Тема. Морально-етичні уроки доброти, чуйності, турботи про рідних у повісті «Климко» Г. Тютюнника. Образ Климка



Скачати 61.92 Kb.
Дата конвертації10.09.2017
Розмір61.92 Kb.
Учитель Нерослик Наталія Миколаївна
Тема. Морально-етичні уроки доброти, чуйності, турботи про рідних у повісті «Климко» Г.Тютюнника. Образ Климка

Мета уроку: допомогти учням засвоїти морально-етичні уроки повісті

з’ясувати, які роздуми супроводжували учнів під час читання твору «Климко»; охарактеризувати образ головного героя; розвивати почуття відповідальності за свої вчинки (за відносини між собою), за свої слова, розвивати творче мислення; виховувати в учнів здатність о співчуття, до виявів милосердя.



Тип уроку: комбінований

Обладнання: комп’ютер, мультимедійний проектор, екран, комп’ютерна презентація до уроку, комп’ютерний тест-опитування; проектні роботи учнів (ілюстрації до повісті), дерево Доброти, паперові яблука.

Епіграф

Ідеалом для мене завжди була доброта,

самовідданість і милосердя людської душі

у найрізноманітніших їх проявах.



Г. Тютюнник

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Кожен письменник обирає собі тему найближчу, найріднішу його життєвому досвідові і - неодмінно - своєму ідеалові людини в тому часі, в якому він живе. Найдорожчою темою, а отже, ідеалом для Григора Тютюнника завжди були доброта.

Повість «Климко» Г. Тютюнник вважав найдорожчою для себе (Слйди 1,2). Він втілив у цьому творі свій ідеал людини. У маленькій сирітській душі Климко носив стільки доброти, милосердя і співчуття до знедолених і стражденних, що не по боявся в одинадцять літ вирушити в далеку дорогу по сіль, аби тільки допомогти близькій людині — своїй учительці — не померти з голоду. Скільки натерпівся й намучився за свою двотижневу дорогу маленький лицар, скільки разів ризикував бути вбитим, замерзнути десь на полі під копицею — адже йшла війна і заходити в села було небезпечно. Та хлопчик ішов: його вело дорогою поневірянь милосердя.

Епіграфом нашого уроку будуть слова Г. Тютюнника «Ідеалом для мене завжди була доброта, самовідданість і милосердя людської душі у найрізноманітніших їх проявах», які ви бачите на екрані (Слайд 3) .



ІІІ. Оголошення теми, мети уроку

Запишіть у зошитах число, тему та епіграф уроку.



  • Як ви розумієте слова Г.Тютюнника, взяті епіграфом до уроку?

ІV. Робота над темою уроку

Евристична бесіда (Слайд 4)



  • Які риси характеру ви найбільше цінуєте в людині?

  • Чим і як, на ваш погляд, перевіряється дружба?

  • Уявіть собі світ, в якому не буде добра, чуйності, милосердя.

  • Чим пояснити те, що для Г. Тютюнника — добро, чуйність, взаєморозуміння, злагода є найвищими людськими цінностями?

  • Чи легко виховувати порядну, добру людину? Що для цього необхідно?

  • Чому проблема добра і зла завжди є актуальною?

Які епізоди ви зобразили на своїх малюнках, аргументуйте свій вибір.

Літературний диктант із взаємоперевіркою (Слайд 5)

1.Яка епоха відтворена в повісті? (Велика Вітчизняна війна)

2.Харч, який герої твору вважали найціннішим. (Сіль)

3.Місто, до якого подорожує Климко. (Слов'янськ)

4.Що продавала Наталя Миколаївна на базарі? (Трояндову сукню)

5.Де жив Климко після смерті дядька Кирила? (На ваговій)

6.По що необхідно було сходити Зульфату до Файзуліних? (Молоко)

7.Хто завдав шкоди мешканцям поселення? (Італійці)

8.Що приніс дідусь Гарєєв у торбинці хлопцям і Наталі Миколаївні ?
(Сухарі)

9.За допомогою Зульфата Климко позбавився у своєму помешканні ...



(Пацюків)

10.Хто зацікавив Климка на базарі?(Гадалка).

11.Яке дерево мріяв посадити Климко на могилі дядька? (Вишню)

12.Пізнайте героя за його зовнішністю: «Сивий, вусатий….у широких смугастих штанях, у довгій, ледь не до колін, синій косоворотці, підперезаний крученим шовковим поясом з білими китицями….» (Бочонок)



Краєвиди Донеччини (Слайд 6)

Пошуково-дослідницькі завдання (Слайд 7)

Усі ми розуміємо, що які б ситуації у житті людини не траплялися, потрібно підійти до неї обдумано, виважено, роздумливо, зберігаючи при цьому свою власну позицію, порядність, людяність, доброту. Турботу за іншу людину.

Доброта, чуйність, турбота за іншу людину, самовідданість розкрито Г.Тютюнником у повісті «Климко». Дослідіть, як ці високі моральні людські якості розкрито у системі людських взаємин між героями твору.

Климко



дідусь Гарєєв

Зульфат

тітка Мотя

дядько Кирило



дівчина з базару

Бочонок

Наталя Миколаївна


чеський солдат

Швець


тітка Марина



  • Яким ви уявляєте Климка?

  • Що захоплює вас в образі головного героя?

Колективна творча робота

  • Дайте характеристику образу Климка (Слайд 8). Свої відповіді підтверджуйте цитатами з твору.

Орієнтовний план до характеристики образу Климка.

1. Климко-сирота.



  1. Портрет і зовнішність героя.

3. Риси характеру:

а) чуйний і добрий;

б) благородний і щирий;

в) винахідливий, мужній, вольовий;

г) уважний і працьовитий.

4.Поведінка і прагнення хлопця:

а) бажання навчатися;

б) турботливий,співчутливий;

в) відповідальний за доручену справу;

г) шанобливе ставлення до дружби.



  1. Значення образу Климка.

V. Закріплення знань, умінь, навичок. Оцінювання роботи на уроці (тестування на комп΄ютері).

Зараз за допомогою тестування ви перевірите свої знання й отримаєте оцінки за роботу на уроці.



VІ. Рефлексія. Підсумки уроку.

  • Чи вважаєте ви, що Григір Тютюнник просто описав своє життя? Доведіть своє судження на основі порівняння біографії письменника та сюжету твору.

«Народна мудрість». Доповніть (Слайд 9) прислів’я ми та приказками, які б ширше розкрили ідею повісті «Климко».

Будеш творити добро — щасливим будеш.

На добро відгукується добро.

Добре діло роби сміло.



  • Скажіть, чи важко робити добро?

Зараз ми з вами спробуємо прикрасити дерево Доброти яскравими яблучками. Згадайте зі свого життя добрі вчинки, запишіть їх на метеликах і розмістіть на нашому дереві. (Діти прикрашають дерево).

na00417_http://academchaplaincy.org.ua/wp-content/uploads/2013/02/24.02.jpg
- Подивіться, як засяяло наше деревце від ваших добрих вчинків. Робіть їх більше у своєму житті, щоб і життя було ваше світлим. Сьогодні непрості часи для нашого народу, адже на сході країни йдуть воєнні дії, і коли ж як не зараз ми повинні з вами

допомогти тим, хто опинився в біді.



Усно продовжте фразу «Сьогодні на уроці я зрозумів……» (Слайд 10)

VІ. Домашнє завдання (Слайд 11)

Підготувати усний міні-твір на одну з тем: «Поспішайте робити добро», «Моя турбота про рідних і друзів», «Не будь байдужим до горя інших».


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка