Тема. Охорона природи в рідному краї. Лелека білий



Скачати 151.46 Kb.
Дата конвертації30.04.2016
Розмір151.46 Kb.
Природознавство

Клас: 4

Розділ. Рідний край


Тема. Охорона природи в рідному краї. Лелека білий.

Мета: формувати усвідомлення учнями необхідності охорони і збереження природи рідного краю, збагачувати знання дітей про лелеку білого шляхом самостійної пошукової діяльності, сприяти розумінню взаємозв’язків у природних угрупованнях і необхідності цілісного їх збереження, розвивати творчі здібності, вміння висловлювати оцінні судження; виховувати бережливе ставлення до природи, чуйність, доброту, вміння бачити красу навколишнього світу.

Обладнання: книжка-розкладка творчих робіт учнів; виставка творчих робіт учнів «Лелеки у рідному краї»

Тип уроку: навчальний проект, інтегрований урок-презентація

Навчальні предмети. Я і Україна. Природознавство. Художня праця. Українська мова.

Тема проекту. Охорона природи в рідному краї. Лелека білий.

Тип проекту. Інформаційний, творчий, пошуковий.

Об'єкт пізнання. Лелека білий.

Провідна проблема. Охорона природи в рідному краї через збагачення знань дітей про лелеку білого, його користь у природі.

Спосіб вирішення проблеми. Збір інформації про лелеку білого, спостереження

за ним у природі, опрацювання науково-популярної літератури, оформлення

виставки творчих робіт.

Освітній продукт. Книжка-розкладка та виставка творчих робіт.

Термін проекту: до 3 тижнів

Мета проекту: формувати усвідомлення учнями необхідності охорони і збереження природи рідного краю, збагачувати знання дітей про лелеку білого шляхом самостійної пошукової діяльності, сприяти розумінню взаємозв’язків у природних угрупованнях і необхідності цілісного їх збереження, розвивати творчі здібності, вміння висловлювати оцінні судження; виховувати бережливе ставлення до природи, чуйність, доброту, вміння бачити красу навколишнього світу.

Очікувані результати:

- зацікавлення учнів проектною діяльністю;

- розвиток творчих здібностей;

- набуття учнями навичок пошукової діяльності;

- розвиток пізнавальних інтересів школярів.

І. Підготовчий етап.

План виконання проекту.


  1. Обговорення в класі ідеї проекту.

  2. Визначення теми і мети проекту. Вид проекту, його тривалість.

  3. Обмірковування шляхів вирішення проблеми.

  4. Формування творчих груп.

1 група. Загальні відомості про лелеку.

2 група. Лелеки – перелітні птахи. (Малюнки, фото)

3 група. Будівництво гнізд, висиджування малят.

4 група. Поведінка птахів-батьків та молодих лелек.

5 група. Народ любить і шанує лелек. Гніздування лелек у нашому селищі.

ІІ. Реалізація проекту.


  1. Проведення спостережень у природі за білим лелекою.

(Кожна група спостерігає, виходячи із свого завдання. Виконують малюнки, роблять фото, аплікації).

  1. Відшукування матеріалу про лелек у науково-популярній літературі;

Лелеки у творчості письменників і поетів.

  1. Лелеки у нашій творчості. (Написання творів, описів, віршів про лелек).

ІІІ. Захист проекту.

Урок – презентація

Тема : Охорона природи в рідному краї. Лелека білий.

Мета : Усвідомлення необхідності збереження природи, розширити знання дітей про лелеку, його користь у природі; вчити спостерігати, відшукувати в літературі завдання, планувати свої дії, узагальнювати; виховувати любов до навколишнього світу природи і бережливе ставлення до нього.

Обладнання: Книжка – розкладка творчих робіт учнів; виставка творчих робіт учнів «Лелеки у рідному краї».

Хід уроку:

  1. Організація учнів до роботи

Читання вчителем вірша

Наш дивний світ такий, як казка:

Он в небі хмаронька пливе.

То ж бережи його, будь ласка,

Все в ньому гарне і живе.

Он квітка полум’ям палає,

І ясне сонечко блищить.

Чарівна пташечка співає,

Все дивосвіт прийшло, щоб жить.


  • Яка головна думка цього вірша ?

(Любити, берегти і охороняти навколишній світ природи).

  1. Робота над темою уроку.

  1. Розповідь вчителя з елементами бесіди.

- У кожної людини рідний край - це місце, де вона народилась, живе і працює. Вона живе серед природи і тому зобов’язана її берегти.

На жаль, людина постійно наносить природі великі і малі рани.

- Подумаймо: чи буде гірше природі, якщо ми зробимо сміттєзвалище у лісосмузі, випустимо стічні води у ставок, спалимо відходи пластмаси і отруїмо повітря їдким димом? Осушимо болото чи зруйнуємо лелече гніздо?

Так, природі буде гірше.

А людині? Чому?

(Забруднюються повітря і вода, необхідні для життя рослин, тварин і людини. Знищується краса.)



(Діти дають відповіді)

  • Що треба зробити, на вашу думку, щоб вирішити ці проблеми?

(Відповіді учнів)

  • Зникають тварини і рослини. Багато рослин і тварин, які раніше зустрічалися, стають рідкісними. Вони занесені до червоної книги. До неї потрапили і тварини, які живуть у нашому краї.

  • Чи можете ви назвати таких тварин?

Демонстрування тварин занесених у Червону книгу

(Учні називають)

  1. Оголошення теми уроку.

  • Щоб зберегти природу треба її любити і знати. А щоб любити і знати, треба її вивчати, спостерігати і досліджувати.

Ми працювали саме над цим, спостерігаючи, досліджуючи частинку природи. Кого саме? Скажете, відгадавши загадку,

Відлітають за моря,

У краї далекі.

На будинках гнізда в’ють,

Звуть же їх (лелеки)

3. Повторення раніше вивченого матеріалу.



  • Діти, що ми знаємо про цього птаха з природознавства?

Робота в групах. (Слайди)

1 група (Мал.1)



2 група (Мал.2)



  • Побудуйте ланцюг живлення лелеки білого.

3 група (Мал.3)



  • Ознаки пристосування лелек до умов навколишнього середовища.

4. Перевірка завдання, виконаного групами. (Відповідають учні)


5. Звіт груп про лелеку білого

- Сьогодні ми продовжуємо знайомитись із цим чарівним птахом. Кожна група ознайомить нас із цікавими відомостями про білого лелеку, які вона підготувала, працюючи над своїм завданням.



Усний журнал

Звіт І групи.



  • Наша група працювала над питанням «Загальні відомості про лелек».

Ми дізнались, що цей чарівний птах оспіваний у легендах, казках, народних піснях. Він символ миру, достатку, щастя, добра, материнства.

Вага білого лелеки 3,5-4 кг. Довжина крила 58-61 см. Колір пір’я білий, кінці крил блискучі, чорні. Коли крила складені, створюється враження, що у птаха вся задня частина тулуба чорна, звідси українська назва її – чорногуз.

Дзьоб довгий, загострений до кінця. Високі ноги і дзьоб червонясті. Гола шкіра навколо очей і передня частина підборіддя – чорні. Самки трохи менші від самців. Висота птаха, що стоїть, близько 80 см. Живиться виключно тваринною їжею і гризунами, земноводними, великими комахами, дощовими черв’яками, часом – плазунами. Живуть близько 20 років. Ці птахи майже німі. Єдині звуки, які вони можуть створювати – це клекіт.

Демонстрування дитячих робіт (Мал. 4, 5, 6).



- Який висновок зробимо із почутого і побаченого?

(Лелека – дуже красивий, гордовитий і корисний птах. Він є окрасою світу природи і життя людини).

Звіт ІІ групи.

Наша група досліджувала, де зимують лелеки, як вони перелітають.

- Працюючи над своїм завданням, ми дізнались, що лелеки перелітні птахи.

Зимують лелеки на берегах Середземного моря у Північній Африці. Повертаються додому у середині березня – кінці квітня. Ми спостерігали приліт лелек у наше селище 3 квітня.

Зразу після прильоту приступають до ремонту старих гнізд, або будують нові. Самці прилітають раніше самок. За добу пролітають відстань в середньому 200 км.

Мимоволі зачаровуєшся незрівнянною манерою польоту лелек у небі: дзьоб витягнуто вперед, а довгі стрункі ноги – назад. Таке положення тіла дозволяє птаху летіти досить швидко і долати надзвичайно великі відстані.

Вражає їхнє вміння запам’ятовувати місце розташування своїх торішніх гнізд, і, пролетівши тисячі кілометрів, знову повертаються до старих осель. На жаль, трапляються випадки, коли лелеки, повернувшись, не знаходять ні будівлі, ні гнізда старого. Недобрі люди зруйнували будівлю і не збудували місця для гнізда птахам. Так трапилось у нашому селищі у провулку Новому. Довго кружляли лелеки над місцем, де була стара водонапірна башта. Кожного дня вони прилітали і знову відлітали. Тоді їх «сусід» Іван Васильович поставив ім. високий стовп і зробив на ньому місце для гнізда. Через деякий час птахи влаштували «новосілля».

Перебувають у нас лелеки близько 5 місяців. Ми спостерігали відліт птахів 16 вересня.

Незадовго перед відльотом лелеки збираються у невеликі групи, іноді в зграї. Переміщаються на південь приблизно у 2 рази повільніше, ніж вони летіли навесні. Летіти над морем лелеки уникають. Летять тільки вдень.



Демонстрування дитячих робіт.


- Який висновок зробимо із почутого?

- Лелеки – сміливі птахи. Вони долають дуже великі відстані, повертаючись з вирію.

Ми спитали журавля:

- Де найкращая земля?

Журавель відповідає:

- Краще рідної немає.

- Лелеки вірні своїй рідній землі.

Звіт ІІІ групи.

Наша група спостерігала за будівництвом гнізд і висиджуванням малят.

Ми дізналися, що сімейство лелек роками гніздиться на одному і тому ж місці. Відразу після прильоту приступають до ремонту старого гнізда або будівництва нового. Гніздо лелеки будують з гілок дерев. Міцні і довгі лягають в основу, менші накладаються зверху. Всередині птахи вистилають оселю сіном, травою, мохом. Спочатку гніздо невелике. З роками гніздо надбудовується і збільшується в розмірах.

Вперше до гніздування лелеки приступають у віці 4-5 років. Самка відкладає 3-5 яєць, які висиджують по черзі самка і самець 30-32 дні. З Зразу після прильоту приступають до ремонту старих гнізд, або будують нові. являються яйця у гнізді у другій половині квітня – на початку травня. Народжуються пташенята сліпими, але очі в них відкриваються вже через кілька годин. З першого дня пташенята їдять самостійно. Годують їх обидва птахи.

Майже два місяці батьки турбуються про пташенят – приносять воду в дзьобах, під час спеки роблять їм «душ», поливаючи водою, годують.

Лелеча сім'я (пара дорослих лелек і 2-3 малят) за період вигодовування пташенят споживає близько 2,5 центнерів їжі.

Виліт молодняка відбувся 19 липня.



Демонстрування дитячих робіт









  • Висновок.

  • Лелеки – розумні і корисні птахи. Це дуже турботливі у відношенні до своїх малят батьки.

Лелеки – працьовиті птахи. Вони поїдають багато шкідників, вигодовуючи своє потомство.

Звіт ІV групи.

Спостерігаючи за поведінкою птахів-батьків і молодих лелек, ми зрозуміли, щоб прогодуватися самим і виростити вічно голодну юрбу пташенят, птахам доводиться займатися пошуками здобичі мало не весь день. Батьки-лелеки по черзі літають за їжею, щоб вигодувати дитинчат.

Цікаво описав поведінку птахів-батьків Ю. Збанацький в оповіданні «Лелеки»:

«Дуже вони любили своїх малят. Цілий день носили їм їжу, напихали їм бездонні вола. А ввечері влаштовували концерт. Лелечиха перещупувала своїм довгим дзьобом рідкі остенці на спині та крильцях малят, а лелека відтанцьовував свого чорногузячого гопака на краю гнізда. Видзвонюючи довгим червоним дзьобом, він махав широкими крилами, підскакував на зігнутих ногах. Лелечата тихенько сиділи під маминим крилом, мовчки дивилися на батькові танці.»

Як цікаво спостерігати за тим, як малеча вчиться літати: спочатку над гніздом вверх, потім робить маленьке коло і потихеньку відлітає все далі й далі. У своєму оповіданні «Лелеки» Євген Гуцало дуже гарно описав яка тяжка то праця – навчитися літати:

«…А повиростають, тільки почнуть у колодочки вбиватись — і вчаться літати. Постають на краю гнізда, розправляють свої ще кволі крильця — та й ворушать ними. Ні, не летять, не кидаються вниз сторч головою, а лише вимахують розправленими крильцями та на струнких своїх ніжках якомога вище спинаються. А там, дивись, зважилося котресь і вистрибнуло з гнізда в блакитний світ. Горне незміцнілими ще крильми повітря, яке за першого польоту здається і ріденьким, і страшним. Ухопиться лелеченя за нижню гілляку сусіднього осокора, тремтить на ній — назад у гніздо хочеться, а боязко. Все-таки зважується і, неймовірно напружуючи крила, летить угору так, наче дряпається.»

Демонстрування фото




  • Який висновок зробимо із почутого?

  • Лелеки – працьовиті птахи.

Щоб виростити своїх дітей, їм доводиться дуже багато працювати, добуваючи їжу. Письменники зачаровувались красою і відданістю білих птахів.

Звіт V групи.

Наша група готувала казки та легенди про лелек. Ми дізнались, що в народі їх складено багато. Ось деякі з них.

І учень розповідає.

«Та людина не була б людиною, якби не поцікавилася, що ж у тому лантуху. На півдорозі чоловік зупинився, розшморгнув зав'язку, і з мішка вистрибнули жаби, миші, змії, вужі й розповзлися довкола. Кинувся бідолаха ловити їх, та де там! І тоді розгніваний Перун сказав: «Я перетворю тебе на птаха, і будеш ним доти, поки не повизбируєш гаддя, яке випустив на волю». Отак людина в подобі лелеки й досі ходить по наших полях та болотах.»

ІІ учень розповідає.

«Інша легенда розповідає, чому в цих птахів чорні крила. На солом'яній стрісі будинку, в якому жила сім'я з двома немовлятами, було гніздо чорногузів. Одного разу хата загорілася, язики полум'я ковзнули по стрісі. Заметушилися лелеки, стали кликати господарів. Але вони були далеко в полі і не могли того почути. Тоді птахи кинулися у вікно і винесли дітей. З того часу в них чорні кінці крил, червоні ноги і дзьоб – обпалили в полум'ї.

ІІІ учень розповідає.

«Цю казку написав талановитий педагог В.Сухомлинський.

Був собі лелека. Жив він неподалік нашого озера, на старому кремезному дубі. Насувалася зима. Птахи відлітали до вирію. Пристав і він до зграї інших лелек та й полетів далеко на Південь, де панує вічне літо, теплі води, смарагдово-зелені береги, блакитне небо. У лісах Півдня було багато дивовижних пташок – зелених, синіх, жовтих папуг. Усі вони співали, радісно кричали. А лелеці було сумно. Питає зелений папуга лелеку: «Чому ти все сумуєш? Чому гнізда не мостиш, лелеченят не висиджуєш?». Мовчить лелека, поглядає на Північ. Коли це – стрепенувся, прислухався до чогось. Десь пролунав пташиний крик, радісний і тривожний. Злетів лелека, щоб наздогнати своїх товаришів. «Куди ж ти летиш? – дивується папуга – Там же холодно. П'ять місяців поживеш і знову ж сюди повернешся. Що там доброго на твоїй холодній півночі?».

«Добре те, що я там народився. Там моя батьківщина» - - з висоти прокричав лелека.

ІV учень розповідає.

Про лелек існує багато повір’їв.

Вважалося, що чорногузи добре розуміються в людях: селяться лише у добрих і працьовитих. Більше того, вони можуть навіть "перевиховувати" людей, впливати на їх подальшу долю. Так, поселившись на будинку, в якому чинилися чвари, або хтось тяжко хворів, птахи приносили злагоду і зцілення. Дім, який уникали лелеки, вважався проклятим. Того ж, хто зруйнує гніздо чи підніме руку на самого птаха, переслідуватимуть злидні і невдачі. За розорену оселю лелеки можуть і самі помститися: підпалять стріху або принесуть змію у двір. Є повір'я, що за кожного вбитого лелеку доля забере в кривдника дитину. Тому ж, хто врятував або оберіг чорногуза, віддячиться сторицею – його будуть супроводжувати щастя й удача. Якщо лелеки раптово залишають обійстя і не повертаються до гнізда, прийде якась біда.

- Про лелек існує багато прикмет і приказок.

- Які ви знаєте приказки?

Робота в парах

Гра «Збери прикмету чи приказку» (на екрані)



  1. Прилетіли бусли –

  2. Прилетіли лелеки –

  3. Де лелека водиться –

  4. Зруйнуєш лелече гніздо –

  5. Лелека селиться –

  6. Гніздо лелеки –

  7. Зруйнуєш лелече гніздо –

  8. Лелека приніс

весну принесли здалека

там щастя родиться

весну принесли

біля добрих людей

згорить хата

дитину


окраса української оселі

згорить хата



(Відповіді дітей)

  • Який висновок зробимо із завдання, що підготувала V група?

Висновок:. Народ любить, шанує і звеличує білих красенів з чорними кінчиками крил.

Вчитель.

Письменники оспівують їх у своїх творах, поети – у віршах, народ – у легендах, казках, композитори у музиці та піснях. (Звучить пісня «Аист на крыше») (сл. А. Поперечного, муз. Д. Тухманова.)

- Діти, де ви спостерігали за лелеками в нашому селищі?

(Відповіді учнів)

- На території нашого селища ми ознайомились із трьома лелечими гніздами: по вулиці Веселинівський, по вулиці Степовій ,в провулку Новому.

Вони заселені птахами. Ми любимо ними милуватись.



6. Лелеки у нашій творчості. (Фото).





Демонстрування книжечки. Учні читають свої твори, вірші, описи. Виставка

  • Нині доля білого красеня викликає тривогу. Не можна допускати зникнення цього представника пернатих, окраси нашої природи. В цьому нам допоможуть дорослі. Не допустимо знищення лелечих гнізд! Побудуємо нові гнізда, як трапилось у провулку Новому.

7. Складання пам’ятки охорони природи у рідному краї.

На екрані:



  1. Не руйнувати пташині гнізда, не вбивати птахів.

  2. Не забруднювати воду, сприяти збереженню природного угруповання.

  3. Не отруювати хімікатами землю, бо вона «годувальниця» наша.

  4. Не отруювати повітря газами, бо воно необхідне всьому живому.

  5. Не вирубувати дерева, а насаджувати, бо вони «легені» нашої планети і «домівка» для тварин.

  6. Створювати заповідники і заказники.

  • Який заказник є на території нашого краю?

(Мостівський заказник).

Виготовлення освітнього продукту

  • Як ми узагальнили і оформили результати проекту?

    • Створили книжку-розкладку.

    • Створили виставку творчих робіт «Лелеки у рідному краї».

Демонстрування книжки та виставки дитячих робіт.

ІV. Підсумок проекту.

Оцінювання.

Аналіз успіхів і невдач.


  • Чого навчилися під час роботи над проектом?

Відповіді були такими:

  • вчились працювати в групах;

  • навчились працювати з додатковою літературою;

  • навчились вибирати основне;

  • дізнались багато нового про лелеку;

  • навчились спостерігати, по іншому бачити цього красивого птаха;

  • глибше зрозуміли його значення у природі;

  • навчились працювати творчо: складати вірші, описи, писати твори;

  • робити висновки, висловлювати власне судження;

  • зробили висновок, що птахи – це лише частинка живої природи, і кожен з нас відповідає за її збереження на Землі.

Література



  1. Твоя планета Земля [Текст]: кн. Для читання про природу для молодших школярів /автор-упорядник В.О.Мартиненко. – К. Інтерпрес ЛТД, 1998.-с.38.

  2. Я познаю мир [Текст]: детская энциклопедия. – М.: ТКО «АСТ» 1996.

  3. Цікавий світ навколо нас. [Текст]: Природознавство. Т.І. Бабовал. – Тернопіль: Богдан, 1998.

  4. Українські прислів’я і приказки / Упор. С.Мишанич. –К. Дніпро; 1983.

  5. Науменко В.О. Читанка [Текст]: с.78,80. – К. Навч. книга, 2004.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка