Самооцінка дошкільника часто можна почути фразу «Ну, І самооцінка у тебе!»



Скачати 43.55 Kb.
Дата конвертації14.09.2017
Розмір43.55 Kb.
САМООЦІНКА ДОШКІЛЬНИКА
Часто можна почути фразу «Ну, і самооцінка у тебе!». Іронія в ній зрозуміла, але чи зрозуміло що таке самооцінка і як відбувається її розвиток.

Самооцінка – це один з компонентів особистості. І формуватися вона починає в дитинстві. Цей факт може здивувати, але це дійсно так. А ось як піде процес її розвитку цілком і повністю залежить від сім'ї і оточення дитини.

Самооцінка дитини – це характеристика, за допомогою якої малюк може оцінити себе і оточуючих, відчувати свою значущість, або навпаки, в спілкуванні з однолітками і дорослими, в грі і у всіх видах діяльності.

Самооцінка дошкільника характеризується переважанням емоційного компонента над інтелектуальним. Саме тому, дитині весело, коли її похвалили, і вона говорить, констатуючи відчуття внутрішнього світу: « Я – хороша!», а якщо посварили, то « Я – погана!»

Дошкільникові важливий стан внутрішньої рівноваги і для його створення і підтримки малюк частенько запитує, "Я - молодець, я - хороший"? Відповідь батьків несе більше інформації, ніж здається на перший погляд. Якщо дитині сказати у цей момент "почекай, я зайнятий", то дошкільник обов'язково проінтерпретує вашу відповідь " ти - поганий, я тебе не люблю, у мене немає на тебе часу".

Якщо у дитини низька самооцінка або малюк тривожний, він перестане вас турбувати, поринувши у свої не дуже-то приємні думки і, безумовно, самооцінка його знизиться. Така вже це тонка характеристика особистості маленького чоловічка.

З чого ж вона складається? А складається вона з оцінки і відношення в першу чергу дорослого, а саме з батьків. У дошкільному віці, саме батьки є єдиним і безсумнівним авторитетом.

Так само треба пам'ятати завжди, що дошкільник не відділяє свою діяльність від себе. Тобто, якщо він погано прибрав іграшки, і йому говорять, "ти погано прибрав іграшки", то він сприймає це, як " ти - поганий". Тут важливо просто пояснювати свою оцінку його роботі " Я бачу, ти прибирав, але не до кінця. Давай зробимо разом". В цьому випадку дитина так і засвоює роз'яснення.

Дошкільникові потрібна похвала, але не надмірна і не її відсутність. Якщо дитину не хвалити взагалі, самооцінка стає низькою і дитина сприймає світ як " Я - поганий, всі - хороші". З такою внутрішньою установкою дитина прирікає себе на неуспіх і невпевненість скрізь і у всьому.

Але є і інша крайність. Коли малюка захвалюють на стільки, що він вважає "я - мега хороший, всі супер погані". Зарозумілість, надмірні амбіції і звичайно проблеми в спілкуванні і будь-якій діяльності забезпечені.

Ось така вона дитяча самооцінка, що лякає і ставить у безвихідь. Але все не так страшно, головне вибрати стиль виховання, щоб дитина не була ні кумиром, ні ізгоєм і приймати її з усіма достоїнствами і недоліками.

Пам'ятайте, що ви - це приклад для наслідування. Ви робите вплив на дитину своєю поведінкою, зауваженнями і заохоченнями. А це означає, що такому люблячому і значущому дорослому все по плечу. Адже на ваше плече рівняється син або дочка. Отже, все вийде на відмінно!




Самооцінка дошкільнят може бути:

  • висока

  • неадекватно завищена

  • занижена


Які прояви високої самооцінки :

Активність, винахідливість, бадьорість, почуття гумору, товариськість, бажання йти на контакт. Вони охоче беруть участь в іграх, не ображаються, якщо виявилися програвшими і не дратують інших у разі виграшу.
Які прояви заниженої самооцінки :

Пасивність, недовірливість, підвищена ранима, образливість. Вони не хочуть брати участь в іграх, тому що бояться виявитися гірше за інших, а якщо беруть участь в них, то часто ображаються і йдуть.
Які прояви завищеної самооцінки :

Ці діти у всьому прагнуть бути краще за інших. Часто від такої дитини можна почути: "Я найкращий(сильний, красивий). Ви усі повинні слухати мене". Така дитина іноді буває агресивною по відношенню до інших, які теж хочуть бути лідерами дитячої групи.
Де і коли починає формуватися самооцінка?

Саме у сім'ї дитина уперше дізнається, чи люблять її, чи приймають такою, якою вона є, чи супроводить її успіх або невдача. У дошкільному віці у вашої дитини складається відчуття благополуччя - неблагополуччя, яке і зумовлює, ким буде дитина, образно кажучи, "Принцом" або "Жабою".

"Принц" - це переможець, це людина, що досягає успіху у будь-якій справі, яку вона виконує. "Жаба" - це невдаха, той, хто вважає себе не в силах здійснити намічене.
ПОРАДИ БАТЬКАМ, ЗАЦІКАВЛЕНИМ У ФОРМУВАННІ АДЕКВАТНОЇ САМООЦІНКИ ДИТИНИ


  • Не оберігайте свою дитину від повсякденних справ, не прагніть вирішувати за нього усі його проблеми, але і не перевантажуйте його тим, що йому непосильно. Нехай дитина виконує доступні йому завдання і отримує задоволення від зробленого.

  • Не перехвалюйте дитину, але і не забувайте його заохотити, коли він цього заслуговує. Пам'ятайте, що похвала так само, як і покарання, має бути сумірна з вчинком.

  • Заохочуйте в дитині ініціативу. Нехай вона буде лідером усіх починань, але також покажіть, що інші можуть бути в чомусь краще неї.

Не забувайте заохочувати і інших у присутності дитини. Підкресліть достоїнства іншого і покажіть, що ваша дитина може також досягти цього.

  • Показуйте своїм прикладом адекватність відношення до успіхів і невдач.

  • Не порівнюйте дитину з іншими дітьми. Порівнюйте її з самою собою(такою, якою вона була учора і, можливо буде завтра).


Пам'ятайте, що рівень самооцінки не встановлюється раз і назавжди. Він може змінюватися, особливо в дошкільному віці. Кожне наше звернення до дитини, кожна оцінка її діяльності, відношення до її успіхів і невдач - усе це впливає на відношення дитини до себе.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка