«Школа маленьких патріотів»



Сторінка1/4
Дата конвертації01.05.2016
Розмір0.87 Mb.
  1   2   3   4


ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ

ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ

ВІДДІЛ ОСВІТИ

КАТЕРИНОПІЛЬСЬКОЇ РАЙОННОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ

КАТЕРИНОПІЛЬСЬКИЙ ЦЕНТР РОЗВИТКУ ДИТИНИ «СОНЕЧКО»

Проект освітньої роботи з дітьми старшого дошкільного віку

«Школа маленьких патріотів»

Районна творча група

Керівник:

Кисіль Наталія Вікторівна

Матеріал схвалений

на засіданні педагогічної

ради закладу

(протокол №3 від 27.02.2015)

смт Катеринопіль

2015

Розділ виставки: Інноваційні технології патріотичного та військово-патріотичного виховання.

Автори:

Творча група: керівник Кисіль Наталія Вікторівна, вихователь-методист Катеринопільського Центру розвитку дитини «Сонечко»; Михальченко Н.Д., Гелетко Л.В., Шевчик Г.О., Скляр О.О. - вихователі Катеринопільського Центру розвитку дитини «Сонечко» Катеринопільської селищної ради Черкаської області.

У запропонованому методичному посібнику подано доробок педагогів районної творчої групи щодо організації проектної навчальної діяльності з дітьми старшого дошкільного віку з патріотичного виховання.

Представлено теоретичні та практичні матеріали щодо використання проекту в роботі з дітьми, виховання у них національної свідомості та патріотичних почуттів. Конспекти, сценарії, тематичні розробки допоможуть педагогам здійснювати виховну роботу з даної теми.

Рекомендується для творчого використання педагогічними працівниками дошкільних навчальних закладів.



ЗМІСТ



  1. Передмова ………………………………………………………………… 4

  2. Школа маленьких патріотів (методичні рекомендації) …………………5

  3. Проект освітньої діяльності з дітьми старшого дошкільного віку «Школа маленьких патріотів» …………………………………………. 9

    1. Тема: «Моя родина»…………………………………………………..13

    2. Тема: «Ми – козацького роду»……………………..……………….. 15

    3. Тема: «Мій рідний край, що зветься Україна»………………. ……..16

    4. Тема: «Збройні сили України – слава, гордість, міць країни»…...…18

    5. Тема: «Традиції моєї родини»………………………...………………19

    6. Тема: «Мова рідна, солов’їна» ……………………………………….21

    7. Тема: «Видатні українці»……………………………………………..22

    8. Тема: «З бабусиної скрині»…………………………………………..24

    9. Тема: «Народна іграшка»………….. ………………………………..25

  1. Організована навчальна діяльність ……………………………………….27

  2. Сценарії свят та розваг ……………………………………………………..68

  3. Використана література …………………………………………………….93


Передмова

Тільки тоді виховання буде дієвим,

коли базуватиметься на національному

грунті, цьому допоможуть

рідна пісня, національні обряди

Софія Русова

У дитини дошкільного віку національна свідомість, патріотичні почуття перебувають у процесі становлення, тому дуже важливим є цілеспрямований вплив на формування громадянських рис особистості через пізнання національних та загальнолюдських цінностей, через опанування державної мови.

Сім’я, дошкільний заклад є первинними осередками, що покликані формувати особистість майбутнього громадянина нашої країни, а батьки й педагоги – перші представники суспільства, які ознайомлюють його з соціальними та етичними нормами.

Особа педагога є ключовою постаттю у вирішенні завдань національного виховання і громадянської освіти, якій суспільство «ввіряє найдорожче, найцінніше – дітей, свою надію, своє майбутнє».

Становлення особистості неможливо забезпечити без опори на традиції духовності, якими багата історія та культурна спадщина України. Виховання дітей на традиціях народної етики сприяє формуванню у них інтересу до народного мистецтва, рідної культури, потреби керуватися духовними цінностями рідного народу. Адже все, що створено народом, лине від душі, а народна душа, безперечно, - добра і щира.

У дошкільному віці, коли відбувається активний розвиток особистості, формується світогляд, закладаються основи духовності і моралі, дуже важливо формувати у дітей самосвідомість, відчуття приналежності до української нації з її віковічними традиціями та звичаями, усе актуальнішою стає потреба у відродженні духовної спадщини, що дісталася нам від минулих поколінь.



Школа маленьких патріотів

(методичні рекомендації)

У дитинстві відкриваєш материк,

котрий назветься потім – Батьківщина.

Ліна Костенко

Відомо – розвиток держави залежить від патріотичної свідомості її громадян. Тож вихователі прагнуть змалку формувати у дітей любов до своєї країни, інтерес до її історії, культури, повагу до народу. Виховання високих громадянських почуттів потребує цілеспрямованої послідовної роботи.

Однією із форм такої роботи є проектна діяльність. Тема проекту освітньої роботи з дітьми «Школа маленьких патріотів» сьогодні є актуальною як ніколи, адже головна мета проекту – пробудити в юних серцях любов до рідної країни, гордість за неї, прагнення берегти і примножувати її багатства, формувати відповідальну громадянську позицію.

Працюючи над темою, важливо не завантажувати пам’ять дошкільнят надмірною кількістю назв, імен, дат, подій, а поступово й цілеспрямовано формувати їхню громадянську свідомість.

У межах теми дітям варто допомогти відкрити для себе особливості побуту українського народу, українські народні ремесла, засвоїти народну і державну символіку, а також поринути у вир українських свят та відчути свою єдність із Батьківщиною.

Першим основним аспектом проекту є тема «Моя Родина» адже любов дитини до рідної землі починається з найближчого. Можливо, вона народжується тоді, коли широко розплющені оченята побачили схилену над колискою усміхнену матусю… Дитина набирається вражень та знань про навколишнє: про близьких людей, про свою Батьківщину, які залишають у душі її незабутні спогади на все життя.

Пріоритетним під час вивчення теми є мотиваційно-ціннісний компонент, пов’язаний із формуванням чуттєвої сфери і ціннісних орієнтацій дошкільників. Під час проживання теми вихователеві необхідно:


  • донести до дитини думку про те, що всі члени родини мають свої інтереси, потреби, бажання, почуття, на які варто зважати;

  • пробудити почуття безмежної вдячності батькам і рідним за своє життя та все, що в ньому є;

  • допомогти відчути потребу в спілкуванні про рідних, бажання зробити їм приємне.

Важливо якнайчастіше викликати в дітей почуття радості від того, що в них є сім’я, батьки, що кожна дитина – це частинка родинної спільноти.

Людину можна порівняти з деревом. Адже вона так само не може жити без свого коріння – роду, до якого належить. Саме тому наступна тема проекту «Ми козацького роду».

Козаччина завжди була однією з найяскравіших сторінок української історії, на славних прикладах якої виховувалося почуття національної самоповаги багатьох поколінь українців. І тому ми, педагоги, повинні ознайомлювати наших найменших громадян – вихованців дитячих садків з традиціями, звичаями славної козацької доби, з метою виховання свідомих патріотів нашої Української держави, поваги до свого родоводу та історії рідного народу. Бо саме козацтво – велика гордість нашого народу, душа України, її надія і оберіг.

Завданням наступної теми «Мій рідний край, що зветься Україна» є формування цілісного ставлення про Україну як рідний дім, джерело духовного та національного збагачення, як вільну й незалежну державу.

Важливо допомогти дошкільникам навчитися любити свою Батьківщину, зростати гідними та свідомими громадянина ми своєї країни.

Виховувати патріота, захисника своєї Вітчизни потрібно з колиски. І цьому присвячена наступна тема проекту «Збройні сили України – слава, гордість, міць країни». Адже з ранніх років ми маємо закладати в малюка готовність захищати свою Батьківщину. Велику виховну цінність мають заняття присвячені цій темі, на яких розглядаються картини, ілюстрації; зустрічі з цікавими людьми, екскурсії, слухання віршів, читання літератури тощо.

Не варто думати, що ці поняття недоступні дітям. З ними можна і треба говорити про Батьківщину та її захисників.

Визначаючи основні напрями теми «Традиції моєї родини» слід керуватися принципами доступності, зрозумілості, відповідності вікові.

Починати найдоцільніше із уточнення та узагальнення початкових знань дітей про український народ, його побут.

Систематичне ознайомлення дітей з народними звичаями, традиціями, обрядами сприятиме ранньому прилученню їх до багатих скарбів духовної культури українського народу, зародитись в їхніх душах відчуття гордості за талановитих людей, що жили і живіть на українській землі.

Прикро на душі від думки, що державною мовою громадяни України володіють недосконало, адже її вивчення – це та площина, від якої йде пізнання світу, свого народу, його духовності. Звідси – початок національного виховання.

Як не може існувати людина без серця, так і Україна не може існувати без своєї співучої, мелодійної мови, тож під час організації роботи з українознавчої теми ніяк не можна оминути питання пізнання й збагачення рідної мови.

Дітей доцільно ознайомлювати з висловлюваннями видатних людей про мову, повсякчас збагачувати їхнє мовлення образними висловами та порівняннями, розкривати багатство мови, навчати відчувати красу поетичних рядків про рідне слово.

Добру, мудру пам’ять поколінь малеча має успадкувати від дорослих. Нехай наші діти серцем торкнуться історії нашої країни, нехай усвідомлять: священний обов’язок кожного громадянина – берегти і примножувати дорогоцінний спадок.

Головний висновок, до якого мають прийти діти: у кожного з нас є рідна Батьківщина, славна традиціями, багата на талановитих людей, з чудовою природою. За це маємо дякувати людям, які здобували для нас незалежність. Щастю жити в рідній країні варто радіти щодня, попри всі труднощі і проблеми.

Так формується бачення історії і сьогодення, позитивне життєстверджувальне світосприймання, любов до рідного народу, до України.



Проект освітньої діяльності з дітьми старшого дошкільного віку

ШКОЛА МАЛЕНЬКИХ ПАТРІОТІВ
Мета проекту: формування світогляду та розвитку загальнолюдських цінностей дитини.

Тип проекту: довготривалий

Термін реалізації: 1 рік

Учасники проекту: діти, вихователі, батьки

Завдання:

  • забезпечити умови для емоційного проживання і засвоєння дітьми загальнолюдських, громадянських і національних цінностей;

  • формувати у дітей відчуття України як Батьківщини, а також своєї приналежності до української громади;

  • формувати почуття людської, громадянської, національної гідності дошкільників;

  • допомогти дітям відкрити для себе особливості побуту українського народу, українські народні ремесла, засвоїти народну й державну символіку, а також поринути у вир українських свят та відчути свою єдність з Батьківщиною;

  • формувати чітку життєву позицію та відчуття приналежності до своєї країни.

Очікувані результати:

  • дитина знає назву своєї держави та її столицю, державні символи;

  • володіє загальними знаннями про народні символи та обереги, їх значення; про традиції у побуті (житло, одяг, їжа);

  • упізнає та розрізняє українські народні іграшки, одяг, посуд, предмети побуту, ремісничі вироби тощо;

  • може розповісти про рідний край, Україну (епізоди з історії, природні особливості, деякі традиції, видатних людей);

  • знає народні лічилки, скоромовки та інші твори малих фольклорних жанрів.

Етапи роботи над проектом:

  1. Підготовчий

  2. Діяльнісно-продуктивний

  3. Презентаційний

Змістовне наповнення теми

Види діяльності та форми роботи

Природознавча діяльність: бесіди, розглядання ілюстрацій, робота з картою, розглядання фотоальбому.

Логіко-математична діяльність: логіко-математичні вправи, дидактичні вправи та ігри, конструювання.

Мовленнєва діяльність: мовленнєві ігри, вправи, складання розповідей, розігрування діалогів.

Літературна діяльність: читання та обговорення літературних творів, театралізація українських народних казок.

Художня діяльність: ліплення, малювання, аплікація, творча робота.

Ігрова діяльність: сюжетно-рольові ігри, ігри-змагання.

Рухова діяльність: народні рухливі ігри, ігри-естафети, хороводні ігри.

Трудова діяльність: колективна праця, виготовлення гербарію, праця в природі.

Перспективна тематика роботи з дітьми з українознавства


Тема

Мета

Термін

Моя родина


Формувати уявлення про сім’ю як найважливішу цінність людини. Виховувати повагу до рідних. Розширювати знання про родинні традиції, їх значення в житті людини.

Вересень

Ми козацького роду


Формувати уявлення про історичне минуле рідного краю. Ознайомлювати з поняттями «козаки» (вільні люди), козацькими символами. Виховувати повагу до історичного минулого нашого народу, бажання бути схожими на українських героїв-козаків.

Жовтень

Мій рідний край, що зветься Україна


Формувати уявлення про Україну як державу, що має державні (герб, прапор, гімн) та народні (вінок, рушник, калина) символи; про столицю рідної країни. Виховувати любов до Батьківщини.

Листопад

Збройні сили України – слава, гордість, міць країни


Формувати уявлення про Збройні сили України, роди військ (сухопутні війська, Повітряні сили, Військово-морські сили); виховувати любов до своєї країни, бажання стати на її захист, повагу до тих людей, які її охороняють, гордість за Збройні сили України.

Грудень

Традиції моєї родини


Ознайомлювати з обрядовими святами українського народу. Розширювати та поглиблювати знання дітей про українські національні традиції. Спонукати до участі в народних святах.

Січень

Мова рідна, солов’їна


Ознайомлювати з малими фольклорними жанрами. Розширювати знання про красу і багатство української мови. Виховувати любов до рідної мови, бажання розмовляти українською мовою.

Лютий

Видатні українці


Ознайомлювати з біографією та діяльністю видатних українців Тараса Шевченка, Лесі Українки, Івана Франка. Виховувати почуття гордості та пошани до своїх земляків.

Березень

З бабусиної скрині


Ознайомлювати з особливостями українського національного костюму, його регіональними особливостями. Розкривати роль оберегів у житті українців: рушник, вінок, вишиванка; рослини-символи та їх значення.

Квітень

Народна іграшка


Ознайомлювати з видовим розмаїттям народних іграшок, способами їх виготовлення. Навчати грати в народні ігри.

Травень


Планування українознавчої роботи з дітьми старшого дошкільного віку

Тема: «Моя родина»

Види

д-сті


Змістовне наповнення

Природознавча

Бесіда «Наша велика родина» (збагачення знань дітей про родину).

Роздуми дітей «Якщо у твоїх рідних сумний настрій, чи зможеш ти змінити його?

Складання генеалогічного дерева своєї родини.

Розглядання сімейних фотографій.

Дидактична гра «Відгадай, хто це» (вихователь називає ознаки, діти відгадують, про кого йдеться: мама, тато, синочок, донечка та ін..)


Логіко -математична


Розучування лічилки «Сімейка»

Дидактична гра «Сімейна квітка» (на закріплення кольору, рахунку, просторового розміщення).

Логічні завдання за віршем Л.О. Коломієць «Зимовий вечір» (визначити склад сім’ї , кількість людей, підібрати імена).

Розв’язування веселих сімейних задачок.



Мовленнєва

Бесіда «Шануй батька й неньку, буде скрізь тобі гладенько»

Ігрова вправа «Як виявити любов до рідних людей».

Вправа «Лагідні батьки» (називання пестливих слів).

Лексичне завдання «Хто я?» (Наприклад: «Для мами я …(донька)»).

Мовна гра «Новосілля» (закріплення знань про прізвище, ім’я, по батькові себе і рідних).

Організована навчальна діяльність з елементами народної педагогіки «Дружна сім’я – гарний і я»


Літературна

Читання і аналізування казки «Три доньки».

Пальчикова гімнастика «Дружна сім’я».

Інсценізація української народної пісеньки «Ходить гарбуз по городу» (вчити усвідомлювати поняття роду).

Читання та обговорення оповідання А, М’ястківського «Наш рід».

Розучування прислів’я: «Хоч і по коліна в воду, аби до свого роду».


Художня

Малювання на тему «Моя родина»

Організація виставки «Сімейний портрет» (конкурс малюнка)

Творча робота-конструювання «Будинок для моєї родини»

Оформлення сімейної фотогалереї (діти наклеюють фотографії рідних на макет будиночка)



Ігрова

Творча гра «День народження в моїй родині»

Фізкультхвилинка «Моя сім’я»

Сюжетно-рольова гра «Сім’я»

Гра-інтерв’ю «Моя родина»

Гра-вікторина «У колі родичів» (вчити чітко відповідати на запитання, класифікувати родичів за віком, статтю)


Рухова

Хоровод «Подолянка»

Рухлива гра «Дрібу, дрібу, дрібушечки»

Українська гра «Ворота»


Трудова

Колективна праця «Прання одягу для ляльок» (закріпити базові уміння і навички у різних видах праці та якостей особистості: відповідальність, самостійність, працелюбність).

Тема: «Ми – козацького роду»

Види

д-сті

Змістовне наповнення


Природознавча

Бесіда: «Звідки ми родом». Зацікавити дітей історичним минулим нашого народу. Дати знання про те, хто такі козаки, де жили, як одягалися та харчувалися, їх побутом.

Розглядання ілюстрацій про побут, одяг, зброю козаків. Прививати дітям любов до історії своєї країни.



Логіко -математична


Логічна гра «Мандрівка в минуле» (складання прикладів використовуючи різні життєві ситуації з життя козаків)

Логіко-математична вправа «Хто більше назве» (лічба). Діти називають знайомих їм гетьманів та козаків (Богдан Хмельницький, Петро Сагайдачний, Іван Мазепа та ін.)



Мовленнєва

Розкрити зміст слів «козак», «гетьман», «булава», «люлька», вчити розуміти їх значення в історії українського козацтва.

Дидактична гра «Якими були козаки?». Вчити добирати прикметники до іменників; розширити знання дітей про козаків.



Літературна

Читання віршів О. Лупій «Свято Покрови» та В. Коломієць «Покрова». Розповісти дітям що запорізькі козаки з особливою повагою ставилися до великого народного свята Покрови Пресвятої Богородиці і перед походами молилися святій покровительці, щоб вона допомагала їм і боях з ворогами.

Читання легенди про козацьке житло.



Художня

Аплікація «Козацькі символи». Ознайомити дітей з козацькими символами, козацькими звитягами.

Ліплення з солоного тіста «Вареники». Закріпити з дітьми знання про побут українських козаків.



Ігрова

Спортивні змагання «Як козаки з мушкетерами змагались». Знайомити дітей із забавами козацької доби, національним козацьким гумором; викликати бажання брати участь у іграх-естафетах і перемагати в них, уболівати за друзів; виховувати потяг зростати здоровими та сильними

Рухова

Народні ігри «Хто швидше напоїть коня», «Дідусь Макар», «Гречка»

Трудова

Художня праця. «Виготовлення родинного дерева». Спонукати дітей осмислювати історію свого коріння – це те, від чого починається самоусвідомлення особистості як українця; вчити дітей шанувати найстарших членів сім’ї – дідуся і бабусю.

  1   2   3   4


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка