Створення умов для профілактики проблем у розвитку опорно-рухового апарату у дітей дошкільного віку



Скачати 133.61 Kb.
Дата конвертації26.04.2016
Розмір133.61 Kb.



СТВОРЕННЯ УМОВ ДЛЯ ПРОФІЛАКТИКИ ПРОБЛЕМ У РОЗВИТКУ ОПОРНО-РУХОВОГО АПАРАТУ

У ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ

Матеріали для методичного обєднання інструкторів з фізвиховання



Підготувала:

вихователь-методист ДНЗ № 47

Дакич А.М.
Фізичне виховання –процес, спрямований на засвоєння життєво важливих рухів у процесі життєдіяльності дитини. Кінцевими результативними категоріями є фізичний розвиток дитини, його рухова підготовленість, здоров’я.

Відповідно до Закону України «Про дошкільну освіту», «Про фізичну культуру», Базового компоненту дошкільної освіти, Базової програми розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі» одним з приорітетних напрямків освітнього процесу в дошкільному навчальному закладі залишається фізичне виховання дітей дошкільного віку.Воно спрямовується на охорону та зміцнення здоров’я, підвищення спритності та захисних сил дитячого організму, поліпшення його працездатності, своєчасне формування у дітей життєво-важливих рухових вмінь та навичок, розвитку фізичних якостей і забезпечення належного рівня фізичної підготовленості й фізичної культури взагалі, на виховання стійкого інтересу до рухової активності, потреби в них вироблення звички до здорового способу життя.

У Базовій програмі розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі» в розділі «Фізичний розвиток» передбачається ціла низка заходів по охороні і зміцненню здоров’я дітей, формування правильної постави, висвітлюються питання щодо ознайомлення дітей з будовою свого тіла, призначенням, умовами та ознаками нормального функціонування всіх систем організму, в тому числі й опорно-рухової системи (молодша група - С.118-124; старша група – С.196-203).

Комплексна прогама формування культури здоров’я дітей дошкільного віку «Малятко-здоров’ятко» в свою чергу також звертає увагу дорослих на необхідність удосконалення знань про поставу, необхідність і доцільність вироблення правильної статури, навчання виконання різних рухів з метою профілактики проблем у розвитку опорно-рухового апарату (С.8-11).



Опорно — руховий апарат складається із скелету (кісток), м'язів, зв'язок та суглобів. Ці структури утворюють порожнини для внутрішніх органів, захищають внутрішні органи, а також забезпечують рухові акти.

Серед функціональних відхилень, що виявляються у дошкільників, найбільшу питому вагу становлять відхилення з боку опорно-рухового апарату, зокрема порушення постави і сплощення стопи.

Постава формується поступово, у міру росту організму дитини, і чим раніше починають проявляти турботу про неї, тим легше буває попередити появу різних відхилень.

Правильна постава – це не лише краса тіла, а й створення підгрунтя для нормальної роботи всіх органів і систем, зокрема для роботи серцево-судинної, дихальної та травної систем. Нормальне функціонування всіх органів та систем позитивно впливає на самопочуття дитини.

У дітей старшого дошкільного віку постава ще не сформована остаточно: становлення структури кісткової тканини хребта ще не завершене, хребет – еластичний. За несприятливих умов середовища, у якому живе дитина, можуть виникати різні вади постави (лордоз, кіфоз, сколіоз та сутулість), які характеризуються опущеною головою та плечима, зігнутою спиною, що в майбутньому може призвести до викривлення хребта.

Порушення постави негативно позначається на фізичному розвитку (рухових якостях) та функціях усього організму, зокрема на функціях кістково-м’язового апарату, серцево-судинної, дихальної та нервової систем.

На поставу також впливає і стан ступні. Стопа є опорою, фундаментом тіла, тому природно, що порушення цього фундаменту обов’язково відбивається на формуванні підростаючого організму.

Зміна її форми, навіть незначна, может стати причиною деформації, порушення правильного положення таза, хребта, що патологічно змінить поставу.

Це негативно впливає на стан дитини. Недостатній розвиток мязів і зв'язок стоп несприятливо позначається на розвитку багатьох рухів у дітей, призводить до зниження рухової активності і може стати серйозною перешкодою для занять спортом.



Класифікація причин порушення постави:

1.Внутрішні: різна довжина ніг, через це виникає перекіс хребта;

різні захворювання: рахіт, туберкульоз, радикуліт;

дефекти зору і слуху: щоб краще бачити і чути дитина приймає неправильне положення постави.

2.Зовнішні: режим дня: якщо мало відводити часу на сон, то погіршиться не тільки постава;

гіподинамія, тобто, недостатня кількість рухів: мязи не одержують навантаження і стають вялими і слабкими.



3. Вроджені: порушення нормального внутрішньоутробного розвитку, що призводить до недорозвинення хребців

4.Набуті: різні захворювання: рахіт, туберкульоз;

отримана травма (перелом хребта)

часте положення сидячи за столом з постійно нахиленою головою;

плоскостопість.


Як бачимо багато чого може викликати порушення постави. Зазвичай причиною є слабкі м’язи спини і живота, які не можуть довгий час утримувати тіло в правильному положенні. З цього випливає, що їх потрібно розвивати в першу чергу.

Всю сукупність завдань фізичного виховання дітей дошкільного віку можна умовно поділити на три групи: навчальні, оздоровчо-розвивальні, виховні.



Завдання фізичного виховання дітей дошкільного віку:

Навчальні:

  1. Формувати уміння та навички основних життєво важливих рухових дій (ходьби, бігу, стрибків, метання, плавання тощо).

  2. Формувати уміння та навички особистої та громадської гігієни.

  3. Надавати первинні знання щодо занять фізичними вправами.

Оздоровчо-розвивальні:

  1. Підвищувати опірність організму до впливів зовнішнього середовища.

  2. Сприяти розвитку кісткової системи, суглобів, становленню правильної форми хребта, а також зміцненню та пропорційному розвитку всіх груп мязів.

  3. Сприяти розвитку серцево-судинної, дихальної, нервової систем і покращенню процесів обміну речовин.

Виховні:

  1. Розвивати психічні якості: увагу, пам'ять, сприйняття та здатність відтворювати в рухах побачене й почуте.

  2. Привчати до самообслугогвування під час гігієнічних процедур і виконання фізичних вправ.

  3. Привчати до дисципліни, ввічливості, чесності, дотримання правил поведінки в колективі, спілкування з ровесниками і старшими.

  4. Сприяти розвитку витримки, працьовитості.

Актуальними завданнями фізичного виховання є правильне формування опорно-рухового апарату, а також профілактика і корекція можливих його порушень.

Для розвязання цих завдань використовують весь спектр засобів фізичного виховання (ранкова гімнастика, заняття з фізичної культури, фізкультхвилинки, прогулянку, корегуючу гімнастику після сну), прородні сили, фізичні вправи, під час яких обовязково враховують вікові особливості дітей та їх можливості.

Профілактика запобігання порушень постави в дошкільному навчальному закладі має проводитися в двох напрямках: створення необхідних гігієнічних умов (систематичне провітрювання приміщення, оптимальне освітлення, зручні меблі, що відповідають зросту дітей, суворе дотримання режиму дня тощо) і проведення цілеспрямованої виховної роботи, яка вцілому разі є вирішальним фактором.

Проведення на високому методичному рівні занять з фізичної культури, ранкової гімнастики, рухливих ігор, прогулянок, під час яких дошкільнята активно рухаються, фізкультурних хвилинок і коригуючої гімнастики після сну дає змогу успішно розв’язати ці питання.

Протягом усього дошкільного віку дітей треба вчити правильно сидіти на стільці і за столом, стояти й ходити, додержуючи хорошої постави, спати в належній позі, тощо.

Навчаючи дошкільнят правильно сидіти за столом, перед ними ставлять такі вимоги :


  • голову тримати вертикально або трохи нахиленою вперед, плечі – симетрично в горизонтальній площині і паралельно краю стола;

  • лікті вільно розміщуються на столі, тулуб вертикальний, ноги в тазостегнових і колінних суглобах під прямим кутом, стопи повністю спираються на підлогу;

  • спина повинна торкатися спинки стільця. Відстань від поверхні стола до очей не менш як 30 – 35 см. Така поза дає можливість розвантажити хребет, не викривляючи його.

  • під час їди та занять не можна допускати, щоб діти, сидячи за столом, спиралися на нього грудьми, звішували один лікоть униз, повертали тулуб до краю стола, підгортали під себе одну або обидві нього, опускали голову на одне плече;

  • штучне або природне освітлення завжди повинно падати на робоче місце зліва від дитини.

Запобігаючи порушенням постави, слід стежити також за позою дитини під час сну. М’яка постіль, висока подушка, звичка спати на одному й тому самому боці можуть призвести до бокового викривлення хребта, а звичка спати калачиком – до утворення круглої спини.

На формування постави великий вплив має статико - динамічна функція стопи. Навіть невелика зміна її форми може стати причиною деформації, порушення правильного положення таза, хребта і, як наслідок , - патологічних дефектів постави.

Плоска стопа характеризується опусканням її поздовжнього або поперечного склепіння. При значній деформації вся стопа торкається опорної поверхні.

Для профілактики і корекції плоскостопості використовують різні вправи:


  • згинання стоп,

  • повороти носків усередину і розведення п’ят,

  • ходьба на носках та по гімнастичній палиці ( мотузці, покладеній на підлозі);

  • ходьба на внутрішній і зовнішній сторонах стопи,

  • присідання на носках та різноманітні стрибки;

  • піднімання на носки;

  • прокочування м’яча стопою,

  • захоплювання пальцями ніг предметів ( кубиків, паличок тощо) на підлозі та ін.

Дітям, в яких є схильність до плоскостопості ( сплощена стопа, слабкий зв"язково – м’язовий апарат), рекомендується носити супінатори – ортопедичні пластинки з м’якого матеріалу.

На заняттях з фізичної культури та під час ранкової гімнастики діти повинні бути в тапочках з м’якою підошвою або босоніж. За такої умови під час лазіння по гімнастичній стінці, ходьбі по мотузці краще зміцнюватимуться зв’язки та м’язи опорно – рухового апарату і збільшується екскавація стопи.

Протягом усього року в усіх вікових групах слід проводити обливання ніг прохолодною водою і розтирання стоп рушником. Така процедура дуже корисна не тільки для загартовування всього організму, а й для правильного формування склепіння стопи дитини. Вона підвищує кровообіг і сприяє поліпшенню кровопостачання та іннервації стопи.

Профілактика розвитку порушень постави і сколіозів повинна бути комплексною і включати:

- Сон на жорсткому ліжку в положенні лежачи на животі або спині;

- Правильна і точна корекція взуття: усунення функціонального укорочення кінцівки, що виникло за рахунок порушень постави; компенсація дефектів стоп (плоскостопість, клишоногість);
- Організація і суворе дотримання правильного режиму дня (час сну, неспання, харчування і т.д.);
- Постійна рухова активність, що включає прогулянки, заняття фізичними вправами, спортом, туризмом, плавання;
- Відмова від таких шкідливих звичок, як стояння на одній нозі, неправильне положення тіла під час сидіння (за партою, робочим столом, удома в кріслі і т.д.);
- Контроль за правильною, рівномірним навантаженням на хребет при носінні рюкзаків, сумок, портфелів і інше;

- Плавання.

- Ритмічна гімнастика.

Для вироблення правильної постави і профілактики її порушень необхідно систематично, не менше 3-х разів на тиждень тренувати м'язи спини й живота.



Спеціальні вправи для зміцнення опорно – рухового апарату
-         Вправи для розвитку м’язів кистей рук і плечового поясу.

-         Вправи для розвитку м’язів спини і живота, зміцнення тулуба.

-         Вправи на зміцнення м’язів гомілково-ступневих суглобів і ступні.

-         Вправи для розвитку м’язів ніг.

-         Вправи для профілактики плоскостопості.

-         Вправи на розслаблення м’язів.

Отже, профілактика проблем у розвитку опорно-рухового апарату відбувається протягом усього перебування дитини в дошкільному закладі.

Вранці під час проведення ранкової гімнастики загальнорозвиваючими вправами комплексу охоплюють усі великі м’язи, переключаючи напруження від однієї групи до іншої. Для профілактики плоскостопості на початку ранкової гімнастики включаються вправи на зміцнення стопи і розвиток її еластичності. Як окрема вправа має бути довільне розслаблення певних груп м’язів (наприклад, напружене піднімання і розслаблене опускання рук). У середині і наприкінці загальнорозвивального комплексу вводиться вправа на статичне дихання – тривалий вдих (до 3-4 сек.) і видих (до 3-4 сек).

Інтенсифікація навантажень досягається також за рахунок бігу чи стрибків у кінці заходу.



Під час занять при тривалому сидінні до фізкультхвилинки рекомендується включати вправу на розширення грудної клітки і вигинання хребта з потягуванням («як після пробудження») і наступним її звуженням під час нахилів тулуба вперед. У цій вправі легені добре вентилюються, з їх периферійних частин витискуються залишки вуглекислого газу, а також корегується положення хребта.

Наступна вправа діє на м’язи тулуба – нахили чи повороти вбік. На закінчення фізкультхвилинки можлива вправа на присідання.



Під час прогулянки рухова активність дітей залежить від певних факторів. Її підвищує наявний у дітей руховий досвід, який нагромаджується насамперед на заняттях з фізичної культури.

В цілях профілактики плоскостопості доцільно застосовувати ходьбу босоніж. У літній час на ділянці організовується ходьба босоніж по рихлій нерівній поверхні, по траві, по піску. При такій ходьбі дитина мимоволі переносить тяжкість тіла на зовнішній край стопи і підтискає пальці, що сприяє зміцненню її зведення.

Взимку на фізкультурних заняттях діти іноді займаються босоніж, якщо температурні умови і вид вправ дозволяють це робити.
У ввідну або завершальну частину ранкової гімнастики і фізкультурних занять обов'язково включається профілактична ходьба на носках, п'ятах, ходьба з опорою на зовнішні краї стопи, ходьба по канату, обручу.

Для формування правильної постави виняткову цінність мають вправи в рівновазі: ходьба по гімнастичній лаві з мішечком на голові, ходьба по гімнастичній дошці.

Вправи з дрібними фізкультурними посібниками допомагають контролювати правильність їх виконання. Тому широко застосовуються вправи з гімнастичними палицями, обручами, кеглями, стрічками, з довгим мотузком, прапорцями, із скакалками. При цьому передбачається використання одного і того ж посібника на занятті багатократно. Якщо, наприклад, на занятті заплановані вправи з гімнастичною палицею, то у ввідну частину заняття доцільно включити ходьбу з палицею за плечима; якщо у ввідній частині виконуються вправи з мішечками, то в основну частину заняття включається вправа в ходьбі з мішечками на голові або стрибках через мішечки. Усі ці прийоми сприяють збільшенню фізичного навантаження, підвищують у дітей інтерес до заняття.

Зміцненню кістково-м'язового апарату, формуванню правильної постави сприяють ігри з елементами спортивних вправ, такі, як городки, бадмінтон, настільний теніс. Усе це планується і проводиться з урахуванням сезонних умов.

Період після денного відпочинку використовують для проведення корегуючої гімнастики (відразу після сну).

Корегуюча гімнастика – це захід, спрямований на дальше зміцнення опорно-рухового апарату в дітей, формування правильної постави, попередження плоскостопості. До складу комплексів такої гімнаcтики включають вправи загальнорозвивальні та на основні рухи.

Важливе правило побудови такої гімнастики – розвантаження хребта від дії ваги (яка збільшує його кривизну). Таке розвантаження досягається в положенні лежачи. У складі комплексів корегуючої гімнастики потрібно широко затосовувати вправи в положенні лежачи на спині, на животі, на боці. За побудовою такий комплекс нагадує ранкову гімнастику: вправи охоплюють мя’зи, починаючи з групи плечового поясу, далі – м’язи тулуба, нижніх кінцівок, знову тулуба чи плечового пояса. До його змісту всередині чи наприкінці включають вправи на статичне дихання. Після цього проводять 2-3 основних рухи.

Систематично в дошкільних закладах проводиться індивідуальна робота з дітьми, у яких було виявлено нахил до порушення постави, плоскостопості. За пропозицією лікаря з ними проводиться в уранішні і вечірні години комплекс спеціальних вправ для попередження плоскостопості: зібрати мотузок пальцями ніг; походити на шкарпетках, п'ятах; прокатати палицю по підлозі стопами ніг. У комплекс вправ для дітей, у яких була виявлена сутулість, включається завдання: походити з палицею за спиною; стати до стіни спиною, торкаючись до неї потилицею, лопатками, сідницями, п'ятами; йти з предметом на голові; вправи з положення лежачи на спині, на животі.

Робота по профілактиці порушень постави і опорно-рухового апарату — один з важливих чинників зміцнення здоров'я дітей, їх усебічного фізичного розвитку. Успішність її проведення може бути забезпечена лише в тісному контакті медичних працівників, вихователів, батьків.

Важлива умова правильного виховання – єдність вимог дитячого садка та сім’ї. Вихователі, медичні працівники допомагають батькам в організації режиму дитини в сім’ї, розвитку рухів, загартуванні тощо.

Фізичне виховання дітей дошкільного віку буде ефективним за умови, що воно є органічною частиною всього виховного процесу дитячого садка, предметом спільного піклування дошкільних працівників, членів сім’ї, коли кожний вихователь повністю і творчо виконує вимоги програми.



Список використаних джерел:

  1. Базова програма розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі»/ М-во освіти і науки України, Акад.пед.наук України; наук.ред. та упоряд. О.Л.Кононко.-К.:Світич, 2008.-430с.

  2. Базовий компонент дошкільної освіти.-К.:Ред.журналу «Дошкільне виховання»,1999.-62с.

  3. Вільчковський Е.С., Денисенко Н.Ф. Організація рухового режиму у дошкільних навчальних закладах: Навчально-методичний посібник. -Тернопіль: Мандрівець, 2008.-128с.

  4. Денисенко Н.Ф., Аксьонова О.П. Через рух – до здоров’я дітей: Навчально-методичний посібник.-Тернопіль: Мандрівець, 2009.-88с.

  5. Денисенко Н.Ф., Музирова В.О. «Малятко-здоров’ятко»: Комплексна програма формування культури здоров’я дітей дошкільного віку. Запоріжжя: ТОВ «ЛІПС» ЛТД, 2004. – С.8-11

  6. Дмитренко Т. И. Двигательный режим в детском саду.-К.: Радянська школа, 1980.-96с.

  7. Дошкільне тіловиховання. Вплив рухової активності на здоров’я дитини дошкільного віку/ Упор.Калуська Л., Калуський З..- Тернопіль: Мандрівець, 2008.-184с.




База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка