Руками творяться дива



Скачати 97.37 Kb.
Дата конвертації02.05.2016
Розмір97.37 Kb.
РУКАМИ ТВОРЯТЬСЯ ДИВА

Організація роботи з ліплення з дошкільниками

Автор: Стельмах Тетяна Федорівна, вчитель – реабілітолог Центру соціальної реабілітації дітей – інвалідів м. Славутич.


Бджілка ліпить з воску, а дитина з глини.

Н. К. Крупської писала: «Дуже рано дитина починає прагнути найрізноманітнішим чином висловити отримані нею враження: рухом, словами, мімікою. Треба дати їй матеріал: глину для ліплення …, навчити, як поводитися з цим матеріалом. Матеріальне вираження сформованих образів служить прекрасним засобом перевірки та збагачення їх. Треба всіляко заохочувати дитячу творчість, в якій би формі воно не виразилося ».



Ліплення – це створення обємних і рельєфних образів із таких пластичних матеріалів як пластилін, тісто, глина, віск, модулін. Робота з пластиліном – заняття не тільки цікаве, але надзвичайно корисне для дітей дошкільного віку.

В процесі лiплення здійснюється розвиток дрібної моторики рук, розумової активності, творчості, художнього смаку і,- це якості, без яких неможливе формування початкових основ соціально активної особистості. Ліпити дитині простіше ніж малювати, так як під час ліплення вона має справу з реальним об’єктом. На заняттях з ліплення дитина знайомиться з предметом в цілому (назва, форма, будова, колір, призначення), вона прагне віднайти подібність до реальних предметів або до запропонованих зразків. Завдяки впізнаванню отриманих у ліпленні образів змінюється характер її діяльності: від випадкових асоціацій до прямого зв’язку рухів руки з графічним або пластичним зображенням. Діти ліплять із задоволенням людей, овочі, фрукти, посуд, тварин, іграшки потім предмети, які вони створюють, використовуються під час ігор.

В процесі навчання дітей ліпленню можна використовувати різні форми роботи:


  • індивідуальне виконання завдань в умовах групових занять;

  • виконання завдань парами;

  • виконання завдань невеликою групою;

  • колективна робота

  • спільна робота з вихователем;

  • спільна робота з дітьми старшого віку;

  • самостійна художня діяльність;

  • гурткова робота.

Завданнями навчанню ліпленню дітей дошкільного віку є :

    • ознайомити дітей з матеріалами їх властивостям (наприклад, глина м’яка, добре мнеться в руках, легко ділиться на шматочки і знову з’єднується в кульку, з неї можна ліпити);

    • забезпечити оволодіння способами ліплення (скочування, розкочування, розплющування, витягування, відривання, поєднання, загинання та загострювання валикоподібних форм, загинання країв розплющеної форми, з’єднання частин і притискання (молодший дошкільний вік);

    • створювати художній образ засобами пластичного матеріалу, передавати величину, форму, характерну будову, особливості різних предметів. Створювати обємні зображення, релієфи, барельєфи на пластині (з опрацюванням деталей стекою, пальцями), з введенням в композицію кількох персонажів, звязаних сюжетом, виконувати колективні композиції за мотивами улюблених казок (старший дошкільний вік).

Заняття з ліплення поділяються на :

  1. Тематичні. Тему пропонує педагог. Під час цих занять здійснюється повторення, закріплення, вивчення та засвоєння нового програмового матеріалу.

  2. За задумом. Діти самостійно обирають тему, продумують композицію, визначають послідовність роботи, шукають прийоми виконання. Такі заняття є яскравим показником рівня засвоєних дітьми умінь та навичок.

Важливою умовою при роботі з пластиліном є забезпечення кожної дитини необхідним обладнанням та матеріалами такими як: дошка для ліплення (дерев'яна, пластмасова і т.д.) розміром 20х25см; волога серветка для витирання рук. Дітям старшого віку для обробки виробу потрібні стеки, та вода для загладжування поверхні виліплених фігурок. Воду краще подавати в блюдцях або розетках.

Дітей потрібно розсаджувати так, щоб кожна дитина добре бачила зразок, який ліпить педагог, одночасно розповідаючи про прийоми роботи і її послідовність виконання.

У роботі з дітьми різного віку використовуються такі способи ліплення:

1. Конструктивний. Предмет ліпиться з окремих частин. Наприклад, пташка: спочатку ліпиться тулуб, голівка, підставка, а далі з’єднуються усі частини і надають фігурці характерних ознак. Конструктивним способом ліплення діти користуються в молодшій групі дитячого садка. Цей спосіб застосовується надалі в усіх вікових групах, але кількість деталей збільшується, а прийоми з’єднання частин ускладнюються.

2. Пластичний. Це ліплення із цілого шматку глини, з якого відтягуються усі дрібні деталі, частини тіла та ін. Починають діти ліпити цим способом з середньої групи (овочі, фрукти, іграшки). Наприклад, мишка : із загального шматочка глини дитина утворює потрібну форму, відтягує мордочку, вушка, хвостик, лапки та за допомогою стеки надає їй характерних ознак. Пластичним способом діти ліплять протягом усього дошкільного віку.

3. Комбінований спосіб поєднує в собі і ліплення з цілого шматка глини і з окремих деталей або частин. Наприклад, із шматка глини ліпимо частину курочки: тулуб, голову, а дрібні деталі та підставку готуємо окремо, а потім з’єднуємо їх. Таким способом ліпляться: півник, курочка, гусак, зайчик, крокодил, черепаха та ін.

4. Рельєфне ліплення. Рельєфне ліплення виконують на цупкому картоні, фанері або заготовці з пластиліну, глини. Готову форму картону обмазуємо пластиліном (0,5 мм), пальцями рук розрівнюємо поверхню, а потім укладаємо на ній потрібні форми, частини і стекою примазуємо до основи. Таке ліплення використовується, під час виготовлення птахів, тварин, людей, ягід (наприклад, виноград).

Заняття з ліплення повинні проходити в ігровій формі. Під час заняття педагог має створити приємну емоційну атмосферу, викликати інтерес, добрий настрій, захоплення, що забезпечується обов’язковим досягненням успіху і позитивної оцінки кожній дитині. Дуже важливо, щоб дитина відчувала повагу до сво­їх творів, значущість своєї роботи. Тому частіше хваліть її за старання й не бійтеся перехвалити. Таке ставлен­ня до дитини сьогодні допоможе підтримувати постій­ний творчий пошук, почуватися впевненим і затребува­ним у майбутньому.

Педагог повинен пам’ятати, що він повинен навчити дитину ліпити, а не зробити з неї скульптора. Ліплення - не самоціль, а лише засіб всебічного розвитку і виховання дитини. Обов’язково потрібно враховувати вікові та індивідуальні особливості дитини, так як в кожної свої можливості, свої захоплення.

Вдалої вам творчості!

Бублики

Конспект заняття з ліплення для дітей молодого віку

Мета. Дидактична. Продовжувати знайомити дітей з властивостями солоного тіста. Вчити дітей прийому ліплення з тіста :розкочувати шматочки тіста між долонями утворюючи стовпчики та замикати в кільце. Закріпити вміння відривати шматочки тіста відповідної пропорції.

Корекційно – розвиваюча. Розвивати сприйняття форми й величини, окомір, дрібну моторику рук.

Виховна. Викликати інтерес до занять з ліплення. Виховувати бажання ліпити з солоного тіста. Виховувати посидючість, уміння доводити розпочату справу до кінця.

Обладнання: на кожну дитину: солоне тісто, клейончаста серветка, серветка волога для витирання рук. Тарілочка для готових виробів; предметні картинки із зображенням солодощів, іграшок посуду тощо; справжні бублики; дитяча духовка, посуд для чаювання : заварник з чаєм, чашки, блюдця.

Хід заняття

1.Організаційний момент. Привітання.

2.Основна частина.

Мотивація. Повідомлення теми заняття. Правила техніки безпеки.

Діти, сьогодні ми будемо пити чай.

Давайте пригадаємо, що потрібно для чаювання? З чим можна пити чай? Подивіться на стіл і виберіть картинки на яких намальовано солодощі. (Діти по-черзі вибирають по одній картинці. Серед них одна з зображенням одного бублика, одна із зображенням звязки бубликів.) Подивіться на стіл і знайдіть солодощі, які зображені на ваших карточках. Всі знайшли свої зображення? (Двоє дітей не знаходять бублики.)Чого не вистачає? (Бубликів.)

(Педагог читає вірш «Бублики» Г. Бойко.)

Ой, смачні, ой, смачні,

Бублики у Тані:

Медяні, запашні, з маком,

Ще й рум’яні.

Давайте разом наліпимо бубликів. Щоб бублики у вас вийшли гарними уважно слідкуйте за тим, що я роблю. Пам’ятайте, що ліпити потрібно тільки на серветках, не можна брати пластилін до роту, облизувати пальці.



Розгляд, обговорення зразка. Якої форми бублики? Якого кольору? Що є у бублика? (Дирочка.).

Виконання роботи методом спільних дій, за наслідуванням, зразком.

Розгляд та обговорення виробів.

Що ми ліпили?, Які бублики вийшли? (Круглі, великі, маленькі і т.д.). Щоб наші бублики спеклися поставимо їх в духовку. (Педагог ставить тарілку з дитячими роботами в духовку, в якій вже захована тарілка зі справжніми бубликами.)Поки бублики печуться наші пальчики відпочинуть.



Пальчикова гра «Пригощання»

Стала Даша гостей збирати: (Загинання пальців по-черзі.)

І Андрій прийди,

І Степан прийди,

Та й Іван прийди,

А Іриночка - ну, будь ласка! (Покачати мізинчик, перш ніж загнути.)

Стала Даша гостей пригощати: (Розгинання пальців.)

І Андрію млинець,

І Степану млинець,

Та й Івану млинець,

Та й Матвію млинець.

А Іриночці – смачний бубличок!



(Під час пальчикової гімнастики бажано використовувати імена дітей присутніх на занятті.)

Давайте подивимось, чи готові бублики? (Педагог дістає справжні бублики). Ось які гарні бублички. Давайте помиємо ручки та будемо чаювати.


В гостях у казки

Конспект заняття з ліплення для дітей середнього віку

Мета. Дидактична: Вчити дітей створювати образ тварини комбінованим способом, передавати величину, форму, характерну будову тіла використовуючи набуті дітьми вміння та навички. Закріпити навички ліпити образи овальних, подовжених форм, з'єднувати частини в одне ціле, щільно притискуючи одну до одної. Вчити використовувати допоміжні матеріали для передачі виразності образу.

Корекційно – розвиваюча : Розвивати вміння планувати свою роботу, ліпити послідовно, дрібну моторику рук.

Виховна : Виховувати бажання працювати з пластиліном, акуратність, самостійність, уміння доводити розпочату справу до кінця..

Обладнання: на кожну дитину: дошка для ліплення, пластилін, серветка волога, стека. Іграшки : лисичка, колобок, вовк.

Попередня робота з дітьми: читання та обговорення казки «Колобок», підготовка до її інсценування.

Хід заняття

  1. Організаційний момент.

Привітання

Рада всіх я вас вітати

І заняття розпочати,

Будемо працювати гарно,

Швидко, весело і вправно.

Установка на заняття

У нас заняття з ліплення. Пригадайте, що ми на ньому робимо? (Ліпимо з пластиліну). Як потрібно поводитися на занятті з ліплення? (Не заважати іншим, не брати пластилін до роту, уважно слухати, дивитись і т.д.)



  1. Основна частина.

Мотивація. Повідомлення теми заняття.

Діти, вихованці молодшої групи попросили нас показати їм якусь казку. (На столі стоять іграшки : колобок, вовк, ведмідь, лисичка.)

Діти уважно подивіться і скажіть:


  • Кого ви бачите?

  • Це герої якої казки?

  • Як видумаєте, кого не вистачає? (Зайчика.)

Для того, щоб ми могли показати казку потрібно зліпити зайчика.

Розгляд обговорення зразка.

Виконання роботи за наслідуванням, зразком, словесною інструкцією. (Педагог показує, пояснює, як ліпиться кожна деталь. Діти повторюють за ним послідовність ліплення та з'єднання частин.)

Пальчикова гімнастика «Зайчик»

(Вихідне положення: вказівний і середній пальці витягнути нагору, мізинець і безіменний притиснути до долоні великим пальцем.

Утримувати пальці в такому положенні на рахунок до 5-10. Вправу виконувати спочатку кожною рукою по черзі, потім - двома руками одночасно.)

У кущах зайко зітхає,

Все мовчить і слуха.

В нього голосу немає,

Зате довгі вуха.


  1. Підсумок заняття.

Розгляд та обговорення робіт.

Зв’язок з наступною діяльністю.

Молодці. Ви сьогодні гарно попрацювали. У нас тепер є всі герої до казки «Колобок». Ввечері покажемо її нашим друзям.



Список використаної літератури:

  1. Базова програма розвитку дитини дошкільног віку «Я у світі» [Текст] / наук. кер. та заг. ред. О.Л. Кононко – 3 – тє вид., випр.– К.: Світич, 2009. – 430 с.

  2. Дитина. Програма виховання і навчання дітей дошкільного віку [Текст] / наук. кер.О.В. Проскура. – к. : Освіта, 1993. – 272с.

  3. Методика обучения рисованию, лепке и аппликации в детском саду [Текст] / под. ред. Н.П. Сакулиной – К. : Просвещенрие, 1971. – 256 с.

  4. Святелик З.І. Методичні вказівки до альбому «Вчимо дітей ліпити» [Електронний ресур] : Доступ до ресурсу : http://doshkolnik.org/metodichni-vkazivki/index_uk.html

  5.  Халезова Н.Б. Декоративная пластика и декоративная лепка в детском саду – Изд.Сфера, 2005 - 112с.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка