Тема: Художня культура і світ людини



Скачати 79.72 Kb.
Дата конвертації14.04.2016
Розмір79.72 Kb.
Черниш Т.М., учитель художньої культури Топчинської ЗОШ

Тема: Художня культура і світ людини. Відображення емоцій і почуттів, думок і мрій людини у    цінностях художньої культури. Художня культура як засіб самопізнання і самореалізації особистості.

 

Мета: дати учням поняття «емоції» та їх види; показати, як відображаються емоції і почуття, думки і мрії у цінностях художньої культури; визначити сутність самопізнання й самореалізації особистості засобами художньої культури; розглянути мистецтво як потужний засіб для розуміння прекрасного в житті; розвивати потребу до творчої діяльності; виховувати естетичні смаки.

 

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

 

Обладнаннявізуальний ряд: репродукції картин М.Врубель «Демон, що сидить»; І.Айвазовський «Дев’ятий вал»;  І.Рєпін «Іван Грозний і син його Іван 16 листопада 1582 р.»; В.Васнєцов «Богатирі»; І.Шишкін «Божа благодать»;



музичний ряд Л.Ревуцький. Симфонія № 2;  А.Вівальді.  Пори року Весна;  В. Моцарт. Турецький вальс.);

відеоряд: фрагменти природних мальовничих куточків світу.

          



Хід уроку:

І. Організація класу

ІІ. Актуалізація опорних знань

-          Які цінності ми можемо вважати загальнолюдськими?

-          Назвіть чинники, які роблять твір мистецтва загальнолюдською цінністю.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

 Учитель художньої культури:  Сприймаючи художній твір, людина не просто засвоює його зміст, а пропускає його через своє серце. Сьогодні на уроці ми постараємося зрозуміти, чому, впливаючи на серця та розум людей, мистецтво викликає певні бажання, прагнення, думки, дії? Як змінюється людина від спілкування з мистецтвом? Як відбувається самопізнання людини під впливом мистецтва?



ІV. Повідомлення теми уроку

План


1.      Вплив діяльності людини на вияв емоцій і почуттів.

2.      Відображення емоцій, почуттів, думок, мрій людини у цінностях культури.

3.      Самопізнання людини за допомогою художньої культури.

4.      Самореалізація особистості в художній культурі.



V. Вивчення нового матеріалу

Учитель художньої культури: Основою художньої культури є творча діяльність людини, пов’язана з мистецтвом. Людина творить культуру й водночас використовує її як засіб власного розвитку. Завдяки мистецтву особистість починає усвідомлювати свою схильність відчувати й створювати красу, співвідносити художні образи з власними почуттями, думками, емоціями.

Будь-яка діяльність людини пов’язана з виявом емоцій і почуттів.

 

Учитель етики:

 

Учитель художньої культури: Значну роль емоції та почуття відіграють у пізнавальній діяльності. Естетичні переживання викликають у нас як творіння природи, так і творіння рук людини.

 

(Демонстрація відео фрагментів природних мальовничих куточків)

 

-          Чи змінюється ваш внутрішній стан під час перегляду?



 

Коли людина виражає свої почуття в тій чи іншій формі, вона емоційно впливає і на інших людей. Саме тому велике значення на настрій людини справляють твори мистецтва, в які автор вклав свою душу. Чуттєво-конкретні образи, створені митцем, оцінюються з точки зору естетичних понять – прекрасного або потворного, трагічного або комічного тощо. Виразна мова емоцій, почуттів, переживань і є тим чарівним ключиком, за допомогою якого художник проникає в людське серце.

Першоосновою кожного художнього образу є емоційність.

Вираження емоцій засобами музики має давню традицію. Ще стародавні греки вважали, що музика є одним із потужних засобів впливу на психологічний стан людини. У античній легенді про спартанців розповідається, що одного разу під час довгої війни воїни відчули, як втрачають останні сили. Тоді вони вимушені були звернутися за допомогою до афінян. Однак замість підкріплення ті послали спартанцям кволого та кульгавого музиканта Тиртея. Але саме він зміг надати знесиленим воїнам найдійовішу допомогу: Тиртей підняв бойовий дух спартанців своїми піснями і вони нарешті змогли перемогти ворогів.

Твір мистецтва дає можливість людині пережити багато чужих життів як своє власне, збагатитися досвідом інших людей, зробити його невід’ємною частиною своєї особистості. Він дозволяє швидше і якісніше виробити власну оцінку до різноманітних життєвих обставин. Мистецтво володіє даром навіювання певного ладу думок і почуттів, може здійснювати відчутний вплив на підсвідомість і загалом на психіку людини.

 

Прослухайте фрагменти музичних творів.



 

(67 Л.Ревуцький. Симфонія № 2.

23 А.Вівальді.  Пори року Весна.

26 В. Моцарт. Турецький вальс.)

 

-          Які почуття та емоції викликають ці твори у вас?



-          Якими засобами автори передали свій внутрішній світ?

 

Якщо музика відображає емоції і почуття людини за допомогою звуків, то одним із головних засобів створення художнього образу у живописі є колір. У живописних образах втілено внутрішній світ митця, художнє сприйняття дійсності якого виражається ще і за допомогою поєднання фарб, гри відтінків, магії світлотіні. Французький імпресіоніст Е.Мане таким чином висловив своє естетичне кредо: «Митець прагне лише того, щоб передати свої враження».



Художники завжди намагалися викликати у глядача різні емоції та почуття: від радості до смутку, від милосердя до трагізму.

-          Уважно роздивіться відомі шедеври живопису, запишіть їхні назви в зошити та заповніть таблицю:

 

Назва картини

Почуття та емоції, які вона передає

М.Врубель «Демон, що сидить»

 


 

І.Айвазовський «Дев’ятий вал»

 


 

І.Рєпін «Іван Грозний і син його Іван 16 листопада 1582 р.»

 

В.Васнєцов «Богатирі»

 


 

І.Шишкін «Божа благодать»

 


 

 

-          Чи може змінитися враження від твору мистецтва з часом?

 

Емоційне збудження ми отримуємо не тільки від живопису й музики, а й від архітектурних споруд.



 

-          Які засоби художньої виразності використовують архітектори для створення певного образу?

-          Які почуття викликають у вас різні архітектурні споруди, наприклад, собор, театр, школа?

 

Особливим чином впливають на людину твори архітектури. Так, готична храмова архітектура викликає у глядача трепет перед божественною величчю, а композиції архітектури західноєвропейського бароко викликають відчуття тріумфальної помпезності, урочистості, святковості.



 

(Демонстрація зображень собору Нотр-Дам де Руан, собору Нотр-Дам де Парі, церкви Сан Карло (Рим), Цвінгер (Дрезден).

 

-          А чи може холодний мармур передати увесь спектр людських почуттів?



-          Уважно роздивіться на зображення скульптури Ж.Гудона «Вольтер». Що ми можемо прочитати на обличчі Вольтера?

 

Французький скульптор О.Роден, побачивши статую видатного філософа Вольтера, створену скульптором Ж.Гудоном, сказав: «Яка дивна річ! Це втілена насмішка! Очі нібито підстерігають супротивника. Гострий ніс нагадує лисицю: він пронюхує скрізь зловживання та привід до насмішки, він буквально тріпоче. А рот – яка досконалість! З обох боків він оточений іронічними зморшками. Вдивіться, зараз пролунає уїдлива насмішка… А очі! Я знову і знову повертаюся до них. Вони прозорі, вони світяться…»



Мистецтво постійно вбирає в себе весь культурний досвід людини, переробляє його своїми засобами. Композитор Д.Шостакович стверджував, що «головним об’єктом мистецтва залишається людина, її духовний світ,її ідеї, мрії, прагнення. Пошук художника в цьому напрямку не має меж. Художник може показати мільйонам людей те, що відбувається в душі однієї людини, і одній людині відкрити те, чим сповнена душа всього людства. Для мистецтва це рівні величини».

 

-           А яке ж місце посідає мистецтво у вашому житті?



 

Мистецтво є одним із найважливіших засобів пізнання світу і самопізнання особистості. Твори мистецтва не тільки приносять естетичне задоволення, але й сприяють досягненню духовного самовизначення особистості, її неповторної індивідуальності.

 

Учитель етики: Внутрішній світ людини формується залежно від діяльності, якою вона займається. Діяльність може бути спрямована назовні – на дійсність. Тоді вона проявляється у таких формах, як пізнання оточуючого світу, його оцінка, праця та спілкування. Також діяльність може бути спрямовано всередину – на особистість. У цьому випадку діяльність виражається у процесах самопізнання, самооцінці своїх дій, думок та вчинків і само творенні, тобто формує власну особистість. Як мораль формує моральні норми, політика – політичні погляди, філософія – світогляд, наука створює фахівця, так мистецтво формує з людини людину. Воно впливає одночасно на розум і серце, на людський дух в цілому. Мистецтво формує цілісну особистість. Піфагорійці говорили,що мистецтво не очищає, а облагороджує людську душу. Давньогрецький філософ Аристотель вважав, що мистецтво очищає душу людини під час співпереживання стражданням героя трагедії, якому довелося пройти через важкі випробовування долі.

Мистецтво пробуджує творчий дух особистості, бажання й уміння творити за законами краси, пробуджує у людині митця. Виготовляючи навіть чисто утилітарні предмети (стіл, люстру, автомобіль), людина піклується і про користь, і про зручність, і про красу. За законами краси створюється все, що робить людина.

Великий фізик А.Ейнштейн так розкривав велике значення мистецтва: «Мені особисто відчуття вищого щастя дають твори мистецтва. У них я знаходжу таке духовне блаженство, як ні в якій іншій галузі…» Нічим не можна замінити провідну мету мистецтва: утверджувати самоцінність особистості, наділяти її естетичною насолодою, пробуджувати в ній творчий дух.

 

Учитель художньої культури: Творчість – це напружена робота. І зовсім не мають рації ті, що вважають творчість результатом натхнення, яке дає митцю можливість створювати твори без зусиль. «Натхнення – це нагорода за каторжну працю», - казав І.Рєпін. П Чайковський вважав, що натхнення не приходить до ледарів.

 Тож бажаємо вам натхнення під час виконання практичної роботи.

 

VІ. Практична робота

-          Виразіть власні думки, почуття та емоції у реалістичній або абстрактній композиції. Вид мистецтва і техніку виконання оберіть за власним бажанням.

VІІ. Підсумки уроку

Давайте зараз повернемось до актуального питання уроку і висловимо свої думки з приводу того:



Інтерактивна вправа «Мікрофон»

-          Чому, впливаючи на серця та розум людей, мистецтво викликає певні бажання, прагнення, думки, дії?

-          Як змінюється людина від спілкування з мистецтвом?

-          Як відбувається самопізнання людини під впливом мистецтва?

 

VІІІ. Домашнє завдання

Закінчити практичну роботу.



Розпочати роботу над збором колекції з творів різних видів мистецтва.

Фотозвіт

l:\фото\открытые уроки (зима - весна 2011)\художественная культура\изображение 275.jpg l:\фото\открытые уроки (зима - весна 2011)\художественная культура\изображение 290.jpg


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка