Сценарій проведення Кола цінностей



Скачати 191.9 Kb.
Дата конвертації01.05.2016
Розмір191.9 Kb.
Сценарій проведення Кола цінностей
Ведучий Кола традиційно починає процедуру з розповіді про істо-рію виникнення Кіл, про традиції Кола, Братину. Далі завдання ведучого — розповісти групі про правила Кола та принципи процедури.

Перша частина завершується вступним словом ведучого, після чогогрупа сідає у Коло та починає обговорення питань.
Ведучий:

«У кожного з нас в житті є люди, цінності або якості, які ми намагаємось відтворити у собі, якимось чином перейняти, чи хоча б вони нам імпонують. Зараз я попросила б вас згадати та розповісти про таких людей, а також про ті цінності, якими вони володіють».


Дуже важливо, щоб ведучий навів яскравий приклад такої людини, а в кінці своєї розповіді обов’язково наголосив на якостях (цінностях) цієї людини.

Після всіх відповідей можна поставити Братину на середину та написати на фліп-чарті слово «Цінності» і запропонувати присутнім ще раз назвати цінності, про які вони говорили. Усі вони записуються, а потім підбивається підсумок.

Коло має ряд цінностей, які приймаються його учасниками під час проведення процедури. Прийняття цінностей у Колі — це важливий етап, коли кожен з членів групи має усвідомити те, що він поділяє прийнятні цінності як на словах, так і в діях. Слід пам’ятати, що не існує більш або менш важливих цінностей. Перелік цінностей може відрізнятися, залежно від складу групи учасників та питань, що обговорюються у Колі, однак серед найбільш уживаних цінностей називають повагу, чесність, співчуття, доброту, любов та інші.
Висновки ведучого:

«Я щиро вірю в те, що продовження цьому списку є. І в те, що кожен із вас буде володіти всіма цими прекрасними людськими якостями. Роблячи якийсь вчинок, подивіться на цей список: чи є в ньому та цінність, якою ви керуєтесь? Якщо ні, то просто задумайтесь: чи потрібно це робити… »


Питання 2

«В кожного з нас є команди. Це ті люди, які для нас є особливими, незвичайними. Розкажіть, будь-ласка, про ваші команди, а також про той життєвий випадок, коли ви себе відчули частинкою справжньої команди».



Як підсумок в Колі для дітей можна сказати: «Я вірю, що ваш клас буде справжньою командою, що кожен з вас буде її невід’ємною частинкою. А найважливіше це те, щоб ваша команда проявлялась завжди, а не тільки в негативних ситуаціях».
Питання 3

«Сподіваюся, що Коло не залишило байдужих. Тепер пропоную поговорити про ваші враження після участі у ньому. Який у вас настрій?



Як ви себе почуваєте?»

Після завершення обговорення ведучий Кола закриває його, висловлюючи побажання групі, які закінчуються словом «мир».



Поради медіатору

Твердо реагуйте на невчасні репліки

• Наполегливо вимагайте від учасників не перебивати, коли говорить інший.

• Краще припиняти перебивання на початку медіації, можна допускати негрубі перебивання під кінець зустрічі.

• Нагадайте людині, яка перебиває, що вона матиме можливість висловити свою думку, а поки що вона може зробити нотатки і дослухати іншого учасника.



Не вдавайтеся до перехресного допиту

• Запитуйте обережно. Дуже легко почати «перехресний допит» учасників. Однак в медіації цьому немає місця. Ваші запитання також можуть нав’язувати учасникам ваше особисте бачення проблеми або варіанти її розв’язання.

• Ставте відкриті запитання.

Часто перефразовуйте

• Повторіть власними словами почуте від сторони, це — перевірка правильності сприйняття.

• Не хвилюйтесь, якщо сторона виправляє ваші речення. Цей процес прояснює для всіх, що малося на увазі.

Побудуйте взаємодію зі сторонами

• Продовжуйте працювати над побудовою міцного зв’язку с обома сторонами.

• Використовуйте називання емоцій («Схоже, що ви були засмучені...»).

• Сприймайте почуте без висловлювання власної згоди і приділяйте однаково уваги усім присутнім.



Пом’якшуйте категоричні висловлювання

• Парафразовуючи або використовуючи інші техніки активного слухання, «редагуйте» образливе, дошкульне, емоційно забарвлене мовлення, зберігаючи при цьому зміст повідомлення.



Усвідомлюйте невербальну комунікацію

• Контролюйте свої тілесні жести і міміку. Вони можуть відображати осудливе ставлення.



Користуйтеся нейтральним тембром голосу

• Використання спокійного, низького, рівного тону збільшить впевненість сторін у вашій неупередженості.

• Використання звинувачувального мовлення або тону голосу, так само як і закритих запитань, може зруйнувати ваш кредит довіри.

Допоможіть сторонам виразити емоції

• Якщо ви не зможете забезпечити, щоб сторони виразили емоції належним чином, вони лише зневіряться в можливості примирення й затримають хід медіації.



Узагальнюйте

• Узагальнюйте слова кожного учасника.

У висновку після виступів всіх учасників узагальніть, як ви зрозуміли проблеми і спільні інтереси сторін.

Сценарій медіатора

Етап 1. Відрекомендовуємося і розповідаємо про основні

правила взаємодії

Відрекомендуйтеся і поясніть, що ви збираєтесь робити як медіатори.



Доброго дня. Як ви знаєте, мене звати (...), я ведучий(ча) цієї зустрічі. Перш, ніж ми почнемо, я хотів(ла) би познайомитись з вами та назвати всіх присутніх. Як би ви хотіли, щоб до вас/ до кожного з учасників звертались на цій зустрічі? . Я би хотів(ла) подякувати вам за те, що ви прийти сюди. Сьогодні ми зосередимось на тій події, що сталася. Ми допоможемо вам обговорити вашу проблему, але не збираємося з’ясовувати, хто правий, а хто винуватий. Ми збираємося допомогти вам розв’язати цю проблему, але не будемо вам давати ніяких порад.
Поясніть, що ви будете тримати в таємниці все, що почуєте під час медіації.
Коли нашу медіаційну зустріч примирення буде завершено, ми нікому не будемо розповідати про те, що тут почули. Чи погоджуєтесь ви теж не розголошувати все сказане під час нашої зустрічі? Але ви можете розповісти друзям, що вже розв’язали свою проблему.
Заручіться згодою учасників суперечки на наступні основні правила взаємодії:

Чи згодні вони слухати один одного і не перебивати?

Чи згодні вони говорити з повагою і не ображати один одного?

Чи згодні вони говорити тільки правду?

Чи згодні вони докласти всіх зусиль, щоб розв’язати проблему?

Те, що ми будемо тут обговорювати, не може бути розголошено

без згоди присутніх, і кожен з нас може припинити участь в зустрічі в будь-який момент, якщо буде вважати це за потрібне.

Етап 2. Відтворюємо історію того, що сталося

Запропонуйте першому учасникові суперечки розповісти про те, що сталося.

Стисло повторіть, що він розповів.

Запропонуйте першому учасникові суперечки висловити свої почуття стосовно ситуації, що сталась.

Стисло повторіть, як ви зрозуміли його почуття.

Запропонуйте другому учасникові суперечки розповісти про те,що сталося.

Стисло повторіть, що він розповів.

Запропонуйте другому учасникові суперечки висловити свої почуття стосовно ситуації, що сталась.

Стисло повторіть, як ви зрозуміли його почуття.

Поцікавтеся, чи хоче хтось із учасників суперечки ще щось додати стосовно того, що сталося.

Стисло повторіть, в чому полягає проблема.

Можливі запитання до учасників під час проведення цього етапу:

1. Якою була ваша реакція під час цієї події?

2. Що ви зараз переживаєте стосовно того, що трапилось?

3. Які питання для вас зараз є головними?

4. Що би ви хотіли сказати іншому учаснику?
Етап 3. Шукаємо рішення

Запитайте першого учасника суперечки: «Як, на твій погляд, можна розв’язати цю проблему?».

Запитайте другого учасника суперечки: «А як, на твій погляд, можна розв’язати цю проблему?».

Стисло повторіть запропоновані варіанти розв’язання проблеми.

Заручіться згодою обох учасників суперечки стосовно прийнятого рішення.

Запитайте першого учасника суперечки: «Що б ти зробив інакше,якби схожа проблема виникла знову?».

Запитайте другого учасника суперечки: «А що б ти зробив інакше,якби схожа проблема виникла знову?».

Критерії формування угоди

Конкретність:

• Уникайте загальних висловлювань, на зразок: «помірно», «скоро», «часто» тощо.

• Формулюйте все чітко: ХТО буде робити ЩО, КОЛИ, ДЕ, ЯК і ЯК ДОВГО.

• Уникайте складних конструкцій, використовуйте зрозумілу сторонам мову.



Стверджувальність:

• Заохочуйте сторони формулювати домовленості у позитивній манері, що саме вони робитимуть.

• Допомагайте учасникам спору, наскільки це можливо, уникати формулювань, чого вони не будуть робити і говорити. Однак іноді це може бути необхідно.

Реалістичність:

• Сприяйте тому, щоб учасники складали лише такі угоди, які вони здатні виконати.



Збалансованість:

• Угода має відображати, що обидві сторони щось отримують від її виконання.

• Одна сторона не повинна брати на себе весь тягар компромісів.

Наявність підписів:

• Угода має бути підписана кожною стороною конфлікту. Після підписання, угода стає офіційним документом для сторін.



Достовірність:

• Чи можуть сторони стверджувати, що вони здатні виконувати приписи угоди? Чи можуть вони пояснити, що надає їм впевненості так стверджувати? Потрібні певні гарантії, а не просто надія, що пропозиції будуть виконані.

• Чи майбутні дії для виконання угоди цілком підконтрольні сторонам? Якщо ні, то чи передбачені запасні варіанти на випадок марності очікувань щодо дій третіх сторін?

• Чи існують ще якісь треті сторони або відповідальні особи, співробітництво або згода яких потрібна для виконання угоди (наприклад, педагоги, батьки, психолог)? Якщо так, то угода потребує від них підтвердження.

І, на додаток:

Угода має передбачати оцінку в майбутньому:

• Можливо, буде корисно запланувати дату проведення оцінки виконання угоди. Дату зустрічі для проведення оцінки угоди можна занотувати безпосередньо в самій угоді.



Згода на участь у процедурі медіації

Медіація є добровільним і конфіденційним процесом, в якому нейтральна третя особа — (медіатор) допомагає сторонам знайти взаємоприйнятний варіант розв’язання ситуації, що склалася. Під час проведення процедури медіації всі сторони повинні пам’ятати про певні правила та обов’язки, яких необхідно дотримуватися — основні принципи медіації:

Добровільність.

Розподіл відповідальності.

Конфіденційність.

Медіатори зобов’язуються зберігати нейтральність та неупередженість по відношенню до обох сторін. Медіатори однаково допомагають учасникам знайти найкращий варіант розв’язання конфліктної ситуації.

Правила поведінки під час медіації:

1. Не перебивати один одного.

2. Не ображати один одного.

3. Не завдавати фізичного болю один одному.

4. Уважно вислуховувати один одного.

5. Дотримуватись принципів медіації.

Ми,____________________________________________________

та _____________________________________________________, підписанням цього документу засвідчуємо ознайомленість з правилами та принципами медіації, а також гарантуємо їх дотримання. Ми спільно беремо на себе відповідальність за прийняття рішення та його виконання.

Дата_______________ Підписи_________________
Угода сторін

Угода

між

__________________________



та

__________________________

Ми брали участь у медіаційній зустрічі і добровільно домовились про

таке:


1. ________________________________________________________

___________________________________________________________

___________________________________________________________

2. _________________________________________________________

___________________________________________________________

___________________________________________________________

3. _________________________________________________________

___________________________________________________________

___________________________________________________________

Ми вважаємо цю угоду справедливою і погоджуємося виконувати її.

Підпис: ____________________________________________________

Підпис: ____________________________________________________

Дата: ______________________________________________________
Форма звіту медіатора

Дата: __________________________________________________

Медіатори: _____________________________________________

Учні, втягнуті в конфлікт:

Учень А:____________________________Клас: _______________

Учень Б:____________________________Клас: _______________

Типи конфліктів:

Бійка Між друзями Глузування/ дратування

Ображання Погрози Через власність

Інше __________________________________________________



Конфлікт вирішено: Так Ні

Учень А погодився ____________________________________

Учень Б погодився ____________________________________

Підпис учня А ________________________________

Підпис учня Б ________________________________

План роботи ШЦП на _______________

Час

Назва

Мета заняття

Діяльність




Враження та

перспективи.



З’ясування вра-

жень після про-

йденого тренінгу та

обговорення пер-

спектив роботи на

найближчий час.



Встановити зворотний зв’язок з учнями щодо тренінгу; розробити план роботи на наступний місяць; обрати координатора серед учнів; обговорити кроки інформаційної кампанії.




Створення

інформацій-

них буклетів

та газети.



Початок проведен-

ня інформаційної

кампанії в нав-

чальному закладі.



Розробити ескізи буклетів; створити інформаційну базу для газетних статей; розподілити обов’язки по створенню матеріалу для газети між учнями.




Презентація

газети та

буклетів.


Ознайомлення з готовими примірниками газети та інформаційних буклетів.

Заслухати проведену учнями презентацію газети та буклетів; провести обговорення підготовленого матеріалу.




Розробка

презентації



Налагодження кон-

такту з педагогіч-

ним колективом.


Спільно з учнями-членами ШСРК розробити план презентації, спрямованої на ознайомлення педагогічного колективу з ідеєю впровадження медіаційної служби в школі; розподілити обов’язки.




Проведення

презентації.



Ознайомлення

педагогічного колективу з поняттям медіації однолітків та метою створення ШСРК у навчальному закладі.



Провести презентацію у форматі Power Point; інсценувати проведення медіації з метою ознайомлення педагогічного колективу з таким процесом більш детально; заслухати враження та думки вчителів щодо діяльності ШСРК.




Враження

після презен-

тації.


З’ясування вражень медіаторів після першої презентації; обговорення сильних та слабких сторін.

Провести дискусію на тему результатів презентації та перспектив взаємо дії з педагогічним колективом.




Розробка

презентації

для учнів.


Ознайомлення

ровесників зі спе-

цифікою роботи

ШСРК.


Адаптувати презентацію, розроблену для педагогічного колективу, до інтересів учнів; заслухати пропозиції щодо формату презентації від медіаторів; розподілити обов’язки.




Проведення

презентації

для учнів.


Інформування

учнів про існуван-

ня та особливості

роботи ШСРК.



Провести ознайомчу презентацію для учнів; надати необхідну інформацію щодо специфіки роботи ШСРК; з’ясувати враження та побажання від ровесників.










Налагодити зворотний зв’язок з медіаторами щодо особливостей перебігу інформаційної кампанії; почати розробку документів, необхідних для проведення медіацій (контракт, оціночні анкети для сторін конфлікту, журнал ведення справ); розробити графік чергувань медіаторів.




Проведення

перших меді-

ацій.


З’ясування вражень медіаторів після проведення перших справ; визначення рівня підготовки, сильних та слабких сторін.

Провести аналіз записів з журналу; заслухати учасників процесу; оцінити їх успіхи або/ та невдачі.




Супервізія

знань та вмінь медіаторів.



Перевірка рівня

знань медіаторів;

оцінка проведеної

роботи.


Розробити письмові тести з метою перевірки теоретичних знань медіаторів; провести дискусію щодо особливостей роботи ШСРК та з’ясувати вміння медіаторів на практиці за допомогою рольових ігор.




Зворотній зв’язок щодо виконаної роботи (зустріч проводиться після кожних 3-х — 4-х нових медіацій).

Контроль успішності ШСРК; з’ясування труднощів роботи.

Провести обговорення виконаної роботи, її успіхів та труднощів.



План інформаційної кампанії

Носій інформації

Діяльність

Відповідальні

Час і місце проведення

Стінгазета

Створення яскравого емоційного плакату, який має містити: девіз та емблему служби, невелику кількість основної інформації про медіацію та службу, практичний приклад розв’язання конфліктної ситуації (невеличка історія від імені сторін конфлікту та медіаторів), яскраві емоційні картинки та заклики (наприклад, «Набридло сваритися?», «Хочеш зробити своє життя кращим?» тощо). Стінгазета може містити кишеньку для буклетів.

Обговорення розробки стінгазети відбувається усім колективом, після чого 2–3 особи з команди учнів медіаторів, які мають творчі здібності, займаються втіленням проекту.

На виготовлення стінгазети дається 4–5 днів, стінгазета може розміщуватись як безпосередньо біля служби, так і в центральному холішколи (загалом у виборі необхідно орієнтуватись на місце скупчення великої кількості школярів)

Буклети

Буклет — це невеличка листівка, надрукована на одному аркуші та зігнута кілька разів. Виготовлення буклета потребує дотримання певних правил, виконання яких допоможе максимально зацікавити аудиторію та вплинути на неї. 1. Буклет має бути однокольоровим, краще нейтрального, але не білого кольору.

2. На титулі може міститись емблема служби, її назва, девіз або певний заклик, що одразу ж зможе зацікавити учнів (використовується шрифт великого розміру).

3. Усередині буклета розміщуютьінформацію про діяльність, функції,

послуги служби, а також інформацію про медіацію однолітків як новий метод розв’язання конфліктів.

4. На зворотній частині буклета розміщують інформацію про місце знаходження та час роботи центру.

5. Також буклет може містити список учнів-медіаторів, які надають послуги. Буклет можна видрукувати у друкарні або, за відсутності такої можливості, розробити за допомогою комп’ютерної програми Microsoft Word та роздрукувати на принтері.



В обговоренні розробки буклета бере участь весь робочий колектив, після затвердження остаточного вигляду буклета його втіленням займаються 2–3 особи зі складу колективу.

На виготов-

лення букле-

тів дається

6–7 днів.

Вони роз-

робляються

паралельно

зі стінгазетою

і мають бути

готовими до

початку про-

ведення пре-

зентацій.


Презентація

для вчителів



Розробка презентації починається з визначення її мети та завдань, затвердження основних положень та пунктів. Презентація має стати інтерактивним засобом донесення інформації й відбуватися не лише у вигляді односторонньої доповіді. Вона передбачає діалог між ведучими та аудиторією, в результаті чого донесена інформація матиме більший вплив та вірогідність зацікавленості. Остаточному варіанту презентації для вчителів мають передувати ретельна підготовка та репетиції. Презентація може бути розробленою як у комп’ютерній програмі Power Point (у такому випадку для її проведення потрібні комп’ютер та мультимедійний проектор), або ж на попередньо підготовленому фліпчарті. Презентація може містити невеличку сценку, що демонструвла б основні принципи та процедуру проведення медіації. По закінченні презентації вчителі отримують роздаткові матеріали (буклети). У результаті проведення презентації вчителі повинні відчути справжню зацікавленість учнів у діяльності служби, необхідно показати, що ШСРК стане новою підтримкою для педагогічного колективу, що й стане фундаментом для майбутньої співпраці.

4–6 осіб зі складу команди медіаторів, Розподіляють між собою обов’язки розробників і ведучих презентації. Формат та основні пункти презентації обговорюються усією командою.

Проводиться

на 2–3 тижні

інформацій-

ної кампанії,

місце та час

(поза занят-

тями) обго-

ворюються з

адміністраці-

єю школи.



Презентація

для учнів



Презентація для учнів проводиться в тому ж порядку, що й для вчителів,містить аналогічну інформацію й повинна обов’язково містити демонстрацію процедури медіації у вигляді невеличкої сценки, а також ігри, що мають на меті демонстрацію переваги співробітництва перед іншими методами вирішення конфліктів. Слайди чи малюнки для презентації можуть бути більш яскравими, ніж в попередній презентації, а також містити фото картки, що демонстрували б процесс навчання медіаторів (наприклад, на тренінгу). Обов’язково наприкінці презента ції мають бути описані конкретні дії школярів під час виникнення конфлікту. Медіатори повинні пояснити, у якому саме порядку слід до них звертатися. По закінченні презентації учні отримують роздаткові матеріали (буклети).

4–6 осіб зі складу команди медіаторів розподіляють між собою обов’язки розробників та ведучих презентації. Формат та основні пункти презентації

Обговорюються усією командою.



Підготовка до презентації для учнів ведеться паралельно з підготовкою презентації для вчителів. Час (поза

заняттями) та місце обговорюються з адміністрацією. Презентації проводяться не більше ніж для двох класів одночасно або лише для президентів класів. Презентації для усієї школи в актовому залі не матимуть успіху.




База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка