Тема. Чарівник української байки. Урок позакласного читання за творами Л. Глібова



Скачати 94.78 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір94.78 Kb.
Москівець Л. П., вчителька української мови
Тема.Чарівник української байки.Урок позакласного читання за творами Л. Глібова

Мета:Навчити учнів виразно і вдумливо читати твори Леоніда Глібова, коментувати їх прихований зміст , розвивати вміння виділяти основну думку кожної байки, пояснити алегоричні образи, зіставляти описане в байках із сьогоднішнім реальним життям; виховувати інтерес до читання, любов до художнього слова.

Тит уроку:урок позакласного читання

Обладнання:портрет Л. Глібова, виставка його збірок, ілюстрації до байок, аудіо запис байок

Епіграф: Здається, байка просто бреше,

А справді - ясну правду чеше,

Нікого в світі не мине,

Читайте, згадуйте мене!

Л. Глібов

Хід уроку

І. Організаційний момент

Продзвенів уже дзвінок,починається урок.

Він незвичний і цікавий - гостей богато завітало.

Давайте звернемось до цих людей

I лагідно промовимо: « Добрий день»

II.Оголошення теми, мети та епіграфа уроку

III.Актуалізація опорних знань

1.Виступ біографів

Двоє учнів опрацювали життєвий і творчий шлях і підготували цікаві повідомлення.



2.Слово вчителя

Ми почули цікаві факти із біографії байкаря, відновили в пам"яті матеріал, адже із творами Глібова знайомі ще із 5 класу. Тоді ми читали вірші-загадки та інші твори.

  1. Розповідь учителя про матеріали, які представлені на виставці.

  2. Вступне слово вчителя.

На сьогоднішньому уроці ми познайомимося із байками Л. Глібова. Зараз з"ясуємо, що називається байкою, і яку вона має будову.

5.Виступ літературознавців.

Байка - невеликий, переважно віршований розповідний алегорично-сатиричний твір з повчальним змістом, у якому вади людей і негативні явища суспільного життя розкриваються через образи тварин, рослин, птахів, риб, речей.

Байка має таку будову: фабула, алегорія, мораль.

Фабула - це подія, яку автор поклав в основу байки.

Алегорія - змалювання людей в образах тварин, предметів, явищ.

Мораль - повчальний висновок, яким байка розпочинається або закінчується.

IV.Основний зміст уроку

1.Слово вчителя.

Щоб ближче познайомитися із байками Глібова, навчитися виразно їх читати, ми прослухаємо запис байки.(Звучить запис)

Діти, ви дізналися, що називається байкою, яку вона має будову та почули, як потрібно її читати. А зараз будемо декламувати байки, визначати будову, аналізувати, висловлювати враження, демонструвати малюнки до творів, які ви намалювали.

2.Виступи декламаторів, дослідників та художників.

До вашої уваги байка «Коник-стрибунець», яку підготував Вовк В.



Запитання: Поясніть мораль байки.

Відповідь: Людина повинна працювати, дбати про майбутнє, про завтрашній день, не ледарювати, бо буде як конику, що проспівав літо, а тепер танцює на морозі гопака.

Завдання: Наведіть приклади прислів'їв, які б підтвердили головну думку.

Відповідь: 1. Без труда нема плода.

2. Хто не працює, той не їсть. 3.Зима спита, де літо була.

Учитель: Послухаємо наступну байку «Лебідь, Щука іРак», яку підготував Тарасенко Вадим.

Запитання: Розкрийте алегорію і зробіть висновок.Відповідь: Ніколи не буде толку, якщо нема злагодженості в роботі і кожен з гурту тягне до себе.

Завдання: Пригадайте прислів"я, які доречні до даної байки.

Відповідь: 1. Хто в тин, хто в ворота.

  1. Берись дружно, не буде сутужно.

Учитель: До вашої уваги байка « Орачі і Муха», яку прочитає Бондар Ю.

Запитання; Що висміює дана байка?

Відповідь: Байка висміює людей, які люблять приписувати собі чужі чесноти, привласнювати не свої заслуги.

Завдання; Діти, подумайте і скажіть, як народ висловлюється про таких людей?

Відповідь: 1. Калина сама себе хвалить, що з медом добра 2. Гречана каша хвалилась, що вона з коров"ячим маслом родилась.

Учитель: Прослухайте байку «Фіалка і Бур"ян», читає Вовк Ю.

Запитання: Про що говориться у байці?

Відповідь: У поганому товаристві людина теж стає поганою, треба бути обережним у виборі друзів.

Завдання: Назвіть кілька прислів'їв та приказок аналогічного змісту.

Відповідь: 1. Погані друзі до добра не доведуть. 2. З ним поведешся, того й наберешся.

Учитель: А зараз послухайте, яке повчання має байка « Жаба і Віл». Читає Пуга М.

Запитання: Назвіть повчання.

Відповідь: Людині треба розраховувати на власні сили й не замірятись на те, чого не здатна зробити.

Завдання: Доберіть прислів"я.

Відповідь:

1.Не сідай не в свої сани.

2.Вище себе не скочиш.

Учитель: Прослухавши байку «Чиж і Голуб», ви дізнаєтесь
про що в ній розповідається.

Запитання: Яка мораль байки?Відповідь: Ніколи не сміятися над чужим горем, бо ніхто не знає, що його чекає у майбутньому. Завдання: Назвемо прислів"я.

Відповідь:1. Не смійся чужому лихові,бо своя бідане за горами.

2. Не смійся з другого, щоб тобі не булотакого.

Учитель: Послухайте байку «Дві Бочки» . Читає Сахно А.

Запитання: Поясніть головну думку.

Відповідь: Розумна людина завжди поводиться поважно, пуста - шумить, торохтить, як порожня бочка.

Завдання: Пригадайте прислів"я.

Відповідь: 1. Краще не договорити, ніж переговорити.

  1. Хто мовчить, той трьох навчить.

  2. Голосний, як дзвін, а дурний, як довбня.

V. Закріплення знань

Учитель: Ми з вами прослухали чимало байок Л. Глібова, зробили висновки, згадали мудрі народні повчання, які допомагають глибше розкрити багатогранну тематику творчості байкаря. А зараз проведемо літературну вікторину «Відгадай байку». Умови такі: я читаю кілька рядків із байки, а вам необхідно відгадати назву.

1.Опізнився, небораче, одказав земляк йому, Хто кохав життя ледаче,непереливки тому.

2.Веселая весна була,

Зазеленів вишневенький садочок...

  1. Ото на себе не надійся, чужому лихові не смійся...

  2. Хто винен з них, хто ні - судить не нам,

Та тільки хура й нині там.

  1. Зате розумний чоловік живе тихенько увесь вік, Не торохтить і не гукає,та й місце має.

  2. Такі і в світі жаби є, прощайте, нігде правди діти; а по мені - найлучче жити, як милосердний бог дає.

  3. Одначе крадькома і їла, і пила,

Бо звикла змалечку кохатись у чужому

Учитель: Діти, ви добре знаєте зміст байок, а ще ви -справжні художники, бо гарно передали зміст творів пензлем і створили гарну виставку ілюстрацій до творів.

Учитель: А зараз повернемося до слів Л. Глібова, які є епіграфом сьогоднішнього уроку. Скажіть, як ви розумієте його зміст.

Учень: Ми переконалися, що байка не бреше, а говорить правду, вона нікого не минає, прославляє добро, справедливість, а висміює негативні риси та вчинки.

Учитель: А ще ми виконали заповіт Л. Глібова «Читайте, згадуйте мене!» Я думаю, що творчість байкаря вас зацікавила, і ви прочитаєте ще більше його творів. А зараз скажіть, що вчать байки?

Учень: Розпізнавати негативні риси у людях і намагатися їх викорінити у собі.

Учитель: Проведемо вправу « Мікрофон». Я передаю вам мікрофон, а ви називаєте вади характеру, негативні риси, які Глібов викриває у байках.

Учні; Хвалькуватість, тупість, брехливість, бездушність, ледарство, бездумство.

Учитель: Я впевнена, що ви таких рис характеру не маєте і не будете мати. А зараз продовжимо і назвемо позитивні риси.

Учні: Працьовитість, скромність, вдумливість, співчутливість, любов до свого краю, доброзичливість, уміння оцінити свої сили.

Учитель: Такі риси повинна мати кожна людина.

Учитель: Щоб переконатися, що ви дійсно добре засвоїли матеріал уроку, я підготувала цікаві тестові завдання і пропоную вам їх виконати.

VI Домашнє завдання

Скласти власну байку або кросворд за творчістю Л. Глібова



VII Підсумок уроку. Учитель. Діти, сьогодні ви дізналися багато цікавого про письменника-байкаря Л. Глібова, познайомилися із його творами, взяли для себе багато повчань і застережень.

А завершити урок я хочу словами Дмитра Білоуса: « Давно вже немає чарівника

слова - Леоніда Івановича Глібова, та невмирущі його байки, загадки, вірші. Вони передаються із покоління у покоління як дорогоцінні скарби. Читайте, бережіть і цінуйте їх!




База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка