Секція: українська література Особливості української вишивки Роботу виконала



Скачати 113.55 Kb.
Дата конвертації13.04.2016
Розмір113.55 Kb.
Глобинська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів №3

Наукове товариство «Шукач»



Секція: українська література

Особливості української вишивки

Роботу виконала:

Цикунова Діана, учениця 8 класу

Керівник: Галига Валентина Олександрівна

Глобине – 2015



ЗМІСТ

Вступ ….3

Розділ I. Походження вишиванки ….4

Розділ IІ. Символіка кольорів на вишивці ….5

Розділ IІІ. Орнаменти вишивок ….8

Розділ IV. Семантичні знаки та їх значення ...10

Розділ V. Рослинна символіка в українській вишивці ....11

Розділ VІ. Зооморфні (тваринні) значення вишивки ....15

Висновки ...16

Література ...17



Вступ

Історія народної вишивки на Україні сягає своїм корінням у глибину віків. Навіть Геродот писав про те, що на одязі скіфів і їх предметах побуту була вишивка.



Мета дослідження: дослідити походження вишиванки, орнаменти вишивок, символіка кольорів, рослинну символіку в українській вишивці, орнаменти вишивок, семантичні знаки та їх значення, рослинну символіку в українській вишивці, зооморфні (тваринні) значення вишивки.

Розділ I. Походження вишиванки

Існує ряд походження вишиванки.

Перш ніж досліджувати витоки створення вишиванки визначимо значення даного терміну. «Вишиванка» - етнографічне назва традиційної української сорочки, прикрашеної вишитим візерунком, яка відома в багатьох куточках Земної кулі і є предметом художнього декоративно-ужиткового мистецтва. За наявними археологічними даними час виникнення вишиванки сягає в сиву давнину. Так, відомий «батько історії» Геродот, оповідаючи про побут і умови існування стародавніх скіфських народів, звертав особливу увагу на традиційний костюм скіфів, одним їх характерних елементів якого була сорочка прикрашена хитромудрим вишитим узором. В манускриптах, датованих Х століттям, згадується про купців – арабів, що зустріли народність - русів - одягнених у вишитий одяг. При археологічних розкопках на території Черкаської області (центральна Україна), були знайдені костюм і вишита сорочка, приблизний час виготовлення яких IV сторіччя. Крім цього, серед вчених дослідників старовини побутує думка, що виникнення вишиванки, використані для оздоблення візерунки і знаки аналогічні з орнаментальними малюнками, які збереглися на предметах побуту (посуді, меблів) древніх українців. Так само вишиті сорочки користувалися великою популярністю в часи трипільської культури та в часи неоліту.

Згідно давньої української традиції, забезпечували сім'ю одягом, прикрашали його своєрідними візерунками виключно жінки. Своє вміння і майстерність вони передавали від матері – доньці, від бабусі - онуці, свято оберігаючи сімей ні секрети майстерності.





Розділ ІI. Символіка кольорів на вишивці

Кожна область, кожний район, а іноді й окреме селище мають свої притаманні лише їм техніки нанесення і виконання візерунка, використання певних колірних поєднань і орнаментальних мотивів. З таких мотивів можна виділити три основних групи: рослинні - нагадують цілі рослини або їх окремі частини; геометричні - обрисами схожі на найпростіші геометричні фігури (ромби, круги, дуги, квадрати, лінії, хрести); зооморфні - містять зображення птахів, тварин, комах і т.п.кольорів, які символізують той чи інший настрій на вишивці . Їх поєднання і дає настрій, а головне по них можна прочитати яку ідею і сенс хотів закласти майстер . Зазвичай використовується 6-ть основних кольорів:

1. Червоний підсилює енергію. - цей яскравий красивий колір означає радість, пристрасть, любов і життєлюбність.

2. Чорний - в противагу червоному нагадує про сум, горе, смерть. Хоча однозначного тлумачення символіки кольору в народній вишивці немає. Адже і святкові вироби часто вишивали в різних місцевостях чорними нитками. В деяких регіонах вважають: чорний — колір землі, символ багатсва, плодючості, колір землеробів. Доречі, одне з останніх селянських повстаннь на Україні було під чорними прапорами.

3. Білий - колір використовується для вишивання мережок. Білий колір джерело чистоти, непорочності, святості. Білий колір раніше дуже цінували, тому навіть обручки робили тільки з срібла, вони були як обереги.

4. Синій - колір небосхилу і води. Є символом очищення, душевного спокою та позбавлення від хвороб (теж можна назвати своєрідним оберегом).

5. Блакитний, зелений та рожевий символізують духовний спектр. Ці кольори переважають на Поділлі та Бойківщині і вважаються благодатними, сприяють спокійному життю. Зелений колір більше притаманний Західній Україні. Зелений асоціюється з природніми витоками.

6. Жовтий - є символом нічних світил місяці і зірок, але в теж час вважається кольором розлуки. До речі, за народною традицією українці не дарують коханим людям жовтих квітів, так як такий букетик може стати останнім.



Усі ці кольори були вибрані не просто так. Ця палітра сформувалася під впливом колірної гами української землі. Є ще один колір, жовтогарячий. Цей колір хоча і має щось спільне з жовтим, але значення у нього зовсім інше. Він символізує багатство, золото, пшеницю і мед.



Розділ ІІI. Орнаменти вишивок

Орнаменти вишивок поділяються на три основних групи: геометричні (абстрактні), рослинні, зооморфні (тварини). Геометричні орнаменти тісно пов'язані зі слов'янською міфологією і трипільською культурою. Існують археологічні знахідки, які підтверджують, що жили на території України представники трипільської цивілізації створювали предмети побуту з візерунками, схожими на традиційні українські орнаменти. Є також археологічні підтвердження, що скіфи, що жили ще до нашої ери, носили одяг з вишитими орнаментами, ідентичну національної української.





Найвідомішими основними геометричними мотивами української вишиванки є:

- Ромбики;

- Хрестики різних модифікацій;

- Круги;


- Овали;

- Зигзаги;

- Трикутники;

- «Шеврони» (меандри);

- Розетки;

- Хвилясті лінії;

- Квадрати;

Семантика знаків - це своєрідна наука, яка надає окремим знакам зашифрований глибокий зміст. У вишивці крім квітів з нами розмовляють символи.

Найбільш поширеними є геометричні знаки - це все ті ж хрести, кола, косі і хвилясті лінії, ромби, квадрати, спіралі. Їх, ксті, можна побачити і на трипільській кераміці.

Розділ ІV. Семантичні знаки та їх значення

Хрест - це найдивовижніший знак, знак сонця, світла, а все це вкупі з незапам'ятних часів протистоїть мраку і пітьмі.

Сварга (свастика) - таку назву має хрест із загнутими кінцями. Деякі дослідники вважають напрямок променів хорошим, інші поганим. Сварга - це дуже сильні охоронний знак, його вважають символом бога Неба, батьком сонця.

Коло (коло, колесо) - належить до солярним знакам. У «перекладі» солярний означає сонячний.

Ружа (восьмилистова зірка) - це знак життя і теж символ сонця.

Прямокутник (квадрат, ромб) - символ землі, засіяної ниви.

Хвилясті лінії (кривульки, нескінченність) - символ води, яка давала життєву силу людям, тваринам і рослинам.

Розділ V. Рослинна символіка в українській вишивці

Калина - дерево українського роду. Колись в стародавні часи вона пов'язувалася з народженням Всесвіту, вогненної трійці: Сонця, Місяці і Зірки. Тому і отримала калина таке ім'я від староукраїнської назви Сонця - "Коло". А оскільки ягоди калини червоного кольору, то і стали вони символом крові і безсмертного роду. Саме тому все весільні рушникі, дівочі і навіть чоловічі сорочки оздоблені могутніми кетягами калини.



Листя хмелю можна віднести до молодіжної символіки. Окрім центральної України, узор поширений на Поділлі. Хміль близький до символіки води і винограду, тому що несе в собі знак розвитку, молодого буйства і любові. Можна сказати, що узор хмелю - це весільна символіка. Народна пісня підказує, що "витися" - для парубка означає бути готовим до браку, оскільки для дівчини йти заміж - це "пучечки в'язати".



Чорнобривці. Дуже тісно зв'язані поетичні образи народної пісні і вишивки. Те, що добре для народу, завжди знайде своє втілення в мистецтві. Хто не знає, що в кожній українській області повинні рости чорнобрівци. Радують вони наше око, лікують наше тіло, а тому і просяться на біле поле рушника або сорочки.

Виноград. Символіка винограду розкриває радість і красу створення сім'ї. Сад-виноград - це життєва нива, на якій чоловік - сіяч, а дружина зобов'язана ростити і доглядати за родовідним деревом. Мотив винограду видно на жіночих і чоловічих сорочках Київщини, Полтави. У Чернігові виноград в'ється на сімейних рушниках.



Мак. З давніх часів в Україні святили мак і їм обсівали людей і худобу, тому що вірили, що мак має чарівну силу, яка може захистити від будь-якого зла. Також вірили, що навесні поле після битви покривається маками. Ніжна і трепетна квітка несе в собі незабутню пам'ять роду. Дівчатка, в сім'ї яких був загиблий, з любов'ю і тугою вишивали узори маку на сорочках, а на голови одягали вінки з семи маків, обіцяючи цим ритуалом зберегти і продовжити свій рід.

Троянда. Стара назва троянди - ружа - співзвучна стародавній назві Сонця - Ра. Крім того, є і староукраїнська назва крові - руда. Узори з трояндами складалися по законах рослинного орнаменту, що позначало нескінченний сонячний рух з вічним відродженням. Там, де троянди складені в систему геометричного узору, ці рослини - не просто квіти - це квіти-зірки, які утілювали представлення народу про Всесвіт як про систему.



Лілія. У легендах квітка лілії - це символ дівочої чарівності, чистоти і невинності. Якщо добре придивитися до контура геометричного узору, то вимальовуватиметься силует пари птахів - знак любові. Окрім квітки, невід'ємною частиною орнаменту був листок і бутон, які складають нерозривну композицію потрійності. У лілії закладено народження, розвиток і нескінченність життя.

У орнаменті лілію обов'язково доповнює знак, який нагадує хрест. Він - магічний, тому і благословляє пару на створення сім'ї. Іноді над квіткою вишивають краплі роси, які також означають запліднення. Лілія - жіночий символ, сама суть енергії вологи.



Дуб - святе дерево, яке утілювало Перуна, бога сонячної чоловічої енергії, розвитку, життя. Отже, парубки і молоді чоловіки завжди мали при собі чарівний оберіг животворящої сили свого роду.

Вазон( він же - дерево роду). Етнічним обереговим знаком українців служила і вишивка, орнамент якої складав ВАЗОН (великі вітки з квітами і птахами) і берегиня(рожаниця) Вони, як правило, вишивалися нитками червоного кольору, який символізував очисний вогонь і сонце і був пов'язаний з охоронною магією, оберегом, очищенням і лікуванням.

КАЛИНА – ДЕРЕВО РОДУ, СИМВОЛ ЛЮБОВІ, ЩАСТЯ, БАГАТСТВА, КРАСИ Й НАДІЇ.

У давні часи калину пов'язували з народженням Всесвіту, вогненної трійці: Сонця, Місяця й Зірок.

Калина символізує жінку «в повній силі» і є невід'ємною частиною весільних обряді.



Розділ VІ. Зооморфні (тваринні) значення вишивки.

У вишивках зооморфних (тваринних) орнаментів зображуються: кінь, заєць, риба, жаба; з птахів - півень, сова, голуб, зозуля; з комах - муха, метелик, павук, летючі жуки. В багатьох випадках зооморфні орнаменти є своєрідним, властивим саме цій вишивальниці, зображенням, в якому відбивається її індивідуальне бачення узору. У подібних орнаментах виступають у різноманітних часто химерних сплетеннях (однак з збереженням традиційних вимог до композиції) заячі та вовчі зуби, волове око, коропова луска, баранячі роги тощо.



ГОЛУБ – СИМВОЛ ЧИСТОТИ, ОЧИЩЕННЯ.

Голуб з голубкою – символ кохання й сімейного благополуччя. Тому пару голубків в оточенні квітів часто вишивали на весільних рушниках, фігурками голубів прикрашили весільний коровай.

ПАВИЧ - СИМВОЛ РОЗКВІТУ Й МОЛОДОСТІ, СІМЕЙНОГО ЩАСТЯ.

Павичів розташованих один до одного головами, в оточенні вінця вишивають на весільних рушниках, щоб життя було гарне, як ці птахи жар-птиці, що символізують сонячну енергію розвитку.

ВИСНОВКИ

Не бажано на одній речі вишивати декілька різних за своїм значенням узорів-оберегів. Краще для кожного з них підібрати окрему річ – інакше результатом такої вишивки стане енергетична мішанина. Це відноситься і до матеріалу, з якого зроблені нитки – не поєднуйте в одному узорі декілька видів прикладних матеріалів.



В наш час виконана вручну вишивка має також велике значення. Вишиті рушники, серветки, сорочки, краватки, картини виховують почуття прекрасного, передають майбутнім поколінням культурні скарби попередніх поколінь.

Вишивка хрестиком — дуже цікаве, хоча й копітке заняття, яке робить теплими і затишними оселі, радує око людини.

Список використаної літератури

  1. Антонович С. А., Захарчук-Чугай Р. В., Станкевич М.Є. «Декоративно-прикладне мистецтво» – Львів: Світ, 1999. 


  2. Кара-Васільєва Т. Українська вишивка. Альбом. – Київ. Мистецтво, 1993. 


  3. Макарчик С. А. Етнографія України. — Львів.6 Видавництво «Світ», 1994. 


  4. Українська минувшина. Ілюстративний етнографічний довідник. – Київ.: Либідь, 1993. 


  5. “Знаки 155 стародавніх українських вишивок”. Київ, 1992. 


  6. В.О. Тацкевич “Технологія вишивки” - Київ: Вища школа, 1997 р. 


  7. Л.М. Сорокіна “Вишиванки” – Київ: Веселка, 1989. – 16 с. 




  8. http://www.vyshyvka.info/vyshyvannya-pershi-kroky/ 


  9. http://yak-prosto.com/sho-take-vishivka-gladdyu/ 





База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка