Технологія виготовлення вишитого виробу



Скачати 122.35 Kb.
Дата конвертації01.05.2016
Розмір122.35 Kb.
Інтегрований урок із трудового навчання, образотворчого мистецтва, музики

Тема:Технологія виготовлення вишитого виробу.

Практичні роботи:

1. Створення візерунка для вишивання виробу на основі шаблонів.

2. Перенесення візерунка на тканину.

3.Вишивання елементів візерунка рушниковими швами.



Мета уроку:

Навчальна: забезпечити умови для: а) поглиблення учнями знань про композиційні особливості вишивки різних виробів; б) формування вмінь розробляти візерунок, переносити його на тканину, вишивання різними швами; в) дотримання учнями організації робочого місця під час виконання робіт, правил безпечної праці та санітарно-гігієнічних вимог.

Розвивальна: сприяти розвитку творчих здібностей учнів.

Виховна: виховувати естетичні смаки; формувати інтерес до професії художника з розробки візерунків для вишивання.

Інструменти та матеріали: зразки вишитих виробів, калька, копіювальний папір, шаблони для розробки візерунка, інструкційні карти, тканина для вишивання, набір інструментів.

Об'єкт праці: серветка, рушник.

Міжпредметні зв'язки: образотворче мистецтво, музика.

Тип уроку: формування вмінь і навичок учнів.

Хід заняття:

I. Організаційна частина

Перевірка наявності учнів, їх готовності до уроку, робочого одягу.



ІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів
1.Робота в групах.

Учні працюють у групах за картами-завданнями. Представник кожної групи повідомляє результати роботи.

Завдання 1.


  • Продемонструвати перенесення візерунка на тканину за допомогою копіювального паперу.

Завдання 2.

  • Заповнити площини візерунка різними швами.

Завдання 3.

  • Продемонструвати виконання білої гладі з настилом.

2.Фронтальне опитування

Учні методом “Мікрофон” відповідають на питання:



  • З чого починається процес виготовлення вишитого виробу?

  • До якого виду білизни належать серветки та рушники?

  • Яку тканину ви обрали для вишивання серветок і рушників? Чому?

  • На що впливає добір швів для вишивання?

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Оскільки для роботи на уроці вам необхідні знання, які ви отримали на уроках образотворчого мистецтва, пригадайте їх з учителем образотворчого мистецтва Ганною Анатоліївною.



Бесіда

  • З якою метою використовують орнаменти?

  • Де практично використовують орнаменти у повсякденному житті?

  • Які є способи нанесення орнаменту?

  • Що таке стилізація?

  • Як поділяють види орнаменту за формою, змістом?

  • Що таке симетрія? Як може проходити вісь симетрії?

IV. Мотивація навчальної діяльності учнів

Розгортаю життя,

як сувій полотна:

ось мережка гріхів

і низинка падінь.

Верховинка жадань,

яворівка притаєних прагнень.

Далі — хрестики чорні

страждань і терпінь

та червона стебнівка

палкого кохання.

Ось гладинка жіночої ласки,

перетинанка пестощів з ніжністю...

Ці нитки, ці голки, незаручені пальці в наперстках.

Все життя у шитті

і шиття, як життя.

Необвінчане моє життя,

мов сувій полотна.

І. Сеник
В Україні з давніх-давен дуже любили вишивати. Ця любов продиктована потребою не просто бачити і відчувати красу, а й творити її власними руками. Вишиваючи, дівчата і жінки ніби малювали нитками на полотні, вкладаючи у свої візерунки мрії про радість і щастя.

Сьогодні на уроці кожен із вас буде намагатися відобразити своє розуміння прекрасного, тому що наступним етапом виготовлення вишитого виробу є створення візерунка для вишивання.



V. Повідомлення теми уроку

VI. Постановка завдань уроку перед учнями

Учні повинні знати: композиційні особливості вишивки; виробу; правила

розробкии візерунка для вишиваня; способи перенесення

візерунка на тканину; шви для вишивання елементів

візерунка.

Учні повинні вміти: розробляти візерунок для вишивання за допомогою

шаблонів; переносити візерунок на тканину; вишивати

візерунок рушниковими швами.



VII. Вивчення нового матеріалу

Композиційні особливості вишитого виробу.

Композиція вишивки — це творче поєднання різних елементів вишивки (розміщення візерунка, особливості візерунка, шви, якими виконується виріб, кольорова гама вишивки).

Складаючи композицію вишитого виробу, треба спочатку визначити якими швами будете вишивати виріб, де буде розташований візерунок, потім розробити візерунок, дібрати нитки для вишивання, визначити їх кольори та кількість.

Розміщення візерунків на виробі.

Розміщення візерунка залежить від призначення, розміру, форми виробу, що вишивається.

Принцип розміщення: візерунок повинен бути у тій частині виробу, яка найбільше привертає до себе увагу, тобто у композиційному центрі.

У серветках можна розташовувати візерунок по кутах (в одному, двох або чотирьох), у центрі, по краях виробу, можна всю поверхню вкрити суцільним узором — сітчастим орнаментом.



Розробка візерунка.

  • Під час розробки візерунка необхідно визначити його зміст, форму, розміри, які залежать від розміщення візерунка та швів, якими будуть виконувати виріб.

  • При вишиванні рушниковими швами візерунок повинен складатися з рослинних елементів.

Візерунок може бути вписаний у будь-яку геометричну фігуру (трикутник, квадрат, ромб, коло, смужку).

  • Він може бути асиметричним, але найчастіше його роблять симетричним із дзеркальним відображенням. Вісь симетрії може проходити вертикакльно, горизонтально, у куті.

Кольорова гама вишивки

  • Обираючи кольорову гаму, важливо знайти гармонійне поєднання кольорів між собою і тлом виробу. Завжди красиві контрастні сполучення білого з червоним, червоного з чорним, синім.

  • Рушникові шви виконували червоними нитками, інколи додаючи синій, жовтий і зелений кольори.

VIII. Формування вмінь та навичок учнів

Практична робота 1. Створення візерунка для вишивання на основі шаблонів.

1. Аналіз завдань практичної роботи:

-вимоги до розробки практичної роботи;

-послідовність розробки візерунка.

2. Забезпечення учнів необхідними матеріалами та інструментами (шаблонами, калькою).

3. Самостійне виконання завдань за інструкційними картами.

4. Контроль роботи учнів вчителями образотворчого мистецтво та трудового навчання з метою виявлення недоліків у їхніх знаннях та вміннях.

5. Поточний інструктаж.

6. Самоконтроль та взаємоконтроль учнів.

7. Підбиття підсумків роботи. Виявлення кращих робіт, аналіз недоліків у роботах та шляхи їх усунення. (Проводить учитель образотворчого мистецтва)



Практична робота 2. Перенесення візерунка на тканину.

1. Аналіз завдань практичної роботи.

-вимоги до перенесення візерунка на тканину;

-можливі недоліки під час перенесення візерунка на тканину.

2. Забезпечення учнів необхідними матеріалами та інструментами (копіювальним папером, булавками)

3.Самостійне виконання завдань за інструкційними картами.

4. Контроль роботи учнів учителем з метою виявлення недоліків їх знаннях та вміннях.

5. Поточний інструктаж.

6. Самоконтроль та взаємоконтроль учнів.

7. Підбиття підсумків роботи.

Аналіз недоліків у роботах.

Практична робота 3. Вишивання візерунка рушниковими швами.

1. Аналіз завдань практичної роботи.

2. Забезпечення учнів необхідними матеріалами та інструментами.

3. Організація робочого місця під час виконання завдань практичної роботи, правила безпечної праці та санітарно-гігієнічні вимоги.



Бесіда

- Які ручні інструменти необхідні для вишивання?

- Яку голку слід брати для роботи?

- Для чого призначений гольник?

- Як необхідно користуватися ножицями під час роботи?

4. Самостійне виконання завдань практичної роботи за інструкційними картами.



Під час виконання практичної роботи вчитель музики розповідає про вечорниці.

- Раніше довгими осінніми та зимовими вечорами вишивали. Дівчата збиралися на вечорниці, вишивали собі придане та співати. Дуже цікаво уявити, як саме дівчата працювали на вечорницях, про що розмовляли, про що співали.



Сценарій фрагменту вечорниць:

Учитель. Уявімо собі осінній вечір, дівчата сидять за роботою, чекаючи на хлопців.

Дівчина 1. Ой, Іринко, чого ти сьогодні така сумна?

Дівчина 2. Чекала свого Василя, а він не прийшов. Мабуть стежки не знайшов.

( Іринка співає пісню “Із вечора аж до ранку” )



Дівчина 3. А ну, дівчата, давайте ще якоїсь заспіваємо.

( Дівчата співають пісню “Цвіте терен”)

( Заходять хлопці)

Хлопець 1. О! Здоровенькі були! Як тут у вас гарно! А можна до вас на вечорниці?

Учитель. І тобі доброго здоров'я! Звичайно що можна...Заходь, заходь не соромся.

Хлопець 1 . Чуєш, Петре! Іди мерщій сюди! Дивись які тут дівчата гарні!

(Заходить Петро)



Хлопець 2. Ай справді файні! Дай, Боже, вам щастя,дівчата!

Дівчата. Дякую! Дай, Боже, і вам!

Хлопець 2. О, дівчата, то ви не тільки гарно вмієте співати, ви ще й вишивальниці хороші. А вишиєте нам рушники, як будемо у дорогу збиратися?

Дівчата. Звичайно вишиємо.

Хлопець 1. Дівчата, а що ви тут засумували, таку пісню сумну затягнули, аж плакати хочуться. Анумо за мною.

(Весело співає )

Ой кум до куми залицявся,

Посіяти конопельки обіцявся.



Дівчина 3. Е ні, годі, у нас своя веселенька є. Анумо, дівчата, заспіваймо.

(Дівчата співають пісню “Два дубки”).



Хлопці. Дякуємо вам, за гостину, за пісню веселеньку, пора нам збиратися додому. Чекайте нас після Різдва з старостами. Бувайте здорові!

Дівчата. І ви будьте здорові! У добру путь!

Учитель. Ось такі були вечорниці. Все було сповнено повагою та турботою одне до одного і, звичайно, чарівністю зародження ніжних почуттів.

  1. Контроль роботи учнів учителем з метою виявлення недоліків у їхніх знаннях і вміннях.

6. Поточний інструктаж.

7. Самоконтроль і взаємоконтроль учнів.

8. Підбиття підсумків практичної роботи:

-демонстрування найкращих робіт;

-аналіз недоліків у роботах і шляхи їх усунення;

-оцінювання завдань практичної роботи.



ІX. Підбиття підсумків заняття

- Що нового дізналися на уроці?

- Чого навчилися на уроці?

- Де можна застосувати знання і вміння, отримані на уроці?



X. Мотивація оцінок за урок, виставлення їх у журнал, щоденники.

XI. Повідомлення про підготовку до наступного заняття.

XII. Прибирання робочого місця

Правила безпечної праці та санітарно —

гігієнічні вимоги при виконанні ручних швейних

та вишивальних робіт

  • Вишивати й шити треба сидячи на стільці зі спинкою.

Сидіти прямо, не сутулитись.

  • Освітлення має бути хорошим, бажано природнім. Під час вишивання правою

рукою світло повинно падати зліва на робоче місце, при вишиванні лівою рукою — справа. Через кожну годину вишивання чи шиття потрібно робити відпочинок для очей на 10...15 хв. Під час відпочинку очі перевести на спокійне забарвлення. Корисно також використати цей час для виконання гімнастики для м'язів очей.

  • Перед виконанням ручних швейних робіт треба ретельно вимити руки,

щоб не забруднити тканину.

  • Інструменти і пристосування зберігати у спеціальній шкатулці чи ящику.

При виконанні ручної роботи шкатулку з інструментами та пристосува-

ння класти на стіл праворуч від тканини.



  • Голкою працювати обережно не підносити голку близько до обличчя.

  • Після роботи голки і шпильки зберігати тільки у гольнику або покласти

у спеціальну коробочку. Не залишати голку без нитки. Забороняється

зберігати голку вколовши в одяг.



  • Ножиці на робочий стіл класти зі зімкнутими лезами, направленими від

себе

  • На робочому місці слід дотримуватися чистоти та порядку.



Інструкційна карта №1

Розробка візерунка для вишивки.
Порядок виконання роботи:


  • Визначити варіант розміщення візерунка на виробі (розробити ескіз).




  • Визначити форму, розміри візерунка залежно від розташування його на виробі.




  • Накреслити на кальці необхідну геометричну фігуру (трикутник, квадрат, прямокутник), провести вісь симетрії.




  • Намалювати основні елементи візерунка за шаблонами, враховуючи вісь симетрії.

  • З'єднати елементи візерунка, доповнити дрібними елементами.



Іструкційна карта №2

Перенесення візерунка на тканину.

Порядок виконання роботи:


  • Знайти та відмінити на тканині місце розташування візерунка, відмітити якщо необхідно, середину виробу швом “уперед голкою”




  • Покласти на тканину копіювальний папір пастою до тканини, потім візерунок, закріпити їх булавками.




  • Обвести контур візерунка олівцем.




  • Перевірити​ чи весь візерунок перенесений на тканину, відколоти і обережно взяти візерунок і копіювальний папір.


Інструкійна карта №3

Вишивання візерунка рушниковими швами.

Порядок виконання роботи:



  • Обшити контур візерунка стебловим, тамбурним чи іншим швом.




  • Заповнити площину елементів різними комбінаціями рушникових швів.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка