують спрямованість особистості, її орієнтації. Домагання формують програми пристосованості людини до життя — програми адаптації. Є програми творчості, миролюбства, терпимості, альтруїзму, є програми руйнівні, агресивні. Є програма мудрого ставлення до життя і є затьмареного. Людина зобов'язана усвідомлювати, якими програмами вона керується.

Ми виділяємо три суперпрограми, що характеризують особистість.

З інстинктів витікає перша, неусвідомлена, програма адаптації людини. Це програма адаптації на генетичному рівні, її доленосне призвання. Це природна програма.

Виховання, умови життя, вплив різних факторів, саме життя породжують другу, установчу, також неусвідомлювану програму адаптації. Вона випливає з настанови: багатство, гроші і - це все. Все в житті купляється і продається. Така настанова формує другу програму адаптації.

На базі цінностей і принципів, на базі світогляду формується третя програма адаптації - свідомий вибір домагань, мети, життєвого задуму, професії, способу життя.

Важливо

усвідомити, що адаптація - це сприятлива умова для здоров'я і саме здоров'я, а дезадаптація - сприятлива умова для виникнення хвороби і сама хвороба. Пристосованість - це, на наш погляд, вдоволеність, а дезадаптація - постійна невдоволеність, постійне гнітюче самовідчуття людини.

Про невдоволеність слід говорити окремо, оскільки, гадаємо, це найпатогенніше, тобто хворобливе переживання людини.

Витри піт солоний із чола

І трудись, забувши про утому,

Бо людина ціниться по тому,

Чи вона зробила, що могла.

Давайте перенесемось на кілька років у майбутнє. Життя йде, ви ростете, а отримані знання в школі ви, мабуть, застосуєте у своєму дорослому житті. Отож, проведемо ділову гру. Зараз ви зможете побувати одночасно у ролі студентів і викладачів. Уважно прослухавши захист проекту кожної групи, ви маєте проаналізувати способи дій своїх однокласників, одночасно оцінивши їх. Не забувайте про інструкційні картки, вимоги до написання рефератів.



VІІ. Підсумок уроку

Нарешті виконано всі завдання. Чи досягли ми поставленої на початку уроку мети? (Очікувані результати). Чи погоджуєтесь з епіграфом уроку?



Скоро в кожен дім прийде Новий рік та Різдво. А які новорічні свята без ялинки? А ялинки ось (прикріпити на дошці). Кожна група нехай прикрасить їх своїми кульками знань.

VІІІ. Домашнє завдання

  • Вивчити правила роботи з текстовими фрагментами та вікнами.







База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка