Сценарій українських вечорниць // учасники: учні 4-6 кл. Учень. Українські вечорниці



Дата конвертації01.05.2016
Розмір294 Kb.



Матеріали підготувала : вчитель вищої категорії Дрозд Ольга Володимирівна
Западинська ЗОШ І-ІІІст семінар вчителів української мови та літератури
Сценарій українських вечорниць // учасники: учні 4-6 кл.
Учень.

Українські вечорниці

Починаєм у цей час!
Хай веселий сміх іскриться

В серці кожного із нас!

Хай дзвінке вкраїнське слово

Пружно рветься в небеса!


Наша пісня пречудова

Хай ніколи не згаса!


Обійдіть весь світ безмежний

І скажіть, в якій країні

Так зберігся скарб пісенний

Як у нас на Україні!


Пісня «Як у нас на Україні»

Господиня (вбрана у вишиту українську сорочку жінка).

Доброго вечора, шановні добродії!

Рада вітати вас у своїй оселі.

Уже й вечір, а ні дівчат, ні хлопців немає! Коли ще ми дівували, то як зачуєш де-небудь вечорниці, біжиш аж тини тріщать, а тепер... Он скоро треті півні заспівають, а вечорниці ще не почалися. Ні, що не кажіть, а світ перемінився...

Дочка (вишиває). Мамо! Мамо! Не кажіть такого. Прислухайтеся. Чуєте: он уже дівчата йдуть... Зараз буде весело нам усім!



Чутно сміх, стук у двері. Господиня схоплюється з місця, радо відчиняє двері, запрошує дівчат.

Господиня. Прошу! Прошу! Заходьте, будь ласка!



Заходять дівчата. Усі вдягнені у святкове українське вбрання.

1-ша дівчина (кланяється господині).

Добрий вечір у вашій хаті!

Ой веселі вечорниці в нас на Україні,

чули, будуть вечорниці і в оцій хатині.

Господиня.

Добрий вечір, добрий вечір, любі гості!

Щиро просим в нашу хату

І привітну і багату.

Від зірниці до зірниці

Хай лунають вечорниці!

2-га дівчина.

Гей, на наших вечорницях

І сумний розвеселиться!

Співи, танці, небилиці

Гарні будуть вечорниці!

3-тя дівчина.

Стрічайте нас пирогами

Білими, смачними,

Бо прийшли ми із піснями

Дзвінко-голосними.

Дочка. Мамо! Гості вже в хаті і дівчата прийшли. Тож заспіваймо вашу улюблену "Зеленее жито, зелене...".


Д о ч к а. А де це наші хлопці поділися? Чому так довго нема: ?

У цей час долинула пісня "Ой дівчино, шумить гай", яку співають хлопці, йдучи на вечорниці. Невдовзі чується стук у двері.


1-й хлопець. Пустіть нас до хати!

1-ша дівчина. Гарненько попросіть!

2-га дівчина. Агов! Хто такий?

2-й хлопець. Пес рябий!

3-й хлопець. Баран круторогий!

4-й хлопець. Ведмідь клишоногий!

Усі хлопці. Пустіть-но до хати!

3-тя дівчина. Не пустимо у хату, дуже вас багато!

5-й хлопець. Пустіть, бо гірше буде!

4-т а д і в ч и н а. Як чемно не попросите, не пустимо.

6-й хлопець. Дівчатонька - голуб'ятонька, та ми ж прийшли не битися, та ми ж прийшли миритися, і гостинець принесли, і музик привели, пустіть, будьте ласкаві!
Дівчата встають із-за столів і виходять назустріч хлопцям. У центрі залу зустрічаються.
Полюбила коваля, така доля моя.


Думала - кучерявий, в нього чуба нема.

2-й хлопець.

Галю, Галю, чорнобрива,

Чого в тебе брови криво?

На козака задивилась,

Та й брівоньки іскривились.

2-га дівчина.

А до мене Яків приходив,

Коробочку раків приносив.

А я тії раки забрала,

А Якова з хати прогнала!



3-й хлопець.

По дорозі жук, жук, по дорозі чорний,

Подивися, дівчинонько, який я моторний!

Дочка.


Кину кужіль на полицю,

Сама піду на вулицю...

Я нікого не любила,

Тільки Петра та Данила,

Грицька, Стецька та Степана,

Кучерявого Івана.


4-й хлопець.

Дівчиноньку я любив,

Подарунки їй носив:

Носив сало, носив свічки,

Кукурудзу, черевички.

Носив просо, носив мак.

Он було як.
3-тя дівчина.

Ти до мене не ходи,

Куций, коротенький,

Бо до мене ходить хлопець

Високий, тоненький.


Хлопець. Марусю, скільки тобі років?

Дівчина. 16.

Хлопець. Але ж два роки тому ти говорила те саме?

Дівчина. Знай, хлопче, що я не з тих, що сього говорять одне, а завтра друге.

(Обоє розходяться, на місце стають двоє інші
Хлопець. Галю, люди кажуть, що ти шити не вмієш?

Дівчина. Та хіба що шити?

Хлопець. І корову не вмієш доїти?

Дівчина. Ну, ще й корову не подою.

Хлопець. І кажуть, що хліба не спечеш?

Дівчина. Може, й так, ще хліба не пекла.

Хлопець. Кажуть, Галю, що й танцювати вмієш.

Дівчина. А оце-то вмію. Подивись.



(Обоє пішли в гопак).
Сценка "Явтух"

Дівчина. Ой, куди їдеш, Явтуше?

Ой, куди їдеш, мій друже?

Явтух (похмуро, не повертаючи голови). Не скажу!

Д і в ч и н а. Та коли ж твоя добрая ласка, то й скажеш...

Я в т у х (неохоче). На базар.

Дівчина (упадає коло нього). Ой, та що везеш ти, Явтуше? Ой, та що везеш ти, мій друже?

Явтух (сердито). їй-бо, не скажу!

Дівчина (лагідно). Та коли ж твоя добрая ласка, то й скажеш...

Явтух (спокушений її заграваннями, гордо). Груші везу... От що!

Дівчина (ніжно). Візьми ж мене, мій Явтуше, візьми ж мене, мій друже.

Явтух (розчулено). Ну, сідай уже...

Д і в ч и н а. Та коли ж твоя добрая ласка, то пригости й мене грушкою.

Явтух. Ну, вибери собі там якусь маленьку.

Дівчина (вибирає найкращу грушу, сідає ближче до Явтуха). Обніми ж мене, мій Явтуше, обніми ж мене, мій друже!

Явтух (перелякано). Ще чого? Так ми не домовлялися.

Д і в ч и н а. Та коли ж твоя добрая ласка... Явтух махає рукою на груші й обнімає дівчину, а віз їде далі.
1-й хлопець. А тепер давайте заспіваємо.

(«Омелько»).
Майстер-клас Прийшла кума до куми»
Господиня. Ну, а зараз закінчуємо веселитися,пора. 6удемо вечеряти.

Всі. От і добре.



1-ша дівчина.

Будемо прощатися, тітонько.

Дякуємо Вам за гостинність.

У щасливій Вашій хаті.

Щоб Ви всі були багаті.
2-га дівчина.

Щоб лежали на столі

Паляниці немалі

Щоб були у Вас ковбаси,

Молоко і сало, й м'ясо.

І млинці, і пиріжки.

І пухнасті пампушки!

3-тя дівчина.

А ще Вам бажаєм.

Щоб Ви не хворіли.

Душею і серцем

Були молоді


(Співають «І в нас, і в вас, хай буде гаразд»).
Настя

До рідного краю

Любов'ю горіли

І щастя творили

На рідній землі!



Усі гості.

Щоб були Ви в цій оселі І щасливі, і веселі!







У ч и т е л ь - с л о в е с н и к. Шановні друзі! Все, що в серці мали, Ми вам подарували: Гарну пісню, добру казку, Своє серце й щиру ласку. Кращі побажання Ви прийміть від нас, І в вас, і в нас хай буде гаразд, Щоб ви і ми щасливі були.



Прийшла кума до кумоньки

Прийшла кума до кумоньки

в суботу , в суботу

Розказала кума кумі гризоту, гризоту



Ой ціп, ціп, кудкудах 2 р.

Гризота , ось так, так
Чорна курка, біле пір´я,

червоний гребінець

Чи не впала моя курка, кумасю, у ваш горнець

Ой ціп, ціп, кудкудах 2 р.

Гризота , ось так, так
Не була я вчора вдома

ні зранку, ні вночі

Не бачила вашу курку ні в очі, ні в очі

Ой ціп, ціп, кудкудах 2 р.

Гризота , ось так, так
Прийшла кума до кумоньки

в суботу , в суботу

Розказала кума кумі гризоту, гризоту

Ой ціп, ціп, кудкудах 2 р.

Гризота , ось так, так

Виступ на районному семінарі

вчителів української мови та літератури
Тема:

«Компетентнісно орієнтований

підхід до навчання»

вч. української мови та літератури

Дрозд Ольга Володимирівна

Девіз: «Допоможи мені це зробити самому»
Національна доктрина розвитку освіти України у XXI столітті визначила, що головною метою української системи освіти є створення умов для розвитку і самореалізації кожної особистості.

Творча діяльність дозволяє повною мірою розкрити природні здібності; знайти своє місце вжитті, ставити значущі цілі і досягати їх. Ранній початок занять з розвитку творчих здібностей робить усе подальше навчання в школі усвідомленим,

Відповідно до Закону України «Про освіту», Державної національної програми «Освіта» (Україна XXI століття) і метою збереження і розвитку талановитих дітей та молоді в України створено ряд програм пошуку, навчання, виховання обдарованих учнів.

Актуальність обраної теми визначається, по-перше, соціальним замовленням. Проблема оцінювання й відстежування результату діяльності педагога в напрямі розвитку творчих здібностей, обдарованості особистості сьогодні — одна з ключових проблем освіти; по-друге, розвиток і вдосконалення творчого мислення, особливо в період серйозних соціальних змін у нашій країні, дозволить школяру виробити навички знаходити ефективні рішення для будь-яких проблем.

Реформування освіти передбачає відновлення змісту навчання з орієнтацією на «ключові компетентності», оволодіння якими дозволить

учням вирішити різні проблеми в професійному, соціальному, повсякденному житті.

Поняття «компетентність» у психолого-педагогічній літературі остаточно не визначено й у більшості випадків вживається інтуїтивно. На сьогоднішній не існує однозначного розуміння поняття, структури і видів компетентності Компетентність походить від латинського слова competens (com-petentic), що в перекладі означає «належний», «здібний». Компетентність це певна сума знань у особи, які дозволяють їй судити про що-небудь, висловлювати переконливу, авторитетну думку

Компетентий — значить знаючий, обізнаний у певній галузі; що має право за своїми знаннями або повноваженнями робити або вирішувати що-небудь, судити про щось .

Згідно з визначенням Міжнародного департаменту стандартів для навчання та освіти, поняття компетентності визначається як спроможність кваліфіковано здійснювати діяльність, виконувати завдання або роботу. При цьому поняття компетентності містить набір знань, навичок та відношень, що дають змогу особистості ефективно здійснювати діяльність або виконувати певні функції, що підлягають досягненню певних стандартів у галузі професії або виді діяльності

Часто автори змішують поняття компетенція та компетентність. Компетенція — це коло повноважень якої-небудь установи або особи; коло питань, у яких дана особа має знання, досвід

До ключових компетентностей випусника школи відносимо:

Пізнавальну компетентність:

• навчальні досягнення, інтелектуальні завдання, уміння навчатися та

оперувати знаннями.

Особистісну компетентність:

розвиток індивідуальних здібностей і талантів;

обізнаність у власних сильних та слабких сторонах;

• здатність до рефлексії;



  • динамічні знання.

С амоосвітню компетентність:

• здатність до самонавчання, організація власних прийомів самоосвіти;



. відповідальність за рівень власної самоосвітньої діяльності;

гнучкість застосування знань, умінь, навичок в умовах швидких змін;

постійний самоаналіз, самоконтроль за власною діяльністю.

Соціальну компетентність:

співпраця, робота в команді, комунікативні навички;

здатність приймати свої рішення і прагнути до розуміння власних потреб і вимог;

соціальне єднання, вміння визначити особисті ролі в суспільстві;

ціннісні орієнтації;

розвиток особистісних якостей, саморегуляція;

культура міжособистісних відносин.

Здоров'я особистості:

соматичне здоров'я;

кліничне здоров'я;

фізичне здоров'я;

психічне здоров'я;

рівень валеологічних знань.



До творчої компетентності відносимо:

  • здатність до виявлення і постановки проблем;

  • здатність до висловлювання великого числа ідей;

  • гнучкість — здатність до висловлювання різноманітних ідей;

  • оригінальність — здатність відповідати на подразники нестандартно;

  • здатність удосконалити об'єкт, додаючи деталі;

У процесі моніторингових досліджень простежуються низка протиріч, що потребують розв'язання (див. схему 5).

Виявлення творчо розвинених дітей — тривалий процес, пов'язаний з аналізом розвитку конкретної дитини. Ефективна ідентифікація творчої розвиненості за допомогою якоїсь одноразової процедури тестування неможлива.

Тому замість одномоментного відбору творчо розвинених дітей необхідно спрямовувати зусилля на поступовий, поетапний пошук творчо розвинених дітей у процесі їх навчання за спеціальними програмами (у системі додаткової освіти) або в процесі індивідуалізованої освіти.

Необхідно гранично знизити можливість помилки, якої можна припуститись в оцінці творчої розвиненості дитини як за позитивними критеріями, так і за негативними: високі показники не завжди є свідченням творчої розвиненості, низькі показники ще не є доказом її відсутності. Дана обставина важлива при інтерпретації результатів тестування. Так, високі показники психологічних тестів інтелекту можуть свідчити лише про ступінь навченості та соціалізації дитини, але не про її творчу розвиненість. У свою чергу, низькі показники за тестом креативності можуть бути пов'язані зі специфічною пізнавальною позицією дитини, але аж ніяк не з відсутністю в неї творчих здібностей

З урахуванням вищесказаного можна зробити такі висновки. Під час встановлення творчої розвиненості не можна спиратися на єдину оцінку (наприклад, на кількісні показники, що характеризують індивідуальний рівень інтелектуального розвитку).

Психодіагностика все ширше входить у шкільну практику, все більшою стає потреба в ознайомленні вчителів і батьків з основними теоретичними положеннями і методами цієї науки. Це стосується і всієї психодіагностики взагалі, і психодіагностики творчої розвиненості

Навішувати ярлики типу «обдарований» або «ординарний» неприпустимо не тільки через небезпеку помилок у діагностичних висновках. Як переконливо показують психологічні дані, такого роду ярлики можуть дуже негативно вплинути на особистісний розвиток дитини.

Процесом розвитку творчих здібностей дітей треба управляти.

Пропонуємо алгоритм управління процесом розвитку творчими здібностями учнів.

1. Збір інформації про рівень розвитку творчих здібностей учнів. (Щоб
впливати, потрібно знати.)

1.1. Виділити складові творчих здібностей.


  1. Виділити критерії оцінки рівня розвитку творчих здібностей.

  2. Підібрати відповідні тести.

  3. Провести тестування учнів.

2. Систематизація зібраної інформації

2.1. Розбити учнів на міні-групи з приблизно однаковим рівнем розвитку творчих здібностей.

- Визначити можливості розвитку визначених складових творчих здібностей класу в цілому і кожного учня окремо.

3. Планування


  1. Скласти плани розвитку творчих здібностей кожного учня.

  2. Розробити творчі завдання з предмета.

  3. Спланувати уроки з великою кількістю творчих завдань.

4. Мотивація

  1. С творити позитивне емоційне тло уроку.

  2. Заохочувати висловлення великої кількості варіантів рішення проблеми.

  3. Не критикувати ідеї учнів, якими б дикими вони не здавалися.

  4. Заохочувати «фантастичні» варіанти рішення.

5. Координація

  1. Корекція завдань з обліку результатів їх застосування.

  2. Організація поєднання індивідуальних, групових і колективних форм роботи.

5.3 перерозподіл ролей усередині міні-груп,

6. Системний контроль і облік

Компетентність характеризується як можливість установлення зв'язку між знанням та ситуацією, як здатність знайти процедуру (знання та дії), що відповідає проблемі. Сукупність ключових компетентностей, це перелік певних дій чи вмінь.

7. Вивчати:



  • уміти вирішувати проблеми;

  • уміти використовувати власний досвід;,

  • самостійно займатися власною освітою.

8. Шукати:

  • добувати інформацію;

  • уміти працювати з документами та класифікувати їх;

  • консультуватися в експерта;

  • працювати з різними базами даних.

9. Думати:

  • критично мислити

  • мати власну позицію та формувати власну думку;

  • уміти оцінювати твори літератури та мистецтва.

10. Співпрацювати:

  • в групі;

  • приймати рішення;

  • уміти домовлятися;

  • улагоджувати суперечки та конфлікти.

брати ся за діло та адаптуватися:

Зміст та викладання будь-якого предмета мають певні специфічні риси стосовно формування компетентностей учнів.




ПАМ´ЯТКА ДЛЯ УЧИТЕЛІВ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ

Українська мова та література

Соціальна компетентність


  • Стимулювання діалогічного спілкування.

  • Проведення тренінгів соціальної активності.

  • Проведення циклу позакласних заходів у формі ситуативних занять

  • Написання творів з теми «Якби я був президентом...», «Якби я був д ректором школи...»

  • Формування засобами предмета патріотичних почуттів, поваги до торії, традицій українського народу, рідної мови та державних символів.

Полікультурна компетентність


  • Проведення інтегрованих уроків, уроків-екскурсій, зустрічей з цікавими людьми.

  • Проведення рольових ігор, «круглих столів» з питань культури та мистецтва.

  • Відвідування театру з подальшим обговоренням змісту та характеристикою образів даного твору.

  • Застосування нетрадиційних форм організації уроків, як-от: інтелект-шоу, ерудит-коктейль, літературний салон, літературна вітальня.

  • Сприяння розвитку духовності учнів.


Комунікативна компетентність


  • Підготовка дидактичних матеріалів до уроків розвитку мовлення, репродукцій, карток, уривків з фільмів.

  • Розробка варіантів карток з порівняльним перекладом.

  • Підготовка тез для усного і писемного мовлення з метою дотримані норм українського мовного етикету.

  • Розробка системи нестандартних уроків, які передбачають максимальне спілкування учнів.

  • Залучення дітей до створення власного словника труднощів української мови.

  • Створення на уроці нестандартних ситуацій, близьких до життєвих.




  • Продовження формування вмінь та навичок учнів у позакласній роботі (робота відповідного гуртка, факультативу тощо).

  • Залучення дітей до випуску альманаху, газети.

  • Стимулювання критичного ставлення до власної роботи, висловлення власної та адекватного сприйняття відгуків.

  • Удосконалення вміння слухати і чути з метою запобігання помилок і власному мовленні.

Інформаційна компетентність

  • Розвиток умінь учнів обирати потрібні джерела інформації.

  • Удосконалення вмінь використовувати додаткову літературу.

  • Проведення інформаційних хвилинок.

  • Проведення інформаційних диктантів.

  • Вироблення вмінь складати схеми та читати їх

  • Організація зустрічей з живими носіями інформації,
    залучення учнів до використання комп'ютера як потужного інструменту здобуття та обробки інформації.
    Компетентність самоосвіти і саморозвитку

  • Створення програми самоосвітньої діяльності учнів.

  • Визначення проблеми, над якою передбачається працювати.

  • Підбір та опрацювання літератури.

  • Створення учнями словника понятійно-термінологічного поля.

  • Складання учнями тез, виписок, опорних конспектів, виконання творчих завдань

  • Проведення ігор «Компетентність», «Науково—дослідна лабораторій

  • Розробка учнями вікторин, тестів, сценаріїв, написання рефератів.

Компетентність продуктивної творчої діяльності

  • Творчий підхід до вибору теми творів.

  • Раціональний підбір творчих завдань.

  • Реалізація нестандартних форм проведення уроків, що передбачає активізацію творчого потенціалу учнів, інтегрованих уроків, дебатів тощо.

  • Проведення інтенсивної позакласної роботи з предмета.

  • Проведення тижнів української мови та літератури, української культури, української пісні тощо.


Музичне вітання учасникам семінару голів методичного об'єднання вчителів української мови та літератури

Доброго дня, дорогі друзі,--

Зашуми, великий зале,

Більше радості давай.

Всіх учасників районного семінару

В нашій школі привітай.

Школа! В ній лунає рідне слово

В ній надія на обнову.

З неї виллється мов море

Струмінь світла у простори.

І прогріє дитячі стежини

І проміння в душу кине

І розжене печаль довкола.

Все це - рідна наша школа

У колосках снігу і у жовтім листі

У квітках і вранішній росі

Закохалась молодість в дитинство

І заховалась в травах і весні.

Ти усіх відкритими дверима

Запросила в храм добра і знань

Сільська школа, лагідна і мила

Наша радість і печаль

За довгі роки, що пливуть мов вітрила

Школа наша достойних людей зростила

(виставка фото)

А все завдяки вчителям нашим рідним

А в нас їх аж 20 прекрасних і гідних

Щодня вони диво несуть в наші душі

Знаннями і розумом наповняють нам душі.

Працюють наші вчителі за новими формами

Нові методи в навчанні використовують

Тут і «штурм», і мозкова «атака», і різні «каруселі»

Лиш би діти їхні на уроках були навчені й веселі.

Вчителі наші – люди прекрасні

А наша школа – ніби весна

Живе тут і пісня, легенда і казка

Кращої школи у світі нема

А коли скінчиться всіх уроків час

Цікаві гуртки чекають на нас.

Для спорту і пісні в нас місце знайдеться

Фортуна не зрадить і не розминеться.

Таланти і здібності ми розвиваєм

На конкурсах різних їх представляєм.

Хай лине до області слава про нас.

Покажем усім ми найвищий наш клас.

А сьогодні учасникам семінару

ми бажаєм щастя й долі

Гарних учнів вам у школі

Щоб жили ви ще зо сотню літ

І учили на відмінно всіх.

Бажаєм злетів і нових висот.

Щоб труднощі зникли навіки.

Побільше щоб отримували державних нагород

І щастя плинуло мов синьоокі ріки

Щоб від гривнів гаманці тріщали

Щоб висока зарплатня була

Щоб пирогами вас частіше пригощали

І щоб на душі завжди була весна.


ТЕМА: Марина Павленко Чарівний світ «Домовичка з палітрою»

МЕТА: ознайомити учнів із творчістю Марини Павленко та її твором «Домовичок з палітрою»;

повторити і розширити відомості про портретну характеристику героя;

розвивати інтерес до читання творів письменників нової епохи та покращення ефективності процесу читання;

фантазію, уяву, читацькі смаки, спостережливість;

виховувати доброту, культуру читання;

розширювати коло читацьких інтересів школярів


ТИП УРОКУ: урок-фантазія, урок позакласного читання

ОБЛАДНАННЯ: портрет Марини Павленко, твори «Домовичок з палітрою» та «Домовичок повертається», кольорові олівці або фломастери, листки формату А-4

ХІД УРОКУ

Парти розставлені півколом.

Звучить тиха чарівна музика, в кутку класу щось тихенько вовтузиться, шамотить, згодом вилазить задом наперед на середину класу, /це Домовичок – зграбний чоловічок із бузковою бородою, палітрою в одній руці і пензликом в другій/ здивовано дивиться на клас, перекладає з руки в руку палітру і пензлик:


  • Ну, чого дивитешя? Шлавно виглядаю?! Принаймні не гірший, ніж був што років тому! – чоловічок галантно вклонився й відрекомендувався. – Домовичок цієї хати! Ж палітрою! І ж пенжликом, якщо дожволите. /Домовичок залазить, покректуючи, на стілець, підпирає щоку рукою і спостерігає за класом/ Домовичок не вимовляє літери: замість с – ш, замість з - ж

В дверях з´являється молода жінка з книжкою «Домовичок з палітрою».

Ось таким я уявляла собі домовичка, гарного, трошки кумедного, який завжди допомагав мені в дитинстві. А дитинство моє минуло на рідній для батьків Черкащині. Як і всі діти, любили бігати, гратися, пустувати, придумувати різні історії. Тепер я одружена і сама маю донечку. Працювала довгий час вчителькою початкових класів школи-гімназії № 2 м. Умані. З віршами та малюнками друкуюсь уже багато років. Нещодавно перемогла в міжнародному літературному конкурсі Гранослов-96". Для донечки, для моїх учнів я і придумала свого домовичка. Сподіваюсь, він дуже сподобається і вам.



Вчитель: Про нині відому письменницю Марину Павленко з міста Умані, що на Черкащині, можна писати й розповідати багато. А ще п´ятнадцять років тому, коли "Кримська світлиця" уперше в номері за 6 червня 1997 року опублікувала добірку віршів нікому ще майже не відомої початкуючої поетеси Марини Павленко, її біографія вміщувалася в кілька речень. Ось як повідомляла про себе юна авторка в супровідному листі до редакції:

/бажано щоб зачитали учні, це може бути випереджальним завданням окремим учням: знайти відомості про Марину Павленко/


"Дорога редакціє! Минулого літа (себто 1996 р. - Д. К.) уперше в житті мені пощастило відвідати Крим. Мала від того багато незабутніх вражень. Дещо вдалося навіть втілити у вірші. Частину з них опублікував "Дзвін Севастополя" (щомісячна українськомовна газета севастопольської "Просвіти" - Д. К.) - дай йому, Боже, довголіття! Іншу частину навмисне приберігала для "Кримської світлиці", але адреси редакції не знала, а взнала оце лиш тепер, спеціально передплативши Вашу газету, яку, до речі, з інтересом читаю. Буду рада, якщо своїми віршами та малюнками до них зацікавлю Вас, і Ви їх надрукуєте. /

Другий учень:

Павленко Марина Степанівна народилася 30 березня 1973 року в селі Старичах Яворівського району Львівської області. У дворічному віці переїхала з батьками на Черкащину. Протягом 1991-1996 років здобула вищу педагогічну освіту в Уманському державному педагогічному інституті (нині - університеті) імені Павла Тичини. З 1995 по 2000 роки працювала вчителькою початкових класів Уманської міської гімназії. З 2000 року - викладач кафедри української літератури й українознавства Уманського державного педуніверситету імені Павла Тичини, кандидат педагогічних наук, доцент автор багатьох наукових публікацій, методичних рекомендацій «У країні Лісових Дзвіночків» (2002) і монографії «Тичининська формула українського патріотизму» (2002), за яку удостоєна літературної премії «Благовіст». Упорядник спогадів про Павла Тичину «З любов'ю і болем» (2005). Має багато публікацій у періодичній пресі, мистецьких часописах («Березіль», «Кальміюс», «Дзвін», в тім числі у тих, що видаються за кордоном: вірменському - «Гарун», в італійському - «Артекультура», в німецькій «Соборності»), альманахах та колективних збірниках. З 1997 року член Національної Спілки письменників України.
Домовичок: Ну, ж Мариною Штепанівною ви вже пожнайомилишя, пора і жа мене братишя.

Вчитель: кожен дім має свого чарівного охоронця – Домовичка. Він живе поряд з іншими мешканцями , хоч і рідко з´являється на очі людям, і тільки найкмітливіші можуть з ним познайомитись і потоваришувати. А хто з вас знайшов відомості про Домовичка? (учні мали завдання: знайти в Інтенеті або енциклопедії відомості про Домовичка)

Прочитавши твір «Домовичок з палітрою», ви дізналися, в які неймовірні пригоди потрапляли дівчатка, потоваришувавши з Домовичком, і як він їм допомагав.



Питання для бесіди:

  • А що найбільше сподобалося вам?

  • Що здалося незвичайним?

  • Що запам´яталося?

/обмін враженнями про оповідання, найцікавіші епізоди/

  1. Скажіть, чому саме таким зобразила письменниця свого героя?

  2. Хто, на вашу думку, є головним героєм твору: Домовичок чи дівчатка?

Домовичок: Правильно, я головний. А дівчата при мені, бо беж мене вони нічого не жробили б.

  1. Чи опис зовнішності відбиває авторське ставлення до свого героя?

Вчитель : Отже, опис героя – це літературний портрет. Як художник змальовує зовнішність людини фарбами й пензлем, так письменник зображує своїх героїв словесно, за допомогою художніх засобів. Портрет може характеризувати героя за віком, станом, навіть за характером. Літературний портрет – це не лише опис обличчя героя, його постави, а й опис одягу, поведінки, характеру, звичок.

Домовичок: /перебиває вчителя/ Перепрошую чемно, вше правильно, точно про мене рожповідають. Мені што років, а виглядаю молодо. О! А що ще цікавого ви про мене діжналишя.

Виступ учня:

Домовичок – (похатник, господар, хованець, служка, помічник). Українці уявляли Домовика так, як і інші народи. Іноді його вважали істотою невизначеного роду (воно). Проте, найчастіше Домовик змальовувався як невеличкий, весь оброслий волоссям дідок. Люди вірили, що Домовик є в кожній оселі. За добрих взаємин із ним він забезпечував добробут родини, пильнував уночі худобу. Проте міг завдати великих прикрощів тому, хто його розсердить.

Домовичок: Дуже дякую вам. Я теж підготував вам подарунок /підходить до вчителя і подає згорточок. Вчитель розгортає, там завдання наступного етапу уроку/

Вчитель: Домовичок підготував вам завдання. Він хоче перевірити, чи уважно ви читали твір про його пригоди. Отже, літературний диктант:


  1. Скільки сестричок – подружок у Домовичка? (дві)

  2. Для кого будували хатинку Домовичок і дівчатка? (для Мурки)

  3. Що робили дівчата і Домовичок з кроликами? (дресирували)

  4. Що зробив Домовичок із грушею баби Ївги? (перекрасив листя у зелений колір за одну ніч)

  5. Що найбільше любив робити Домовичок? (малювати)

  6. А що найбільше любив примовляти Домовичок? (приказки та прислів´я)

Домовичок: Молодці, шправилишя іж жавданням на відмінно.

Вчитель: Читаючи твір, ви мали виконати цікаве завдання: виписати, запам´ятати прислів´я і приказки, які вживав Домовичок у своєму мовленні. Давайте проведемо міні-конкурс: виграє той, хто останнім назве приказки і прислів´я. Готові. Розпочали. /Учні по черзі, але швидко читають записи. Виграє той, хто останнім прочитав свій запис/

Домовичок: Молодці. Я ж не ж порожніми руками прийшов. Хочу подарувати подарунок тому, хто виграв конкурш. /дарує іграшкового домовичка/

Вчитель: Давайте зробимо Домовичку ще один приємний сюрприз. Намалюємо його портрет і подаруємо. /Учні малюють Домовичка, презентують свої роботи, дарують кращі роботи Домовичку/

А цще наші учні написали тобі, дорогий Домовичку, вірші. Зараз ми їх послухаємо. (учні читають власні вірші)



Домовичок: Я дуже жадоволений, мені дуже приємно. Вельми вдячний. /галантно кланяється/

Учитель: наш урок підходить до завершення. Скажіть, чи сподобався він вам? Чим саме? Що запам´ятали? Чи хотіли б ви продовжити знайомство із ним? Тоді пропоную вам прочитати другу книгу М. Павленко «Домовичок повертається» /коротка презентація книг письменницею. Зачитати кілька цікавих епізодів, щоб зацікавити учнів/

Отже, домашнє завдання: прочитати книгу М.Павленко «Домовичок повертається».



Домовичок: До шкорого побачення, дружі.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка