Тема. Прикметники-синоніми й прикметники-антоніми. Вживання прикметників у прямому І переносному значенні



Скачати 63.32 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір63.32 Kb.
Урок-подорож з української мови в 4 класі

ТЕМА. Прикметники-синоніми й прикметники-антоніми. Вживання прикметників у прямому і переносному значенні.

МЕТА. Поглиблювати знання учнів про прикметник, його значенні у мовленні, зв'язок з іменником. Навчити розрізняти прикметники, вжиті у прямому і переносному значенні; закріплювати знання про значення слів, близьких і протилежних за значенням; розвивати зв'язне мовлення учнів, мислення, спостережливість. Виховувати любов до природи, до рідної мови.

ОБЛАДНАННЯ. Схема "Прикметник", картки зі словами, DVD з порами року, роздавальний матеріал на кожного учня, сигнальні картки, малюнки, підручник «Українська мова» 4 клас.

ХІД УРОКУ

1. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ



А) Вступне слово, хвилинка поезії

- Діти, я гадаю, що сьогодні ми з вами добре попрацюємо, але спочатку давайте оберемо для себе настрій, з яким ми будемо подорожувати під час уроку.



Сьогодні у нас незвичайний урок,

Сьогодні ми зробимо ще один крок

В країну природи, в країну погоди,

В країну чудової рідної мови.

Б) Перевірка домашнього завдання

- Зачитайте прикметники, які зустрілися у тексті домашньої роботи(вправа 203(А))

- Сьогодні до нас на урок завітала гостя. А хто вона, ви зможете дізнатися, коли відгадаєте загадку.

Чудо-сани прилетіли. Рукавом махає -

Скакуни в тих санях білі. Сріблом все вкриває.

В санях тих сидить цариця - Що це за цариця? (Зима)

Білокоса, білолиця.

- Чому ви думаєте, що це зима? Доведіть свою думку.

- Які прикметники допомогли вам уявити зиму?

- Які у вас виникають асоціації, коли ви чуєте слово зима? ( Сніг, віхола, сніжинка, кучугури, лід, бурулька, мороз, лижі, іній, Новий рік).

2. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

- Сьогодні на уроці ми працюватимемо над прикметниками-синонімами, антонімами, а також прикметниками, вжитими у прямому і переносному значеннях, помандруємо на гостину до матінки-природи в ліс. Ви зустрінете багато цікавих рослин і тварин. Ми доторкнемося до сріблястої зимової казки. Тварини лісові не бояться снігу і морозу. Одяглися в тепле хутро звірятка. Багато історій написали на снігу своїми лапками і хвостиками звірі і птахи. Кожна тварина має свій почерк. А ми свою історію почнемо з хвилини каліграфії у зошитах.

3. ХВИЛИНКА КАЛІГРАФІЇ

Зи им зм ма зима

- Які букви з'єднуються верхнім з'єднанням? Середнім? Нижнім?

- Записати спільнокореневі слова до слова зима, виділити корінь.

Зима, зимовий, зимівля, зимує, зимонька.

4. ПЕРВИННЕ СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ



А) Гра «Юні поети»

- Загадку ви правильно відгадали. Тоді допоможіть мені відгадати зимові слова.

- Запишіть іменник зима і допишіть до нього прикметники з вірша.

От випав сніг. Яка обнова!

Зима тоді така... (чудова).

Мороз у лід озера кута —

Зима, тоді всі кажуть.... (люта).

Вона буває і серйозна:

Суха і вітряна, й...(морозна).

А як насуне хмара сива,

Зима по-своєму... (красива).

Гілок під інеєм не видно.

Тоді вона, звичайно,...(срібна).

Синичка змерзла і голодна,

Бо видалась зима... (холодна).

Зима! Зима! Усякий знає,

Вона...(холодною) буває.

- Записати в зошит:



Зима чудова, люта, морозна, красива, срібна, холодна.

- Доберіть до іменника зима свої прикметники, які описують характер зими. Зима — білосніжна, сердита, колюча, похмура, казкова, сварлива, сумна.

- Підкресліть прикметники близькі за значенням. Як вони називаються?(Синоніми)

Б) Коментована робота над вправою201 стор. 93.(диференційна робота)

- Прочитати синоніми в дужках.

1 група - Утворити з слів можливі словосполучення, записати.

2 група- Скласти і записати речення з двома словосполученнями.



(Перевірка роботи.)

Фізхвилинка

Щось не хочеться сидіти,

Треба трохи відпочити:

Раз - підняти руки в гору,

Два - нагнутися додолу,

Не згинайте, діти, ноги,

Як торкаєтесь підлоги.

Три, чотири - прямо стати,

Будем знову починати.

Хто зуміє присідати

І ногам роботу дати?

Раз - піднялись, два присіли,

Хай мужніє наше тіло.

Хто втомився присідати,

Може вже відпочивати.

В) Робота з прикметниками-антонімами

- Дібрати антонім до слова зима: зима-літо.

- Дібрати прикметники-антоніми до цих іменників: робота в парах.

Зима Літо

Сердита лагідне, привітне

Холодна тепле

Похмура сонячне


  • Що таке антоніми?

5. РОБОТА НАД УЗАГАЛЬНЕННЯМ

А) Подорож у казковий зимовий ліс, зустріч з лісовою мешканкою

- Зима заворожила ліс, кожне деревце. Тихо в лісі, тільки поскрипує веселий

морозець. Ось і перша зустріч.

Зелененьку сукню маю

її ніколи не знімаю.

Один-єдиний раз на рік

Зірками прикрашаю. (Ялинка)

- Назвіть словосполучення у загадці іменника з прикметником. (Зелененьку сукню).

- Ця історія трапилась напередодні Нового року. До Ялинки в гості завітала Білочка, щоб посмакувати гарним насінням шишок. І саме в цей час морозний вітерець приніс їм телеграму: "Допоможіть! Дуже чекаємо на вас. Прикметники". "А хто такі прикметники?" - спитала Білочка у Ялинки. Ялинка відповіла: "Прикметники - це..." І раптом сильний вітер розкидав всі слова Ялинки. Допоможемо Білочці.

- Так що ж таке прикметники? (частина мови)

- На що вони вказують? (на ознак предмета)

- На які питання відповідають? (Який? Яка? Яке? Які?)



Б) Постановка проблеми для творчого розв'язання

- Як ви думаєте, чому відразу після іменника ми вивчаємо прикметник, а не іншу частину мови?

- Чи потрібно вживати прикметник в своїй мові?

- Наведіть приклади на яких уроках, в якому випадку ми не можемо обійтися без вживання прикметників?



Висловлювання учнів:

Коли ми говоримо про фрукти чи овочі, нас не тільки цікавлять яблука це, помідори, сливи, а й те, які вони є: зрілі, соковиті, солодкі, терпкі, зелені.

Коли вивчаємо гори, ріки, то важливо не лише ознайомитися з поняттям, а й пізнати їх ознаки: гори високі, низькі, лісисті, скелясті.

Коли на уроці природознавства ми вивчали «Планети», нам теж цікаво було дізнатися, які вони за формою чи кольором, температурою.

На уроці образотворчого мистецтва, коли ми знайомилися з фарбами, нам теж треба було знати, які з них теплі, які холодні кольори, які основні, а які похідні.

На уроці громадянської освіти, вивчаючи правила поведінки, нам цікаво було дізнатися, які риси характеру позитивні, які негативні.



Висновок:

Як бачимо, предмет і його ознака тісно пов'язані між собою. Словосполучення іменника з прикметником дозволяє конкретніше назвати предмет чи явище. Звідси і їх граматична залежність: іменник керує родом, числом і відмінком прикметника.

4. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

А) Гра «Здогадайся, хто це?»

- Холодно всюди. Мороз скував озера. Налетить вітер, здійметься хуртовина. А вигляне сонечко - іскриться сніг навкруги. Виходить на полювання ця красива тваринка.



Гостроносенька, хвостата Хутро в неї гарне, пишне,

Ця тваринка рудувата. Особливо хвіст розкішний! (Лисиця)

- Запишіть прикметники з іменниками, визначити рід і число прикметників. (Гостроносенька, хвостата, рудувата тваринка; хутро гарне, пишне; хвіст розкішний). Що вам допомогло визначити рід і число прикметників?

- Кожен з вас зараз придумає загадку з одних прикметників про лісову мешканку, а клас повинен відгадати. (Робота по групах.)

Рижа, пухнаста, швидка, красива...білка. Хитра,рижа, швидка, пухнаста, красива,улеслива...лисиця. Хижий, злий, сірий, сердитий, голодний, дикий...вовк. Полохливий, довговухий, прудкий, сірий, боязкий, маленький...заєць.

Б)Робота з прикметниками, вжитими в прямому і переносному значенні

- Складіть словосполучення, вжитих у прямому і переносному значенні: легкий мішок



легке руки

гострий біль

гострі завдання

гаряча вдача

гаряча зуби

золотий вода

золоті годинник

- Складіть і запишіть речення з двома словосполученнями з прикметником, ужитим у прямому і переносному значенні.

5. ГПДСУМОК УРОКУ

- Яку частину мови ми сьогодні повторили?

- Для чого вона потрібна в мовленні?

- З якою частиною мови зв'язана?

- Чому прикметник має таку назву?

Прикметники роблять нашу мову багатшою, досконалішою, допомагають точніше висловити свою думку. Вони ніби є життєдайною силою нашої мови. Зараз ми всі виконаємо вірш, складений із прикметників. Їх у вірші 26 і тільки один іменник.

Ніжна, мила, світанкова,

Ясна, чиста, колискова,

Мелодійна, дзвінкотюча,

Дивна, радісна, співуча,

Лагідна, жива, казкова,

Красна, чарівна, шовкова.

Найдорожча, добра, власна.

Мудра, сонячна, прекрасна,

Солов'їна, барвінкова

Українська мова!



6.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

- Виконати впр. 208(Б). Утворити словосполучення за зразком.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка