Тема. Основні види складнопідрядних речень: з означальними, з’ясувальними, обставинними підрядними частинами



Скачати 67.28 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір67.28 Kb.
Тема. Основні види складнопідрядних речень: з означальними, з’ясувальними, обставинними підрядними частинами.

Мета: ознайомити з основними видами підрядних речень, формувати вміння розрізняти з’ясувальні, означальні та обставинні підрядні частини, ставити до них питання від головних частин, з’ясовувати місце підрядної частини щодо головної, креслити схеми складнопідрядних речень; виховувати повагу до народних свят; формувати навички правильного інтонування складнопідрядних речень; удосконалювати пунктуаційну грамотність, навички роботи з підручником і таблицею, розвивати увагу, логічне мислення.

Тип уроку: урок-дослідження.

Хід уроку

Катерина по раю ходила,

Катерина в Господа просила:

- Подай щастя молодій дівчині,

Що вгодила святій Катерині.


І. Організаційний момент.

Старі люди казали: «Жінка має дві долі – від Господа і від Нечистого.

А щоб судьба не прийшла від того, що не згадується при хаті, матері вчили дівчаток уже з дитинства молитися до святої Катерини – невісти Христової.»

Сьогодні 7 грудня святкують свято жіночої долі. Протягом уроку ми дізнаємося більше про особливості народних повір’їв цього дня.

(на слайді ікона св..Катерини)
ІІ. Актуалізація опорних знань.

1.Вправа на попередження типових орфографічних помилок. Словниковий диктант

Джміль, дзвінок, щільний, тьохкати, учень, пальця, рибалці, листок, деньок, веселий, вишневий, хлопця, улесливий, виїзний, агентство, шістнадцять, щастя, ванна, алея, тонна, синього, серйозного, знайомий, мільйон.

2. Індивідуальна робота.

1) Частина учнів працюють з картками (достатній рівень).

Записати речення, у кожному підкреслити граматичну основу. Вказати речення складносурядні та складнопідрядні. Накреслити схеми двох перших речень.

Дитинка спить, а її доля росте. Там є доля, де є воля. Добру страву взнаєш при їді, а людину зрозумієш у біді. Ніколи не тішся людською бідою, бо й твоя біда прийде за тобою.

Народна творчість.
2) У цей час інші учні виконують тест, що має на меті перевірити теоретичний рівень підготовки (середній рівень).

1. Складнопідрядне речення – це:

А) складне речення з безсполучниковим зв’язком;

Б) складне речення з безсполучниковим зв’язком;

В) просте речення з відокремленими додатками, означеннями та обставинами.

2. Складнопідрядне речення складаються з:

А) двох чи кількох головних речень;

Б) двох чи кількох підрядних речень;

В) одного головного й одного (чи кількох) підрядних;

3. Питання у складнопідрядному реченні ставиться:

А) від головного до залежного речення;

Б) від залежного до головного речення;

В) взагалі не ставиться.

4. Місце підрядного речення відносно головного:

А) не можна змінювати ніколи;

Б) можна змінювати завжди;

В) іноді можна змінювати.

5. Підрядне речення може стояти:

А) перед і після головного речення;

Б) у середині головного речення;

В) перед, у середині і після головного речення.

6. Сполучні слова – це:

А) повнозначні слова, які є членами підрядного речення;

Б) повнозначні слова, що пояснюються підрядними реченнями;

В) різновид сполучників.

Взаємоперевірка тесту.

ІІІ. Створення проблемної ситуації.


  1. У поданих словосполученнях визначити головне і залежне слово, вказати вид словосполучення.

Вишнева гілка (узгодж., імен.)

Горіла яскраво (приляг., дієсл.)

Закапати під ворота (керув., дієсл.)


  • Які другорядні члени речення узгоджуються між собою? На яке питання відповідає означення? додаток? обставина?

  1. Накресліть схеми речень.

Хрестик перев’язували червоною стрічкою, яка прикрашала глечик.

Глечику закопували під ворота, де мешкає хлопець на нарості місяця.

Катерина була така розумна і красива, що не знайти їй пари на всьому світі.

Бесіда.


  • Із скількох частин складається кожне із записаних речень?

  • Чи може кожна частина існувати як самостійне речення?

  • Визначте головні і підрядні частини, поставивши питання від головної до підрядної.

  • Чи схожі дані речення до словосполучень? Чим саме?

  • Визначте, де потрібно зробити паузу в реченнях

  • Які слова в реченнях виділяються логічним наголосом?

  • Де спостерігаються підвищення і зниження тону голосу.

  1. Складання схем до речень

  • Співставте свої міркування і подумайте, на які три групи поділяються складнопідрядні речення за значенням?

VІ. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу

1.Розв’язання проблемної ситуації.

Свої міркування звірте з підручником та внесіть в таблицю (робота в групах , достатній рівень)

А.


Другорядний

член


На яке питання відповідає?

Вид підрядного речення

Семантика

Засоби зв’язку




Який? Яка? яке? Чий?










Б.

Другорядний

член


На яке питання відповідає?

Вид підрядного речення

Семантика

Засоби зв’язку




Питання непрямих відмінків









В.


Другорядний

член


На яке питання відповідає?

Вид підрядного речення

Семантика

Засоби зв’язку




Коли? Де? Як? Чому? Незважаючи на що?









2. Пояснення вчителя (для середнього рівня навчальних досягнень)

3. Складання схеми опори.

V. Закріплення вивченого матеріалу.

1. Пояснювальний диктант.

Запишіть речення, поясніть розділові знаки, визначте кількість частин в реченні, накресліть схеми, визначте їх вид.

Була це краса – дівчина в далекому місті Александрії, що мало 300 років від воскресіння Христа. Багатою була, у добрі купалася, через розум свій та гордість і з ким не зналася. Не було по Катерині принца та короля, то мала вона в дівках сидіти, на білий світ глядіти. Найстарший християнин порадив катерині покласти під подушку ікону, щоб побачила вона і розумом, і красою вдалішого від неї. Загорілася душею Катерина настільки, що рученьки свої перед образом склала, на коліна упала. І знов уві сні Христос до неї ступив,любо її поблагословив, щоб назвати Катерину своєю нареченою.


  1. Робота із текстом. Прочитайте текст і виконайте завдання.

1.Дівчина звечора зрізувала вишневу гілку і ставила в стакан з водою перед іконою Катерини. 2.Як гілочка до Василя розквітне, то Катерини її чує. 3.Але якщо ти серцем своїм за Катериною не ступаєш, закони її не сповняєш, то краще зовсім її не тривож. 4. Тоді із згорілої свічі, що перед іконою Катерини у церкві палила, непомітно збирала огарок. 5. Вдома ліпила з нього хрестик і носила біля серця. 6. Хлопці не ворожили, як дівчата. 7. Коли хлопці мали даровану дівчиною хустинку, то клали на ніч у взуття. 8. А якщо і не приснилася, то дружби не переривав, бо не кожен гідний, щоб Катерина його почула. 9. Отож шукав свої вади, щоб розкаятися в них.


Випишіть номери потрібних речень:

1)складні речення;

2) речення, що мають декілька підрядних частин;

3) речення, які мають одну підрядну частину;

4) складнопідрядне речення, яке має підрядне з’ясувальне;

5) складнопідрядне речення, яке має підрядне означальне;



6) складнопідрядне речення, яке має підрядне обставинне.


  1. Гра «Знайди пару»

Поєднайте частини складнопідрядних речень. Визначте види СПР.


Якщо сонце 7 грудня сходить червоним,

«щоб блудними дорогами не ходити».


На Катерини жінки, дівчата не затоплювали печі,

то сила буде у дівчат рости.

І зранку на Катериниз шиї хрестик чіпляли на ікону Хреста,

«щоб вітер лихе відігнав».

На Катерини всі йшли на санях спускатися з гірки,

«щоб їхнє життя не курилося».

ІV. Підсумок уроку. Рефлексія.

  • Які види підрядних речень вам відомі?

  • Які другорядні члени нам нагадують типи підрядних частин?

  • Що ви запам’ятали про св..Катерину? Чим особливий цей день?


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка