Сприйняття навколишнього світу «чистим серцем» героєм оповідання Григора Тютюнника



Скачати 58.13 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір58.13 Kb.

Українська література

План-конспект уроку для 5 класу



Блок «РІДНА Україна. СВІТ ПРИРОДИ»

Григір Тютюнник. Дивак

(кількість годин: 2. Урок №1)

Тема: Сприйняття навколишнього світу «чистим серцем» героєм оповідання Григора Тютюнника «Дивак»

Мета: 1) навчити дітей аналізувати твір, приділяючи увагу художнім деталям; пояснити наявність міжтекстових зв’язків у літературних творах. Навчити сприймати навколишній світ як творіння Боже.

2) розвивати в учнів критичне мислення, навички художнього аналізу, уміння порівнювати, зіставляти, оцінювати події тексту й життя з погляду моральних та духовних цінностей, висловлювати власну думку стосовно прочитаного.

3) виховувати в дітей любов до навколишнього середовища, до людей і до кожної істоти, яку сотворив Господь; виховувати в учнів потребу в реалізації християнських цінностей та і Любові до Бога.

Обладнання: текст оповідання, біографія Григора Тютюнника, презентація до уроку, картки з завданнями.

Тип уроку: засвоєння нового матеріалу.

Хід уроку

«Блаженні чисті серцем бо вони Бога побачать»

Мф. 5:8


1. Оголошення теми уроку.

2. Робота з епіграфом.

Прочитаймо епіграф. Давайте пригадаємо, де, коли і Ким були сказані ці слова. Поясніть пряме й переносне значення слова чистий. Що ви розумієте під висловом «чистий серцем»?

3. Робота з біографією автора



Метод – опитування

Що Вам відомо про Григора Тютюнника?

  • Назвіть роки життя Григора Тютюнника

  • Де народився та з якої родини походить письменник?

  • Яка роль брата Григорія у формуванні його творчої особистості?

  • Де навчався Григір Тютюнник?

  • Назвіть перші його твори, відомі Вам.

  • Як називалася перша книга письменника?

  • Що Вам відомо про інші (окрім письменницької) творчі роботи Тютюнника? Як, на Ваш погляд, вплинула на творчість Григора Тююнника його перекладацька діяльність?

  • Якими преміями був відзначений письменник?

  • Як закінчилося життя Григора Тютюнника?

  • Як Вам здається, який характер мав Григір? Які християнські риси були йому властиві?

  • Чи важкою була доля письменника? Чому?

Заповніть картку 1.

4. Робота з текстом.

4.1. Відтворення змісту (методи – опитування, мікрофон)

Пригадайте, що таке художня деталь та образ-символ.

Художня деталь – елемент (частина) сюжету, тобто предмет або явище природи, що з’являється в творі з певною періодичністю та вказує на щось особливе, має на меті підкреслити певне почуття, настрій або зв'язок із чимось більш значимим, глибинним, сутнісним. Наприклад, коли автор змальовує в окремих ситуаціях, як іде дощ, то цим підкреслює сумний настрій, філософські роздуми, почуття героя.

Образ-символ – це такий образ (це може бути як людина, тварина або казковий герой, так і якась річ), який вказує на зв'язок із невидимою сутністю. Наприклад, хрест вказує на присутність Господа в описуваній ситуації; птах може бути символом свободи; кільце – нескінченності тощо.

Виконайте завдання з Картки 2. Здайте картки для перевірки вчителю.

Розгляньте питання на Картці 3. Подумайте, як найбільш доцільно відповісти на них.

Кожен із Вас дасть відповідь на одне з цих питань. Відповідати на питання необхідно в тому порядку, в якому вони знаходяться в картці. Відповідає той учень, якому вчитель надає «мікрофон».

4.2. Аналіз тексту з християнського погляду

Тепер, знаючи про що йдеться в оповіданні, ми можемо з Вами оцінити поведінку його героїв, поміркувати над описаними подіями – добре чи погано поводилися герої в певних ситуаціях, які риси характеру виявили, як би на їхньому місці вчинили ми з Вами.

  1. Чому Олеся всі називають диваком?

  2. Чим він відрізняється від своїх однолітків? Чому вони не сприймають його?

  3. Чи можна схарактеризувати героя як «чистого серцем»? Якщо так, то у чому ця чистота?

* звернімося знову до епіграфа. Прочитайте його. Чому чисті серцем названі Господом блаженними? Яка нагорода їм обіцяна?

* Чому, на Вашу думку, Бога можна бачити тільки «чистим серцем»?



  1. Які християнські чесноти притаманні Олесеві? У чому особливість християнських чеснот, на відміну від загальносуспільних моральних цінностей?

  2. Чому, на вашу думку, герой відмовляється малювати горщика?

(*Підказка: Спробуйте пояснити два моменти, пов’язані з цим питанням:

а) що хоче показати автор через слова вчительки: «…Завдяки цим горщечкам передові колгоспи нашої країни...»?

б) чому Олесь малює дятла, а не просто відмовляється виконувати завдання?)


  1. Чому він не бере участі в розвагах однокласників?

  2. Чому хлопець радіє, коли до нього підходить Федько? Як він сприймає його? Про що це свідчить? Які риси християнина він виявляє в цій ситуації?

  3. Пригадайте про два типи християнина: діяльнісний і споглядальний. До якого, на ваш погляд, належить Олесь? Що таке споглядання?

  4. Чи пов’язані між собою характеристики «смирне» і «дивакувате», дані хлопчикові його знайомими?

  5. Чому дід каже онукові: «Все чогось у землі порпаєшся. А треба — в людях»? Що це означає для діда? Що – для Олеся?

  6. Як Олесь реагує на те, що дід б’є коней? Чому?

  7. Чи справедливим ви вважаєте вислів: «Тут, на землі, не бити не можна. Тут не ти, так тебе одрепають ще й плакать не дадуть», який каже дід Олесеві? Порівняйте його із Біблійним вченням.

  8. Прослухайте довідку, у якій подана думка священика (метод – слово вчителя). Візьміть цю довідку на Картці 4 для прочитання та обговорення з батьками вдома. Висловіть Вашу думку: чи виявлялася у вчинках Олеся християнська гідність? Аргументуйте.

  9. Яка, на Ваш погляд, ідея оповідання?

Тепер поміркуймо: Григора Тютюнника нагородили премією Лесі Українки, як ми пам’ятаємо з його біографії, яку розглядали на початку уроку. Цією премією нагороджують, як Ви правильно сказали, за твори для дітей. Самого автора це дуже засмутило і він пережив психологічну травму у зв’язку з цим. Чому?

*підказка: чи схоже оповідання «Дивак» на казку? Чи серйозні проблеми порушує автор у творі? Якою є мова тексту – вона проста й зрозуміла, чи символічна, над нею потрібно міркувати?



Скажіть, будь ласка, друзі, чи просто Вам було зрозуміти зміст цього оповідання? Чи змінилося щось у розумінні цього тексту Вами після обговорення на уроці? Що нового Ви дізналися сьогодні? Чи якось змінилося Ваше ставлення до навколишнього світу?

Григір Тютюнник так висловлював свою життєву позицію: «Іноді я відчуваю людину, як рана – сіль?».



Як відчуває себе людина, на рану якої потрапляє сіль? Що означає вираз «сипати сіль на рану»? Як Ви розумієте вищенаведені слова?

5. Виконайте домашнє завдання:

5.1. Прочитайте разом з батьками замітку священика на Картці 4. Поміркуйте над прочитаним. Пригадайте обговорюване в класі. Письмово дайте відповіді на запитання / продовжіть твердження:

а) Я вважаю, що терпіти образу від інших _________________ ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

б) Що таке гідність? ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

в) Чи потрібно прощати ворогам? Чому? ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________



5.2. Виконайте завдання на Картці 5.

5.3. Напишіть твір-роздум на одну з тем (на вибір). Ілюструйте Вашу думку подіями з оповідання Григора Тютюнника «Дивак» та прикладами з власного життя.

А) «Блаженні чисті серцем, бо вони Бога побачать»;

Б) «Природа – живе творіння Боже»;

В) «Християнські чесноти, які необхідно в собі виховувати»;

Г) «Духовна велич Григора Тютюнника»;

Ґ) Іноді я відчуваю людину, як рана – сіль».



5.4. Підготуйтеся до гри «Суд». Перша група учнів добирає аргументи «за», друга – «проти» поведінки Олеся в школі на уроці малювання.



База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка