Світовий океан та його частини: океани, моря, затоки, протоки. Острови в океані



Скачати 125.8 Kb.
Дата конвертації30.04.2016
Розмір125.8 Kb.
Тема: Світовий океан та його частини: океани, моря, затоки, протоки. Острови в океані.

 Практична робота №7 (початок)

 Позначення  на контурній карті морів, проток, заток, островів; річок, озер, водоспадів.

Мета:

-         ознайомити учнів зі поняттями «океан», «море», «протока», «затока»,  «океанічна течія» та іншими суттєвими ознаками, сформувати знання про Світовий океан — найбільшу частину гідросфери; надати уявлення про складові Світового океану;

-         продовжити формувати вміння й навички роботи із картами атласу й контурною картою; розвивати увагу, вміння самостійно розв’язувати різні навчальні завдання й створювати образ території, навчити учнів виділяти відмінності між різними складовими частинами гідросфери та знаходити й позначати на контурній карті всі об’єкти географічної номенклатури: океани, моря, протоки, затоки, острови, півострови;    

-         виховати спостережливість та кмітливість при нанесенні об’єктів географічної номенклатури;

-         виховувати здатність до співпереживання та естетичного сприйняття довкілля.

Обладнання: підручник із географії для 6-го кл, атлас з географії для 6-го класу, карта світу, зошити для практичних робіт; комп’ютер, комп’ютерна презентація.

Тип уроку: комбінований.

Очікувані результати: учні зможуть: називати суттєві ознаки понять «гідросфера», «океан», «море», «затока», протока»; роль Світового океану в географічній оболонці; визначати географічне положення водних об’єктів; знаходити й позначати на контурній карті моря, протоки, затоки.

Географічна номенклатура: Світовий океан, Тихий океан, Індійський океан, Атлантичний океан, Північний Льодовиковий океан, море, затока, протока, острови.

II. Актуалізація опорних знань і навичок учнів.

1. Гра «Географічний крос»

•    Водна оболонка нашої планети називається... (гідросфера).

•   Основна частина вод гідросфери зосереджена у.. (Світовому океані).

•   Вода руйнує гірські породи, сприяє вивітрюванню і в результаті змінює...(рельєф Землі).

•  У якому стані перебуває вода в природі? (твердому, рідкому, газоподібному.)


  • Назвіть основні елементи кругообігу води. (випаровування води, перенесення водяної пари на відстань, конденсація водяної пари, утворення крапель, випадання опадів, стікання води, просочування води в грунт.)

•    Безперервний замкнений процес переміщення води на земній кулі — це...(кругообіг води).

Чим відрізняється великий і малий кругообіг води? (океан-атмосфера-океан), (океан-атмосфера-суходіл-океан)



  • Основною причиною утворення кругообігу води в природі є... (енергія Сонця).

Доповніть схему «Частини гідросфери»



Отже ми з вами повторили що таке гідросфера, що вода перебуває в трьох агрегатних станах, в безперервному русі, а найбільше що вода зосереджена в Світовому океані.

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку
Тема нашого уроку : Світовий океан та його частини: океани, моря, затоки, протоки. Шкала глибин, визначення глибин океанів і морів. Суходіл в океані.
ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів

Учитель. Світовий океан - одна з найбільших загадок нашої планети. Землю правильніше було б назвати планетою Океан, тому що саме він займає переважну частину земної поверхні. Світовий океан - унікальний витвір природи, колиска життя на Землі, джерело різноманітних ресурсів. Тисячі видів рослин і тварин знайшли у Світовому океані середовище для свого існування.

У ньому живуть найбільші тварини планети - сині кити. Довжиною до 30 м вагою більше 200 тонн. Язик кита - вагою з слона, серце розміром з машину, а деякі судини настільки великі, що по них можна плавати. Ширина хвостового плавника дорівнює розмаху крил невеликого літака.

Світовий океан є великою життєдайною силою і найбільш грізною стихією планети. Він становить основну частину гідросфери. У ньому зосереджено 96,5 % всієї води планети. Саме Світовий океан та його частини ми вивчатимемо на сьогоднішньому уроці.
V. Вивчення нового матеріалу
Саме слово «океан» прийшло до нас із давньогрецьких міфів. Називали так бога ріки, що омивалавесь земний світ. Звідси і прийшло поняття «світовий океан». Простори, охоплені ним, настільки великі, що нашу планету інколи ще називають водною планетою.  

Світовий океан — безперервний водяний простір на поверхні нашої планети Землі. Всю поверхню Світового океану ще називають акваторією.
Робота з картою, розповідь із елементами бесіди
Материки поділяють весь Світовий океан на головні частини. схема
Завдання: 1. Знайдіть на географічній карті й назвіть головні частини Світового океану. (Основні частини: Тихий, Атлантичний, Індійський й Північний Льодовитий океани) 
Тихий океан - найбільший з океанів нашої планети. Його площа з морями 179679млн км2. Він ще й найглибший: середня його глибина 3984м, максимальна – 11022м, виявлена в Маріанському жолобі. Сучасна назва океану пов’язана з навколосвітньою подорожжю Фергана Магеллана. Ф. Магеллан першим з європейців у 1521 р. перетнув Тихий океан від Вогняної Землі до Філіппін, не зустрівши на своєму шляху жодної бурі, жодного шторму. Вражений цим, він дав океану назву – «Спокійне море».

Атлантичний океан – другий за площею океан. Назву океанові дали стародавні греки за ім’ям міфічного Атланта, який буцімто стояв на краю землі і тримав на плечах небесне склепіння.

Третім за величиною є Індійський океан. Свою назву він одержав від Індії, береги якої він омиває. З усіх країн, що розташовані на берегах Індійського океану.



Північний Льодовитий океан є найменшим за площею. Назва океану зумовлена його арктичним положенням.

Робота з контурною картою.

Завдання №1 Позначити на контурній карті чотири океани

Отже Світовий океан становить основну частину гідросфери.

(всі об'єкти вчитель показує на настінній карті півкуль, а учні знаходять їх на однойменній карті в атласі).

Наступною складовою частиною є море.

Моря – це частина океану, відмінна від нього властивостями, течіями, організмами , що в ньому мешкають. (визначення поняття учні знаходять у §39 ст158 підручника).

Учитель. Усі моря мають зв'язок із Світовим океаном. Моря відрізняються між собою за мірою відособленості від океану, тому їх поділяють на типи.

Це внутрішні моря і окраїні.

Внутрішні моря – це ті моря, що глибоко вдаються в суходіл і сполучаються з океаном протоками: Чорне, Азовське, Середземне.

Окраїні моря трохи вдаються в суходіл і відокремлені від океану островами, півостровами і нерівностями дна.: Аравійське, Баренцове, Берингове.

Учитель. Уявляєте, в Атлантичному океані є море без берегів!

У Світовому океані є лише одне море без берегів - Саргасове. Це море - справжнє царство одного з різновидів водоростей. Португальські мореплавці з експедиції Христофора Колумба назвали їх «саргасо», оскільки бульбашки повітря на водоростях за своєю формою нагадували сорт винограду з такою назвою. Саргасові водорості не закріплені на дні, а вільно дрейфують у водах Атлантики, утримуючись у межах великого колообігу морських течій тропічних широт. Унаслідок зміни впродовж року меж морських течій межі моря також змінюються і площа його становить 6-7 млн. км2.

НАЙМЕНШЕ МОРЕ НА ЗЕМЛІ.

Найменше море -Мармурове. Площа його близько 12000 км2.Воно втричі

менше Азовського моря. У порівнянні з іншими морями має досить скромні розміри: довжина – 280 км, найбільша ширина - 80 км. Але це не означає, що воно таки найбільш мілке. Найбільша глибина Мармурового моря досягає 1273 метри. Розташоване воно в Туреччині, між Середземним і Чорним морями. З першим з’єднується протокою Дарданелли, а з другим - протокою Босфор. Утворилося Мармурове море в результаті великих розломів земної кори, що розділили Європу, Азію та Африку.

НАЙБІЛЬШ МІЛКЕ МОРЕ НА ЗЕМЛІ.

Найменша максимальна глибина 14,5 метрів у внутрішньоконтинентального Азовського моря, що заповнює мілку материкову западину. За старих часів його називали Сурозьке. Воно настільки мілке, що в деяких місцях берегової лінії необхідно пройти кілька кілометрів водою, щоб досягти глибини зросту дорослої людини. Площа моря 39000 км2.У нього впадають великі ріки Дон і Кубань. Узимку море замерзає на 2-3 місяці а влітку, завдяки тому, що воно мілке й добре прогрівається , середня температура до ходить до +20;+30 гр. Цельсія. Море дуже багате на промислові види риб.



Найбільше море в світі і найглибше. Філіппінське море. Площа 5726 тис. кв. км, середня глибина 4108 м, максимальна-11 022 м, океанічне міжострівні моря в Тихому океані, розташоване біля Філіппінського архіпелагу. Море це не має чітких сухопутних кордонів, відокремлене від океану групами островів: Японськими (Хонсю, Кюсю і Рюкю), островом Тайвань і Філіппінськими островами на заході, підводними хребтами і островами Ідзу, Огасавара (Бонін), Кадзан (Волкано) й Марианскими на сході, Яп і Палау на південно-сході.

Бесіда.

А ще, у світовому океані є кольорові моря. Знайдіть їх на карті за підказками:

• Розташоване на півдні України. Чорне

• Розміщене між Африкою та Євразією. Червоне

• Омиває східне узбережжя Євразії у Тихому океані. Жовте

• Омиває береги Росії і є частиною найменшого океану нашої планети. Біле



Робота з контурною картою

Завдання №2 Позначити на контурній карті моря, які ми тільки що вивчили

Затоки

Учитель. Наступною складовою частиною виділяють затоки. Затока — це частина океану (моря), що глибоко вдається в суходіл.(Визначення діти знаходять у підручнику §39 ст159). наприклад, Гвінейська,Мексиканська, Бенгальська, Гудзонова  Перська затоки. З-поміж заток є свої рекордсмени: найбільша – Бенгальська (2,2 млн. км² ), найтепліша - Перська (середня температура +35 °С), Біскайська — відома своїми штормами.

Робота з контурною картою

Завдання №3 Позначити на контурній карті затоки, які ми тільки що вивчили

Протоки

Учитель . Тепер спробуємо відгадати загадку.

Ця частина океану

Розділяє суходоли,

А вузькою хвилястою смужкою

З'єднує водні простори.

Як найдовша — Мозамбікська,

Як найширша - Дрейка кроки,

Взагалі ми їх вивчаємо

Всі під назвою.......

Відповідь знайдіть у підручнику §39 ст159.



Робота з контурною картою

Завдання №3 Позначити на контурній карті протоки, які ми тільки що вивчили

Пограємось з картою півкуль: давайте ще позначимо



1. протоку, що сполучає Тихий океан із Атлантичним (Дрейка), Тихий океан із Північним Льодовитим(Берінгова), Чорне море з Азовським,(Керченська ) Середземне море з Атлантичним океаном(Гібралтарська).

( Учні їх шукають і називають)

Глибину океанів та морів визначають  за допомогою ехолота. Цей прилад із судна посилає у воду звукові сигнали. Вони досягають дна, відбиваються від нього і повертаються назад. Дослідники фіксують час, протягом якого звук пройшов до дна і назад. Знаючи швидкість поширення звуку у воді ( а це 1500м/с) можна визначити глибину. Найглибша западина Світового океану - Маріанськой жолоб 11022м.


 Прийом «Викликаю асоціацію» 
 

  - Які  кольори  використовують  картографи  для  створення  карт?


  -   Які кольори використовують для того, щоб показати різні глибини  водойм,  що  містяться  на  картах?
Синім  або  блакитним  кольором  на  картах  позначають  глибини морів,  океанів . У  цьому  ви  також  можете  пересвідчитися,  якщо поглянете  на  будь-яку  карту .
Фізична  карта  яскрава,  виконана  трьома  кольорами  —  зеленим, коричневим  і  синім.   На  кожній  фізичній  карті  крім  обов’язкового  масштабу, наводиться  шкала  глибин  і   висот  у   метрах.  Це  довгий  прямокутник, поділений  на  менші  прямокутники.  Біля  поділок  поставлено  цифри, що  означають  глибини  в  метрах.  Кожен  із  цих  маленьких прямокутників  зафарбовано  іншим  кольором.  Таким  чином  ми  дізнаємося, яка глибина океану чи  моря. Ці шкали побудовані за принципом - чим глибше, тим темніше.
Чим більша глибини тим, темніший відтінок синього кольору використовують для її зображення. Маріанськой жолоб 11022м.

( Учні їх шукають і називають)



Острови в океані

Учитель. В океані трапляються ділянки суходолу різного розміру: найбільші — материки. Назвіть і покажіть, а порівняно невеликі — острови.

Острів – це невелика ділянка суходолу, з усіх боків оточена водами океан або моря. (Визначення діти знаходять у підручнику §39 ст159).

Острови розрізняють за розмірами та походженням. (Великі і малі.) Групи островів розташованих недалеко один від одного утворюють - архіпелаги

За походженням острови поділяють на материкові - це ті що відокремились внаслідок руху земної кори Гренландія, Мадагаскар.;

Вулканічні – утворились під час виверження вулканів на дні морів та океанів Гавайські Курильські.

Коралові складені вапняковими скелетами коралових поліпів. Формою вони нагадують розірване кільце, що оточує мілководдя. Таким мілководдям може бути підводний вулкан тобто його вершина. Їх називають атолом.

Найбільша коралова споруда Великий Бар’єрний риф біля берегів Австралії.

Групи островів розташованих недалеко один від одного утворюють - архіпелаги. наприклад Зонські острови.


НАЙБІЛЬШІ СЕРЕД ОСТРОВІВ.

Острів Гренландія - найбільший острів нашої планети, майже в 10 разів

більший за острів Великобританія. Його площа 2,2 млн. км2. Найбільші

острови інших частин світу набагато поступаються Гренландії. Так, найбільший острів біля берегів Австралії - Нова Гвінея - у 2,6 рази менше чемпіона. Площа другого за розмірами острова нашої планети 829 тис.км2. Після нього йдуть:Калімантан (Євразія)-734 тис. км2,Мадагаскар(Африка)-590 тис. км2, Вогняна Земля (Південна Америка) – 48 тис. км2



Робота з контурною картою

Завдання №4 Позначити на контурній карті острови, які ми тільки що вивчили Гренландія, Мадагаскар, Зонські острови, Великий Бар’єрний риф, - Нова Гвінея

Півострови

Учитель. Давайте з вами спробуємо відгадати загадку.

Я — частина материка,

З трьох сторін мене оточує вода,

Четвертою — з'єднаний із суходолом.

Як ви гадаєте, хто Я?

(діти знаходять відгадку у підручнику §39 ст159).

Півострів – ділянка суходолу, сполучена з материком і оточена з трьох боків водою.

Найбільшим півостровом у світі є Аравійський.


Найбільшим півостровом в Україні є Кримський.

Робота з контурною картою

Завдання №5 Позначити на контурній карті півострови, які ми тільки що вивчили

Аравійський, Кримський, Європи - Апеннінський, Азії - Індостан, Індокитай, Пн. Америки - Лабрадор, Африки - Сомалі.



V. Закріплення нових знань.

1. Гра «Прес-конференція»

Що нового ви дізналися сьогодні на уроці? Що найбільше вразило?

2. Гра «Завдання для допитливих»

• Назвіть найбільший півострів. (Аравійський)

• Назвіть найбільший острів. (Гренландія)

• Яке море немає берегів? (Сарґассове)

• Назвіть кольорові моря? (Чорне, Червоне, Біле, Жовте)

3. Гра Знайдіть будь ласка зайве слово у таких географічних об’єктах.

• Атлантичний, Тихий, Аравійський, Індійський.

• Чорне, Середземне, Саргасове, Мадагаскар.

• Гренландія, Кримський, Мадагаскар.

• Аравійський, Сомалі, Скандинавський, Індійський.

• Дрейка, Чорне, Магелланова, Берингова.

3. Гра «Лови помилку картографа»

Учитель показує на настінній карті та називає (правильно та неправильно) географічні об'єкти. Учні за допомогою піднятих рук сигналізують про свою згоду чи незгоду.



VI. Підсумок уроку.

Світовий океан — безперервний водний простір на поверхні Землі.

Світовий океан поділяють на чотири океани.

Моря, затоки, протоки — частини Світового океану.



Домашнє завдання
Параграф  39, опрацювати.
Вміти показувати об’єкти на карті і давати їхню характеристику.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка