Т. Шевченко „ Катерина : проблема материнства



Скачати 84.49 Kb.
Дата конвертації14.04.2016
Розмір84.49 Kb.

Т .Шевченко „ Катерина" :

проблема материнства
9 клас

Тема : Т .Шевченко „ Катерина" : проблема материнства .

Мета : познайомити старшокласників з поемою „ Катерина"; зосередити увагу учнів на проблемі зневаженого материнства ; осмислити мотив материнства у контексті творчості геніальних митців Рафаеля і Шевченка ; прищеплювати почуття щирості та вірності у стосунках ; виховувати повагу до творів Тараса Шевченка ,

Обладнання : репродукції картин Рафаеля „Сікстинська Мадонна" , Т.Шевченка „Катерина", альбом „Український живопис" , підручник „Українська література 9 клас"; картки із визначенням проблем .

Тип уроку: урок-дослідження.

Хід уроку

У нашім раї на землі Нічого кращого немає , Як тая хмати молодая З своїм дитяточком малим .

Т. Г. Шевченко .

І . Організаційний момент .

II. Мотивація навчальної діяльності.

— Сьогодні на уроці ми розглядатимемо відому поему Т. Шевченка . Зверніть увагу на дошку і скажіть , про який твір йтиметься .

На дошці:

• Написана у Петербурзі В 1898 році під час навчання в Академії


мистецтв .

• Має присвяту ,, Василю Андрійовичу Жуковському на пам'ять

22 серпня 1838 года"


• Поет глибоко переймається проблемою зневаженого материнства .
— Яку назву має ця поема ? ( Катерина")

III. Оголошення теми і мети уроку.

— Ми сьогодні зупинимося на осмислені проблеми материнства в контексті геніальних митців - Шевченка і Рафаеля.

Розглядаючи поему „Катерина", ми зосередимо увагу на проблеми зневаженого материнства, що подається у безпосередньому зв'язку з іншими порушуваними проблемами у творі, й намагатимемося виховувати у вас почуття щирості, вірності у стосунках.

IV вивчення поеми „Катерина".

— Як же осмислюється мотив материнства у творчості Рафаеля і Шевченка?



Учень. Катерина, без пам'яті закохана, кинулась у вир свого почуття, пристрасного, безоглядного, не думаючи про наслідки: „Не дві ночі карі очі любо цілували, поки слава на все село недобрая стала1'. Катерина настільки засліплена коханням до москалика, що навіть не чує, про що попереджають її батьки, яким життєвий досвід підказував, що її захоплення офіцером до добра не приведе. Досить спокійно поставилась вона й до того, що її накрили, адже милий обіцяв повернутись. Катерина полюбила чоловіка, довірилась йому, а він її ошукав.

Учитель. Яку проблему показує Шевченко читачеві?

Учні. Любов і зрада (вивішується на дошці).

Учитель. Чому Шевченко не докоряє і не засуджує дівчини, а ставиться до

неї вельми прихильно?



Висловлювання учнів.

- Вона полюбила щиро, й глибоко. Шевченко цінував почуття любові й бачив у цьому необхідну умову людського щастя.

Учитель. Чи зрозуміли батьки свою доньку?

- Що змусило батьків розлучитися з донькою?



Відповіді учнів.

Учитель. Яка ж причина непорозуміння дівчини з батьками? (Останні слова пояснюють головну причину, що змусила батьків попрощатися з Катериною: без неї їм буде легше, ніж з нею.)

Чому?

Очевидно тому, що в них, простих селян, настільки розвинене почуття честі, людської гідності, вони настільки шанують звичаї, які панують у їхньому середовищі, що не в змозі витримати людський поговір. Хоча, можна гадати, що те рішення було помилковим.



Учитель. У поемі є натяк на те, що вигнання не принесло полегшення батькам, навпаки, вони ще більше ізолювались від навколишнього світу і, засмучені страшним горем, поволі згасли.

— Яку поему порушує автор?

(Проблема взаємин батьків і дітей, проблема моральності, гідності).

— Чому Шевченко, який надзвичайно гуманно ставився до знедолених жінок, фактично ставав на сторону батьків, які вигнали свою доньку і цим прирекли її на жахливі поневіряння?



Робота в групах.

Висловлювання учнів:

— Кожна матір, маючи і виховуючи доньку, думає про той час, коли віддаватиме її заміж. Весілля - надзвичайно важлива подія в житті дівчини та її батьків. І тут треба зважити на психологію жінки-селянки, яка роками, ще, хмабуть, з дня народження доньки, багато разів програвали в уяві майбутній весільний обряд. Але тепер, коли стало зрозумілим, що того весілля не буде, вона кидає дочці цей чи не найболючіший докір: „Де світлини з друженьками, старости, бояре?" Промовляючи саме ці слова, матір починає глибше відчувати всю непоправність свого горя, і тому з її вуст вириваються прокльони.

Прийняте рішення остаточне! Катерина повинна залишити батьківський дім.

Учитель. Зрада коханого непорозуміння з батьками, вигнання з дому, глузування людей - все це примушує Катерину зробити вибір: життя й виховання дитини чи самогубство.

— Який вибір зробила героїня? Чому? (керуючись почуттями, шукаючи москаля, який відвернувся від неї, чиста, щира натура у розпачі зробила вибір не на користь життя).

— Чи відповідально поставилась Катерина до дитини, кидаючи її напризволяще?

— Чи робить вона щось заради сина? (Сирітство, у розумінні Шевченка,- велике нещастя для людини, адже доля безбатченка є дуже нещасливою і тяжкою).



Учитель. А тепер пригадайте, як поставились батьки до Катерини, Катерина до сина?

Який шлях вибрала для себе? (Дівчина переклала свій гріх на дитину). Проблема відповідальності за материнство є головною.

На дошці запис.

— Як ставиться Тарас Шевченко до героїні? Засуджує? Оберігає? Ненавидить? Жаліє? (Шевченко прагнув, щоб суспільство зглянулося на долю жінки- матері, яка може бути ошуканою).

Робота з підручником. - звернемося до підручника с.320

Зачитайте мистецтвознавчий коментар, який подає альбом „Український живопис".



На дошці: „Не випадково Катерина ступає так, як Марія в „Сікстинській Мадонні".

Художник не засуджує падіння героїні, для нього залишається незаперечною її висока людська гідність, духовна краса, святість почуттів.

Дивлячись на картину Рафаеля, в якусь мить усвідомлюєш вічну красу материнства - красу народження й продовження життя, красу жертовності материнської любові. Але для героїні Шевченкового полотна (так само, як і в поемі) стати матір'ю стало великою проблемою.

На дошці: Проблема материнства


  • Що стало причиною такого становища?

  • Які почуття відчувала Катерина до пана-офіцера?

  • До яких наслідків вони призвели? (Цитати).

Метод „Прес" Я вважаю, що.... ....тому, що.... ....наприклад.... Отже,....

(Учитель прикріплює на дошці цитати: почуття - наслідки).





«себе, свою долю там занапастила»

«слава на все село недобрая стала»

«Катрусю накрили»

«слізоньки втирає»

«вмивається сльозою»

«занудило коло серця, закололо в боці»

«жіночки лихо дзвонять, матері глузують»

«не співає чорнобрива, кляне свою долю»



наслідки

к „не слухала ні батька, ні неньки"

а „полюбила москалика"

т „полюбила, в садочок ходила"

Є „кличе мати вечеряти, а донька не чує"

р „де жартує з москаликом, там і заночує"

и „не дві ночі карі очі любо цілувала..."

н „вона любить та й не чує, що вкралося горе" а „байдуже, що коса накрита"



почуття



Уявімо, що ви знаходитесь у картинній галереї. Вашу увагу привернули дві картини - Рафаеля „Сікстинська Мадонна" та Т. Шевченка „"Катерина" (показую репродукції картин).

Рафаель - геніальний художник. Шевченко - геніальний поет і художник.

У Рафаеля найулюбленіша тема - тема Мадонни. Шевченко в її трактуванні досяг самих висот, що й Рафаель. Пізніше він написав „Марію", а до того зображає земних Мадонн - українських жінок - матерів.

Учитель. Про ці дві картини коротко розповість вам екскурсовод - ваша однокласниця, яка мала випереджальне домашнє завдання.

Учениця. Придивімося до картини Рафаеля „Сікстинська Мадонна". Ніби щойно відкрилась завіса, і до людей з небес повільно й урочисто сходить Божа Матір - Мадонна, несучи на руках свого сина. І Святий Сікст, і Свята Варвара, що зустріли Мадонну, захоплені нею. Мадонна несе свого сина людям, відірвавши його від себе. Але, звичайно, зв'язок між матір'ю і сином збережеться. Син завжди пам'ятатиме про матір, що дала йому життя, а матір з тривогою стежитиме за сином, постійно хвилюючись, як він почувається там, серед людей, чи достойно живе, чи творить добро таке, як вчила вона.

У погляді Мадонни відбилась ціла гамма почуттів: і любов до сина, і тривога за його майбутнє, і готовність все зрозуміти і простити. її син дивиться на світ з докором, із тривогою, ніби передчуває, що в цьому світі йому доведеться непросто.

Подивіться на картину Шевченка „Катерина". Вона є не ілюстрацією до поеми, а самостійним твором. На ній зображене повернення Катерини в село після прощання з офіцером - цього епізоду в поемі немає. За допомогою кольорів автор вдало передає свою авторську позицію! героїня на світлому тлі, в її одязі домінує білий колір - колір невинності, офіцер зображений на чорному тлі і в темних тонах. Глибокий смуток на обличчі Катерини й зневажлива усмішка на вустах зрадника виразно контрастують і зайвий раз підкреслюють атмосферу напруженості. Невипадковим є образ селянина, який стає свідком останньої прикрої розмови колишньої закоханої пари. Селянин дивиться в бік Катерини, він розуміє горе дівчини, співчуває скривдженій.

А перед Катериною лежить невелика гілка, символізуючи майбутню спокуту героїні.



Учитель. Дякуємо за цікаву розповідь.

Учні опрацьовують статтю Зхв.

Учитель. Ваше ставлення до героїні? Метод. „Коло дітей" (по одному реченню)

Учні. Катерина повинна була заради сина, витримати все.

Учитель. Підсумовуюче сказане на уроці, хотілося б повернути до нашого епіграфа.

Тарас Шевченко глибоко відчував красу материнства, і йому було нестерпно боляче, коли він побачив збезчещених та покинутих дівчат-покриток.

Обожнювання Шевченком жінки-матері найяскравіше простежується у його гімнові щасливому материнству.

У нашім раї на землі Нічого кращого немає, Як тая мати молодая Зсвоїм дитяточком малим.



V Рефлексія психологічного стану на уроці.

  • Якими б фарбами ви позначили свої почуття на уроці?

  • Яка причина цього, як ви думаєте?

VI Домашнє завдання. Написати творчу роботу, в якій висловити власні
міркування стосовно однієї з проблем, що порушуються в поемі „Катерина"

(на вибір).





База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка