Складнопідрядне речення: його будова, засоби зв’язку в ньому



Скачати 36.93 Kb.
Дата конвертації30.04.2016
Розмір36.93 Kb.
Тема уроку. Складнопідрядне речення: його будова, засоби зв’язку в ньому»

МЕТА: поглиблювати знання учнів про особливості будови складного речення; ознайомити дев’ятикласників з поняттям про складнопідрядне речення, його будову і засоби зв’язку в ньому; формувати вміння відрізняти складнопідрядні речення від складносурядних і безсполучникових, ставити питання від головного до підрядного речення, відрізняти сполучники від сполучних слів; формувати пунктуаційну грамотність; розвивати творчі вміння моделювати складнопідрядні речення відповідно до мети й обставин спілкування та використовувати їх у висловлюваннях; виховувати в дев’ятикласників за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу повагу до видатних жінок України, доброзичливі взаємини під час спільної праці.

ТИП УРОКУ:урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

I.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II.Актуалізація опорних знань

.Бесіда за питаннями

§Яка різниця між простим і складним реченням?

§Назвіть види складних речень за способом зв’язку в них.

§Назвіть види складних сполучникових речень.

§Чим характерне складносурядне речення?

§Назвіть групи сурядних сполучників.

§Наведіть приклади єднальних сполучників.

§Наведіть приклади протиставних сполучників.

§Наведіть приклади розділових сполучників.

§Які змістові відношення можливі між частинами складносурядного речення?

§За якої умови ми не ставимо кому між частинами складносурядного речення?

§За якої умови ми поставимо тире між частинами складносурядного речення?

III.Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів

IV.Вивчення нового матеріалу



1.Робота з підручником

Опрацювання теоретичного матеріалу

2.Пояснення вчителя

Складнопідрядним називається таке складне речення, у якому є головне і підрядне просте речення, у якому можна поставити питання від головного до підрядного простого речення, прості речення якого поєднані між собою підрядними сполучниками та сполучними словами.

НАПРИКЛАД:

1. Після дощу вода в бухті стала брудною, бо в неї з острова нанесло намулу. (М. Трублаїні)

2. Якщо б у людства не було фантазії, було б стократ на світі важче жить. (Г. Коваль)

3. Христя, щоб як-небудь скоротити час, почала вишивати сорочку. (Панас Мирний)



3. Робота з таблицею.

§Робота з таблицею передбачає відновлення знань з теми «Сполучники підрядності».

Сполучники підрядності

Причини Мети Часу Наслідку Умови Порівняльні Допустові



4. Проведемо мовний аналіз

Порівняйте речення. Зробіть висновок

"Зірки” не падають у небо, "зірки” ідуть у небеса.

"Зірки” не падають у небо, а йдуть вони у небеса.

"Зірки” не падають у небо, бо вони ідуть у небеса.

5. Конструктор

Будову складнопідрядного речення можна зобразити за допомогою схеми. При цьому головну частину позначають квадратними дужками, а підрядну – круглими.

У схемі також ставимо відповідний розділовий знак, вказуємо підрядний сполучник чи сполучне слово, надписуємо питання.

НАПРИКЛАД:

Пахнуть хлібом слова, що мене їх навчила мати (Д. Павличко). [ ], ( що ).

Де був колись бір, стало велике село Бірки (Панас Мирний). (Де ), [ ].

На місці, де стояла прадавня хата, нині стоїть нова (І. Чендей). [ , (де ), ].

Висновок. Головною візуальною ознакою складнопідрядного речення є сполучник підрядності або сполучне слово, які з’єднують головне й залежне речення. На початку підрядної частини завжди стоїть сполучник або сполучне слово.

2. Дослідження мовного матеріалущодо місця розташування підрядної частини.

(Вчитель диктує речення, потрібно записати, підкреслити граматичні основи, визначити розташування підрядної частини. Накреслити схеми. )

§Якщо земля любов’ю не зігріта то де ж у світі візьметься тепло?

§Той ліс, що я дитиною садив, гуде й шумить.

6. Скласти складнопідрядні речення, додавши до поданих головних частин підрядні. Записати їх. Накреслити схеми.

1. Він усміхнувся, поглянув у той бік, де ...

2. Вона виглядатиме там, де ...

3. Людина сама собі створює долю, аби ...

4. Не можна повернути жодної миттєвості, щоб ...

5. Як слово не поможе, то ...

6. Уранці нічого не можна було впізнати, ніби ...

7. Як добре бігти босоніж по росянистій траві, коли ...



Дослідити у яких складнопідрядних реченнях підрядна частина відноситься до всієї головної, а в яких — до окремого слова чи сполучення слів у головній частини.

Виділені слова розібрати як частину мови (усно).



VI.Узагальнення і систематизація вивченого

Тест (за кожну правильну відповідь – один бал)

1.Складнопідрядним реченням називається складне речення, частини якого нерівноправні за змістом і поєднані підрядними сполучниками чи сполучними словами.

2.У складнопідрядному реченні обидві частини є головними.

3.Складнопідрядне речення є складним сполучниковим реченням.

4.Підрядна частина завжди має у своєму складі підрядний сполучник або сполучне слово.

5.Підрядна частина може стояти тільки перед головною

6.В усному мовленні підрядна частина відокремлюється паузою, а на письмі – комою.

7.Якщо підрядна частина стоїть у середині головної, то кома ставиться тільки перед підрядною частиною.

8.Головна частина складнопідрядного речення у схемах зображується круглими дужками, а підрядна – квадратними.

9.Сполучники та сполучні слова не є членами речення.

10.У наведеному реченні підрядна частина стоїть після головної. Той, хто зневажливо ставиться до рідної мови, не може й сам викликати поваги до себе.

11.Наведене речення є складнопідрядним. Я знаю, що прийде весна.

12.У наведеному реченні головна й підрядна частина поєднуються сполучним словом. Я бачив яблуньку, що зацвіла восени.



VII.Домашнє завдання

Вивчити правила. Виписати з творів художньої літератури 8–9 складнопідрядних речень. Визначити в них головні й підрядні частини. З’ясувати, як вони поєднані між собою. Накреслити схеми. Повторити про другорядні члени речення


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка