Тема: Другий етап діагностики психічних хвороб. Визначення типу внутрішньої картини хвороби при психічних захворюваннях. Оцінка переважання ендогенного, екзогенно-органічного та психогенного типу реакцій



Скачати 117.92 Kb.
Дата конвертації10.09.2017
Розмір117.92 Kb.

Методична розробка практичного заняття з пропедевтики психіатрії

для студентів 3 курсу медичного факультету №2 (спеціальність – медична психологія).



ТЕМА: Другий етап діагностики психічних хвороб. Визначення типу внутрішньої картини хвороби при психічних захворюваннях. Оцінка переважання ендогенного, екзогенно-органічного та психогенного типу реакцій.
І. Актуальність теми: На другому етапі діагностики психічних захворювань (конструювання діагнозу) основне місце приділяється визначенню переважання тих чи інших типів реакцій: екзогенного та екзогенно-органічного, реактивного, ендогенного. Ґрунтуючись на виявленому на першому етапі діагностики рівні психічних розладів, лікар може оцінити ці порушення в плані типів реакцій, що дасть можливість попередньо думати про нозології даного стану. Якщо на першому етапі виявлені розлади були віднесені до психотичного рівня, то їх можна кваліфікувати наступними групами психозів: ендогенними, екзогенними і екзогенно-органічними або реактивними.
ІІ. Навчальні цілі заняття.
Мати уявлення (α – І): типи реагування на захворювання, типи внутрішньої картини хвороби.
Знати (α – ІІ): класифікацію типів реакцій, основні характеристики кожного типу реакцій, зміст поняття «внутрішня картина хвороби», класифікацію типів ВКХ, особливості кожного типу
Оволодіти (α – ІІІ): навичками діагностики типів реакцій та видів внутрішньої картини хвороби.
Вміти (α – ІІІ): визначати тип психічного реагування, визначати тип внутрішньої картини хвороби, визначати тактику поведінки лікаря з пацієнтами, залежно від типу їх реагування на захворювання; вести бесіду із пацієнтами враховуючи їх індивідуально-психологічні особливості та характер відношення до захворювання.
ІІІ. Цілі розвитку особистості (виховні цілі): деонтологічні принципи спілкування з хворими, правові аспекти діагностики та лікування психічних хвороб, урахування індивідуально-психологічних особливостей пацієнта на різних етапах діагностичного процесу.

ІV. Міждисциплінарна інтеграція.


Дисципліна

Знати

Вміти

  1. Попередні (забезпечуючі) дисципліни:

Нормальна фізіологія

Загальна психологія


Нормальна анатомія

Нормальна фізіологія


Експериментальна психологія

Фізіологія ВНД

основні закономірності формування психіки в процесі видової еволюції й розвитку окремого індивідууму.

Будова головного та спинного мозку, їх структурна та функціональна організація


володіти методами психологічного дослідження окремих психічних процесів




  1. Наступні дисципліни ті, що забезпечуються:

Психіатрія

Патопсихологія

Терапія








  1. Внутрішньопредметна інтеграція (між темами даної дисципліни):

Тема1,2,3,4








V. Зміст теми заняття:

Екзогенний тип психічного реагування являє собою психічні реакції, стани, що виникають внаслідок органічних уражень головного мозку. Під органічними причинами в психіатрії прийнято розуміти будь-які нефункціональні (непсихогенні) причини, що безпосередньо впливають на головний мозок людини. До них відносяться черепно-мозкові травми, судинні та інфекційні захворювання головного мозку, пухлини, а також інтоксикації.

До психогенного типу психічного реагування відносять психічні реакції, стани, причини яких криються в психотравмуючому впливі життєвих подій. Будь-яка подія, конфлікт, фрустрація або життєва ситуація можуть викликати розлад, який відносять до психогенним типу.

Під ендогенним типом психічного реагування мають на увазі психічні реакції, стани, викликані внутрішніми (ендогенними), спадково-конституціональними причинами.

Нижче будуть наведені деякі психопатологічні синдроми, що мають достатньо підстав для віднесення їх до одного з типів психічного реагування. Тобто

прогноз, але це не викликає у нього емоцій тривоги і неспокою. У таких хворих іноді легко утворюється неадекватна (завищена) модель очікуваних результатів лікування та «сверхоптимальна» модель отриманих результатів лікування.

Гіпернозогностичний тип - у хворого є перебільшено яскраве емоційне забарвлення переживань, пов'язаних з хворобою, при цьому формується занижена модель очікуваних результатів лікування.

Прагматичний тип емоційного ставлення до хвороби: хворий знаходиться в діловому контакті з лікарями, прагне до реальної оцінки хвороби та прогнозу, приділяє увагу оптимальній організації лікувальних та профілактичних заходів.

В основі формування нозогностичних емоційних відносин лежать певні особливості структури особистості, сформовані насамперед вихованням. Психологічні критерії мають велике значення для диференціювання поведінки, що визначається типом нозогностичних відносин, від симуляції і агравації.

Як свідчать клінічні факти і результати попередніх досліджень, структура внутрішньої картини хвороби може бути різною у хворих різних нозологічних форм. «Питома вага» різних складових ВКХ залежить і від преморбідних особливостей особистості. Неоднаково представлені у свідомості окремі елементи ВКХ.

Спостерігається певна динаміка ВКБ з різним співвідношенням її елементів на різних етапах захворювання. При деяких захворюваннях переважаючі спочатку чуттєві елементи ВКХ можуть повністю зникати. їх місце можуть займати результати розумової переробки хворим факту захворювання і емоційна оцінка хвороби. Різна по структурі і динаміці ВКХ створює специфічні і надзвичайно важливі умови розвитку перебудови особистості хворого. Психологічний аналіз мотиваційної сфери хворих показує, що зміна ВКХ може сприяти виникненню нової провідної діяльності у хворих, в рамках якої і відбувається формування патологічних рис особистості.
VІ. План та організаційна структура заняття.


п/п


Основні етапи заняття,

їх функції та зміст



Навчальні цілі в рівнях засвоєння

Методи контролю і навчання

Матеріали методичного забезпечення:

Контролю, наочності, інструктивні, обладнання, тощо



Розподіл

часу



1

2

3

4

5

6

1

2


3

4

5



6
7



Підготовчий етап

Організація заняття

Постановка навчальної мети та мотивація

Контроль вихідного рівня знань:



  1. класифікацію типів реакцій,

  2. основні характеристики кожного типу реакцій,

  3. зміст поняття «внутрішня картина хвороби»,

  4. класифікацію типів ВКХ, особливості кожного типу

Основний етап заняття

Формування професійних вмінь та навичок:



  1. Вміти визначати тип психічного реагування,

  2. Вміти визначати тип внутрішньої картини хвороби,

  3. Вміти визначати тактику поведінки лікаря з пацієнтами, залежно від типу їх реагування на захворювання;

  4. Вміти вести бесіду із пацієнтами враховуючи їх індивідуально-психологічні особливості та характер відношення до захворювання.

Підсумковий етап

Контроль та корекція рівня професійних вмінь та навичок



Підведення підсумків заняття
Домашнє завдання


ІІ

ІІ


ІІ

ІІ

ІІІ



ІІІ

ІІІ



індивідуальна теоретична співбесіда (опитування)



  • тестовий контроль ІІ рівня

  • рішення типових задач ІІ рівня

формування навичок:

практичний тренінг



Метод формування вмінь:

професійний тренінг у вирішенні нетипових клінічних, ситуаційних задач



Метод контролю навичок: індивідуальний контроль навичок та їх результатів

Метод контролю вмінь:

Аналіз та оцінка результатів психодіагностики



  • Тестовий контроль ІІІ рівня

Питання ІІ рівня Таблиці

Тести ІІ рівня Малюнки

Задачі ІІ рівня Структурно- логічні схеми, аудіо- та відео матеріали


Професійні алгоритми (інструкції) щодо формування практичних навичок та професійних вмінь.

Таблиці, слайди, психодіагностичні опитувальники, учбові альбоми

Текстові ситуаційні нетипові задачі.


Орієнтовна карта для самостійної роботи з літературою

Рекомендована література



1-3 хв

10-25%

10-25%



60-90%
10-20%


VІІ. Матеріали методичного забезпечення заняття
1. Психічні реакції, стани, що виникають внаслідок органічних уражень
головного мозку це:

а) екзогенний тип психічного реагування

б) ендогенний тип психічного реагування

в) психогенний тип психічного реагування

г) особистісний тип психічного реагування

2. Психічні реакції, стани, причини яких криються в психотравмуючому впливі життєвих подій це:

а) екзогенний тип психічного реагування

б) ендогенний тип психічного реагування

в) психогенний тип психічного реагування

г) особистісний тип психічного реагування


3. Психічні реакції, стани, викликані внутрішніми (ендогенними), спадково-конституціональними причинами це:

а) екзогенний тип психічного реагування

б) ендогенний тип психічного реагування

в) психогенний тип психічного реагування

г) особистісний тип психічного реагування
5. У структурі ВКХ виділяють рівні:

а) чуттєвий

б) емоційний

в) інтелектуальний

г) мотиваційний

д) всі перераховані вище

6. Тип ВКХ, який характеризується тверезою оцінкою свого стану, активним
сприянням успіху лікування, називають:

а) гармонійний

б) ергопатичний

в) анозогностичний

г) тривожний

д) іпохондричний

7. Тип ВКХ, який характеризується занепокоєнням і підозрілістю щодо несприятливого розвитку захворювання, пошуком інформації про хворобу та її лікування, пригніченим настроєм, називають:

а) гармонійний

б) ергопатичний

в) анозогностичний

г) тривожний

д) іпохондричний

8. Тип ВКХ, який характеризується активним відкиданням думки про хворобу та її наслідки, зневажливим ставленням до хвороби, небажанням лікуватися, називають:

а) гармонійний

б) ергопатичний

в) анозогностичний

г) тривожний

д) іпохондричний




Література.

  1. Менделевич В. Д. Психиатрическая пропедевтика: Практическое руководство для врачей и студентов. 2-е изд., перераб. И доп. - М.: ТОО
    «Техлит»; "Медицина», 1997., с. 165-167

  2. Морозов Г.В., Шуйський Н.Г. Введение в клиническую психиатрию (пропедевтика в психиатрии). - Н.Новгород: Изд-во НГМА, 1998г., с. 132- 133

  3. В. Л. Гавенко, Г. А. Самардакова, В. И. Коростий. Пропедевтика психиатрии.

Издательство: Феникс : 2003 г. - 192 стр

  1. Крепелин Э. Введение в психиатрическую клинику. 2004г - 493 стр.

  2. Коркина М. В., Лакосина Н. Д., Личко А. Е. Психиатрия: Учебник. — М.: Медицина, 1995. — 608 с.; ил. — [Учеб. лит. Для студентов мед. вузов]

Підготувала: асистент Герасимук В.А.



Затверджено на засіданні кафедри, прот.№_ від «__»__ 2012 р.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка