Тема. Коли погляди та жести бувають красномовнішими за слова



Скачати 86.59 Kb.
Дата конвертації30.04.2016
Розмір86.59 Kb.
Урок з етики.

5 клас.


Тема. Коли погляди та жести бувають красномовнішими за слова.

Мета: пояснити поняття невербального спілкування та зміст окремих жестів;

розвивати навички вдалого використання різних засобів невербального спілкування на практиці, вміння тлумачити побачене та наводити власні приклади, привчати дітей до самостійної та групової роботи, роботи з комп’ютером (для творчої групи), виховувати вміння працювати в колективі, культуру поведінки з людьми та повагу до цінностей та традицій інших народів.



Обладнання: ілюстрації смайликів та зображень жестів, контроль – картки, картки оцінювання, папірці – завдання, підручники, зошити, дошка оголошень

Гості: шкільний психолог

Тип уроку: творча лабораторія

Хід уроку:

І. І. 1. Актуалізація та корекція опорних знань:

Вчитель. Добрий день, діти! Давайте розпочнемо сьогоднішній урок з посмішки, посміхніться один одному. На минулому уроці ми всі сумлінно працювали, давайте ж перевіримо, чи все корисне ви запам’ятали з минулої теми. Нагадайте мені, чим ми займалися?

(вивчали правила спілкування телефоном та за допомогою листів)

А) Гра «Уявіть!» (на партах лежить по 1 екземпляру тексту).

Прослухайте вірш за ролями, уявіть ситуацію за текстом та охарактеризуйте поведінку героїв:

Подзвонив по телефону

Якось другові Антону

Пізно ввечері Тиміш.


  • Ти,- питає, - ще не спиш?

  • Ще не сплю, та вже лягаю, -

Друг Антон відповідає.

За годину спав Антон.

Знов задзенькав телефон .

Довелося сина звати.

Знов на проводі Тиміш:


  • Ти,- питає, ще не спиш?

  • Сплю! Чому ти дзвониш вдруге? –

Запитав Антон у друга.

Я ж не знав, що ти вже спиш.

  • А ти що хотів сказати?

  • На добраніч побажати!

А тепер скажіть мені,

Чемний був Тиміш чи ні?

(Тиміш був нечемним.)

- Які поради ми дамо Тимішу?



( - не телефонувати після 9 вечора;

- не телефонувати без причини;

- не турбувати людей ввечері).

В) Гра «Найуважніший»

Пригадайте схему написання листа і давайте послухаємо ваші листи. Звання «Найуважніший» отримає той з вас, хто помітить та виправить помилки.



Лист учня. (Учень зачитує свого листа)

Красний Луч, 15 Жовтня 2011

Привіт, Іринко!

Пишу тобі вперше після нашої останньої зустрічі. Як твої справи? Як навчання у новому класі? Чи з′явилися в тебе нові друзі? Мені все цікаво!

У мене все добре. Кожного дня ходжу до школи пішки, бо дуже добра погода стоїть за вікном. У п’ятому класі навчатися мені подобається, але трошки важкувато, бо занадто багато нових вчителів. Я почала ходити у басейн з моїми однокласницями Оленою та Оксаною. Ми ходимо туди два рази на тиждень.

Великих змін у мене немає, тому буду закінчувати. Пиши, як ти та що нового. Сумую без тебе. До зустрічі.

Твоя подружка Марина.

(Лист написано вірно і за правилами. Все було за схемою. Але мені здається, що якщо це подружки, то в основній частині повинно бути більше подій.)



ІІ. 1. Повідомлення теми уроку. Мотивація навчальної діяльності.

А) Прийом «Цікавинка».

Головне питання сьогоднішнього параграфу – «Що можна прочитати в погляді?». Подивіться на ці смайлики і скажіть, який настрій передає кожен з них.





(№1 – щастя;

№2 – незадоволеність;

№3 – радість;

№4 – здивування;

№5 – роздратованість;

№6 – закоханість;

№7 – задоволення собою;

№8 – страх.)

Б) Бесіда за малюнком.



Гра «Уяви!» Подивіться на малюнок у підручнику на с. 146. Це – наші друзі Олеся та Богданко. Уявіть, що сталося. Чи можна за виразами їх облич сказати, що сталося?

(Напевно, Олеся залишила кошеня на Богданко, а той відволікся та кошеня розбило горщик із квітами. Олеся дуже розсердилася і свариться на всіх. Богданко розгубився і намагався виправдовуватися.)

Давайте прочитаємо за ролями нашу ситуацію.(три учні читають)



  • Чи відповідає описаній ситуації наша історія? (так)

  • Як можна витлумачити жест Богданка? (розведені руки, підняті брови – це розгубленість)

  • Чи доводилося вам спостерігати, коли слова свідчили про одне, а вираз обличчя зовсім про інше? (коли люди обманюють, вони намагаються грати роль, але в них погано це виходить)

В) Гра «Показуха» (робота в парах)

Поєднайте наступні прикметники зі словом погляд і спробуйте показати один одному цей погляд.

Байдужий

Веселий


Довірливий

Доброзичливий

Життєрадісний

Колючий


Привітний

Злий


Закоханий

Г) «Скринька знань»

Як бачите, очі та погляд дуже важливі під час розмови. Давайте познайомимось із виразами, які ви зможете використовувати у розмові з вашими рідними чи друзями. (робота у зошитах)

Очі так і світяться – хто – небудь веселий, радісний, збуджений.

Очі бігають - хто – небудь виявляє неспокій, схвильованість, роздратування, або відразу оглядає багато чогось довкола.

Як називаються ці вирази? (фразеологізми) Ми можемо додати їх до нашої електронної шпаргалки? (так)

Д) Гра - дослідження «Умовивід» (робота в четвірках)

Опрацюйте текст на с. 147, подумайте, послухайте один одного та сформулюйте свої 2 – 3 правила, які ви запишете в зошит, як слід або не слід дивитися один на одного під час розмови. На обговорення 3 хвилини, обов’язково оберіть спікера для оголошення результату.



(- треба дивитись людині в очі, щоб бачити її реакцію на почуте;

- треба посміхатися людині, щоб не засмутити її;

- не слід наближатися дуже близько, це некомфортно;

- не слід сильно жестикулювати – це відволікає від розмови)

Д) Міні – тест - контроль. Робота на картках.

Доберіть смайлик до прикметника.(Діти малюють смайлики)


Розсерджений




Добрий




Злий




Веселий




Сумний




Закоханий




2. Фізкультхвилинка. Гра «Мирилочка» (Діти працюють в колі)

Тому, хто праворуч,посміхнися,

Тому, хто ліворуч,посміхнися,

Тому, хто праворуч,поклонися,

Тому, хто ліворуч,поклонися,

Тому, хто праворуч, дай руку,

Тому, хто ліворуч, дай руку,

Тепер по колу ти крокуй,

Із друзями разом крокуй.

Тому, хто праворуч, моргни,

Тому, хто ліворуч, моргни,

Того, хто праворуч, обійми,

Того, хто ліворуч, обійми,

Ось закінчилась наша гра,

І знову дружать всі! Ура!

3. А) Фронтальна бесіда.



Слово вчителя. Я рукою вказала вам на ваші місця, нічого не кажучи. Ви зрозуміли, чого я від хотіла?(Щоб ми сіли на свої місця) Приклала палець до рота (щоб ми не розмовляли). А якщо я підніму праву руку?

(Увага!) Я нічого не казала, але ви мене зрозуміли. Таку мову називають мовою жестів, або невербальним спілкуванням, тобто розмова без слів. Всі ми знаємо багато жестів. Головний шкільний жест - …(піднята рука). Коли все добре -…(палець вверх), погано - …( палець вниз), погодження - …(кивок головою). Але із жестами треба бути обережним, особливо за кордоном.

Б) «Галерея жестів» (біля дошки працюють 2 підготовлені учні, робота з презентацією на ноутбуці)

Запрошуємо всіх друзів до нашої галереї. Сьогодні нашими гідами будуть … .Вони проведуть нас по жестах різних країн і повідають про традиції різних народів.

Слайд 1

У більшості країн світу, рукостискання є універсальною формою вітання. Воно висловлює емоційний зв'язок між людьми, шляхом стискання рук.

Слайд 2

У деяких країнах рукостискання недостатньо, щоб показати свою прихильність до співрозмовника, і від вас чекають взаємного поцілунку.

Слайд 3

У багатьох азіатських країнах існують різні види поклону як вітання.

Слайд 4

А в Омані чоловіки цілують один одного в ніс при вітанні.

Слайд 5

У багатьох державах, включаючи Китай і Японію, при знайомстві прийнято спочатку називати прізвище. У Японії ім'я практично не використовується, навіть при неформальних зустрічах, а офіційний уклін є необхідним ритуалом при знайомстві.

Слайд 6

Ще один розповсюджений жест - відстовбурчений догори великий палець. Застосовувати його можна по-різному. Так, в «автостопщиків» усього світу він служить для зупинки попутного транспорту, піднята перед собою рука буде означати "Все нормально". Так в основному він застосовується в Європі. У мусульманських країнах цей жест є непристойним, а в Саудівській Аравії, зробивши обертові рухи виставленим нагору великим пальцем, ви говорите "котися звідси".

Так, погойдування головою з боку в бік, що означає в Україні й більшості країн Європи "ні", у Болгарії, Греції й Індії означає схвалення, у той час як кивок головою - незгода. Заперечливий жест у неаполітанців теж трохи для нас незвичний - це піднята догори голова з осудливо висунутою нижньою губою.

Слайд 7


Єдиним універсальним засобом розташування до себе партнера є посмішка, вона використовується й правильно сприймається в будь-якій країні й будь-якій культурі. Посмішка є найбільш ефективною формою спілкування, і, загалом, найкращим компліментом, котрий ми можемо зробити своєму співрозмовникові, буде щирий прояв інтересу до нього і його проблем. Вирушаючи у гості до інших країн, не забудьте своєї посмішки!



В) Гра «Без зайвих слів»

Уявіть собі, що ваші друзі знаходиться з іншо­го боку вулиці, ви їх побачили і хочете щось розповісти. А оскільки вони вас не чують, скористайтеся невербальними засобами спілкування — мімікою і жеста­ми. Вони мають зрозуміти вас за 30 секунд.



Завдання:

1. Дізнатися домашнє завдання з математики.

2. Спитати, чи буде завтра фізкультура.

3. Розповісти, що приїздить цирк.

4. Запросити до бібліотеки.

Г) Поради психолога.



Психолог. Вербальне чи невербальне спілкування необхідне кожному з нас.

Спілкування – це один з найголовніших напрямів нашого життя. Спілкування – це позитивні емоції, відчуття, тобто дружба між людьми. Я відкрию вам секрет. Щоб подружитися з кимось треба налагодити з цією людиною контакт. Я дам декілька порад, які допоможуть знайти друзів:



  1. Посмішка - це головне у спілкуванні, бо вона викликає довіру, доброзичливе ставлення.

  2. Дистанція – не можна порушувати дистанцію під час спілкування, це насторожує людину. Друзі тримаються на відстані протягненої руки.

  3. Увага, зацікавленість людиною – дивіться частіше у вічі та питайте про інтереси співрозмовника, чесний погляд допоможе вам.

  4. Уміння слухати та не перебивати – залог успіху у спілкуванні. Не розповідайте багато про себе, не нав’язуйте своїх думок і не перебивайте співрозмовника, це жест неповаги до людини.

  5. Не забувати – присутність нового друга у вашому житті необхідна, телефонуйте новому другові, пишіть смс, ходіть разом на прогулянки, але не перестарайтесь, щоб не здатись нав’язливим.

Користуйтесь порадами - і ви перетворите незнайому людину на свого кращого друга!

Вчитель. Поради психолога будуть на дошці оголошень до кінця тижня, я думаю, що ви можете виписати ті, які вважаєте корисними для себе до ваших етичних щоденників, дівчата – у «Щоденник справжньої леді», а хлопці – У «Щоденник істинного джентльмена.»

ІІІ. Підсумки уроку.

  1. «Продовжи речення»

«На сьогоднішньому уроці найбільше мені сподобалося…»

(галерея жестів, гра «Показуха», смайлики…)

  1. Самооцінювання.

Ви повинні на картках оцінювання смайликами оцінити :

  • Сьогоднішній урок

  • Атмосферу на уроці

  • Свою поведінку

  • Свою активність

  • Отриманні знання.

  1. Домашнє завдання.

урок 26, завд. 31, с. 150, та робота за творчими групами:

  1. Історики – історія моди;

  2. Фольклористи – прислів’я про моду;

  3. Мандрівники – костюми різних народів;

  4. Інформатики – «Електронна шпаргалка»;

  5. Театрали – робота з ролями.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка