Тема: Новела як літературний жанр, її характерні ознаки, різновиди. О. Генрі як майстер світової новели



Скачати 192.84 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір192.84 Kb.
Гузь О. О., вчитель НВК №26 м. Кіроврграда;

Козова Т. О., вчитель ЗОШ №3, м. Долинська

Урок №51

Тема: Новела як літературний жанр, її характерні ознаки, різновиди. О.Генрі як майстер світової новели. Провідні проблеми новели О. Генрі «Останній листок». Образи Сью і Джонсі, їх динаміка

Мета: презентувати учням розділ «Світова новела», окреслити теми та проблеми, що стануть об’єктом дослідження в обсязі зазначеного розділу; дати початкове уявлення про новелу як малий епічний жанр, вказавши на її схожість та відмінність з оповіданням; на основі фактів життя і творчості американського письменника О. Генрі визначити особливості світогляду й естетичних позицій митця; схарактеризувати своєрідність художнього світу новели «Останній листок», зробивши головний акцент на проблематиці твору, підвести учнів до думки, що вміння робити добро іншим – важливий засіб подолання життєвих негараздів; розвивати навички вміння аналізувати художній твір; сприяти формуванню гуманістичних цінностей в учнів.

Обладнання: відео презентація «О. Генрі»; репродукції картин Гюстава Курбе «Порив вітру» (1865) та Люсьєна Леві-Дермера «Порив вітру» (1896); виставка творів О. Генрі;

Епіграф:

Ви чекаєте на скарби, що, як манна небесна,

впадуть до вас, а між тим кожен із вас має

величезні скарби, які ви мало цінуєте.

О. Генрі


Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань з теми «Літературний детектив»

- Визначте проблеми, які були втілені письменниками Едгаром Алланом По та Артуром Конан Дойлем у вивчених вами творах. Наскільки, по-вашому, вони є актуальними для сьогодення?

(* Чи можна довіряти першому враженню про людину?

* Що різнить і що об’єднує людей?

* Що таке людяність, і чи легко бути гуманним?

* Яка вона – моральна (аморальна!) людина?

* Що таке аморальний вчинок? Чи можна його вибачити?

* Чи кожен заслуговує на розуміння?

* Чи може безкорисне добро стати поштовхом до вирішення складних життєвих проблем?

* Чи легко жертвувати собою, своїми ідеалами в ім’я порятунку душі іншої людини?

* Що важливіше: розум та інтелект чи щасливий збіг обставин?)

- Чи можна ці проблеми назвати загальнолюдськими?(Так. По-перше, ці проблеми відносяться до категорії вічного і в житті, і в літературі. По-друге, вони мають неабиякий пізнавальний потенціал: збагнувши авторську художню модель, ми вибудовуємо своє уявлення про людину і людство взагалі.)

- Чим стане особисто вам у пригоді читацький досвід, здобутий під час вивчення теми «Літературний детектив»?

ІІІ. Оголошення теми і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів

Учитель. Пізнавальне значення літератури невичерпне. І в цьому ви переконаєтеся, йдучи від теми до теми у вивченні курсу «Зарубіжна література». Сьогодні для вас продовжить розкривати секрет жанр новели, з яким ми вже частково познайомилися у 6 класі. Тож приступаємо до вивчення розділу «Світова новела».

- Розгляньте репродукціїкартин французьких художників Гюстава Курбе та Люсьєна Леві-Дермера «Порив вітру». Чи можна вважати їх символом нашої великої теми? Спрогнозуйте, про що йтиме мова у творах розділу? Які моменти життя будуть у центрі нашої уваги як читачів? (Це будуть твори про драматичні, напружені моменти життя, коли людина знаходиться в ситуації “на межі”.

Це буде твір про єдність людини і природи; про осінь і вітер, у шаленому вихорі якого зливаються в одне ціле людина і природа.

Це твір про останній листок, що зірвався з дерева, про самотність, про смерть, але про світлу і чисту, ту, що залишає по собі відчуття просвітлення.

Це твір про мистецтво і митця. Можливо, навіть, про картину, що пов’язана з темою осені, листопаду.

Це твір про складні стосунки, про відчуженість, про тонку ниточку, яка зв’язує і може перерватися будь-якої миті.

Це твір про останній шанс, який потребує напруження не стільки фізичних, як моральних сил)

- Пригадайте, чи вивчали ви на уроках української літератури (або читали самостійно) твори про красу, чистоту людських взаємин, про моральність як основний критерій людяності, про здатність і в дорослому віці вірити в диво, уміти дарувати його іншим? Що нового відкрилося вам і в літературі, і в людях?



Самостійна робота з підручником

Завдання:

- Погортайте сторінки підручника. Звіртеся, наскільки близькими (чи далекими) були ви в своїх припущеннях. Які саме твори, чиїх авторів будуть предметом найближчого обговорення?

- Скористайтеся підручником і дайте відповідь на запитання: якими новими знаннями та вміннями ви поповните свій літературознавчий досвід?(Дізнаємося, чим новела відрізняється від оповідання, і що у них спільного, які існують різновиди новел. Навчимося висловлювати особисте ставлення до проблем, що порушуються автором, аналізувати сюжет, несподівану розв’язку твору, розуміти роль художніх деталей, образів-символів як ознак жанру)

- Уважно прочитайте вступну статтю до розділу. Визначте її головну думку.

Знайдіть у ній ключові слова, які стануть смисловими домінантами у дослідницько-пошуковій роботі під час інтерпретації художніх творів розділу.

- Використовуючи виписані слова, спробуйте самостійно сформулювати кінцеву мету вивчення теми.



Прогноз кінцевої мети вивчення теми

Кінцевою метою вивчення теми мають бути уявлення про:

- характер людських стосунків, стосунків батьків та дітей, які будуються на засадах взаєморозуміння та гуманного ставлення і є засобом подолання життєвих негараздів;

- уміння жертвувати собою заради порятунку ближнього;

- любов як найвищий дар людини;

- моральна відповідальність людини за свої вчинки;

- жанрову специфіку новели;

- значення композиції та екстремальної ситуації у творі;

- особливості поетики художнього твору.

- Як ви думаєте, чому саме твори «Останній листок», «Дари волхвів» О. Гекнрі, «Чарівна крамниця» Г. Уеллса та «Павутинка»Р. Акутагави було об’єднано в розділі «Світова новела»?



Учитель: Пізнати таємниці людської душі досить непросто. Вдома ви познайомилися з нелегкою долею американського письменника О. Генрі. Виникає питання: чому людина, «життя якої було переповнене такими трагічними моментами, яких не було в жодному із його творів», в історії світової літератури відома як автор світлих, життєстверджуючих текстів, в яких перемагає справедливість, взаєморозуміння та добро, і саме це допомагає його героям долати життєві труднощі, негаразди, зберігаючи чистими і світлими душі й почуття.

Спробуємо не тільки відповісти на це запитання, а й зазирнути у світ одного із найзагадковіших письменників – О.Генрі.



ІV. Ознайомлення з особистістю й життєвим і творчим шляхом О. Генрі

Аналітичне дослідження з використанням матеріалів підручника та додаткових інформаційних біографічних джерел

Перегляд відео презентації «О. Генрі»

а) формування світогляду письменника та естетичних пріоритетів

- Які життєві події вплинули на формування світогляду письменника?

- Що сформувало естетичні ідеали майбутнього письменника?

Колективне створення схеми «Від Сідні Портера до О. Генрі: формування світоглядно-естетичних позицій митця» (див. додаток №1)

Висновок. Упродовж усього життя У.С.Портера зігрівав світлий вогонь любові. Його долю важко назвати легкою, але він вірив у краще, в людей, в перемогу добра й справедливості над злом і жорстокістю.

б) головна ідея творчості О. Генрі

Робота з епіграфом

- О. Генрі належать слова: «Ви чекаєте на скарби, що, як манна небесна, впадуть до вас, а між тим кожен із вас має величезні скарби, які ви мало цінуєте». Визначте ключове слово висловлювання. (Скарби.) У якому сенсі, по-вашому, О.Генрі його вживає?

- Створіть асоціативний ланцюжок до виразу «скарби, що, як манна небесна, впадуть до вас». Про що йдеться?(Матеріальні цінності: гроші, достаток, добробут, багатство, кар’єра …)

- Створіть асоціативний ланцюжок до виразу «кожен із вас має величезні скарби, які ви не цінуєте».(Духовні скарби. Їх заховано в найпотаємніших куточках душі, але не кожен вміє їх дістати, а хтось і не знає, чим володіє.

Це любов, доброта, бажання робити добрі справи безкорисливо, щирість, уміння прощати, жертвувати собою, своїми інтересами)

- Як ви розумієте слова письменника? Чому, по-вашому, саме цей вислів О. Генрі ми узяли за епіграф до сьогоднішнього уроку? (У словах письменника відчувається присмак гіркоти і, водночас, світлої любові до людей. Він щиро вірить, що сутність слова «людина» визначає поняття людяність, а справжню суть кожного (скарб) заховано у глибинах душі. Потрібен поштовх, щоб все прекрасне в людині «розквітло» гарним вчинком, справою, дією.)

- Яким же чином майстри художнього слова доносять свою думку-ідею людям?(Через художній твір, через його головну думку, жанр, систему образів, художні засоби й прийоми, що допомагають розкрити ідею, назву художнього твору. Тобто усім комплексом можливостей літератури як мистецтва слова.)

Висновок. Головна ідея творчості О. Генрі: « зумисно прихована істина-скарб» - це імпульс для написання твору. Завдання читача – пізнати, яку істину знав письменник, але вважав за краще приховати її, щоб змусити читача розгадати таємниці тексту, щоб відчути її спочатку серцем, а потім усвідомити розумом і перетворити на власну духовну цінність.

в) огляд виставки книг письменника «Скарби письменницької мудрості»

г) улюблений жанр О. Генрі – новела

Дослідницько-пошукова робота

(здійснюється на основі читацького досвіду учнів та знань із теорії літератури)

- Який жанр літератури якнайкраще зміг реалізувати ідею автора і був його улюбленим? Знайдіть відповідь на запитання на сторінках підручника.(Новела О.Генрі - майстер новелістики. Його перу належить понад 280 творів саме цього жанру.)

- Розкажіть про свій перший досвід знайомства з жанром новели. Які твори цього жанру ви вивчали раніше?(Р.Бредбері «Усмішка», Р. Шеклі «Запах думки».)

- До якого роду літератури належить новела?(Епос.)

- У чому особливість форми жанру новели?(Це мала епічна форма.)

- Які ще жанри літератури відносяться до малих епічних форм?(Казка, оповідання, притча, нарис, есе, анекдот.)

- Який із названих жанрів за своїми ознаками найбільш близький до новели?

(Оповідання.)

- Назвіть відомих вам письменників, що працювали в жанрі оповідання. Які оповідання вже вивчалися вами вивчалися на уроках?

- Деякі літературознавці стверджують, що новела – різновид оповідання, у них багато спільного. Спробуємо у цьому переконатися або спростувати цю думку.

Робота в динамічних групах

Завдання: І група - на основі знань про оповідання та новелу визначте ознаки, які суттєво різнять ці жанри епосу, та ознаки, які є спільними для обох жанрів.

ІІ група - погортайте підручник та зробіть висновок про різновиди новел за змістом.

(У результаті перевірки виконання завдання вибудовуються опорні схеми «Жанрові ознаки оповідання й новели: порівняльний аспект» та «Різновиди новел за змістом» (див. додатки №2, 3).)

-Якому різновиду новел віддавав перевагу О. Генрі? Як ви думаєте, чому?

(Улюблений жанр митця – лірична та гумористична новела. Незвичайний напружений динамічний сюжет приваблює читача; небуденна ситуація змушує зазирнути в себе, підняти з глибин своєї душі справжні скарби любові, доброти, милосердя. Життя – швидкоплинне, парадоксальне, його важко втиснути в тісні рамки стандартів : не все в ньому прогнозується і передбачається, у цьому – його смак і таїна. Саме можливості жанру новели допомагають автору розгадати таємницю життя людини – відшукати найкоштовніший скарб її душі.)

V. Аналітичне дослідження змісту новели «Останній листок» О. Генрі

а)виразне читання вчителем новели

б) з’ясування первинного рівня сприйняття й розуміння авторського тексту

Бліц-інтерв’ю:

- Розкажіть про своє враження від знайомства з текстом новели.

- Чим зацікавив вас текст? Про що він?

- Які думки виникли по закінченні читання?

- Які грані тексту виявилися найбільш парадоксальними?

- Які загадки й таємниці тексту ви помітили?

- Чи все виявилося зрозумілим? Можливо, є слова, які потребують роз’яснення?

- Які епізоди/уривки привернули вашу увагу найбільше? Чим саме? Визначте головне.

- Чи вплинуло знайомство з біографією письменника на ваше ставлення до прочитаного твору та його героїв?

в) характеристика образів молодих художниць Сью та Джонсі

- Назвіть головних героїв твору. (Бідні художники Сью, Джонсі, Берман.)

Доведіть, що система образів побудована відповідно до особливостей жанру новели.

- Чому героями новели стали люди мистецтва?(Письменник сам – людина мистецтва. Всі генії починали з бідності, мова автора – легка, невимушена, в ній відчуваються нотки теплого щирого гумору, доброго ставлення до героїв, адже матеріальні труднощі ніщо для людини, яка живе вірою у прекрасне. Це письменник пізнав із власного життєвого досвіду.)

- Хто такі Сью і Джонсі? Де мешкають дівчата? Чи є у них мрія? Яким є їхнє життя?

- Чому захворіла саме Джонсі? Чому вона не хоче боротися? У чому трагедія юної художниці?

- Чи можна назвати дівчат рідними «по духу»? У чому головна різниця між ними?

- Що змусило хвору дівчину повірити в життя?


- Де і коли відбуваються події, зображені у творі? Яку роль в тексті відграє хронотоп? (У Нью Йорку у бідному кварталі Гринвіч-Віллідж, «де вулиці показилися», «на горищі присадкуватого триповерхового цегляного будинку» (простір весь час звужується, замикається!).

Саме тут, де є дешеві квартири, оселяються люди мистецтва, шлях до визнання яких лежить через злидні.

Події тривають чотири дні (динамічно, за вимогами жанру): коротка передісторія зустрічі – знайомства, спільного життя героїнь («Це було в травні. А в листопаді …», декілька днів до подій, «одного ранку», екскурс у минуле Бермана, «цілу ніч періщив дощ»,»наступного ранку», «день повільно минув», «коли настала ніч, знову зірвався північний вітер», «розвидніло», «удень прийшов лікар», «наступного дня», «надвечір.)

- Які художні деталі вказують, що тут живуть бідні люди? Чому серед них опинилися Сью і Джонсі?

- Які художні деталі вказують на фінансову неспроможність юних художниць?

(Вони оселяються на горищі триповерхового будинку (невелика платня); «салат з листя цикорію» – страва, яку можуть дозволити собі дівчата.)

- У чому символічний сенс життя в кімнаті на горищі?(Це символ їхнього внутрішнього світу: прагнення висоти, життя «над буденністю», життя з вірою в здійснення мрії (мистецтво), тому всі фінансові проблеми були для них дрібничкою. Крім того, вони молоді!)

- Чим є травень для юних художниць?(Це весна, початок чогось нового, знайомство, спільні плани, надії, мрії, сподівання …)

- Використовуючи ключові деталі тексту, опишіть життя дівчат до трагічних подій.

- Коли змінюється ліричний тон оповіді? Чому?

– Чому персоніфікований містер Пневмонія по Іст-Сайду «розгулював сміливо, ішов швидко», а в Гринвіч-Віллідж «насилу переставляв ноги»?

- Яка подія стала зав’язкою у творі?(Восени тендітна Джонсі, яка звикла до теплих західних вітрів-«зефірів» (Каліфорнія), захворіла на пневмонію.)

- Чим для дівчат став листопад?(Це осінь, випробовування холодом, хворобою. Це розчарування, безнадія, втрата інтересу до життя, небажання боротися, очікування смерті Джонсі.)

- Чому жертвою «містера Пневмонії» стала не Сью, а Джонсі? Невже причина тільки у зміні клімату? Визначте головні риси характеру подруг-художниць. Що у них спільного,чим вони відрізняються?(І Сью, і Джонсі мають мрії щодо мистецтва. Але Сью живе не тільки мистецтвом, її цікавлять і буденні речі , вона більш наближена до реального життя, ніж її подружка: «плакала в японську паперову серветку», наспівувала «веселий мотивчик», малює «ковбоя із штату Айдахо в елегантних штанях, з моноклем» для журналу, акторка («чудово вдаючи зневагу»), любить «свинячі котлети»… . Внутрішній світ Джонсі більш романтичний, мрійливий, далекий від життя: живе мрією поїхати до Неаполя, щоб там намалювати Неаполітанську затоку (символ мрії; сонце, тепло). Італія - осередок мистецтва, країна, яка надихала багатьох на створення шедевру, але виснажена хворобою, вона розчаровується в живописі, і про мрію не згадує; нічого в житті не пізнала, навіть кохання (хлопця ніколи не було), любила плющ. Її мрійлива тендітна натура виявилася надто слабкою, щоб протистояти реальній хворобі, яка вкладає в ліжко й рум’янощоких здорованів.)

- Знайдіть опис пейзажу, який Джонсі бачить за вікном. Виразно його прочитайте. Визначте його роль? На які деталі звертає увагу читача автор?

(За весь час хвороби дівчина бачить за вікном (зв'язок із реальним світом) тільки глуху стіну і старезний плющ з голими галузка, який, «помираючи», втрачає листок за листком, чує вітер, відчуває холодний подих осені. Мотив осені породжує зневіру, відчуття безвиході, підточує сили, вбиває надію. Дівчина переконує себе, що коли впаде останній листок, вона помре.)

- Яким є стан дівчини? Чому й читач починає вірити у її неминучу смерть?

(Внутрішній надлом, психологічна криза, осінь, хвороба роблять свою темну справу: героїня відчуває себе малесенькою часточкою природи, листком плюща, який помре, «відірветься і полетить». «Джонсі, бліда й непорушна, мов повалена статуя»; «Я стомилася чекати. Стомилася думати. Мені хочеться розслабитись, ні за що не триматися й полетіти – дедалі нижче й нижче, - як один з отих нещасних, виснажених листків».)

- Чому рослиною, з якою Джонсі пов’язує свою долю, був саме плющ?(Цю рослину було обрано не випадково. В античній міфології плющ символізує безсмертя, буяння життя. Це вічно зелена рослина, яка, чіпляючись своїми галузками за будь-що, прагне жити. Можливо, героїня знала про це, але, ослаблена, вірила в зворотне.

Автор неначе натякає, що ця рослина ще зіграє свою роль у житті бідолашної і буде ключем до розуміння його задуму.)

- Схарактеризуйте мову хворої. Невже це тільки результат фізичної слабкості?

(Мова дівчини стає уривчастою, різкою, не закінчені конструкції речень: «Листків. На плющі. Коли впаде останній, я помру. Я знаю це вже три дні». Джонсі починає відчувати втому від життя, байдужість і до мистецтва («А чи не могла б ти малювати в іншій кімнаті?» – холодно спитала Джонсі), і до турбот подруги (розмовляє з нею відчужено, насторожено). Це психологічна криза.

Зіткнення дівчини з хворобою передано, як поєдинок: містер Пневмонія звалив з ніг тендітну Джонсі. Хвора, яка ще зовсім не пізнала смаку життя і не знає за що вхопитися, втрачає не тільки здоров’я, але й бажання жити.)

- Як лікар пояснює причину важкого стану дівчини?(Її ніщо не зв’язує з реальним життям, його матеріальними цінностями (кохання чоловіка, гарний одяг – речі, привабливі для молодої жінки), а сили боротися за те, чого вона не знає, у неї немає. Дівчина пов’язала своє життя з листям плюща, що «помирав». Це єдина річ, яку вона любила («А ти ж … так любила цей плющ»). І тепер вона «починає рахувати карети в своїй похоронній процесії».)

- Що (хто), на думку лікаря може її врятувати? Доведіть, що О. Генрі створює образ лікаря-гуманісті й лікаря-психолога. («І цей шанс у тому, щоб вона хотіла жити»; «Які в неї плани на майбутнє? …Намалювати? Дурниці! Чи нема у неї чогось такого, про що справді варто було б думати – наприклад, якогось хлопця?»;«Якщо вам удасться, щоб вона хоч раз спитала, який буде цієї зими новий фасон рукавів у пальтах, я зможу поручитися, що в неї один шанс не з десяти, а з п’яти».)

- Як ви вважаєте, такий «рецепт» допоможе врятувати Джонсі?(Практичний лікар (далекий від мрій, краси і романтики) дає практичні поради, які мусять побороти хворобу. Комусь іншому вони обов’язково б допомогли, але не Джонсі. Поради людини, далекої від мистецтва, обурюють навіть Сью: «Хлопця? – перепитала Сью голосом, схожим на звук натягнутої струни. – Хіба хлопець вартий…»

Дивну хвору з хворою душею могло врятувати тільки диво, яке б потрясло її.

Якщо ніщо не могло змусити дівчину опиратися хворобі, треба було змусити «боротися» листок.)

- Хто став рятівником Джонсі? Чому не добра й співчутлива Сью? (Старий невдаха-художник Берман намалював листок, який і врятував життя дівчині.

На перший погляд, дівчата були схожі, але одна із них – реалістка, друга – мрійниця, далека від життя, його радощів та проблем. Джонсі знала, що Сью її не зрозуміє, ось чому довірилася лікарю (чужій, сторонній людині), а не подрузі. Хвороба з кожним днем віддаляла їх, бо слід було шукати ліки для душі: «Душі, яка лаштується вирушити в далеку таємничу подорож, усе на світі стає чуже». Подруга була безсила допомогти.)

- Що саме стало поштовхом до одужання?(Дівчину вразив листок, який мужньо тримався на галузці: «Щось примусило цей останній листок залишитися там, де він є, щоб показати, яка я була противна. Це гріх – хотіти вмерти». З’явилася надія на майбутнє. Вона знайшла в собі сили боротися за життя: попросила, щоб їй принесли їсти, потім захотіла поглянути на себе в дзеркало, стала цікавитися тим, що робить подруга. Найголовніше – знову повірила в свою мрію, прагне діяти («Сьюді, я сподіваюсь намалювати коли-небудь Неаполітанську затоку», дов’язує непотрібний шарф.)

- Як, чому і якою ціною Берман врятував Джонсі ми поговоримо на наступному уроці.



VІ. Рефлексія

- Доведіть, що твір «Останній листок» є новелою. Створіть опорну схему «Жанрові особливості та сюжетно-композиційна основа новели «Останній листок» О. Генрі» (див. додаток № 4).

- Сюжет твору напружений і динамічний. Скільки в ньому кульмінацій? Розв’язок? Свою думку аргументуйте. (У творі дві кульмінації: зовнішня і внутрішня (психологічна), а тому й дві розв’язки.)

- Визначте роль автора-розповідача в новелі. (Текст написаний від імені третьої особи, тобто від автора-розповідача. Автор не просто розповідач, це стрижень, що об’єднує навколо себе всі образи, є провідником ідей, які мають схвилювати читача, допомогти зрозуміти, що сенс життя у самому житті, треба жити всупереч обставинам.)

- Визначте сутність художнього конфлікту новели «Останній листок». (Конфлікт між життям (творчість, дружба, кохання) і смертю (небуття, кінець усього).)

- Чому ж тоді твір має назву «Останній листок»? Чиї сюжетні лінії переплітається з образом останнього листка?( З останнім листком на старому плющі пов’язала своє життя молода художниця Джонсі. Посмертним шедевром став листок для старого художника Бермана.)

- Які проблеми, по-вашому, порушує автор у творі?(Злиденне життя людей мистецтва; оптимістична боротьба за виживання; взаємопідтримка, самопожертва як засіб подолання життєвих негараздів; показ різних життєвих позицій;сенс життя; мистецький шедевр та життєвий подвиг.)

VІІ. Домашнє завдання

1. Повторити план характеристики літературного персонажа.

2. Підібрати цитати до характеристики образу художника Бермана (усно).

3. Індивідуальне завдання: стисле повідомлення про біблійного Мойсея.



VІІI. Аргументація і виставлення оцінок за урок

Додаток №1

Помічник дядька-аптекаря, дотепний карикатурист

Від Сідні Портера до О. Генрі: формування світоглядно-естетичних позицій митця

Невдаха-редактор щотижневика Роллінг Стоун (Перекотиполе)

Вільне життя ковбоя – техасця

Арештант № 30664 – письменник

О. Генрі


Чисте і світле кохання до Атол Естес

d:\7 клас. конспекти уроків. іі семестр\уроки № 37-41. вірші про любов. гузь. смірнова\скачанные файлы.jpg

Різдво і безмежна любов до доньки Маргарет

Мандрівки Латинською і Центральною Америкою

Літератор - відлюдник

Додаток №2

Жанрові ознаки оповідання й новели: порівняльний аспект

Спільне: прозова форма, невеликий обсяг;

невелика кількість дійових осіб;

переважно одна подія та короткий проміжок часу з життя героїв, відображений у тексті;

характер героя розкривається в діях та вчинках;

наявність переломного моменту в ході зображуваних подій

Позиції для порівняння

Оповідання

Новела

Основа твору

епізод із життя

незвичайна життєва подія


Особливості сюжету й композиції

послідовний сюжет, чітка композиція


епізодичний, напружений, динамічний, яскравий сюжет; композиція нерідко фрагментарна

Ситуація для читацького дослідження

розповідь без несподіванок


парадоксальність ситуації, яку потрібно розв’язати читачеві


Засоби реалізації авторського задуму

автор стоїть на позиції розповідача, йдучи від індивідуального (герої, образи) до загального(проблеми суспільства); використання описів, роздумів, відступів, пов’язаних із головним конфліктом твору

використання потужного ліричного підтексту, багатство художніх тропів (метафори, символи, антитеза)


Фінал твору

фінал твору – часто прогнозований


неочікуваний фінал



Додаток №3

Різновиди новел за змістом

Психологічна

Філософська

Гумористична

Фантастична

Лірична


Додаток №4

Опорна схема «Жанрові особливості та сюжетно-композиційна основа новели «Останній листок» О. Генрі»




Основний жанр в творчості О. Генрі

Новела (лірична, гумористична), надзвичайно стислий розповідний твір про якусь незвичайну подію з несподіваним фіналом.

0,5 бала

Назва твору, її жанровий різновид

новела «Останній листок», лірична новела


0,5 бала

Тема твору

Розповідь про бідних художників Гринвіч-Віллідж, про хворобу та одужання Джонсі, про подвиг та смерть Бермана

1,5 бала

Провідні ідеї тексту

дружба, взаємодопомога, бажання робити добрі справи безкорисливо, самопожертва

1,5 бала

Сюжетно-композиційні особливості

будує сюжет так, що фінал стає несподіваним для читача; у творі два кульмінації: зовнішня і внутрішня (психологічна), дві розв’язки(в зв’язку з долею Джонсі і долею Бермана)

1,5 бала

Особливості хронотопу

Простір навколо героїнь замкнений, він весь час звужується (місто район будинок горище), в той час, як внутрішній світ юних художниць – це відкритий простір.

1,5 бала

Художній конфлікт

Конфлікт між життям (творчість, дружба, кохання) і смертю (небуття, кінець усього); талантом і бідністю

1,5 бала

Автор-розповідач

зображує персонажів із симпатією, пише про те, що є в людині доброго. Оптиміст, вірить у людину.

1,5 бала


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка