Тема. Буква «ь». Позначення «ь» м’якості приголосних Мета



Скачати 200.41 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір200.41 Kb.

Тема. Буква «ь». Позначення «ь» мякості приголосних

Мета. Ознайомити учнів із буквою «ь»; пояснити дітям, що ця буква звука не позначає, а служить для позначення м'якості попереднього приголосного звука; вчити учнів читати склади та слова зі знаком пом'якшення; розвивати фонематичний слух; уміння робити звуковий аналіз слів, порівнювати звукові та буквені моделі слів зі знаком пом'якшення; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати в дітей почуття любові до природи.

Обладнання. Розрізна азбука; набірне полотно; предметні малюнки; фішки для побудови звукових моделей.

Хід уроку



  1. Організація класу.

  2. Повторення вивченого матеріалу.

Гра «Назви звуки у складі»

Зо, лу, сма, рік, дер, лис, вуж.

Гра «Прочитай склад»

Показувати склади на табличках: са, су, сі, не, но, ну, ра, ро, ри, пра, тре, зро, кла, дер, мир, кве, дру.



Гра «Додай склад»

Со - солодкий, солома, м'ясо, соки, сода. Ма - машина, мак, мама, малина. Ни - низько, лини, нива, сни, сини.



Гра (для розширення кута зору) «Хто швидше»

Читання складових таблиць (з дошки).



Гра «Допоможіть Незнайкові»

Незнайко писав слова і пропустив букви. (Зошит, тарілка, книга, ручка).



3. Підготовка до ознайомлення з новою буквою.
Відгадування загадки.

Хто на голові дерево несе?



(Олень)

Звуко-буквений аналіз слова «олень».

- Що довелося зробити, щоб останній звук був м'яким?

Щоб у кінці звук [н'] був м'яким, потрібно «запросити» літеру, яка ніякого звука не позначає, а лише служить для пом'якшення приголосних звуків.

4. Вивчення нового матеріалу.

- На яку букву найбільш схожий «ь»?


Підняли ми букву «ер»
І поставили навзнак.
Що ми маємо тепер ?


(М'який знак)

- На яку цифру схожий «ь»?
Я не «шість», я «м'який знак»!
Це повинен знати всяк.
Я є літера нова,
Я пом'якшую слова.
А у слові «олівець»
Забігаю аж в кінець.


Друкування в зошитах.

Ця буква дуже важлива, хоча й не позначає звука. Адже вона пом'якшує приголосні звуки.



Читання вірша.

Не забудьте ви про мене,

В алфавіті я в потребі.

Хоча я буква, а не звук,

Та я завжди тут як тут.

Ну, яка ж Волинь без мене,

Чи, скажімо, осінь, лебідь?

Львів і лось, альбом і вість,

У яких словах живе м'який знак?

Б. Пилат

Відгадування загадок.

1. Двічі родився,

У школі не вчився,

А години знає.

(Півень)

2.Всяк школяр його шанує,

Бо він пише і малює.

Хто ж цей добрий молодець?

Це звичайно ... (олівець).

3.Без рук, без ніг,



Тільки з рогами,

А ходить під небесами;

(Місяць)

4.Що цвіте, та ніколи його



Ніхто не бачить?

(Папороть)

Звуко-буквенний анагіз слова «півень».

5. Робота з букварем.

- Як називається ця риба?



Гра «Один - багато, багато - один»

Дні, лосі, олені, ведмеді, пні, коні, ощуні. олівці, дідусі. Розповідь про лося. Читання складів у рамочках.

Фізкультхвилинка.

Робота за малюнком. Читання речення. Робота над текстом. Читання вчителем.

- Як назвемо текст?

Гра «Півник водичку пє».

Читання «Естафета».

Відповіді на запитання за змістом тексту.

Гра «Фініш».

6. Підсумок уроку.

Тема. звуки [т], [т’], буква «те»

Мета. Навчити правильно артикулювати звуки [т], [t'J, читати склади, слова, речення з новою буквою; удосконалювати навички звукового та звуко-буквеного аналізу слів; розвивати увагу, пам'ять, виховувати культуру поведінки, любов до природи.

Обладнання. Розрізна азбука; картки зі схематичним позначенням звуків; таблиці; ребуси; малюнки: грамзапис.

Хід уроку



  1. Організація класу.

  2. Повторення вивченого матеріалу.

Гра «Утвори склад»

Називати звуки: м,а; с,е; р,о; к,у; н,и; с,л,о; к,р,і; н,о,в. Діти утворюють склади.



Гра «Назви звуки в складі»

Ку, ре, мо, ела, бра, мак, дім, лось. Ми знаємо, що звуки на письмі позначаються буквами.

А тепер прочитаємо склади на таблицях (ма, на, со, ле, мо і т. д.). Гра «Додай склад».



Гра «Хто швидше»

Показувати слова на кілька секунд, діти повинні швидко прочитати (сосш, коса).



Гра «Допоможи Незнайкові»

Незнайко писав слова і загубив деякі букви.

- Які букви він загубив? ( Машина, сосна, коса)

- У яких словах він поміняв букви місцями?
(У словах «сирок», «мишка»)

3. Робота над новим звуком.

Послухайте вірш і скажіть, який звук найчастіше повторюється.



Tamo-тигр, тигриця-мама Тихо ходять чагарями. Тигреня ричати вчиться — Тигра всякий звір боїться. Вимовимо всі цей звук. Який він - голосний чи приголосний?

Назвіть слова з твердим звуком [т], а потім з м'яким звуком [т'].

Відгадування загадок, викладення схем слів-відгадок.

а) У вогні народився,


бензину напився

і в полі з'явився.

(Трактор)

б) Залізний ніс, дерев'яний хвіст.



(Лопата)

4. Ознайомлення з буквою «те».

  • З яких елементів складається буква «те».

  • На що схожа?

Буква ця дощу боїться,

Хоч вона без цукру й солі,

Тож не може обійтися

Цілий рік без парасолі. Заучування вірша.

Тук, тук, тук, ток, ток, ток

Вибиває молоток.

Ним ви цвяхи заб'єте,

Схожий він на букву «те».
Друкування букв «Т», «т» у зошитах.

Гра «Яка буква іменинниця?»

Сьогодні буква «те» іменинниця. До неї в гості прийшли різні букви, стали в коло і почали танцювати з іменинницею по черзі. Прочитаємо, які букви прийшли в гості. Які звуки вони позначають? Прочитаємо склади.



Фізкультхвшинка.

Робота з букварем.



  • Назвати звуки в слові «тарілка».

  • Прочитати склади (та, то, ту, те). Читання складів із 3 букв (хорове, індивідуальне,

ланцюжком).

Читання слів.



Гра «Півник водичку п'є».

Індивідуальне читання, читання естафетою, вибіркове читання.

Робота над малюнками.


  1. Відгадування ребусів (риби, літо).

  2. Підсумок уроку.





Тема. Буква «ща», позначення нею звуків [шч]

Мета. Дати дітям перше поняття Про букву «ща» як знак двох звуків [шч]. Виховувати в дітей любов до своєї Батьківщини. Розвивати навички читання, мислення, мовлення, увагу, пам'ять.

Обладнання. Малюнки, таблиці, ребуси, схеми, казкові герої.

Хід уроку



  1. Організація класу.

  2. Розвиток мовлення. Вступна бесіда.

  • Як називається наша Батьківщина?

  • Як ви розумієте значення слова «Батьківщина»?

  • Яка столиця України?

3. Повідомлення теми уроку.

Гра «Впіймай «ща»

Читаю вірш.



На болоті журавель

Цілий день збирав щавель,

Назбирав собі на борщ,

Та якраз вперіщив дощ,

1 щавель знесла водиця —

Без борщу лишилась птиця.

З того часу журавель

Сировим жує щавель.

М. Стельмах

- Яка буква найчастіше повторюється? (Показати букву).



- Які слова з буквою [ща] ви запам'ятали?
Давайте вимовимо всі разом цю букву. Які звуки ви чуєте?

4. Звуко-буквені аналітико-синтетичні вправи.
Відгадайте загадку:

Упіймав Івасик рибу,

Але витягнути мука!

Бо сердита і велика

На гачок спіймалась ... (щука).

Поділимо це слово на склади.



  • Скільки складів у слові?

  • Який склад наголошений?

  • Викладіть схему слова.

  • Скільки звуків? (П'ять)

  • Викладіть це слово з букв.

  • Скільки букв? (Чотири)

  • Чому звуків більше, ніж звуків?

5. Закріплення вивченого матеріалу.

Гра «Утвори склад».

Гра «Назви звуки».

Читання складів на таблиці. Читання слів у колонках.



Гра «Півник водичку п'є».

Гра «Луна».

Гра «Естафета».

Читання тексту:



  • Читання вчителем.

  • Читання самостійно.

  • Словникова робота.

  • Читання окремими учнями.

  • Відповіді на запитання.

  • Гра «Ланцюжок».

Гра « Читання Незнайком».

Гра «Дочитай да.іі». Робота над прислів'ям.

6. Підсумок уроку.

  • Яку букву вивчали?

  • Які звуки вона позначає?








Тема. Закріплення букви «ща».

Мета. Закріпити букву «ща», яка позначає два звуки [шч]. Виховувати любов до рідного краю. Розвивати навички читання, мислення, мовлення учнів.

Обладнання. Малюнки, таблиці.

Хід уроку

  1. Організація класу.

  2. Повторення і закріплення вивченого матеріалу.

- Які звуки позначає буква «ща»?

Гра «Відгадай ребус».

Звуко-буквений аналіз слова «щавель».



3. Розвиток мовлення.

Робота над віршем М. Познанського «Що сказав мені лелека».

Бесіда-розповідь про відліт птахів у вирій і повернення їх навесні в рідні краї.


  1. Читання слів у колонках.

Гра «Дощик».

Гра «Ланцюжок».

5. Робота над скоромовкою.

Кросворд

  1. В небі вітер-пастух отари

Заганяє в тісні кошари

І з овець тче нитки шовкові

На ліси, на поля й діброви.

(Дощ)

  1. Гострі зуби у кота,

Відкусив він їй хвоста.

А вона йому на те:

Завтра хвіст мій відросте.



(Ящірка)


  • Скільки букв у слові «дощ»?

  • Скільки звуків?

  • Чому звуків більше?

У нас у підручнику є дуже цікава скоромовка про дощ.

Прочитайте її. Вивчаємо напам'ять.



Гра-змагання «Хто краще розкаже скоромовку».

  1. Робота над текстом (використовувати різні види читання).

  2. Робота над віршем.

  3. Підсумок уроку.







Тема Буква «еф», звуки [ф], [ф’].

Мета. Ознайомити дітей із новою буквою «еф» та її звуковим значенням. Відпрацювати з учнями артикуляцію звука [ф] та формувати вміння здійснювати звуко-буквений аналіз слів. Виховувати любов до праці, пошану до людей різних професій. Розвивати навички читання, мислення, мовлення, увагу учнів.

Обладнання. Малюнки, таблиці, казковий герой.

Хід уроку

  1. Організація класу.

  2. Повторення вивченого

Гра «Долай склад»

Шу..., соло..., маши...

- Скільки складів у слові «машина»? Скільки звуків у слові «щука»?



Гра «Впізнай слово»

[- - о - о =| - рослина зеленого кольору, росте на городі.

[=о- -о] - місто біля моря.

3. Повідомлення теми уроку. Ознайомлення з новим уроком.

Гра «Який звук найчастіше повторюється?»

Фарбувала Фрося вікна, Федір їй допомагав, А як не ставало фарби, Федір миттю наливав.

Гра «Впіймай [ф]».

Гра «Де знаходиться звук [ф], [ф']?»

Фіалка, телефон, телеграф, фламінго, фонтан, магнітофон, шарф.

Гра «Відгадай слово»

[...орма] [тале...он] [...арба]

Самостійний добір слів зі звуками [ф], [ф'].

Гра «Утвори склад».

Гра «Назви звуки».

Звуковий аналіз слів.



Гра «Відгадай ребус».

Звуковий аналіз слова «форма».



4. Ознайомлення з новою буквою.

(Показати букву «еф»).

- З яких елементів складається? На що схожа?

Викладаємо слово форма з букв.



5. Закріплення вивченого матеріалу.
Читання складів.

Гра «Назви слово, в якому є даний склад» (фе, фа, фі).

Читання слів (Гра «Луна», гра «Естафета», гра «Дощик»).

Розвиток мовлення. Бесіда про професії.



Гра «Яка буква заблукала?»

З Незнайком трапилась біда. Подув вітер, переплутав усі букви. Допоможіть Незнайкові.



Шоерф, мокяр, кьотчил, рафба, телеонф.

Розповідь про Івана Яковича Франка.

І.Я. Франко - великий український письменник. Батько його працював у кузні, і малий Іванко часто бував з батьком. Він спостерігав за тяжким життям селян. Написав про це багато творів. Для дітей І.Я. Франко написав багато цікавих казок: «Фарбований лис», «Ріпка» та інші.



Гра «З якої казки ?».

Робота над казкою «Ріпка».



6. Підсумок уроку.





Тема. Закріплення звуків [ф], [ф’], букви еф

Мета. Формувати в дітей уміння читати окремі слова і текст із буквою «еф». Виховувати естетичні смаки. Розвивати навички швидкочитання, мислення, мовлення учнів.

Обладнання. Малюнки, таблиці, фішки, букви, грамзапис.

Хід уроку

І. Організація класу.

II. Повторення вивченого матеріалу. /. Читання казки «Ріпка». Відповіді на запитання. Переказ казки.

2. Гра «Відгадай кросворд».

  1. Гру цю Люблять всі на світі:

І дорослі, й малі діти.

М'яч, удар. І крики: «Гол!»

Пречудова гра —... (футбол).

  1. Є у мене вірний друг.

Має він чудовий слух.

І говорить голосами

Моїх друзів, тата й мами.

Як же звати мого друга ?

Всім відомо, це — папуга.

Помиляєшся, Антон.

Зветься друг мій ... (телефон).

3. Звуко-буквений аналіз слова «футбол».

III. Розвиток мовлення.

1. Розповідь про фазана.

2. Опис фазана за малюнком.

IV. Закріплення навичок читання.


  1. Читання складів (таблиці на розширення кута зору).

  2. Читання слів (гра «Ланцюжок», читання скоромовкою).

  3. Робота над віршем «Фарби»:

  • Вступна бесіда.

  • Читання вчителем.

  • Самостійне читання.

  • Словникова робота.

  • Хорове читання.

  • Читання окремими учнями.

  • Гра «Дощик».

  • Гра «Буксир».

  • Гра «Читання Незнайком».

  • Відповіді на запитання.

  • Гра «Дочитай далі».

V. Підсумок уроку.









Тема. Буква «це», позначення нею звуків [ц], [ц’].

Мета. Ознайомити учнів з буквою «це» та її звуковим значенням. Вчити дітей писати рядкову букву «це», аналізувати її структуру, визначати знайомі і незнайомі елементи, складати розповідь за малюнком. Виховувати почуття доброти, любові до природи, охайність, старанність. Розвивати навички читання і письма, мислення, мовлення, увагу.

Обладнання. Малюнки, таблиці, ребуси, схеми.

Хід уроку



  1. Організація класу.

  2. Повторення вивченого матеріалу.

Вступна бесіда.

  • Діти, яке свято наближається?

  • Кого ми дуже чекаємо на це свято? Сьогодні я йшла до школи і зустріла Діда Мороза.

Він сказав, що дуже хоче подивитись, як ви вже навчилися читати, писати, малювати. А хто буде гарно працювати на уроці, тим дітям Дід Мороз передав подарунки. Але і нам потрібно щось подарувати Дідові Морозу. Ми йому намалювали вже ялинку, а зараз напишемо невеликий диктант.

  • Які ви знаєте новорічні слова?

  • Запишемо ці слова (ялинка, зірка, іграшки).

3. Повідомлення теми уроку.
Читання вірша.

Цапок водицю п'є з цеберка,

Скубе травицю на лужку.

Солодкий цукор чи цукерка —

Це теж цапкові до смаку.

Н. Забіла

  • Який звук у цьому вірші повторюється найчастіше?

  • Вимовимо всі разом [ц]. Язик торкається верхнього піднебіння і зубів, повітря потрапляє на , перешкоду.

- До яких звуків віднесемо звук [ц]?

4. Ознайомлення з новим звуком.

Гра «Впіймай звук [ц] або [ц']»

Послухайте потішку і запам'ятайте слова зі звуками [ц] або [ц'].



Цілий день цукерку хрума Неслухняний цей Тарас. Про цибулю як подума Сльози котяться ураз. Назвіть, які слова зі звуками [ц] або [ц'] ви запам'ятали? У слові «котяться» ми чуємо звук [ц'], а пишемо «тьс». Подивіться як пишеться це слово. Гра «Де знаходиться звук [ц], [ц']»

Цап, цифра, суниця, горобець. цег.іа, сонце, концерт. Гра « Відгадай слово»

Самостійний добір слів зі звуками [ц] або [ц'].

(Показувати малюнки). Назвіть слова. Які зимові слова зі звуком [ц'] ви знаєте?
Відгадайте загадку.

Плету хлівець на четверо овець,

а на п'яту окремо.

(Рукавички)

Гра «Утвори скіад».

Гра «Назви звуки».

Звуковий ана.ііз айв.

Відгадайте загадку.



Білий, як сніг,

В пошані в усіх.

До рота попав.

Там і пропав.

(Цукор)

Поділимо це слово на склади Скільки складів? Який склад наголошений0 Викладіть схему слова. Скільки звуків у цьому слові



5. Ознайомлення з новою буквою.

Показ друкованої букви «це».

- З яких елементів складається? На що схожа ця буква? Викладаємо слово «цукор» із букв. Скільки букв у цьому слові?



Показ письмової букви «це». (Показати на таблиці).

- На які букви схожа? З яких елементів складається? Який новий елемент?



Письмо букви «це»:

  • Письмо на дошці.

  • Письмо в повітрі.

  • Письмо в зошитах.

  1. Фізкультхвилинка.

  2. Закріплення вивченого матеріалу. Читання складів.

Гра «Назви злиття зі звуком [ц], [ц']»

Цап, цокіт, цибуля, яйце, цукор, лисиця. Записати в зошит. Учні розказують чистомовку.

Гра «М'який чи твердий?»

Вулиця, цифра, концерт, молодець, цукор, палець, танець, суниця.

Гра «Добери подібний склад»

- Я буду показувати склади з твердим приголосними, а ви повинні називати подібний склад з

м'яким приголосним [ц'].



Розвиток мовлення.

Гра «Додайте слово»

Відгадайте загадку.



Колобка я з'їла,

До зайця в хатку сіла,

Вовкові сестриця,

А звуть мене ... (лисиця).

- До нас сьогодні на урок завітала лисичка. А що ж вона нам принесла? (Книгу «Розповіді про звірів»)

А зараз ми самі спробуємо скласти розповідь про лисичку. А ще нам лисичка підготувала пісеньку.

Відгадування загадок.

Слово-відгадку записуємо в зошит.



Високо стоїть, одне око має, ' всюди заглядає.

(Сонце)

З бородою, а не чоловік, з рогами, а не бик, з пухом, а не птах, лико дере, а личаків не плете.



(Цап)

Хто з хвостиком і з вушками,

В кого лапки з подушками.

Біля пічки гріється,

Без водички миється ?

(Киця)

Бесіда про птахів.

Відгадайте ще загадку.



За вікном лежить сніжок,

Піднялася віхола,

Але бачу я пташок,

Що сидять під стріхою.

Чив-чив-чив! Чив-чив-чив!

Хто співати їх навчив?

Сірі пташенята ці

Звуться, діти, ... (горобці).

  • А як називається ця пташка? (Показати малюнок синиці).

  • Як ви думаєте, це перелітні птахи, чи вони залишаються зимувати з нами?

  • Які ще птахи не відлітають у теплі краї?

На вулиці холодно, все замело снігом, і птахи не мають що їсти.

- Хто ж їм допоможе?

- А як ви допомагаєте птахам узимку?
Зоровий диктант.

Лисиця, цемент, матрац.

Читання слів у колонках.

Гра «Півник водичку п'є».

Гра «Луна».

Гра «Естафета».

Читання скоромовкою.

Прочитайте слова, в яких чуємо звук [ц].

Випишіть ці слова в зошит.

8. Фізкультхвилинка.

Бесіда за спостереженнями учнів.


  • Хто з вас був у цирку?

  • Що цікавого ви там бачили?

  • Читання тексту:

  • Читання вчителем.

  • Самостійне читання.

  • Словникова робота.

  • Читання окремими учнями.

  • Відповіді на запитання.

  • Читання ланцюжком.

Гра « Читання Незнайком».

Гра «Дочитай далі» Знайдіть у тексті речення-відповідь на запитання: хто підмітав перон? Випишіть це речення в зошит.

9. Підсумок уроку.

  • Яку з букв ми сьогодні вивчали?

  • Які звуки вона позначає?

Дід Мороз підготував нам різні цікаві завдання, ігри. (Читання таблиць, ребусів).

А наші діти також підготували скоромовки, загадки, потішки, в яких зустрічається звук [ц] або [ц'].





База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка