Стилі й жанри мовлення



Скачати 71.39 Kb.
Дата конвертації27.04.2016
Розмір71.39 Kb.
Методичні вказівки до практичного заняття № 3
Тема: Стилі й жанри мовлення

Мета: Формувати у студентів практичні навики та вміння щодо визначення особливостей і природи функціональних стилів української літературної мови
Питання для обговорення:

  1. Поняття про стиль. Загальна характеристика стилів сучасної української літературної мови.

  2. Функція, основне завдання, характерні ознаки наукового стилю, його підстилі.

  3. Публіцистичний стиль: основне призначення, сфера застосування, добір лексики.

  4. Художній стиль, його основна функція, специфіка мови художніх творів (лексичні, фразеологічні та граматичні особливості).

  5. Розмовний стиль. Особливості розмовного мовлення та його вплив на сучасну українську літературну мову.

  6. Офіційно-діловий стиль: його жанри, форми вияву та мовна своєрідність.

  7. Дискусійність питання про виокремлення конфесійного, ораторського і епістолярного стилів, їх суттєві ознаки.

  8. Стилістична норма в мові й у мовленні.

  9. Термін як основний елемент фахової мови медика.

Вправи та завдання до теми:

Завдання 1. З’ясуйте, до якого функціонального стилю української літературної мови належать подані зразки текстів.

За християнської доби звертання до сонця та інших джерел світла замінено було звертанням до різних святих угодників, яким дана була згори, за житієм, благодать зцілення відомих хвороб, або ж на яких, з тих чи інших причин, народна фантазія перенесла відповідні властивості бога Сонця й Вогню. В Канівському ж повіті, між іншим, записано “знахарську молитву”, щоденне читання якої береже від захворювання на будь-яку взагалі хворобу: “Їхав святий Юрій на золотому коні з золотим шостом, з золотим хрестом. Зустрічає Божу Матір з Сіянської гори, з святої землі. “Куди ти, святий Юрію?” – “Їду до народженного, молитвяного раба Божого (ім’я – рек) виганяють оцим шостом і святим хрестом хворобу (таку–от) в очерета, в болота, де у дзвони не дзвонять, де люде не ходять, де звірі не бродять, де голоса не чуть, де півні не поють, де сонце не світить ...” – “Іди, святий Юрію, людям хрещеним помагай та усяку хворобу виганяй, і Я тобі буду в допомозі. Амінь”

(Г. Булашев).


  • Най вас пан Біг хоронить від такої слабости, від злих язиків і облесливих людей, бо що не зробить клята хвороба, то доконає людська підлість і язичок гострий...

  • То вже будьте здорові, - вела далі, - бо йду, бо треба йти додому та й щось робити, бо від того лежані аж боки облізли.

  • Та кажете правду, - мовив лікар, - але лікування – то є лікування, воно щось такой дає; дає вам, дає і нам – і обом користь: ви виписуєтесь майже зовсім здорова, а ми теж щось маємо і не сидимо без роботи, як ті нещасні, що далеко за горбом (М.Кедик).

Дари Діоніса в руках Гіппократа. Стародавні мали рацію! Вино й здоров’я, вино та зцілення. Чи сумісні насправді ці, як на перший погляд, полярні поняття? Здавалося б, ні. Навіть категорично! Але не поспішаймо.

Звісно (й це не таємниця), що традиційна мораль й офіційна медицина завжди вбачали у вині причини морального й тілесного розтління людини, розвитку численних її недуг. Наука з давніх давен знала, що алкогольні напої, до яких належить і вино, в надмірних дозах руйнують здоров’я, погіршують і скорочують життя. Тобто людським досвідом і медичною практикою з’ясовано, що вино, як і кожен алкогольний напій, - ворог людської моралі, фізичного та духовного здоров’я.

Усе це, безперечно, так. Але офіційна “ідеологія” виняткової шкідливості вина не така вже й бездоганна. Багатотисячолітня історія, впродовж якої людина пізнавала цей напій, зокрема вино, виготовлене з виноградних плодів, засвідчує не лише шкідливі, але й корисні для його здоров’я властивості (С.Геник).


Актуальні проблеми сучасної морфології розглядаються в світлі історичного та індивідуального розвитку організмів. Підхід до досліджень з позицій філо- і онтогенезу має суттєве значення для розуміння морфо-функціональних особливостей формування тканинних і органних структур. Еволюційний підхід особливо доцільний при вивченні тих систем, які реалізують і координують основні процеси життєдіяльності організму і здійснюють реакції пристосування до умов існування. Чільне місце в підтриманні гомеостазу належить нирці (Л.Ковальчук).
Блаженні справедливі

Блажен муж, що за порадою несправедливих не ходить, і не стоїть на дорозі грішних, і не сидить на сидінні злоріків, та в Законі Господнім його насолода, і про Закон його вдень та вночі він роздумує!

І він буде, як дерево, над водним потоком посаджене, що родить свій плід своєчасно, і що листя не в’яне його, - і все, що він чинить – щаститься йому!

Не так ті безбожні, - вони як полова, що вітер її розвіває!

Ось тому то не встоять безбожні на суді, ані грішники у зборі праведних, - дорогу бо праведних знає Господь, а дорога безбожних загине! (Псалом 1).
Татове слово. Чи завжди воно в пошані серед сучасних дітей? Не будемо кривити душею: у багатьох родинах воно перестало бути авторитетом, оскільки сьогодні практично знівельовано традиційний інститут главенства, котрим протягом століть послуговувалася сімейна етнопедагогіка. Вольові, не завжди продумані поступки так званого “демократизму і вседозволеності” орієнтуються на масову культуру, залишаючи на обочинах, а нерідко і піддаючи остракізму традиційні форми моралі. Їх штучне нівелювання поруйнувало витворені національні цінності, і суспільний організм залишився без “духовних вітрил”; не важко здогадатися, куди однесе човна стихійна круговерть; зрештою, ми вже опинилися в такій ситуації. Щоб виборсатися з моральної пучини, мусимо підняти вітрила і прислухатись до слова, мовленого з батькових вуст (В. Скуратівський).
11 січня 1913 р. 29.XІІ. 912

Київ
Високоповажний і дорогий

Іване Семеновичу!

Щиро поздоровляю Вас з наступаючим Новим роком, бажаю Вам здоров’я й усього найкращого! Дякую сердечно за пам’ять про мене та за передані книжки, які я вже прочитав і якось перешлю Вам. Тішить мене, що Ви все працюєте, і цікавить дуже Ваша граматика. А от я не можу нічого робити, третій місяць лежу в клініці, я тяжко слабую вже ½ року.

Бувайте здорові!

Ваш щирий М.Коцюбинський

(Лист М.Коцюбинського

до Івана Нечуя-Левицького).


Завдання 2. Укладіть зразок титульної сторінки реферату на заздалегідь обрану тему, скласти бібліографію.

Завдання 3. Знайдіть помилки у словосполученнях, виправте їх. Доведіть правильність виправлень.

Моя автобіографія; саме найдоцільніше слово; взаємно допомагати один одному; у січні місяці 2006 року; зобразити образ; за чотири години часу; відтворити у своїх творах; вільна вакансія; мій власний погляд; адреса місця проживання; моя особиста справа.



Завдання 4. Доберіть з дужок потрібну форму слова для утворення словосполучення. Вибір обгрунтуйте.

Працює (по середам, по середах, щосереди); вищий (від мене, за мене); робота (дослідна, дослідницька); написати (лист, листа); купити (цукор, цукру); біль (сильний, сильна); (лікар, лікарка) Петрова.



Завдання 5. Висловіть у тезах свою думку про здоров’я у фізичному, духовному, моральному, соціальному, економічному аспектах, зважаючи на слова Арістотеля: „Немає товариша, рівного здоров’ю, немає ворога, рівного хворобі”.

Завдання 6. Запишіть подані дати усіма можливими в офіційно-діловому стилі способами, поясніть, коли кожен із способів доцільніше використовувати.

Перше березня тисяча дев’ятсот дев’яносто дев’ятого року; двадцять п’яте вересня тисяча дев’ятсот дев’яносто сьомого року.



Завдання 7. Створіть скарбничку висловлювань про красу українського слова. Долучіть і подані нижче зразки.

Із пуп’янка долонь викохується слово,

Беззвучне і гучне, з роси, з води й сльози (О. Галета).

Усі слова – співучі струни,

Коли під майстровим смичком (М. Рильський).

Слова чутливі, як мімоза й мідь,

Немов крило метелика, тендітні (Д. Паламарчук).

Є слова, що білі-білі,

Як конвалії квітки,

Лагідні, як усміх ранку,

Ніжно сяйні, як зірки.

Є слова, як жар пекучі

І отруйні, наче чад...

В чарівне якесь намисто

Ти нанизуєш їх в ряд (О. Олесь).

О, слово рідне! Орле скутий!

Чужинцям кинуте на сміх!

Співочий грім батьків моїх,

Дітьми безпам'ятно забутий.

О, слово рідне! Шум дерев!

Музика зір блакитнооких,

Шовковий спів степів широких,

Дніпра між ними левій рев... (О. Олесь).

О зброє щастя, слово,

Я жить з тобою звик!

Ти – квітка у любові,

в ненависті ти – штик (В. Сосюра).

О рідне слово, хто без тебе я?

Німий жебрак, старцюючий бродяга,

Мертвяк, оброслий плиттям саркофага,

Прах, купа жалюгідного рам’я (Д. Павличко).

Завдання 8. Введіть подані медичні терміни у словосполучення:

авітаміноз, адреналін, епітелій, епілепсія, транквілізатор, токсикоз, невралгічний, евтаназія, консиліум.


Запитання та завдання для самоконтролю:

  1. Що таке мовний стиль?

  2. Як можна окреслити особливості становлення функціональних стилів української літературної мови?

3. Які ви знаєте різновиди наукового стилю?

4. Яке місце посідають електронні засоби масової інформації в процесі розвитку української літературної мови?

5. Які жанри художнього стилю ви знаєте?

6. Як впливає розмовний стиль на сучасну українську літературну мову?

7. Які сфери використання офіційно-ділового стилю у ХХІ ст.?

8. Пояснити поняття “термін”, “терміноелемент”, “термінологія”, “термінознавство”.

9. Назвіть найновіші термінологічні медичні словники. Яке їхнє призначення?

10. Яке місце посідають епістолярний, ораторський, конфесійний стилі у традиційній класифікації. Чи є підстави виділяти ці стилі?

11. Які особливості вживання медичної термінології в розмовному стилі (під час спілкування з пацієнтами, з їхніми родичами)?
Література:

1. Коваль А.П. Практична стилістика сучасної української мови. – К.: Вид-во Київського ун-ту, 1978. – 375 с.

2. Культура фахового мовлення: Навчальний посібник / За ред. Н.Д. Бабич.- Чернівці: Книги-XXI, 2005. - 572 с.

3. Мацько Л.І., Сидоренко О.М., Мацько О.М. Стилістика української мови. – К.: Вища шк., 2003. – 462 с.



4. Пономарів О. Стилістика сучасної української літературної мови. – К., 1993. – 248 с.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка