Соболівського нвк І-ІІ ст Котовського району Одеської області вчитель тамащук н. М



Сторінка1/3
Дата конвертації30.04.2016
Розмір0.53 Mb.
  1   2   3



Соболівського НВК І-ІІ ст..

Котовського району

Одеської області

вчитель ТАМАЩУК Н.М.
god okrugayusej sredu.jpg
«Я зірвав квітку – і вона зів’яла. Я зловив

метелика – і він помер у мене на долоні.

І тоді я зрозумів: доторкнутись до

природи можна лише серцем!»

Зміст

1. Анотація.

2. Творчий проект з учнями «Не зрубай ялинку – збережи!».

3. Проект з учнями «Прості способи збереження енергії вдома».

4. Колективний проект «Зимуючі птахи».

5. Використані джерела інформації.

6. Ілюстративний матеріал.


Анотація

«Кожна мить тієї роботи, що називається вихованням –

це творіння майбутнього і погляд в майбутнє».

В.О.Сухомлинський

Молодший шкільний вік – особливий етап у формуванні ставлення людини до навколишнього світу, коли визначається спрямованість особистості – громадська, колективістська, чи, навпаки, егоїстична, індивідуалістська. Цей вік сприятливий для формування основ моральної культури поведінки та формування моральних загальнолюдських цінностей.

Екологічне виховання – пріоритетний напрямок розвитку сучасної школи. У підростаючого покоління формуються основи екологічної свідомості. Знання в екологічному вихованні не можна вважати кінцевим результатом, потрібно, щоб вони стали переконаннями, тоді у дітей і з’явиться екологічна культура, яка повинна знайти своє відображення не тільки в словах, міркуваннях, але й у вчинках.

Щороку в нашій школі проходять різноманітні екологічні акції: «Природа – наш дім», «Наша допомога птахам взимку», «Чисте шкільне подвір’я», «Посади дерево», «Квіти – окраса життя», «Збережи ялинку» і т.д. Ми з учнями завжди беремо активну участь в організації та проведенні природоохоронних акцій, в підготовці усних журналів екологічного спрямування, виставок малюнків, поробок, штучних ялинок, годівничок і шпаківень.

Ми – діти природи, з якою постійно спілкуємось. Не можна не бачити її краси, не захоплюватися її чарівними барвами. Але боляче ранять душу невиправдані жорстокі вчинки людей з мешканцями природи.

Наступають новорічні свята. І кожен хоче, щоб в його будинку красувалася ялинка чи сосна. Та мало хто задумується над тим, що мільйони деревець падають під сокирами. А свято закінчиться - ялинки винесуть на смітник.

Творчий проект «Не зрубай ялинку-збережи!» містить урок-презентацію, підготовлений матеріал учнями про хвойні дерева, про екологічні наслідки діяльності людей, зібрані прислів’я, загадки та вірші про лісову красуню, історичну довідку про звичаї та святкування Нового року нашими предками, виготовлені власноруч штучні ялинки та новорічні букети і дитячі малюнки. Під час роботи над проектом головним завданням, вважаю, було обговорення проблеми масового вирубування ялинок напередодні свят, адже ліс – це безцінний дар природи, величезна фабрика цілющого повітря. Проведена дослідницька робота учнів та узагальнення підсумку проекту. Така робота, гадаю, допомогла учням задуматися над проблемою збереження зелених красунь, знайти шляхи вирішення проблеми. Так як проект тривав протягом трьох тижнів, то в класі був ще проведений урок виховання любові до природи, урок образотворчого мистецтва за темою «Хвойні дерева», на уроці розвитку мовлення діти написали твір «Збережемо ліс», оформлений стенд «Збережи ялинку», зібраний фотоколаж, матеріали оформлені в папку, а на уроці з трудового навчання виготовлені штучні ялинки.

Продовжуючи роботу з екологічного виховання, намагаюсь відбирати проекти, які не тільки показують проблеми екології, зміни клімату, а вчать учнів шукати шляхи вирішення проблем. Наприклад, в проекті з учнями «Прості способи збереження енергії вдома» з дітьми визначили, що енергія – це невід’ємна частина життя, але її виробництво завдає шкоди навколишньому середовищу. Упродовж уроку учні побачили зв’язок між проблемою зміни клімату і використанням енергії в повсякденні. Обговорили питання щодо необхідності збереження енергії в побуті, виділили основні правила енергозберігання та використання нових альтернативних технологій, розглянули можливі шляхи покращення екологічного стану навколишнього середовища у зв’язку з енергозбереженням.

Під час роботи діти вчилися самостійно збирати інформацію та відповідати на тематичні питання, створювати плакати, буклети, оформлювати звіти своїх досліджень у вигляді презентацій, виставку малюнків та підводити підсумки проекту.

Цікавою роботою для учнів став проект екологічного спрямування «Зимуючі птахи». З давніх-давен люди мріяли навчитися літати, навіть створили літаки та гелікоптери, які схожі на птахів. Але так і не зрозуміли, що треба оберігати пернатих друзів.

У житті нашої планети птахи відіграють велику та багатогранну роль. Їх відомо біля 8600 видів, а на Україні – понад 300 видів. Вчені підрахували, що велика синиця за день прилітає до гнізда з їжею для пташенят 350 разів. Взагалі пара синиць за період гніздування повністю звільняє від комах близько 40 плодових дерев.

Підгодівля птахів взимку є одним з найважливіших заходів і одним із найреальніших шляхів допомоги пернатим. Гинуть птахи не від холоду, а від голоду. Тому тих птахів, які зимують вдома, потрібно постійно підгодовувати.

Робота містить урок-проект, насичений творчими завданнями, у якому презентується матеріал, підготовлений учнями про птахів, які зимують з нами і з задоволенням прилітають до годівничок, птахів, що живляться ягодами. Дітьми зібрані прислів’я, інформація, загадки про птахів України, оформлена виставка дитячих малюнків, годівничок та різноманітних поробок за темою.

Така виховна робота активізує навчально-пізнавальну діяльність учнів, розширює, узагальнює систематизує знання учнів про птахів, вчить самостійно, грамотно висловлювати свої знання про птахів: чим вони живляться, як турбуються про своїх діток-пташенят та розпізнавати їх за зовнішніми ознаками.

Над проектом працювали протягом двох тижнів. За цей час на уроці образотворчого мистецтва навчилися малювати птахів, обговорюючи частини тіла пташки, виготовлені макети пташок з природного матеріалу, оформлена презентація «Як живеться птахам», підготовлений стенд «Нагодуйте пташок», зроблені та повішані на деревах годівнички, які наповнюються їжею для птахів.

Був підведений підсумок проекту, оформлений фотоколаж, матеріали оформлені в папку. На уроці діти написали твір «Вони зимують з нами».

Успіх екологічного виховання залежить від підбору засобів, прийомів та методів, вміння поєднати навчальний матеріал екологічного змісту із практичною діяльністю, щоб вивчення природи залишало в пам’яті дітей глибокий слід і обов’язково впливало б на почуття та свідомість молодших школярів. Така робота, вважаю, допоможе сформувати екологічну культуру, екологічне мислення учнів, засвоїти екологічні знання.


з учнями 4 класу

Соболівського НВК І-ІІ ст..

Котовського району

Одеської області

вчитель ТАМАЩУК Н.М.

 (467x699, 103kb)

Не рубай ялинку! Бережи ялинку!

Хай пташки співають в її вітах дзвінко,

Хай маленька білка тут гризе горішки,

А вухастий зайчик відпочине трішки.

Глянь, яка чудова наша Україна,

Будь природі другом, будь природі сином!

Проблемне питання: Як захистити зелених красунь від знищення?

Тривалість: 2 тижні.

Завдання проекту: (відповіді учнів)


  • Простежити зв'язок природи та людини.

  • Дізнатися про історію святкування Нового року з ялинкою.

  • Ознайомитися з творами поетів та письменників про Новий рік та ялинку.

  • Провести опитування «Чи потрібна «жива» ялинка для новорічного свята?»

  • Виготовити плакати, буклети щодо збереження ялинок.

  • Створити виставку малюнків під назвою «Чарівна ялинка».

  • Виготовити штучні ялинки.

  • Оформити інформаційну папку під назвою «Ялинка у нашому житті». Презентація проекту

I. Організаційний момент

Сьогодні незвичайний день. Ви старанно до нього готувалися і чекали.



II. Оголошення теми

Розпочнемо звіт-презентацію проекту «Не зрубай ялинку – збережи!» та підведемо підсумки вашої дослідницької роботи.



III. Актуалізація опорних знань

За допомогою казки пригадаємо, як виникла ідея нашого проекту.



(Перегляд інсценізації лялькової вистави «Збережи ялинку»).

IV. Мотивація навчальної діяльності


1. Вступне слово

- Скажіть без чого неможливе новорічне свято? (Торт, ялинка, салют) .

І маленькі, і старенькі,  Всюди вдягнені гарненько 

Влітку, взимку, навесні  У зелені сукні всі. (Ялинки)

Всі ми звикли, що Новорічне свято приходить у наш дім разом із красунею ялинкою, з Дідом Морозом і подарунками. І на цьому святі веселяться всі,

невесело лише одній ялинці, яку зрубали в лісі , принесли додому, щоб на декілька днів створити святкову атмосферу, а потім викинути її на смітник.

- Яку мету ви перед собою поставили під час роботи над проектом?



Учні: - Вчитися бути дбайливими господарями, зберегти ліс від знищення.

2. Проблемні питання проекту:

- Чому ми вирубуємо ялинки під Новий рік?

- Скільки потрібно виростити дерев для святкування Нового року?

- Скільки років потрібно рости ялинці, щоб вона мала висоту 1 метр?

- Чи можна зустріти Новий рік без запаху хвої, без гірлянд і ялинкових прикрас.

- Що таке природа? А лихо? Як зрозуміти ці слова?

- Як можна завдавати природі лиха?

3. Створення проблемної ситуації.

Гра «Розсипанка». баНеромза вийНо ікр

А) Складання речення «Незабаром Новий рік».

- Усі діти люблять Новорічні та Різдвяні свята. А що ж залежить від природи, щоб Новий рік був гарним?

- Який настрій викликають слова: ялинка, Новий рік?



Звітування 1 групи «Пізнавальники»

Завдання: Дізнатись якомога більше про ялинку та історію святкування Нового року.

1 учень. З давніх - давен оспівують в легендах, піснях, казках красу ялинки. Найбільш поширена у Карпатах, тут висота ялинки сягає до 50 метрів. Хвойні дерева ростуть і на півночі, і в південних степах, де їх посадили українські лісівники. Високі ялини на Чернігівщині під палючим сонцем стали крислатими, приземкуватими.

2 учень. Давньослав’янська назва ялинки означає – колюча. Її листки – хвоїнки живуть на дереві 5-7 років, а самій ялинці, щоб вирости потрібно не менше 12 років. На Україні є ялинки довгожителі, їх вік - 500 років. А ось цікавий факт. Найстарше дерево – рекордсмен на нашій планеті має вік 9 950 років. Це ялинка, яка росте в горах Швеції.

3 учень. У давнину у багатьох народів Новий рік починався з березня. Святкування у древніх народів зазвичай співпадало з початком відродження природи і тому в основному було приурочене березню місяцю... Пізніше Новий рік розпочинався з 1 вересня. Головну роль на святі відігравав сніп із колосів жита – «дідух», прикрашений сухими і штучними квітами.

4 учень. Дідух – сніп пшениці, жита або вівса. За народними віруваннями люди вірили, що духи поля і духи предків, які допомагають ростити урожай, ховаються від женців саме в останньому снопові. Сніп урочисто приносили з поля ще під час обжинок і зберігали у коморі аж до Святвечора. Для наших предків Дідух був своєрідним оберегом для всієї родини. Перед Різдвом глава сім’ї урочисто вносив Дідуха у дім, ставив на лаві на покутті. Там він залишався протягом тижня, або й до Водохреща (19 січня)

5 учень. Російський цар, Петро I, видав наказ про святкування Нового року 1січня і прикрашати домівки ялинками та гілками. Ці зелені в будь яку пору року гілки символізували безсмертя, вічну молодість, сміливість і гідність.

6 учень. Не дивно, що краса ялинки полонила серця людей. Без неї не обходиться і сучасний Новий рік. Традиція прикрашати ялинку дуже стародавня – їй понад 2 тисячі років. Спочатку прикраси були їстівними, а зараз ми прикрашаємо ялинку дощиком та кольоровими кульками.

7 учень. Хвойні дерева вважаються лікарськими.Хвойні ванни рекомендують людям, що страждають безсонням, при перевтомі, неврозах, вегетосудинної дистонії. Настій хвої на цукровому сиропі використовують при лікуванні простуди. Смола сосни, яку в Україні названо – живиця,сприяє загоєнню ран.

Вчитель. Я хочу доповнити, що працівники лісового господарства, щоб мати ялинові ліси вирощують з зерняток малюки – саджанці, за ними добре доглядають, а потім саджають з них ліс. Для новорічних свят спеціально вирощують ялинки для жителів міст - кожного року. Але, друзі, замисліться, скільки ялиночок гине щороку?! Тисячі! А для чого? Щоб декілька днів деревце прикрашало наш дім на свято, а потім викинути його на сміття?!

Хвилинка релаксації - Хоч і багато розповіли ми про ялинку, але вона ще трішки сумна. Вона мабуть заскучала за пухким сніжком, за матінкою – зимою. А якою для вас є зима? Скажіть одним словом? (Сніжною, блискучою, веселою…) Ми запросимо у гості справжню морозну зиму, порадуємо і ялинку, і гостей, і всіх, всіх чарівною зимою.(Показ слайдів зимових пейзажів)

Фронтальна робота. Вправа «Асоціативний кущ»

- Що ви уявляєте, бачите чи пригадуєте, коли чуєте слово ялинка?

Ліс

Свято Птахи
Здравниці ЯЛИНКА Тварини
Парк Кисень

Краса

Звітування ІІ групи «Літературознавці»

1.Робота над оповіданням С.Носаня «Ялинка»

Перше завдання прочитати оповідання Сергія Носаня «Ялинка» і скласти своє продовження, визначити головну думку твору. (Переказ оповідання)



Вчитель: - Хто придумав свою кінцівку до оповідання? (Відповіді)

Яка головна думка твору? Зачитайте. ( Геть би заборонив рубати ялинки. )

Яке ваше особисте відношення до того, про що ви прочитали?(Висловлення думки).

- Я, також, проти того, що деякі люди перед святом у лісі без дозволу вирубують та нищать ялинки. Щодо моєї сім'ї, то на свято зрізуємо вже старенькі гілочки і ставимо, щоб пішов хвойний запах, а оселю прикрашаємо штучною ялинкою.




2. Робота над віршем О.Олеся «Ялинка»

Друге завдання групи прочитати вірш О.Олеся «Ялинка».

- Чи є бажаючи розказати вірш напам’ять? - Назвіть головних героїв?

Чим запам’ятався вірш? - Яка головна думка творів?




В оповіданні Карпо Іванович висловлює думку, що не слід вирубувати ялинок, а у вірші цю думку підтверджує зайчик, відбираючи у хлопчика ялинку.

- Як би ви вчинили на місці хлопчика і зайчика ?



3. Конкурс на кращий вірш, підготовлений учнями, про ялинку:

(Читання віршів про ялинку учнями напам’ять)

Звіт 3 групи «Дослідники». Завдання:


  • провести опитування «Чи потрібна «жива» ялинка на Новий рік?»

  • дослідити як визначити вік ялинки.

1 учень. Ми провели опитування серед учнів і вчителів нашої школи «Чи потрібна жива ялинка на Новий рік?».

«Так!» - сказали 39 чол. «Ні!» - сказали 42 чол. «Не знаю» - сказали 12 чол.



2 учень. Вік молодої ялинки можна визначити за допомогою маленьких

гілочок, які ростуть на стовбурі кільцем, утворюючи «поверх». Щороку на

дереві з'являється новий «поверх». Для того, щоб визначити вік ялинки треба підрахувати «поверхи» ялинки від верхівок до низу і до отриманої суми додати 2 - це час, необхідний для утворення самого паростка.

3 учень. Наприклад: ось ялинка біля магазину (Слайд ) «Поверхів» на цій ялинці 21 + 2 =23( роки). Приблизний вік цієї ялинки 23 роки.

Розвязування екологічної задачі:

Вчитель. На одній стороні вулиці є 35 будинків , а на другі - 42 будинків. Кожна сім'я вирішила поставити ялинку в будинку. Скільки потрібно ялинок? 35 + 42 = 77 (ялинок)

4 учень. Ми визначили, що у нашому селі 247будинків. Якщо кожна родина поставить «живу» ялинку, то загине 247 молодих дерев.

Вчитель. Уявіть, а скільки таких сіл, міст, то скільки потрібно таких ялинок? (Дуже - дуже багато)

Звіт 4 групи «Екологи».

Завдання: з’ясувати, яку користь приносять зелені рослини, зокрема ялинки, як шкодять люди природі. Навчитися вирощувати ялинку самостійно.



Проблемне питання. Чи є користь від ялинки? Від лісу?

Учень 1. Хвойні ліси – легені планети. Вони поглинають вуглекислий газ і виробляють кисень. 1 га ялинового лісу забезпечує річну потребу людини в кисні і понад 2500 тонн вологи. У хвойних лісах екологічно чисте повітря Ліс – це скарбниця вологи, яка так потрібна живим організмам. Хвоя, гілки і шишки ялинки мають певну кормову цінність. З ялини бджоли збирають пилок. Хвоя виділяє медяну росу, з якої бджолина сім’я за 1 день може зібрати до 4 кг меду.

Учень 2. Влітку ліс зупиняє гарячі вітри, очищає повітря від пилу. Він дарує свої запаси: деревину, ягоди, лікарські рослини, гриби.

Учень 3. Ялинка - це цінна деревина, її широко використовують у народному господарстві: будівництві, фанерно-меблевій промисловості. З деревини ялини виготовляють човни, музичні інструменти, меблі, папір, шовк, фанеру для літакобудування і інше. А з хвої, крім того, виготовляють вітамін С. Отже, ліс приносить велику користь людині.

Робота в групах. З'єднайте слова лівої колонки зі словами правої. Таким чином ви з'ясуєте, яка користь від лісу. Картки з завданням

Прикрашає вологу


  1   2   3


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка