Світова література Клас: 6 Тема: І. А. Крилов «Вовк і Ягня». Осуд несправедливості в байці Мета



Скачати 115.68 Kb.
Дата конвертації26.04.2016
Розмір115.68 Kb.
Світова література

Клас: 6

Тема:

І.А.Крилов «Вовк і Ягня». Осуд несправедливості в байці
Мета: повторити вивчений про байку матеріал з теорії та історії літератури; познайомити учнів з короткими відомостями про І.А.Крилова; працювати над виразним читанням та обговоренням байки «Вовк і Ягня», порівнюючи її з однойменним твором Езопа; розкрити значення творчості письменника; розвивати мову, пізнавальні здібності учнів; вдосконалювати навичку осмисленого виразного читання; формувати світогляд учнів; виховувати інтерес до літератури.

Наочність: підручник Ж.Клименко «Зарубіжна література. 6 клас», Київ, «Навчальна книга», 2006; мультимедійна презентація «І.А.Крилов «Вовк і Ягня» (в електронному варіанті або роздруку).

Тип уроку: комбінований.
Хід уроку:

1.Організаційний момент.

2.Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Опрацювання презентації:



Слайд

Супровід




Учитель. Дорогі діти! Ми продовжуємо вивчати тему «Байка», котра вас зацікавила на попередніх уроках. Які ж задачі стоять перед нами сьогодні?





Учні зачитують завдання уроку:

  • Повторити вивчене про байку та розвиток цього жанру.

  • Ознайомитись з короткими відомостями про І.А.Крилова.

  • Виразно прочитати, обговорити байку Крилова “Вовк та Ягня”.

  • Висвітлити значення творчості І.А.Крилова.

Учитель. Отже ми повторимо вже вивчений матеріал та ознайомимось з твором видатного російського байкаря І.Крилова «Вовк і Ягня», а значить – станемо освіченішими, розумнішими читачами. Працюватимемо двома мовами: українською, російською. Розпочнемо?..


Повторення вивченого матеріалу, актуалізація знань

3.Опрацювання презентації:




Слайд

Супровід







Учні читають текст,заповнюючи прогалини. Учитель оцінює відповіді.

  • Байка – це невеликий … або … твір, в якому є … та … .

  • Алегорія (“ езопова…”) – це …, зображення людей під виглядом … .

  • Мораль – це … . Вона знаходиться на … або в … байки.

  • Першим байкарем вважають … .

  • Він жив у … Греції у … ст. до н.е.

  • Йому приписують понад … байок у … формі.

  • Ще у 4-3 ст. до н.е. ці байки вивчали у …

  • Традиції Езопа у 1 ст. продовжив давньоримський байкар … .

  • Він першим написав байку у … формі.

  • Знаменитим французьким байкарем 17 ст. був … .

  • Він переказував байки Езопа та … про проблеми … .

Правильні відповіді:

  • Байка – це невеликий прозовий або віршований твір, в якому є алегорія та мораль .

  • Алегорія (“езопова мова”) – це інакомовлення, зображення людей під виглядом тварин, рослин, предметів .

  • Мораль – це повчальна думка . Вона знаходиться на початку або в кінці байки.

  • Першим байкарем вважають Езопа .

  • Він жив у Давній Греції у 6 ст. до н.е.

  • Йому приписують понад 300 байок у прозовій формі.

  • Ще у 4-3 ст. до н.е. ці байки вивчали у давньогрецьких школах.

  • Традиції Езопа у 1 ст. продовжив давньоримський байкар Федр .

  • Він першим написав байку у віршованій формі.

  • Знаменитим французьким байкарем 17 ст. був Жан де Лафонтен .

  • Він переказував байки Езопа та писав твори на власні сюжети про проблеми французького суспільства .





Вивчення нового матеріалу

4.Опрацювання презентації:




Слайд

Супровід





Учитель. Зачитаємо короткі відомості про І.А.Крилова. (Учні виразно зачитують.) Його життя починалось нелегко: коли Івану Крилову було 10 років, помер батько і сім’я залишилась без засобів для існування. Десятирічний хлопчик пішов працювати (переписувати папери) і утримував матір та двох менших братів. А у вільний час – навчався за книгами. Опанував математику, історію, мови… І став відомим письменником, перекладачем, академіком… І.Крилов «сам себе зробив» - тобто всього досяг самотужки.





Учитель. На слайді ви бачите Публічну бібліотеку Санкт-Петербургу – в ній працював І.Крилов.





Учитель. Перед вами – Петербурзька Академія Наук, членом якої було обрано І.Крилова.




Учитель. Виразно прочитаємо вірш М.Ісаковського, присвячений видатному байкарю Як ви його зрозуміли? (Учні читають, пояснюють. З байками Крилова вперше зустрічаємось у школі; мудрі думки байкаря залишаються з нами на все життя.)

Кто не слыхал его живого слова,


Кто в жизни с ним не встретился своей?
Бессмертные творения Крылова
Мы с каждым годом любим все сильней.
Со школьной парты с ними мы сживались,
В те дни букварь постигшие едва,
И в памяти навеки оставались
Крылатые крыловские слова.

Учитель. Прочитаємо й ми одну з найвідоміших байок І.Крилова – «Вовк і Ягня». Працювати ви можете як за презентацією, так і за підручником (с.58-59).












Учитель виразно читає:

Волк и Ягнёнок

У сильного всегда бессильный виноват:

Тому в Истории мы тьму примеров слышим,

Но мы Истории не пишем.

А вот о том как в Баснях говорят.
Ягнёнок в жаркий день зашел к ручью напиться;

И надобно ж беде случиться,

Что около тех мест голодный рыскал Волк.

Ягнёнка видит он, на добычу стремится;

Но, делу дать хотя законный вид и толк

Кричит: «Как смеешь ты, наглец, нечистым рылом

Здесь чистое мутить питьё

Моё


С песком и с илом?

За дерзость такову

Я голову с тебя сорву». —

«Когда светлейший Волк позволит,


 Осмелюсь я донесть, что ниже по ручью
 От Светлости его шагов я на сто пью;
 И гневаться напрасно он изволит:
 Питья мутить ему никак я не могу». —

«Поэтому я лгу!

Негодный! слыхана ль такая дерзость в свете!

Да помнится, что ты еще в запрошлом лете

Мне здесь же как-то нагрубил:

Я этого, приятель, не забыл!» —

«Помилуй, мне еще и отроду нет году», —

Ягненок говорит. «Так это был твой брат». —

«Нет братьев у меня». — «Так это кум иль сват

И, словом, кто-нибудь из вашего же роду.

Вы сами, ваши псы и ваши пастухи,

Вы все мне зла хотите

И, если можете, то мне всегда вредите,

Но я с тобой за их разведаюсь грехи». —

«Ах, я чем виноват?» — «Молчи! устал я слушать,

Досуг мне разбирать вины твои, щенок!

Ты виноват уж тем, что хочется мне

кушать».


Сказал — и в темный лес Ягнёнка поволок.

(Навчальна пауза.)

Лексична робота: роз’яснення слів «Історія», «світлість».






Учитель.

  • У кого І.А.Крилов запозичив сюжет байки “Вовк і Ягня”?

  • Прокоментуйте слова перекладача Миколи Годованця:

…Всім вистачило тем:

Всім шлях премудрий розкривався,

Хто до Езопа добувався,

Хто позичав сюжетів та ідей,



Щоб байкою збагачувать людей

Учні відповідають на питання. (Байки Езопа виявились настільки мудрими та цікавими, що їх переказували байкарі наступних епох.)








Учитель. Порівняємо байки Езопа та І.Крилова.

Учні усно заповнюють порівняльну таблицю.





1. Езоп написав байку у прозові формі.

1. Крилов – у … . (Крилов –

у віршованій формі.)




2. Мораль у байці Езопа знаходиться в кінці.

2. У байці Крилова – на …

(У байці Крилова –

на початку.)




3. У байці Езопа є лише 3 репліки.

3. У байці Крилова наявна драматизація: діалог Вовка та Ягняти складається з … реплік.

(У байці Крилова наявна драматизація: діалог Вовка та Ягняти складається з 9 реплік.)


4. Вовк у байці Езопа – жорстока несправедлива людина, Ягня – беззахисна.

4. У байці Крилова Вовк - …, Ягня - … .

(У байці Крилова Вовк – жорстокий і несправедливий князь,

Ягня – беззахисний бідняк.)

5. Мораль байки Езопа: “Навіть справедливий захист не має сили проти тих, хто заповзявся чинити кривду.”

5. Мораль байки Крилова: “…”. (Мораль байки Крилова

«У сильного безсилий

винен завсігди».)

6. Езоп засуджує людські недоліки.

6. Крилов - … . (Крилов – суспільні недоліки.)


Учні оформлюють записи у зошитах:

І.Крилов «Вовк і Ягня»

Алегорія: Вовк – жорстокий несправедливий князь; Ягня – беззахисний бідняк.

Мораль: у сильного завжди винен безсилий; байкар засуджує недоліки суспільства.





Учитель. Яка з ілюстрацій найбільш точно відображає мораль байки І.А.Крилова? Чому?

Учні відповідають. (Найбільш точно відображає мораль байки Крилова ілюстрація №3, оскільки її автор «одягнув» героїв у вбрання князя та бідняка.)



Закріплення вивченого матеріалу

5.Робота над виразним читанням байки учнями (варіант – читання в особах).


6.Опрацювання презентації:



Слайд

Супровід





Учитель. Значення творчості І.Крилова чудово розуміли його визначні сучасники. Поясніть вислів О.Пушкіна: «Крылов - самый народный поэт, превзошедший всех баснописцев.»

Учні коментують вислів. (Пушкін вважав Крилова найкращим байкарем.)

Учитель. На честь 225 роковин з народження І.Крилова у Росії було випущено ювілейну монету – так вшанували знаменитого байкаря.







Учитель. На картині ви бачите Івана Андрійовича разом з його друзями – письменниками О.Пушкіним, В.Жуковським, М.Гнєдичем.

Пушкіну та Крилову у Підмосков’ї встановлено пам’ятник: письменники щось жваво обговорюють, присівши на садову лаву. Як ви гадаєте, про що вони розмовляють?.. Учні висловлюють припущення.








Учитель. М.Гоголь вважав, що байки Крилова– «достояние народное и составляют книгу мудрости самого народа». Як ви розумієте ці слова?

Учні коментують вислів. (Гоголь вважав байки Крилова скарбом та вираженням народної мудрості.)

Учитель. У Петербурзі у Літньому саду І.Крилову встановлено пам’ятник. (Похований байкар на Тихвинському кладовищі. Згідно заповіту письменника в день його похорону всі друзі отримали подарунок – нове видання байок.)







Учитель. І.Крилова оточують герої його байок– такий задум скульптора М.Клодта.





Учитель. На початку уроку ми з вами читали рядки М.Ісаковського, присвячені І.Крилову. Проте це був лише фрагмент вірша. Прочитаємо твір повністю (варіант – його другу частину).

Виразно читає:

Кто не слыхал его живого слова?


Кто в жизни с ним не встретился своей?
Бессмертные творения Крылова
Мы с каждым годом любим все сильней.
Со школьной парты с ними мы сживались,
В те дни букварь постигшие едва.
И в памяти навеки оставались
Крылатые крыловские слова.
Сокровищница мудрости народной
В них людям открывалась до конца,
И голос их, прямой и благородный,
К добру и правде призывал сердца.
Все знал и видел ум певца пытливый,
Всего сильней желая одного,
Чтоб жили жизнью вольной и счастливой
Народ его и родина его.


Учитель. В чому бачив М.Ісаковський заслугу байкаря?

Учні відповідають з використанням цитат.

Учитель підсумовує відповіді. І.Крилов розкривав у байках скарби народної мудрості, закликав до добра й правди, бажав щастя й свободи для свого народу, батьківщини. Саме тому його твори популярні й сьогодні.







Учитель. Поділимось враженнями від уроку.

Учні закінчують речення:

  • На уроці мене зацікавило…

  • Сьогодні я зрозумів (зрозуміла), що …

  • Від наступного уроку очікую…








Учитель пояснює домашнє завдання.

  • Розповідати про І.А.Крилова.

  • Виразно читати байку “Вовк і Ягня”.

  • Пояснювати алегорію та мораль твору.



7.Підведення підсумків уроку.


Домашнє завдання:


  • Розповідати про І.А.Крилова.

  • Виразно читати байку “Вовк і Ягня”.

  • Пояснювати алегорію та мораль твору.

Література:


  1. «И.А.Крылов в портретах, иллюстрациях, документах. Пособие для учителя», составитель А.Гордин, Москва-Ленинград.: Просвещение, 1966. – 448 с. ил.

  2. «Русские писатели. Библиографический словарь» под редакцией П.Николаева. - Москва.: Просвещение, 1990, том1- 432 с. ил.



Бушакова О.В.

НВК «СЗШ І-ІІІ ст.№4 – ліцей»

м. Могилів – Подільський

Вінницька область

2012 рік







База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка