Сини Тараса. Остап і Андрій: два брати, дві долі



Скачати 69.94 Kb.
Дата конвертації11.09.2017
Розмір69.94 Kb.
Тема: Сини Тараса. Остап і Андрій: два брати, дві долі.

Мета: розкрити силу характеру Остапа, цілісність його натури, самовідданість ідеї захисту рідної землі, дослідити причини трагедії Андрія, з’ясувати конфлікт між почуттям любові та обов’язку в душі героя; визначити спільні та відмінні риси в характерах братів; розвивати усне зв’язне мовлення учнів, словесне малювання, навички порівняльної характеристики персонажів, давати самостійну оцінку подіям і героям, робити висновки; формувати уявлення про сильну особистість, виховувати громадянську позицію школярів, почуття відповідальності за власні вчинки, патріотизму, гідності, честі, обов’язку.

Обладнання: комп’ютерно-тематичні слайди, відеофрагменти по мотивам повісті М. Гоголя «Тарас Бульба», таблиця «Порівняльна характеристика Остапа і Андрія», ілюстрації С. Кибрика «Портрет Андрія», «Портрет Остапа», М. Дерегуса «Загибель Остапа», «Тарас над мертвим Андрієм».

Тип уроку: урок застосування знань, умінь і навичок.
«Ухиляйся від злого та добре чини, та й навіки живи»

Книга Псалмів 36:27

«Хто сказав, що моя вітчизна Україна?.. Хто дав мені її у вітчизни? Отчизна є те, чого шукає душа наша, що миліше для неї понад усе.»

Андрій (М. Гоголь «Тарас Бульба»)
ХІД УРОКУ

І. Актуалізація опорних знань

1. Словникова робота.

Художній образ – створення художніми засобами картин дійсності або переживань, утілених у формі конкретного явища.

ІІ. Оголошення теми, мети уроку.
ІІІ. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.

1. Слово вчителя

Кожна людина хоча б один раз у житті стоїть перед вибором. Він може бути різним, та найчастіше стосується честі, совісті, друзів, кохання, вітчизни. Микола Гоголь теж порушує це питання у своєму творі. Саме сини головного героя, Остап і Андрій, постали перед таким вибором. Як визволити товаришів і не дати ворогам завойоване, як не осоромити рідної землі, де та межа, що відділяє патріота від зрадника, що вагоміше: кохання чи вітчизна? Над цими питаннями розмірковують герої протягом всієї повісті. Тож давайте і ми поміркуємо над ними.


Проблемне питання.

Як сталося так, що в козацькій родині сформувалися такі різні характери?
Аби в кінці уроку дати відповідь на наше проблемне питання давайте прослідкуємо життєвий шлях двох молодих козаків, спробуємо дати характеристику не тільки як воїнам, а і людям з палкою душею.
(Перегляд відеофрагменту з кінофільму «Тарас Бульба»

«Зустріч Тараса з синами»)
2. Бесіда.

- З ким зустрівся Тарас Бульба?

- Що незвичного в їх зустрічі?

- Як реагує Остап і Андрій на образи батька?

- Чи схожі між собою брати?
3. Рольова гра.

Творча розповідь від імені Остапа і Андрія


  • «У бурсі»;

  • «Остап і Андрій на Січі».

– Яку «науку» визнавав Тарас єдиною правильною для своїх синів? Куди він повіз їх для опанування цієї «науки»?
4. Робота з текстом твору «У бою».

– Знайдіть епізоди, які характеризують Остапа і Андрія під час бою.

– Які надії покладає старий Тарас на своїх синів?

– Зіставте епізоди, як билися під час облоги Дубно Остап і Андрій? У кого з них виявилися «лицарські якості» й «нахили майбутнього вождя», хто «в одну мить міг оцінити всю небезпеку»?

– Як Тарас Бульба оцінює військові здібності своїх дітей?

– Порівняйте ставлення батька до своїх синів.


5. Словесно-монологічне малювання.

І ряд. Намалювати словесний портрет Остапа і виділити головні риси характеру.

У характері Остапа ще під час навчання в бурсі переважала цілеспрямованість, мужність, товариськість і нездатність на зраду. Ці якості потім розвинулися і загартувалися на Січі. Тому Остап — стриманий, цілеспрямований у своїх вчинках і діях воїн, має задатки полководця (звідси і порівняння його лицарських якостей з якостями лева), виділяється мужністю, силою, спритністю і розумною хоробрістю, думає тільки про товаришів та їх безпеку, любить рідну землю, християнську віру і батьків. Цілком відданий благородній справі захисту віри та вітчизни, Остап у останні хвилини був неспроможний відректися від сенсу свого життя, тому і загинув як герой. Отже, перед нами сильна особистість, справжній патріот.
ІІ ряд. Намалювати словесний портрет Андрія і виділити головні риси характеру.

Андрій молодий і красивий, спритний сильний, хоробрий. У рисах його обличчя ніжності більше, ніж у Остапа. Не випадково й мати в момент прощання кинулась спочатку до Андрія. Але саме він зрадив і матір, батька, і товаришів, і вітчизну. Зовнішня краса молодшого сина контрасту з його вчинками, здатністю зрадити, продати душу заради власних інтереси тобто зовнішня краса є контрастом для потворної душі героя.

У характері Андрія переважали почуття і пристрасті, кохання до жінки заполонило його душу, стало невід'ємною частиною його внутрішньої суті. Це мрійливий юнак, що прагне відчути дотик кохання.

Насолоду, захват, а не служіння вітчизні відчував він у битві, і не дивне що, зустрівши своє справжнє сильне кохання, Андрій заради власного щастя ладен пожертвувати всім: зрадити своє минуле, рідних, товаришів батьківщину, віру. Андрій – це втілення пристрасності, пориву, нестримних бажань. Більш за все його захоплює в боротьбі не досягнення мети, в ім’я якої вона ведеться, а сам процес бою, захоплення боєм. Він виявляє відчайдушну хоробрість, чим схожий на п'яну людину, яка стала некерованою. Саме відсутність почуття батьківщини і товариства привела Андрія на шлях зради. Тому і загинув він «як підлий собака», якого навіть не поховали – не приймає рідна земля зрадницьке тіло.
6. Робота в групах

Знайдіть в тексті цитати які б висвітлювали риси характеру. (Д/з цитатний план):

1 група – Остапа;

2 група - Андрія



7. Колективне складання таблиці «Порівняльна характеристика Остапа і Андрія».

Заповніть таблицю, відзначивши спільні і відмінні риси характеру героїв.



Остап

Андрій

Схожість братів




Відмінні риси характеру









8. Бесіда.

- Дослідіть, кого із героїв можна назвати сильною особистістю. Чому?

- Доведіть, що запорожці поважали Остапа.

- Який шлях пройшов Остап?

- Визначте конфлікт, який назрівав у душі Андрія.

- З чим контрастує зовнішня краса Андрія?

- Що, на думку автора, робить людину красивою? Доберіть синоніми до цього поняття. Красивий – гідний, мужній, вірний, відданий благородній справі.

- Доведіть, що Андрій – зрадник.

- У чому причина трагедії Андрія? Незважаючи на те, що Андрій мав обдаровану натуру, фізичну силу, хист до служби на Січі, він не став справжнім козаком, порушивши кодекс лицарської честі, забувши про вітчизну й віру через любов до прекрасно полячки. Тому причиною трагедії Андрія є саме зрада, бо без вітчизни людина втрачає свою сутність, вона перестає бути людиною. Герой не мав почуття батьківщини і товариства, що й привело його на шлях зради. Втрата вітчизни – горе, а добровільна відмова від неї – духовна смерть для людини, адже вірність батьківщині, служіння їй дає сенс життю особистості і всьому народові.

- Чому автор так трагічно розпорядився долею своїх героїв?



9. Творче завдання (метод «ланцюжок»).

Пофантазуйте і закінчіть фразу:



  • «Якби Остап не потрапив у полон, то…»,

  • «Якби не війна України з Польщею, то Андрій …».


ІV. Підсумок уроку.

1. Вирішення проблемного питання.

– Як сталося так, що в козацькій родині сформувалися такі різні характери?


2. Робота з епіграфом уроку.

- Як ви розумієте слова біблійних Псалмів: «Ухиляйся від злого та добре чини, та й навіки живи»?

- Яке відношення має даний вислів до теми нашого уроку?
3. Визначення ідеї повісті «Тарас Бульба».

- Заради чого людина приходить у цей світ?

- Визначити головну думку повісті «Тарас Бульба». Утвердження ідеї вірності Батьківщині,служіння і відданість їй до останку.

- Хто із героїв стверджує дану ідею у творі?


V. Домашнє завдання.

Написати твір-роздум на тему «Чи виправдана зрада коханням?».





База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка