Слідження розумового розвитку дитини



Скачати 310.5 Kb.
Дата конвертації10.09.2017
Розмір310.5 Kb.

Матеріал підготовлено практичним психологом ДНЗ №111 Науменко Оленою Миколаївною

слідження розумового розвитку дитини

Тести стандартизовані для дослідження розумового розвитку дітей конкретного віку, починаючи з 3 і до 15 років.

Для кожного віку обирається по 6 тестів, а для 12-річних — 8 тестів. По кожному тесту дається позитивна або негативна оцінка відповідно до вказівок до кожного тесту.

Дослідження проводиться так: дитині конкретного віку даються тести, розраховані на дітей, що на 2 роки молодші за досліджувану дитину. Якщо дитина позитивно розв'язує всі ці тести, тоді переходять до тестів, розрахованих на дітей старшого віку, спиняючись на шкалі того віку, тести якого дитина не може розв'язати. За кожний позитивно розв'язаний тест за шкалою до 12-річного віку нараховується 2 місяці, за кожний тест, розрахований для дванадцятирічних — 3 місяці, а для 14 і 15 років — по 4 місяці. Після цього визначається вік розумового розвитку дитини. Наприклад, дитина 8 років розв'язала всі тести до 8 років включно, а потім розв'язала 5 тестів для 9 років, 2 тести для 10 років і 1 тест для 12 років, то вік її розумового розвитку визначається так: до 8 років додається 10 місяців за 9 років (5 тестів х 2), 4 місяці за 10 років (2 тести х 2) і три місяці за 12 років (1 тест х 3), разом 8 років 17 місяців.

Отже, вік розумового розвитку цієї дитини дорівнює: 8 років плюс 17 місяців, тобто — 9 років і 5 місяців.

Якщо ж дитина 8 років розв'язала лише 4 тести для восьмилітніх, тоді дають їй тести для 7 років; якщо вона з них розв'язала 5 тестів, тоді дають їй тести для 6 років. Якщо вона розв'язала всі 6 тестів для цього віку, тоді вік її розумового розвитку буде дорівнювати: 6 років + 10 місяців (за сьомий рік) + 8 місяців (за восьмий рік) - 6 років і 18 місяців, тобто 7 років і 6 місяців.



Шкала тестів розумового розвитку А.Біне-Т.Сімона

(варіант Л.Термена)

Тести для трьорічних

1. Показати частини тіла. Запитати дитину: «Де ніс?» А потім: «Де око? Рот? Вушко?»

Позитивна оцінка — 3 правильні відповіді з 4-ьох.

2. Назвати предмети домашньої обстановки. Показати дитині ключик, ножик, олівець, годинник або гребінчик і запитати: «Що це?» Позитивна оцінка — 3 правильні відповіді з 4.

3. Перерахувати предмети на картинці. Показати дитині картинку з зображенням кімнати, крамниці, або подвір'я, човна на річці і запитати, що зображено на картинці.

Позитивна оцінка — правильне визначення не менше 3-х предметів.

4. Назвати свою стать. Запитати хлопчика: «Ти хлопчик чи дівчинка?» Дівчинку: «Ти дівчинка чи хлопчик?»

Позитивна оцінка — правильна відповідь.

5. Назвати своє прізвище. Запитати: «Як тебе звуть? А ще як?» (добиватися, щоб дитина назвала прізвище).

Позитивна оцінка — правильна відповідь.

6. Повторити фразу з 6—7 складів. Спочатку запропонувати дитині

повторити словДоа, наприклад: «кицька», «собачка», а потім: «кицька спить

на ліжку», «мама купає ляльку», «надворі дуже спекотно» і т.д.

Позитивна оцінка — правильне повторення бодай однієї фрази після

одноразового її називання.

Тести для чотирьохрічних

1. Порівняти дві лінії. Показати дві паралельні лінії, одну завдовжки 45 мм, а другу — 60 мм. Запропонувати розглянути їх і сказати, яка з них довша. Лінії показати тричі, міняючи їх місцями (мал. 1). Позитивна оцінка — всі три відповіді правильні.



Мал. 1. (до тесту 1 для чотирьохрічних)

2. Розрізнити форму фігур. Перед дитиною лежать малюнки різних фігур: кружечок, хрестик, квадрат, півколо, трикутник, конус, циліндр, прямокутник, ромб, кут. Показувати по черзі одну якусь фігуру і просити дитину знайти таку ж серед тих, що лежать перед нею (мал. 2).

Позитивна оцінка — правильно показано 7 фігур з 10.

3. Порахувати 4 монети. (Або якісь предмети, наприклад, палички, олівці). Перед дитиною лежать по горизонтальній лінії 4 монети (або предмети). Запропонувати їй порахувати їх: один, два, три, чотири, показуючи пальцем. Порахуй так: один... продовжуй. Назвати лише загальне число не достатньо.

Позитивна оцінка — правильний рахунок з показуванням пальцем.

4. Змалювати квадрат. Перед дитиною покласти намальований квадрат, сторони якого дорівнюють 3 см. Запропонувати дитині намалювати такий самий. Пробувати малювати дозволяється до 3-х разів.








Мол. 2. (до тесту 2 для чотирьохрічних)

(потрібно виготовити кожну фігуру, зображену на малюнку, щоб окремо показувати дитині для запам'ятовування і розшукування її потім серед фігур, зображених на цьому малюнку.)

Позитивна оцінка — один малюнок близький до моделі.

5. Перший ступінь розуміння. Дитину запитати: «Що треба робити, коли хочеться спати?» «Що треба робити, коли холодно?» «Що треба робити, коли хочеться їсти? Пити?» і т.п. Питання можна повторювати по декілька разів. Відповідь можна чекати близько 20 секунд.

Позитивна оцінка — принаймні дві правильні відповіді з 3-х.

6. Повторити 4 цифри. Дитині говорять: «Слухай уважно. Я назву тобі декілька цифр, а ти потім повтори їх точно так, як я назву їх. Слухай: 4,7, 3,9. Повтори; 2,8,5,4. Повтори; 7,2,6,1. Повтори.» Кожний рядок цифр називається дитині один раз. Дозволяється показати дитині, як треба повторити цифри.

Позитивна оцінка — безпомилкове повторення одного рядка.

Тести для п'ятирічних

1. Порівняти дві гирьки (коробочки) різної ваги — 3 грами і 15 грам. Порівнювані предмети повинні бути однакової форми і кольору. Показавши дитині ці предмети, запропонувати взяти їх у руки: визначити, який з них легший, а який важчий. Повторити спробу до 3 разів, міняючи предмети місцями.

Позитивна оцінка — 2 правильні відповіді.

2. Назвати 4 кольори. Перед дитиною покласти 4 кольорові папірці: червоний, синій, жовтий, зелений. Розмір папірців 6 х 2 см. Попросити назвати кольори.

Позитивна оцінка — правильно названо всі 4 кольори.


Мал. 3. (до тесту 3 для п'ятирічних)


3. Естетична оцінка. Показувати дитині (мал. 3) по черзі зображення облич — 1,2 і 3 пари і запитати: яке обличчя красивіше? Позитивна оцінка — правильна оцінка трьох пар облич.
4. Визначити предмети за способом їх вживання. Назвати по черзі предмети: стілець, стіл, лялька, виделка, олівець, автомобіль і запитати: «Ти бачив стілець? Для чого він?* Правильна відповідь: „Щоб сидіти”. Так про всі шість предметів.

Позитивна оцінка — правильне визначення 4-ьох слів з 6.

5. Головоломка. Показати дитині два трикутники (мал. 4), а потім прямокутник, який складається з цих двох трикутників і запропонувати скласти з цих трикутників прямокутник. Показати три варіанти, як це зробити, міняючи положення трикутників. На складання кожного разу дається по 1 хвилині.

Позитивна оцінка — 2 правильно складених прямокутники.





Мал. 4. (до тесту 5 для п'ятирічних)

6. Виконання трьох доручень. Запропонувати виконати такі доручення: «Ось цей ключик поклади на той стілець, потім відчини двері і принеси мені он ту коробочку. Зрозумів? Виконуй!».

Позитивна оцінка—правильне виконання по черзі всіх трьох доручень.

Тести для шестирічних

1. Відрізнити праву сторону від лівої. Дитину просять: «Покажи праву руку, ліве вухо, праве око». Запитання можна повторити, але в іншому порядку: «Покажи ліву руку, праве вухо, ліве око».

Позитивна оцінка — три правильні відповіді з 4-х.

2. Знайти недоліки в малюнках. Показати 4 малюнки, на яких щось недомальоване (мал. 5) і спитати, чого не вистачає на кожному малюнку. Позитивна оцінка — три правильні відповіді з 4-х.

3. Порахувати 13 копійок. Перед дитиною лежать горизонтально 13 монет (або 13 інших предметів). Пропонують порахувати їх по порядку: один, два,..., показуючи пальцем. Якщо дитина помилилась — дозволити їй повторити рахунок.

Позитивна оцінка — правильний рахунок.

4. Другий ступінь розуміння. Запитати: а) «Що треба зробити, коли побачиш, що впала маленька дитина?» 6) «Що треба зробити, якщо іде дощ, а необхідно йти до школи?» в) «Що ти зробиш, якщо спізнився на потяг, а треба їхати?»

Позитивна оцінка — дві відповіді з трьох — правильні.





Мал. 5. (до тесту 2 для шестирічних)

Зразки правильних відповідей: а) допомогти дитині встати; б) взяти парасольку; в) дочекатися чергового потяга.

5. Назвати 4 монети. Перед дитиною на столі лежать 4 монети: 5 коп., 20 коп., 50 коп., 1 грн. Запитати: «Що це? Яка це монета?» (показати на кожну монету).

Позитивна оцінка — три правильні відповіді.

6. Повторити фразу з 16-18 складів. Пропонується повторити 3 фрази, наприклад: а) Ми підемо гуляти. Подайте мені мою хустинку; б) Петрик їздив до бабусі. Він допомагав збирати груші; в) Було холодно. Ми
одяглися тепло, щоб не змерзнути.

Позитивна оцінка — одна з фраз повторена правильно, а дві — з незначними помилками.


Тести для семирічних

1. Знати кількість пальців на руці. Запитати: «Скільки у тебе пальців на руці? А скільки на другій? Скільки на обох руках разом?» Рахувати пальці не дозволяється.

Позитивна оцінка — швидкі і правильні всі відповіді.

2. Описати зміст картини. По черзі показати 3 картини доступного для дитини змісту, наприклад: «Діти йдуть до школи», картина Бельського «Знову двійка», «На городі дорослі і діти збирають овочі», «На полі» (комбайн, вантажний автомобіль забирає зерно від комбайна, копиці соломи і тощо) і запропонувати описати зміст кожної картини.

Позитивна оцінка — 2 картини повинні бути описані або витлумачені правильно. Звичайний перелік предметів оцінюється як незадовільне роз'яснення завдання.

3. Повторити ряд з 5 цифр. «Я назву цифри, запам'ятай їх і повтори: а) 3, 1, 7, 5, 9. Повтори; б) 4, 2, 3, 8, 5. Повтори; в) 9, 8, 1,7, 6. Повтори». Цифри називати чітко з інтервалом не менше 1 сек.

Позитивна оцінка — мінімум 1 ряд відтворити правильно.

4. Зав'язати вузол з двома кінцями. Взяти шнурок від черевиків і показати дитині, як зав'язати навколо пальця вузол з 2 кінцями (кінці — 6—8 см завдовжки). Потім запропонувати дитині: «Візьми шнурок і зав'яжи такий вузол навколо мого пальця».

Позитивна оцінка — зв'язаний протягом 1 хвилини вузол.

5. Порівняти (розрізнити) два предмети по пам'яті. Запитати дитину: а) яка різниця між метеликом і мухою; б) між деревом і гілкою; в) між яйцем і цеглиною.

Позитивна оцінка — 3 відповіді, з них — 2 — правильні.

6. Змалювати ромб. Перед дитиною покласти ромб, вертикальна діагональ якого дорівнює 5 см (мал. 6). Дати дитині папір та ручку і запропонувати тричі змалювати ромб.





Мал. 6. (до тесту 6 для семирічних)


Позитивна оцінка — 2 малюнки з 3-х повинні бути правильні.

Тести для восьмирічних

і 1. Знайти загублений м'яч. Перед дитиною коло — поле з отвором (мал. 7).

Завдання: на полі загубився м'яч. Як він потрапив на поле і де він — ти не

знаєш. Знайди його. Візьми олівець і намалюй, як ти будеш шукати м'яч.

Відповіді можуть бути найрізноманітніші, а саме: 1) дитина не розуміє і не прагне шукати м'яч; 2) завдання розуміє, але шлях його розв'язання — без

будь-якого плану; 3) лінія пошуку м'яча ведеться за якимось планом. Позитивна оцінка — пошук м'яча ведеться за наміченим планом.





Мал. 7. (до тестів 1 для восьмирічних і 3 для дванадцятирічних)

2. Рахувати в зворотному порядку від 20 до 0. Запитати дитину, чи вміє рахувати в зворотному порядку і запропонувати рахувати від 20 до 0. Можна показати, як це робиться.

Позитивна оцінка—правильне виконання завдання за 40 секунд. Припускається одна помилка. Помилки, які виправляє учень сам,—не враховуються.

3. Третій ступінь розуміння. Запропонувати дати відповіді на 3 запитання: а) «Що треба зробити, коли псують чужі речі?» б) «Ідеш до школи і помічаєш, що запізнюєшся. Що треба зробити?» в) «Якщо тебе ненавмисне штовхнув товариш, що треба зробити?» Позитивна оцінка — 2 відповіді з 3-х правильні.

4. Знайти схожість між двома предметами. Запитати: «Чим схожі такі предмети: 1) дерево і вугілля; 2) яблуко і слива; 3) залізо і срібло; 4) човен і автомобіль?».

Позитивна оцінка — 2 відповіді з 4-х правильні.

5. Визначення предметів, яке носить вищий характер, ніж визначення за призначенням. Запитати: «Що таке м'яч? Тигр? Автомобіль? Солдат?» Позитивна оцінка — 2 визначення з 4-х правильні.

6. Словник — 20 визначень. Скласти список слів рідної мови учня, наприклад: собака, морква, молоток, шнурок, згинати, розмовляти, втома, І зневажити, нерухомість, рейка і т.п. До списку підібрати близько 100 слів, •' які визначають назви, стани, дії, прагнення людей, тварин, рослин, явищ природи, техніки тощо. Запропонувати дати визначення кожного слова. Позитивна оцінка — 20 правильних визначень із запланованих 100 слів.





Тести для дев'ятирічних

1. Указати дати. «Скажи: Який сьогодні день тижня? Який зараз місяць? Яке сьогодні число і якого місяця? Який рік?»

Позитивна оцінка — правильні відповіді на всі запитання.

2. Розмістити за вагою 5 предметів. Беруться предмети (коробочки, однакові за формою і кольором, але різні за вагою, а саме: 3, 6,9, 12 і 15 грамів. Пояснити, що предмети, які лежать перед дитиною, однакові на вигляд, але різні за вагою і запропонувати розмістити за вагою, починаючи від найважчої і до найлегшої) — знайти найважчу, потім трохи легшу, а потім ще легшу коробочку, і так до останньої. Проводиться 3 іспити. Після кожного іспиту коробочки розміщуються по-іншому.

Позитивна оцінка — 2 розміщення з 3-х — правильні.

3. Підрахувати здачу. Іспит проводиться усно. Дитині пропонують розв'язати завдання: а) Якщо я купив цукерок на 20 копійок, а дав 50, скільки дадуть мені здачі?; б) Якщо я купую на 60 копійок, а даю 75, скільки дадуть мені здачі?; в) Якщо я купую на 20 копійок, а даю 1 гривню, скільки дадуть мені здачі?; На розв'язання кожної задачі відводиться від 10 до 15 секунд.

Позитивна оцінка — 2 задачі з 3-х повинні бути розв'язані правильно.

4. Повторити ряд з 4-х цифр в зворотному порядку. Дитині сказати: «Я назву тобі три цифри, а ти повтори їх в зворотному порядку; я скажу 1,2,3, а ти повтори так: 3,2,1. Зрозуміло? Дається три рядки цифр. Слухати уважно: а) 6,5,2,8. Повтори в зворотному порядку; б) 4,9,3,7. Повтори; в) 3,6,2,9. Повтори.»

Позитивна оцінка — правильне повторення 1 рядка цифр із 3-х.

5. Скласти фразу з 3-х слів, а) хлопчик, м'ячик, річка; б) робота, зарплата, людина; в) пустеля, озеро, річка. На складання кожної фрази дається по 1 хвилині.

Позитивна оцінка — правильно складено 2 фрази з 3-х. (Фраза повинна мати певний зміст).

6. Підібрати риму до слів. Пояснити завдання на прикладі, наприклад: віл, кіл, діл — вони римуються. Завдання: до кожного даного слова підібрати по 3 рими. На добір 3-х рим дається 1 хвилина. Підібрати рими до слів: кінь..., каша..., день...:

Позитивна оцінка — підібрано по 3 рими для 2-х слів.

Тести для десятирічних

1. Словник. 28 визначень (подібний до тесту 6 для восьмирічних). Назвати учневі 100 слів з різних галузей життя і знань. Наприклад: злива, зять, рейка, сокира, втома, проба, зоря, хворий, перемога, наполягати, прищіпка, гравій, майоріти, пахощі, розмова, закінчувати, сумний, поновлення, змій і т.і. Називати слова і пропонувати учневі давати їх визначення.

Позитивна оцінка—28 правильних визначень з названих учневі 100 слів.

2. Розуміння недоречності у реченнях. Назвати учневі 5 речень, запропонувати вдуматися в їх зміст і знайти у них недоречність. Речення: а) У людини на обох руках не було пальців, а вона влучно стріляла з рушниці. 6) На велосипедиста наїхав автобус, поламав велосипед і ноги велосипедисту, але він підвівся, сів на свій велосипед і поїхав, в) Сталася аварія літака. Жертв не було, загинуло лише 50 осіб, г) Хлопець розповідав, що дорога від його села спускається до самого міста, а від міста — спускалася до самого села, д) Один інженер говорив, що чим більше вагонів у поїзді, тим швидше поїзд їде.

Позитивна оцінка — знайдено 4 недоречності в 5-ти реченнях.

3. Відтворити по пам'яті два малюнки. Запропонувати дитині розглянути і запам'ятати показані їй 2 малюнки (мал. 8). Потім малюнки сховати і запропонувати по пам'яті намалювати їх.

Позитивна оцінка — 1 малюнок відтворено правильно, а другий — напівправильно.

Мол. 8. (до тесту 3 для десятирічних)

4. Відтворити прослухане оповідання. Дитині дають надруковане на машинці оповідання такого змісту: «Вчора в центрі великого міста була пожежа. Згоріло три будинки. Збитків на 12 тисяч гривень. 17 сімей залишились без житла. Рятуючи маленьку дитину, яка спала в своїй кімнаті, пожежник обпік собі руки. Невідкладна меддопомога відправила його до лікарні». Запропонувати дитині уважно, вголос прочитати оповідання. На читання дається до 35 секунд. Дитину не попереджають, що потім вона повинна відтворити оповідання напам'ять. Після того, як дитина прочитає, текст оповідання у неї забирають, пропонують їй: «А тепер розкажи напам'ять зміст оповідання ».

Позитивна оцінка — запам'ятати не менше 8 елементів змісту. Допустимі 2 помилки (вимова, перестановка елементів оповідання).

5. Четвертий ступінь розуміння. Запропонувати дитині пояснити зміст таких ситуацій: а) Якщо вас запитують про людину, якої ви не знає-


те, що треба сказати? б) Перед тим, як взятися за що-небудь важливе, що треба зробити? в) Чому ми повинні судити про людей за їх справами, а не за їх словами? Запитання можна повторювати, не змінюючи їх редакції.

Позитивна оцінка — 2 відповіді з 3-х правильні.

6. Повторити 60 слів за 3 хвилини. Запропонувати/дитині якомога швидше називати будь-які слова, що спадуть на думку, наприклад: вітер, дерево, хата, зошит, бігати, працювати тощо. Якщо дитина робить паузи між словами більше як 15 секунд, підбадьорити її: «Говори далі, говори швидше!» На іспит відводиться 3 хвилини.

Позитивна оцінка — названо за 3 хвилини 60 слів.



Тести для дванадцятирічних

1. Визначення змісту слів. Назвати дитині 100 слів з рідної мови і запропонувати дати їх визначення. (Завдання подібне до тесту 6, який дається для восьмирічних).

Позитивна оцінка — задовільні визначення 38 слів.

2. Визначити абстрактні поняття. Запропонувати дитині дати визначити такі поняття: а) жалість; б) мстивість; в) милосердя; г) заздрість; д) справедливість.

Позитивна оцінка — 3 відповіді з 5-ти — правильні. (Визначення можуть бути й не строго логічні, але з них видно, що дитина розуміє зміст слів).

3. Загублений м'ячик. Завдання подібне до того, яке дається для восьмирічних — тест 1.

Позитивна оцінка — шукає на визначеному колом полі м'ячик за продуманим планом, а не малює шлях пошуку навмання.

4. Упорядкування фраз. Дитині дають безладно написані фрази, наприклад: 1. «Захищає свого собака доброго господаря сміливо». 2. «З ми раннього часу пішли поле на». 3. «Просив мого задачу я вчителя виправити мою». Запропонувати прочитати кожну фразу правильно; наприклад: «Собака сміливо захищає свого доброго господаря».

Позитивна оцінка — правильно прочитані 2 фрази з 3-х. За розуміння змісту фрази, але не зовсім добре читання її — наприклад: «На поле з раннього часу пішли ми» ставиться півбала.

5. Витлумачення байок. Запитати дитину, чи знає вона, що таке байка, які байки вона знає. Пояснити, що байка — це невелике оповідання повчального характеру. Потім сказати, що їй буде прочитано байку, попросити вдуматися в її зміст і сказати, чого навчає ця байка. Наприклад, байка І.А.Крилова «Квартет» навчає тому, що успіх у роботі буває тоді, коли у її виконавців є здібності, знання і згода. Так запропонувати дитині витлумачити зміст п'яти байок. Підібрати по можливості такі байки, яких діти в школі не вивчали, тлумачення яких дітям невідоме. Байку зачитувати без поданого в ній автором морального висновку.


Позитивна оцінка — 4 бали за тлумачення 5 байок; 2 бали ставиться за цілком правильне тлумачення, а один бал — за напівзадовільне.

6. Повторити 5 цифр у зворотному порядку. Зачитати по черзі три ряди з 5 цифр і запропонувати повторити їх у зворотному порядку, наприклад: 4,7,1,3,5. Повторити: 5,3,1,7,4. Зрозуміло? Слухати уважно: 3,1,7,8,9. Повторити у зворотному порядку: 6,9,4,8,2. Повтори; 5,2,9, 6,4. Повтори.

Позитивна оцінка — правильне повторення цифр у зворотному порядку 1 рядка з 3-х.

7. Пояснення картини. Показати дитині ті ж три картини, які пропонувалися для трирічних (тест 3) і семирічних (тест 2), але ставиться вимога визначити сюжет картини, а не перерахувати зображені на них предмети або дії осіб.

Позитивна оцінка — зміст 2 картин із 3-х повинно бути витлумачено правильно.

8. Знайти і назвати схоже між 3 предметами. Запропонувати дитині ; порівняти три предмети і знайти між ними щось схоже. Називаються 5 груп таких предметів: а) змія, корова, горобець; 6) книга, учитель, газета; в) шелест, папір, шкіра; г) троянда, картина, дерево; д) ніж, копійка, дро-I тдага.

Позитивна оцінка — 3 відповіді з 5-ти — правильні.

Тести для чотирнадцятирічних





Мол. 9. (до тесту 2 для чотирнадцятирічних)


1. Визначення слів. Назвати 100 слів, інших, ніж ті, що давалися для і восьмирічних (тест 6) і дванадцятирічних (тест 1), але вживаних у рідній для учня мові, і запропонувати визначити їх зміст. Позитивна оцінка — 50 правильних визначень.
2. Індукція: знайти закон. Беруть 6 аркушів і почергово згинають їх. Зігнувши вдвоє перший аркуш і зробивши в ньому на місці згину виріз (мал. 9), запитують, скільки буде прорізів у аркуші, якщо його розігнути. Незалежно від відповіді показують на аркуші один проріз. Потім другий аркуш згинають двічі, роблять на згині виріз, як і на першому аркуші, і запитують, скільки прорізів буде на цей раз, і, незалежно від відповіді, показують, що при подвійному згині прорізів стало два. Потім пропонують подумати, скільки буде прорізів, якщо аркуш зігнути втричі, зробивши виріз, як і на попередніх аркушах, і, почувши відповідь, розгортають аркуш і показують, що після триразового згину аркуша стало 4 прорізи; показують, що кожний згин паперу вдвічі збільшує кількість прорізів. Далі четвертий аркуш згинають чотири рази і пропонують сказати, скільки буде прорізів, пересвідчуються, чи зрозумів учень закон зростання прорізів удвічі зі збільшенням кожного згинання. Перевіряють розуміння цього закону на згинанні п'ятого аркуша в п'ять разів і шостого — в шість разів.

Позитивна відповідь — усвідомлення закону. Якщо учень цей закон усвідомив після три-чотириразового згинання, то можна вважати, що тест виконано і припинити дослідження.

3. Різниця між президентом республіки і королем. Запитати: «В чому полягає різниця між президентом республіки і королем?» (йдеться про три основні відмінності між ними, а саме: королівська влада успадковується, пожиттєва і необмежена).

Позитивна оцінка — три правильні відповіді.

4. Завдання на різні теми. Прочитати учневі або описати усно декілька ситуацій, запропонувати зрозуміти їх і сказати, в чому справа, що сталося? Ситуації: а) Йдучи увечері з роботи, робітник почув з канави стогін. Він покликав людей і вони побачили... б) До кімнати сусіда зайшов якийсь чоловік. Почулася сварка. Покликали міліціонера, лікаря. Що сталося у сусіда? в) Один папуас вперше у житті потрапив до міста і, побачивши міського мешканця, вигукнув: «Який ледар, сидячи ходить!» — на чому сидів міський мешканець, коли папуас міг сказати, що він сидячи ходить?

Позитивна оцінка — 2 відповіді з 3-х правильні.

5. Математичне міркування. Запропонувати учневі прочитати вголос надруковані на аркуші паперу Три задачі і дати відповідь. Задачі: а) Якщо робітник заробляє 200 гривень у місяць, а витрачає 170, то за скільки місяців він зможе зібрати 1500 гривень? 6) Одна кулькова ручка коштує ЗО коп. Скільки можна купити ручок за 2 гривні 10 коп.? в) Метр краму коштує 8 гривень. Скільки коштуватиме 1,5 метри?

Позитивна оцінка — 2 правильно розв'язані задачі.

6. Стрілка годинника. Запропонувати учневі уявити (не дивлячись на годинник), де знаходиться велика і маленька стрілки на годиннику;

а) Якщо зараз 6 годин 22 хвилини. А якщо поміняти стрілки місцями, то котра буде година? б) Якщо зараз 8 годин 18 хвилин. А якщо поміняти стрілки місцями? в) Якщо зараз 2 години 46 хвилин. А якщо поміняти стрілки місцями?

Позитивна оцінка — 2 відповіді з 3-х — правильні. (Якщо стрілки поміняти місцями, то правильна відповідь буде така: а) між 4 год. ЗО хв. і 4 год. 35 хв.; б) між 1 год. 40 хв. і 1 год. 46 хв.; в) між 9 год. 10 хв. і 9 год. 15 хв.)

Тести для юнаків

1. Визначення слів. Добирається 100 слів з рідної мови і пропонується дати їх визначення. Правильними вважати ті визначення, які висловлені логічно грамотно.

Позитивна оцінка — 50—60 правильних визначень.

2. Витлумачення байок. Довідавшись, що учень знає, що таке байка, зачитати йому 5 байок, які не вивчалися в школі, і запропонувати витлумачити їх, тобто, сказати, чого навчає байка.

Позитивна оцінка потрібно одержати 8 балів, які нараховуються так:

2 бали за правильне витлумачення байки і 1 бал — за напівправильне.

3. Задача з коробочками, вкладеними одна в одну. Завдання: показувати учневі картонні коробочки і водночас запитувати: а) В цій коробочці лежать 2 коробочки, а в кожній з них ще по 1 коробочці. Скільки тут всіх коробочок? б) У цій коробочці 2 менших коробочки, а в кожній з них — ще по 2 коробочки. Скільки тут всіх коробочок? в) У цій коробочці

3 менших коробочки, а в кожній з них по 3 ще менших коробочки. Скільки тут всіх коробочок? г) У цій коробочці 4 менших коробочки, а в кожній з них — по 4 ще менших коробочки. Скільки тут всіх коробочок? На відповідь на кожну задачу дається 0,5 хвилини..

Позитивна оцінка - 3 відповіді з 4-х - правильні. (Правильні
відповіді: а) 5 коробочок; б) 7 коробочок; в) 13 коробочок; г) 21 коро
бочка.

4. Повторити цифри в зворотному порядку. Вказівка учневі: «Повтори у зворотному порядку цифри, які Я тобі назву, слухай уважно» а). 4,7, 1,9,5,2. Повтори; б). 5,8,3,2,9,4. Повтори; в). 7,5,2,6,3,8. Повтори. Позитивна оцінка — 1 повторення з 3-х — правильне.






Запропонувати учневі уважно розглянути фігури, під якими подано літери, показати, як з фігур складаються слова, наприклад: слово


5. Шифр. Показати (мал. 10) літери алфавіту, зображені в різних фігурах (у квадратах, кутах з крапками і без крапок) і пояснити» що таке зображення алфавіту є шифром. Щоб написати якесь слово, то літери потрібно зображати фігурами, наприклад:


«школа»,





попередити, щоб не забули про крапки,

які стоять у фігурах. Коли учень добре розглянув фігури, забрати у нього малюнок (шифр) і запропонувати написати фігурами слова «перед заходом».



Мил. 10. (до тесту 5 для юнаків)

Позитивна оцінка — слова написано за 6 хвилин і не більш, ніж з 2 помилками. Пропуск крапок вважати за півпомилки.

Методика Е.Коуено «Мовні лабіринти»

Проведення тестування

Секундомір, картки з мовними лабіринтами (див. мал. с. 87).

Психолог пропонує піддослідному мовні лабіринти, із яких потрібно знайти вихід, витрачаючи на пошуки якомога менше часу. Шлях до виходу з лабіринту вказує лише одне слово, яке починається в правому нижньому кутку (вхід у лабіринт) і закінчується в лівому верхньому кутку (вихід із лабіринту). Шлях до виходу можна відмічати олівцем. Просуватися по лабіринту дозволяється тільки від букви до букви (від клітинки до клітинки) по горизонталі або по вертикалі в напрямку виходу з лабіринту. Не дозволяється просуватися по діагоналі або пропускати букви.

Обробка та інтерпретація результатів

На проходження кожного лабіринту дається 2 хвилини. Якщо восьмий лабіринт теж проходиться піддослідним за 2 хвилини — це свідчить про гнучкість мислення піддослідного, а якщо витрачається більше часу

— то це свідчить про ригідність мислення. Проходження дев'ятого та десятого лабіринтів істотно не впливають на висновки про ригідність мислення.



Методико П.Тюріно «Шахова дошка»

Проведення тестування

Білий аркуш паперу, олівець чи ручка.

Піддослідному дається інструкція: накреслити від руки п'ять шахових дощок будь-якого розміру (8x8 клітинок без замальовування квадратиків), запам'ятати як малював.

Обробка та інтерпретація результатів

Піддослідний може виконати завдання різними способами:

1) креслити одну лінію за одною, рахуючи кожну з них;

2) накреслити верхню горизонтальну та ліву вертикальну лінії, зробити на них по вісім позначок і провести за ними лінії;

3) накреслити квадрат та продовжити роботу першим, або другим способом;

4) накреслити квадрат, зробити позначки на половині кожної сторони, потім на половині кожного відрізку, доки кожна сторона не матиме вісім позначок і провести через них лінії;

5) накреслити квадрат і без позначення ділити кожну сторону навпіл, доки не вийде поле 8x8 клітинок.
Перший, другий і третій способи вказують на репродуктивний рівень інтелектуальної активності, який характеризується ігноруванням таких розумових дій, що виходять за межі засвоєних, відсутністю ініціативи у ставленні мети.

Четвертий спосіб вказує на евристичний рівень інтелектуальної активності, який характеризується прагненням до вироблення нових, оригінальних і оптимальних вирішень, виявом спонтанної інтелектуальної ініціативи.

П'ятий спосіб вказує на креативний рівень інтелектуальної активності, який Характеризується прагненням до дослідження умов виникнення завдання, визначенням причинових зв'язків і залежностей, постановкою нових цілей, високою пізнавальною активністю та інтелектуальною ініціативою.

Швидкість переходу піддослідного до п'ятого способу креслення свідчить про рівень диференціації його інтелектуальної активності.



Методико на визначення Інтелектуальної лабільності

Проведення тестування

Бланк для відповідей, ручка чи олівець, секундомір.

Методика складається і завдань, які зачитуються психологом. На вирішення кожного завдання дається від 2 до 5 секунд. Відповідь піддослідний пише на бланку. Психолог пропонує піддослідному виконати 40 нескладних завдань, відповіді на які слід записувати на спеціальному бланку. Час на виконання кожного завдання обмежений. Працювати треба швидко. Прочитане завдання не повторюється.



Текстовий матеріал:

1. (Квадрат 1.) Написати першу літеру імені Сергій та останню літеру першого місяця року (3 секунди). 2. (Квадрат 4.) Написати слово «дах» так, щоб одна з літер була розташована в трикутнику (3 секунди).

3. (Квадрат 5.) Розділити чотирикутник двома вертикальними і двома горизонтальними лініями (4 секунди).

4. (Квадрат 6.) Провести лінію від першого кола до четвертого так, щоб вона проходила під другим колом і над третім колом (3 секунди).

5. (Квадрат 7.) Поставити плюс у трикутнику, а цифру 1 у тому місці, де трикутник і прямокутник мають спільну площу (3 секунди).

6. (Квадрат 8.) Розділити друге коло на три, а четверте на дві частини (4 секунди).

7. (Квадрат 10.) Якщо сьогодні не середа, то слід написати передостанню літеру вашого імені (3 секунди).

8. (Квадрат 12.) Поставити в перший прямокутник плюс, третій закреслити, в шостому поставити 0 (4 секунди).

9. (Квадрат 13.) З'єднати крапки прямою лінією і намалювати плюс у меншому трикутнику (4 секунди).

10. (Квадрат 15.) Обвести колом одну приголосну літеру й закреслити голосні (4 секунди).

11. (Квадрат 17.) Продовжити бокові сторони трапеції до перетину одна з одною і позначити точку перетину останньою літерою назви вашого міста (4 секунди).

12. (Квадрат 18.) Якщо в слові «синонім» шоста літера голосна, слід написати в прямокутнику цифру 1 (3 секунди).

13. (Квадрат 19.) Накреслити більше коло і написати плюс у меншому (3 секунди).

14. (Квадрат 20.) З'єднати між собою крапки 2,4,5, обходячи 1 і З

(З секунди).

15. (Квадрат 21.) Якщо два багатозначних числа неоднакові, слід написати плюс на лінії між ними (2 секунди).

16. (Квадрат 22.) Розділити першу лінію на три частини, другу на дві, а обидва кінці третьої з'єднати з точкою А (4 секунди).

17. (Квадрат 23.) З'єднати кінець першої лінії з верхнім кінцем другої, а верхній кінець другої — з нижнім кінцем четвертої (3 секунди).

18. (Квадрат 24.) Закреслити непарні цифри й підкреслити парні (5 секунд).

19. (Квадрат 25.) З'єднати дві фігури в коло й відокремити одну від одної вертикальною лінією (4 секунди).

20. (Квадрат 26.) Під літерою А слід поставити стрілку вниз, під літерою В — стрілку вгору, під літерою С — плюс (3 секунди).

21. (Квадрат 27.) Якщо слова «дім» і «дуб» починаються на одну літеру, треба поставити між ромбами мінус (3 секунди).

22. (Квадрат 28.) Поставити в крайній ліворуч клітинці О, у крайній праворуч плюс, в середині провести діагональ (3 секунди).


23. (Квадрат 29.) Треба підкреслити знизу «галочки», а в першу «галочку» вписати літеру А (3 секунди).

24. (Квадрат ЗО.) Якщо в слові «подарунок» третя літера не І, треба написати суму чисел 3 + 5 (3 секунди).

25. (Квадрат 31.) В слові «салют» слід обвести кружечком приголосні літери, а в слові «дощ» закреслити голосні (4 секунди).

26. (Квадрат 32.) Якщо число 54 можна поділити на 9, слід накреслити коло навколо чотирикутника (3 секунди).

27. (Квадрат 33.) Провести лінію від цифри 1 до цифри 7 так, щоб вона проходила під парними й над непарними цифрами (4 секунди).

28. (Квадрат 34.) Закреслити кружечки без цифр, кружечки з цифрами підкреслити (3 секунди).

29. (Квадрат 35.) Під приголосними літерами слід поставити стрілку, спрямовану вниз, під голосними — стрілку, спрямовану ліворуч (5 секунд).

30. (Квадрат 36.) Написати слово «мир» так, щоб перша літера була написана в колі, друга — у прямокутнику (3 секунди).



Зі. (Квадрат 37.) Позначити стрілками напрямки горизонтальних ліній праворуч, а вертикальних — угору (5 секунд).

32. (Квадрат 39.) Розділити другу лінію навпіл і з'єднати обидва кінці першої лінії з серединою другої (3 секунди).

33. (Квадрат 40.) Відокремити вертикальними лініями непарні цифри від парних (5 секунд).

34. (Квадрат 41.) Над лінією поставити стрілку, спрямовану вгору, а під лінією — стрілку, спрямовану ліворуч (2 секунди).

35. (Квадрат 42.) Навколо літери М намалювати квадрат, літери К — коло, літери О — трикутник (4 секунди).

36. (Квадрат 43.) Суму чисел 5 + 2 треба написати в прямокутнику, а різницю цих чисел — у ромбі (4 секунди).

37. (Квадрат 44.) Закреслити цифри, які можна поділити на 3, і підкреслити останні (5 секунд).

38. (Квадрат 45.) Поставити «галочку» в коло, а цифру 3 — у прямокутник (3 секунди).

39. (Квадрат 46.) Підкреслити літери і обвести кружечками парні цифри (5 секунд).

40. (Квадрат 47.) Поставити непарні цифри у квадратні дужки, а парні у круглі (5 секунд).



Обробка та інтерпретація результатів

Результати оцінюються за кількістю помилок. Помилкою вважається і пропущене завдання. Норми виконання тесту:

• 0—4 помилки — висока лабільність, добра здатність до навчання;

• 5—9 помилок — середня лабільність;



• 10—14 помилок — низька лабільність, труднощі у переключенні уваги;

• 15 і більше помилок — слабка успішність у навчальній діяльності.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка