Тема. Лист рідним, друзям. Правила написання листа. Мета: навчальна



Скачати 61.66 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір61.66 Kb.
Тема. Лист рідним, друзям. Правила написання листа.

Мета:

  • навчальна: ознайомити учнів з основними правилами листування, побудовою листа, його мовним оформленням, вимогами до оформлення адреси на поштовому конверті;

  • розвивальна: на основі опрацьованого теоретичного матеріалу вдосконалити творчі вміння аналізувати листи з точки зору стилістичного й мовного оформлення; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння складати листи, оформляти конверт, підвищувати мовну й мовленнєву культуру п'ятикласників у процесі усного й писемного спілкування

  • виховна: виховувати культуру спілкування.

Тип уроку: урок розвитку зв'язного мовлення.

Методи, прийоми: прослуховування аудіо запису листа, робота з епіграфом, робота з пам’ятками, робота в парах, пояснення вчителя, робота в групах, творча робота, колективна робота з текстом.

Обладнання: аудіо запис листа, пам’ятки “Вимоги до мовлення”, “Основні правила спілкування”, картки із завданнями для роботи в групах.

Епіграф уроку:



ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Актуалізація знань учнів.

  1. Прослуховування аудіо запису листа.

  2. Бесіда.

  • Як називається тип повідомлюваної інформації, який ми прослухали?

  • Про що повідомляє автор?

  • Які почуття у вас викликає цей лист?

  1. Робота з епіграфом до уроку.

  • Учень зачитує епіграф вголос.

  • Як ви розумієте цей вислів? (3-4 відповіді учнів).

III. Ознайомлення п'ятикласників з темою, метою уроку.

На сьогоднішньому уроці ми розглянемо основні правила листування, побудову листа, його мовне оформлення, вимоги до оформлення адреси на поштовому конверті.



IV. Основна частина уроку.

  1. Слово вчителя.

У сучасному суспільстві люди все менше приділяють уваги написанню листів, оскільки із розвитком суспільства та сучасних технологій їх замінили SMS-повідомлення, спілкування через соціальні мережі, спілкування по телефону.

На початку нашого уроку ми прослухали приклад листа і переконались у тому, що лист – це творчість кожної людини. Лист відображає певні почуття, ставлення до адресата (до того, кому адресовано лист, телеграму, бандероль тощо). У листі, як узагалі в мовленні, проявляється характер людини, її розум, знання, рівень культури й вихованості, уміння писати про себе коротко, про інших — більше й детальніше, уміння писати про цікаві факти й події.



  1. Опрацювання теоретичного матеріалу.

  • (На дошці, у вигляді таблиць пам’ятки)
    Учитель пропонує п'ятикласникам пригадати основні правила спілкування й вимоги до мовлення (робота з пам'ятками).

Вимоги до мовлення:

  • змістовність;

  • логічна послідовність;

  • багатство;

  • точність;

  • виразність;

  • доречність;

  • правильність.


Основні правила спілкування:

  • бути ввічливими, привітними і доброзичливими;

  • уважно, не перебиваючи, слухати співрозмовника;

  • заохочувати його висловити свою думку;

  • зацікавлено й доброзичливо вислуховувати;

  • уміти висловити незгоду з позицією співрозмовника так, щоб не образити його;

  • не розмовляти без потреби голосно;

  • не вживати грубих слів;

  • говорити про те, що цікаво адресатові мовлення.

Основні правила спілкування відповідають правилам ведення розмови у листі, тому потрібно притримуватись цих правил, тоді ваш лист і ваше мовлення будуть повідомляти адресату, що ви ввічливі, грамотні, у вас висока культура мовлення.

  • Пояснення вчителя

Більшість людей пише листи майже автоматично: розповідає про своє здоров'я, роботу або навчання й питає про відповідні факти з життя того, до кого звертається. Але від побудови листа, від слів, які добере автор, немало залежить реакція адресата, його настрій.
Спочатку автор звертається до людини, якій адресує листа. Залежно від змісту, а також від ступеня близькості між тими, що листуються, у звертанні вживаються різні епітети: шановний, вельмишановний, високоповажний, дорогий та ін. Іменник, що означає людину, до якої звертаються, має стояти в кличному відмінку: брате, сестро, мамо, Іване, Галино. Якщо звертання виражене сполученням імені й по батькові, то обидва слова вживаються в кличному відмінку: Іване Петровичу, Галино Дмитрівно.
Коли ті, що листуються, говорять одне одному Ви, то це слово має писатися з великої літери.
Звернення до адресата може бути ускладнене привітанням-побажанням, яке передує звертанню й епітету: добрий день, здрастуйте і под. Наприклад: «Добрий день, дорогий друже!» або «Здрастуй, Олексію!»
Далі автор розповідає про своє життя, здоров'я, родинні новини, про речі, що становлять спільний інтерес. Він просить написати, що нового в того, до кого звертається, і закінчує лист побажанням здоров'я, щастя; передає вітання родичам і знайомим.
Звичайно, можуть бути відхилення у плані викладу, зумовлені певними обставинами, але для людей з нормальними взаєминами характерна доброзичливість, повага, що виражається мовними кліше — привітаннями, побажаннями благополуччя (За Є. Чак).

  1. Робота в парах.

Доповнити пам'ятку власними рекомендаціями щодо почерку, охайності, грамотності оформлення листа, його композиції.
Доповнити речення потрібними словами чи словосполученнями
1) Лист, як правило, треба починати із ... .
2) Листи здебільшого надсилаються .... «.
3) На конвертах обов'язково вказують ....
4) Адресу треба писати ....
5) Не можна змочувати язиком ... .


  1. Колективна робота з текстом-зразком
    ► Прочитати лист з твору Всеволода Нестайка «Пашка-чоботар». Звернути увагу на побудову листа (початок, основна частина, кінцівка), його мовне оформлення.
    Любий Пашо!
    Вибач, що так трапилось. Не зможу я приїхати до Нового року. Дуже серйозною справою зайнятий. Ти ж знаєш. Тому затримаюсь. Але ти не сумуй. Новий рік обов'язково принесе тобі щастя. Я в це вірю. Він повинен бути щасливим, цей Новий рік. І він буде по-справжньому новим.
    Мої товариші передають тобі великий привіт. Вони просто дивуються, як ти ловко працюєш. Я, мабуть, скоро приїду. І знаєш, якщо ти не проти, я заберу тебе з майстерні і будемо жити разом. Хочеш?
    А поки що передаю тобі невеликий новорічний гостинець.
    Цілую тебе міцно.
    Тарас Іванович


  • Як ви вважаєте, які емоції викликав лист в одержувача?

  • Чи заспокоїв Павла автор листа?

  • Чи зробив його щасливим?

  • Виділіть вступ, основну частину та висновки.

  • Чим характеризується вступ, основна частина, висновки?

  1. Робота з пам’яткою Як оформляти конверт

Кожен учень отримує заповнений конверт.

Як оформляти конверт
1. Адреса відправника пишеться вгорі ліворуч, а одержувача — унизу праворуч.
2. Послідовність відомостей така:
1) прізвище, ім'я, по батькові (відправника — у називному відмінку, одержувача — у давальному);
2) вулиця, номер будинку, квартири;
3) населений пункт; ,
4) район, область (за потреби);
5) індекс;
6) країна (за потреби).
6. Робота в групах.

Клас ділиться на три групи, кожна група отримує окреме завдання.

Завдання для групи 1.

Уявіть ситуацію, вам потрібно написати лист своїй родичці закордоном, щоб повідомити, що ви змінили своє місце проживання.

Оформіть конверт.

Завдання для групи 2.

Уявіть ситуацію, вам потрібно написати лист своїй бабусі, щоб повідомити, що ви не зможете приїхати цим літом до неї у гості.

Оформіть конверт.

Завдання для групи 3.

Уявіть ситуацію, вам потрібно написати лист-запрошення на своє день народження вашій тітці в інше місто.

Оформіть конверт.

V. Узагальнення і систематизація знань з теми.

Творча робота.



  • Доповнити перелік термінів, пов'язаних із поштовим зв'язком. З'ясувати значення незрозумілих слів.
    Бандероль, пошта, індекс, поштамт, адресат, адресант, марка ...

  • Скласти речення із цими словами.

VI. Підсумок уроку

Визначення навчальних досягнень учнів з теми і стимулювання до успіхів.



VII. Домашнє завдання
Уявити ситуацію, що ви отримали конверт з чистим аркушем, а на конверті написано, що цей лист від імені вашого улюбленого казкового героя. Подумати, що міг написати вам цей герой. Скласти варіант листа.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка