Ш. Перро як основоположник європейської літературної казки. Збірка «Казки моєї матінки Гуски». Казка



Скачати 64.83 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір64.83 Kb.
Тема: Ш. Перро як основоположник європейської літературної казки. Збірка «Казки моєї матінки Гуски». Казка «Попелюшка».

Мета: – ознайомити учнів з життєвим та творчим шляхом письменника;

  • розкрити значення творчості Ш. Перро як засновника європейської літературної казки;

  • проаналізувати казку;

  • розвивати навички виразного читання;

  • виховувати любов до читання, зацікавленість казками Ш. Перро.

Хід уроку

І. Підготовча робота до сприйняття матеріалу.



Слово вчителя

Кожна маленька дитина має свою країну , де живе її казка. Спершу – це казки про зайчиків , котиків…З часом вони стають серйозніші – про подорожі в різні царства, королівства, зачаровані вежі. Хлопчики стараються визволяти принцес, а дівчатка мріють про чарівних принців. Сьогодні ми вивчатимемо казку, де будуть сльози і радість, праця і лінь, зло і добро, яке його переможе, однак про це пізніше…



БЕСІДА.

  • А з якими казками ми вже познайомилися?

  • Чого вони нас навчають?

  • Чому вони називаються народними?

  • Існують народні казки, а які ще ви знаєте?

  • Яка різниця між літературними та народними казками?

  • Які літературні казки ви вивчали у 4 класі?

  • Які літературні казки ви читали самостійно?

  • Яких авторів літературних казок ви можете назвати?

ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів.

Слово вчителя.

На сьогоднішньому уроці ми з вами познайомимось із ще одним відомим казкарем. Але передусім, спробуємо зіграти у гру «З якої казки цей уривок».

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

1. Слово вчителя.

Отже, запишіть дату , тему та епіграф уроку. (Запис у зошити)

Ще задовго до народження братів Грімм та О. Пушкіна у Франції жив талановитий письменник, член французької Академії Шарль Перро. Він складав казки не лише для розваги, а й із виховною метою, оскільки всі його фантастичні історії завершувалися повчальними висновками.

Та проте, яким чином він став писати казки та чому так і не зважився підписатися під ними, розкажуть нам сьогодні його біографи.

2. Розповідь учнів про Шарля Перро.

3. Хто є для вас Шарль Перро?

На ватмані намальоване сонце. Вчитель роздає дітям листочки, на яких вони дають відповідь на запитання і прикріплюють на ватман.

IV. Робота над казкою.

Слово вчителя.

Перш, ніж перейти до роботи над казкою, спробуємо перевірити, наскільки ви до цього готові.

1. Перед вами план. Поставте його у відповідному порядку.

ПЛАН


  1. Життя Попелюшки в сім’ї .

  2. Клопоти мачухи та сестер щодо балу.

  3. Зустріч із хрещеною матір’ю-чарівницею.

  4. Поява Попелюшки на балу.

  5. Загублений черевичок.

  6. Весілля Попелюшки та принца.

2. Виправте деформований текст.

З казки «Попелюшка» пропонуються речення, в яких потрібно виправити неправильні слова.

3. Бесіда на основі казки:



  • Чи цікаво було вам читати казку? Поясніть чому?

  • Які епізоди вам найбільше сподобалися?

  • Що ми дізнаємося про героїню на початку твору?

  • Чому її називають Чорногузкою? А хто її назвав Попелюшкою?

  • Як жилося дівчині в домі? Чому до неї так ставилися?

  • А як жилося її сестрам?(Перегляд уривка з мультиплікаційного фільму).

  • Чи зустрічали ви подібні ситуації в інших казках? Назвіть їх.

Слово вчителя.

Учні, ви знаєте, що наша школа працює в напрямку правознавства, а тому спробуйте дати відповідь на таке питання:

Діти, подумайте, які закони порушено у цій казці?

Статті 28, 29, 41, 43 Конституції України.

2. Продовження бесіди.


  • Який художній прийом називається антитезою?

  • Як цей прийом використаний у казці?

3. Завдання для учнів. (Запис у зошити).

Розподіліть перелічені риси характеру між Попелюшкою, мачухою та її дочками.



Добра, жадібна, гордовита, скромна, чесна, невихована, лагідна, працьовита, зла, старанна, незлостива, заздрісна, пихата, ледача, терпляча.

3. Продовження бесіди.



  • Чому бал, який влаштував син короля, додав найбільше клопотів саме Попелюшці?

  • Чому Попелюшка допомагає сестрам, хоча вони і насміхаються над нею?

  • Чому до неї звертаються за допомогою?

  • Ми знаємо з вами , що Попелюшці теж вдалося потрапити на бал. Хто допоміг їй у цьому?

4. Гра: «Чи уважні ви?». Перед вами перелік звичайних речей та істот. В що або в кого перетворилися ці речі та істоти?



Гарбуз – розкішна карета.

Миші – чудові коні.

Щур – кучер.

Ящірки – лакеї у строкатих лівреях.

Дрантя – розкішна сукня, гаптована золотом та сріблом.

Босі ноги – пара кришталевих черевичків.

Перегляд уривка з мультиплікаційного фільму.

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

5. Продовження бесіди.



  • Як сприймають Попелюшку в палаці гості, принц і король?

  • А сестри? Що заважає їм побачити в Попелюшці красуню? Невже вона змінилася, коли одягнулася у нове вбрання?

  • Знайдіть епізод, коли посланці принца прибули в дім мачухи. Зачитайте.

  • Яку винагороду отримала Попелюшка за свою доброту?

Слово учителя. Юрист за освітою Ш. Перро прославився як літератор.

  • Як ви гадаєте, чому його зацікавили власне казки?

Дійсно, вони, на думку письменника, не просто розвага. Головне в них мораль.

  • Як ви розумієте слова, що стали епіграфом нашого уроку?

V. ПІДСУМКОВА БЕСІДА.



  • Порівняйте казку «Попелюшка» з казкою «Пані Метелиця». Що між ними спільного, а що відмінного?

  • Чи заслужила своє щастя Попелюшка?

  • Чи подобається вам ця дівчина?

  • Якою ви собі уявляєте Попелюшку?

Намалюйте словесний портрет Попелюшки ( Показ ілюстрацій ).

МІКРОФОН – закінчи речення.

      • Найяскравішим моментом на уроці було …

      • В казці «Попелюшка» мені найбільше сподобалося …

      • Найкращим учнем/ученицею на сьогоднішньому уроці, на мою думку, був/була …

Перед вами перелік прислів’їв. Спробуйте відгадати, до кого з героїв звернені ці прислів’я:

    1. Хто добре працює, тому й щастить (Попелюшка).

    2. Хто дрімає, той щастя не має (Сестри та мачуха).

    3. Щастя в повітрі не в’ється, а працею дістається (Сестри та мачуха).

    4. Хто зле робить, той собі шкодить (Сестри та мачуха).

    5. У сирітстві жити – сльози лити (Попелюшка).

    6. Добро творити – себе веселити (Попелюшка).

    7. На чужому хребті легко працювати (Сестри та мачуха).

    8. Як душа чорна, то й милом не змиєш (Сестри та мачуха).

«З якої це казки?»

        1. « - Не плачте, королю та королево, Ваша донька не помре … Принцеса справді вколе собі руку веретеном, але вона не помре, а тільки засне глибоким сном і так спатиме сто років».

        2. «Давно колись жила в одному селі маленька дівчинка, та така красуня, що кращої за неї, мабуть, ніхто й ніде не бачив. Мати любила її до нестями, а бабуся ще більше.

Добра бабуся пошила для внучки гарненьку шапочку, яка була її так до лиця, що дівчинку всі почали називати …»

        1. «Колись жив собі дуже багатий чоловік. Були у нього чудові замки й палаци, безліч слуг і золотий та срібний посуд, рідкісні килими … Але, на нещастя, чоловік мав бороду, і через те був такий потворний та страшний, що не було жодної дівчини, яка б не втекла, побачивши його».

        2. «Один мірошник залишив у спадщину трьом своїм синам тільки млин, осла і кота. Сини швидко поділили спадщину: старший забрав собі млин, середній одержав осла, а меншому дістався кіт».

        3. «Жив колись лісоруб із дружиною, і було у них семеро дітей – геть усі хлопчики. Меншенькому синові лише 7 років … Він був дуже маленький, коли народився, маленький-маленький, – не більший від мізинця на зріст…».

        4. «Жив собі дуже багатий і могутній король … За дружину він собі взяв найкрасивішу і найрозумнішу принцесу на світі.

Королівський палац славився на весь світ.

Та найбільше король пильнував звичайнісінького сірого осла з довжелезними вухами … Це був незвичайний осел. Щоранку на його підстилці знаходили золоті монети, які й збирали, коли осел прокидався».



Деформовані речення

Один багатий удівець одружився вдруге з удовою, такою доброю та ніжною, якої, відколи світ світом, ніхто не бачив.

Не встигли відсвяткувати весілля, як мачуха вже показала свою добру вдачу. Вона полюбила пасербицю за її красу…

Спала дівчина аж на другому поверсі

Упоравшись з роботою, дівчина йшла в кімнату і сідала просто на підлогу...

Якось син графа улаштував бал і запросив на нього всіх знатних людей королівства.



Попелюшка тільки про те й говорила, як би краще вбратися.

Словникова робота

Лакей – прислужник.

Кучер – той, що править кіньми в екіпажі.

Ліврея – формений одяг для швейцарів, лакеїв та кучерів.



Крам – матерія, товар.

Гаптований – вишитий, розшитий.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка