Т. Шевченка Конфлікт: чи можна обійтися без нього?



Скачати 25.79 Kb.
Дата конвертації18.04.2016
Розмір25.79 Kb.
Шапіро Ольга Олександрівна

Київський національний університет ім. Т. Шевченка



Конфлікт: чи можна обійтися без нього?

В усі часи життя людини було просякнуте конфліктами. Існує думка, що конфліктів необхідно позбутися. Сьогодні з цього приводу написано безліч книжок, але людина продовжує конфліктувати. І навіть якщо уявити собі приклад, коли людина повністю позбавлена спілкування з іншими людьми, то її внутрішні конфлікти все одно залишаться.

Слово “конфлікт” походить з латинської мови і означає зіткнення. Зазвичай сучасні дослідники визначають конфлікт через зіткнення або протиріччя інтересів людей. Наприклад, існують такі визначення: “конфлікт – це феномен, структура якого визначається неузгодженістю реалізації інтересів при спілкуванні”[1], “конфлікт – це прояв об’єктивних та суб’єктивних протиріч, що виражається у протиборстві їх носіїв” [2], і т.д.. Уважно вдумавшись в ці визначення, можна зрозуміти, що життя людини без конфліктів не можливе. Не може бути такого, щоб інтереси та бажання людей не перетиналися. І навіть якщо учасники конфлікту вестимуть себе максимально ввічливо і коректно, ситуація конфлікту нікуди не дінеться – адже необхідно пам’ятати, що конфлікт не є синонімом слова “свара”.

Таким чином, уникнути конфліктів неможливо – адже ми не можемо уникнути власних інтересів, бажань чи прагнень. Це торкається як зовнішнього, так і внутрішнього конфлікту. Але конфлікт можна певним чином вирішити.

Саме від вирішення конфлікту залежить, до якого з двох видів його можна віднести: до конструктивного чи деструктивного. І якщо деструктивний конфлікт призводить до негативних наслідків, то конструктивний навпаки сприяє поглибленню взаєморозуміння між його учасниками чи, у випадку конфлікту внутрішнього, розуміння самого себе.

Отже, постає питання: як зробити так, щоб усі конфлікти, які неминуче виникають у нашому житті, були лише конструктивними? Рецепт для цього один: необхідно приділяти їм достатньо уваги, а не сподіватися, що “якось воно обійдеться”.

Річ у тому, що конструктивними виявляються конфлікти, які вирішуються на ранній стадії їх розвитку, коли всі їх учасники шляхом співробітництва приходять до компромісу, тобто такого способу вирішення конфлікту, коли максимально враховуються інтереси усіх сторін. Як цього можна досягти?

Спочатку, конфлікт необхідно вчасно помітити. Існує чотири основних стадії конфлікту: латентна, демонстративна, агресивна та батальна [1]. На латентній стадії конфлікт ще ніяк не проявляє себе ззовні, але однією з важливих характеристик тут є почуття тривоги. Якщо в людини з’являється таке почуття, чи вона помічає якісь його прояви у іншого, то необхідно цю тривогу проаналізувати. Якщо вона стосується того, що людина не впевнена, чи правильно її розуміють, чи готові піти їй на зустріч і чи справедливо діють щодо неї, то тут ми маємо ситуацію зовнішнього конфлікту. Якщо ж людина відчуває, що в ній самій щось не так, що, як висловлюються психологи, вона “не-О’К”, то тут ми зустрічаємось з конфліктом внутрішнім.

Далі у випадку зовнішнього конфлікту необхідно визвати інших його учасників не відкриту розмову. Дуже важливо провести цю розмову максимально коректно, і краще за все тут користуватися “Я-висловлюваннями” [3], характерною ознакою яких є те, що до них входять лише описові речення. Тут ви маєте чітко описати те, що вас бентежить, звернути увагу на вашу реакцію на це та привести варіант виходу з цієї ситуації. Ще можливе складання карти конфлікту [1]. У ситуації ж внутрішнього конфлікту необхідно проаналізувати всі власні побажання, знайти, у чому полягає протиріччя між ними.

І останнє – досягнення компромісу. Допомогти вам в цьому може винайдення якогось спільного критерію, який би приймався усіма [4].




  1. А.Т. Ішмуратов “Конфлікт і згода: основи когнітивної теорії конфліктів” - К., 1996

  2. Тюрина, Ващенко «Виды конфликтов: учебное пособие» - К., 1998

  3. Х. Корнелиус, Ш. Фейр «Выиграть может каждый» - М., 1992

  4. Ю. Хабермас «Моральное сознание и коммуникативное действие» - С-Пб, 2000


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка