«Розмноження й розвиток рослин»



Сторінка1/4
Дата конвертації30.04.2016
Розмір0.7 Mb.
  1   2   3   4
Додаток 1

Біологічні питання у творах Василя Сухомлинського

(мотивація навчальної діяльності учнів)



7 клас

Тема: «Розмноження й розвиток рослин»

  1. Тема уроку: Будова та різноманітність квіток

«Як бабуся знайшла жовтий огірок»

Лежить один - однісінький жовтий огірок серед засохлого огудиння. Лежить та й сумує.



Запитання: Огірок - рослина однодомна чи дводомна? Дай пояснення.

(У огірка на одній рослині розміщені і тичинкові і маточкові квіти, тому це однодомна рослина)


  1. Тема уроку: Суцвіття

«Пелюстка і квітка»

На грядочці виросла гарна квітка жоржини. У квітці сорок дві пелюстки.



«Квітка сонця»

На високому стеблі велика квітка з золотими пелюстками. Вона схожа на сонце. Тому й називають квітку соняшником.



Запитання: Яка біологічна помилка допущена в текстах?

(У жоржини, соняшника ( родина Айстрові) не квітки, а суцвіття кошик – зібрані язичкові та трубчасті квіти на спільному квітколожі)

  1. Тема уроку: Запилення. Запліднення

«Маківка і джміль»

Почула квітка, що джміль наближається і розтулила пелюстки. Прилетів джміль та й сів між пелюстками. Радіє макова квітка, бо тепер…



Завдання: Спробуй завершити оповідання.

(…бо тепер повна коробочка маку буде.

Йдеться про ентомофілію - запилення за участю комах. Після запилення відбувається запліднення, із насінних зачатків утворюється насіння)


  1. Тема уроку: Насінина, плід, їх будова

«Чого це дідусь такий добрий сьогодні?»

Поліз Андрійко на шовковицю: привабили чорні ягоди.



Запитання: Яка біологічна помилка допущена в оповіданні?

(Плід шовковиці не ягода, а ягодоподібне супліддя – зрослі між собою дрібні плоди, які утворюються із квіток пазушних суцвіть)
Тема: «Покритонасінні»

  1. Тема уроку: Покритонасінні. Загальна характеристика.

«Ялина і Липа»

Настала осінь. Листя пожовкло. Журиться Липа, скоро опаде барвисте вбрання і спи аж до весни. А біля неї росте вічнозелена Ялинка.



Завдання: Переклади уривок оповідання на мову біологічних термінів і понять.

(Липа – відділ Покритонасінні, листопадне дерево. Восени хлоропласти листків руйнуються і перетворюються в жовті, червоні, коричневі хромопласти, що надають барвисте забарвлення листкам.

Ялина – відділ Голонасінні, вічнозелене дерево, листки чотиригранні хвоїнки опадають не щороку, а через 5-9 років)
2. Тема уроку: Характеристика класів і окремих родин

«Вранці на пасіці»

Був сонячний весняний ранок. З вулика вилетіла бджілка. Дивиться – на землі щось біліє. Спустилася, а то яблуня цвіте.

Знайшла найпахучішу квітку… Летить над лугом, аж бачить: на зеленому килимі багато золотих сонечок. Перед нею цвіте кульбаба. Квітки великі, пахучі.

Завдання: Охарактеризуй родини, до яких належать рослини.

Виправ біологічну помилку, допущену в оповіданні.



(Яблуня – родина Розові. Формула квітки: Ч5П5Т∞М1. Плід яблуко (у інших видів кістянка, багатогорішок). Розові – велика родина, яка налічує понад 3000 видів дерев, кущів, трав.

Кульбаба – родина Складноцвіті (Айстрові). Квіти зібрані в суцвіття кошик, яке зовні вкрите обгорткою з листків різної форми. Квіти язичкові, трубчасті. Форма трубчастої квітки: Ч (волоски, щетинки)П (5)Т (5)М1.

Плід сім'янка. Здебільшого трави або напівкущі. Родина об'єднує понад 20000 видів.

Помилка: у кульбаби не квітка, а суцвіття кошик)

  1. Тема уроку: Характеристика класів і окремих родин

«Упізнав колоска»

Пустила зернина углиб корінь, а вгору пагінець. Зазеленів листочок. Узимку стеблинці було тепло під снігом. А весною із неї виросло міцне стебло, а на ньому – великий колосок. А в колоску – сто зернят.



Запитання: Про яку пшеницю розповідає В. Сухомлинський?

Охарактеризуй підкреслені терміни.



(Йдеться про озиму пшеницю - родина Злакові, клас Однодольні, відділ Покритонасінні.

Коренева система – мичкувата.

Листки – прості, сидячі, цілокраї, ланцетоподібні з піхвою, жилкування паралельне.

Стебло – порожниста соломина 100-150 см заввишки. Суцвіття – складний колос. Плід - зернівка)
Тема: «Організми і середовище існування»

Тема уроку: Життєві форми рослин

«Краса, Натхнення, Радість і Таємниця»

Хлопчик побіг до лісу. Подивився навколо. Все красиве: і дуб могутній, і ялина, і верба плакуча, і береза білокора. Але найкрасивішою видалася хлопчикові маленька квітка фіалки.



Завдання: Охарактеризуй названі рослини за таблицею:

Ознака

Дуб

Ялина

Верба

Береза

Фіалка

Відділ
















Клас
















Плід
















Життєва форма



















Ознака

Дуб

Ялина

Верба

Береза

Фіалка

Відділ

Покрито-насінні

Голо-насінні

Покрито-насінні

Покрито-насінні

Покрито-насінні

Клас

Дводольні

Хвойні

Дводольні

Дводольні

Однодольні

Плід

Жолудь

-

Коробочка

Горішок

Коробочка

Життєва форма

Дерева

Трави

8 клас

Тема: « Риби. Земноводні»

Тема уроку: Особливості процесів життєдіяльності

«Рибка і жаба»

На ставку плавав маленький карасик. Потоваришував він із жабою. От вона й каже карасикові:

- Піду я на берег, посиджу трохи на сонечку, погріюся…

Приплив карасик до берега, виплигнув із води й опинився на гарячому пісочку. Хоче дихнути, а не може. Хоче хвостиком поворухнути, а хвостик уже сохне на сонечку.



Завдання: Визнач систематичне положення тварин.

Які пристосування до життя в певному середовищі є у них?



( Вид жаба ставкова Вид Карась

Ряд Безхвості Ряд Коропоподібні

Клас Амфібії Клас Кісткові риби

Тип Хордові Тип Хордові
Карась – середовище життя водне. Пристосування: обтічна форма тіла, органи руху плавці, органи дихання – зябра.

Жаба – середовище життя наземно-водне. Пристосування: кінцівки наземного типу, на задніх кінцівках є плавальні перетинки, органи дихання легені, шкіра зволожена. У воді газообмін відбувається через шкіру)
Тема: «Птахи»

  1. Тема уроку: Розмноження і розвиток птахів

«Курчата»

Сиділа квочка на яйцях. Довго сиділа. Та ось яйця одне за другим стали лопатись. Зі шкаралупи висунулись малесенькі голівки, вилізли курчата.

- Кво, кво, - кличе їх за собою Квочка.

Побігли за нею курчата, мов жовті м’ячики.



Завдання: Пригадай будову яйця. Який тип розвитку у курей?

( Будова яйця:

- Шкарлупа

- Підшкарлупова оболонка

- Повітряна камера

- Білок

- Халази

- Жовток із зародковим диском

У куроподібних тип розвитку виводковий )

2. Тема уроку: Розмноження і розвиток птахів

«Ластівка над вікном»

Це такий давній – давній спогад дитинства. Я сидів біля вікна й дивився, як ластівки клопочуться біля гнізда…

З гніздечка виглянуло ластовенятко.

Завдання: Визначте систематичне положення ластівки сільської.

Який тип розвитку характерний для виду?

(Вид ластівка сільська

Рід Ластівка

Ряд Горобцеподібні

Надряд Кілегруді

Клас Птахи

Тип Хордові

Тип розвитку – нагніздний )

3. Тема уроку: Розмноження і розвиток птахів

«Навіщо півневі гребінець?»

У нашого півня червоний гребінець. Уночі, як тільки кури посідають на сідало, він бере свій гребінець і розчісує свого барвистого хвоста.

Запитання: А ти як вважаєш, навіщо півневі гребінець?

(Гребінь є органом терморегуляції. В більшості випадків гребінь у півня більший ніж у курки. Розрізняють гребені листоподібні, стрічкоподібні, трояндоподібні та інші. Це приклад статевого диморфізму - наявність морфологічних відмінностей самця від самки)

9 клас

Тема: «Кровообіг і лімфообіг»

Тема уроку: Серцевий цикл. Робота серця

«Чому Сергійкові було соромно?»

Настала холодна зима. Зробили третьокласники годівницю. Завтра неділя. Приносити корм до годівниці випала черга Сергійкові.

(Сергійко полінився і не пішов годувати пташок).

Уранці наступного дня вчителька пішла до вікна й запитала:

- Чия була черга вчора синичок годувати?

- Моя…- сказав Сергійко й поблід. Сергійко від хвилювання не міг перевести духу. Він чув, як у грудях б'ється серце – ось – ось вискочить.





Завдання: Дай фізіологічне обґрунтування прискореного

серцебиття Сергійка)



(В даній ситуації активується симпатична нервова система і збільшується поступання адреналіну із наднирників у кров. Це зумовлює прискорення роботи серця)

Тема: «Сприйняття інформації нервовою системою»

Тема уроку: Слухова сенсорна система

«Аби швидше почути дзвоник»

Учитель розповів учням, як поширюється звук. Усіх дуже зацікавило, що звук поширюється не дуже швидко, - 300 метрів на секунду. Та найбільше поширення звуку зацікавило Юрка. Він і питається вчителя:

- Ось ми чуємо, як у коридорі лунає дзвінок на перерву. Значить, звук дзвінка чути спочатку біля дверей класу, де стоять останні парти, а потім біля дошки, де передні?

- Справді, це так, - відповідає вчитель.

- Пересадіть мене, будь ласка, на останню парту.

- Чому? – дивується вчитель.

- Та хочу перший чути дзвінок.

Запитання: На скільки раніше чутиме дзвінок Юрко на останній парті, якщо відстань від неї до першої парти 7 метрів?

(Звук – поздовжня хвиля, що поширюється зі швидкістю 300м/с. Отже,

300:7=1: Х;

Х= 7:300

Х= 0,023 (с)

Юрко почує дзвінок раніше аж на 0,023 секунди!)
Тема: «Формування поведінки та психіки людини»
Тема уроку: Пам'ять. Види пам'яті

«Свіжий хліб»

Найпам'ятніше усе з дитинства. А я пригадую: що ж найбільше врізалося в пам'ять як найдорожче, найприємніше?

Пахощі свіжого хліба.

Завдання: Визнач вид пам'яті.

(Це образна пам'ять)
10-11 класи

Тема: « Цитоплазма та її компоненти»

Тема уроку: Пластиди і процес фотосинтезу

«Кріт і Сонце»

Кріт рив собі нору. Глибоко під землею. Одного дня в нору до крота забігла весела Мишка.

- Чим ти пахнеш, Мишко? – питає Кріт. - Колосками – знаю, землею – знаю, травою – знаю…А ще чимось – не можу второпати.

- Сонцем, - каже Мишка.

- А що таке сонце?

Коли Мишка все пояснила, Кріт і каже:

- Я тільки не розумію, навіщо придумали сонце?
Завдання: А ви можете пояснити?

(Сонячна енергія в процесі фотосинтезу перетворюється в енергію хімічних зв’язків органічних речовин. Ці органічні речовини необхідні для життя організмів - гетеротрофів.

Сонце → рослини (автотрофи, фотосинтез, органічні речовини) → організми – гетеротрофи)
Тема: «Закономірності спадковості»

Тема уроку: Закони Г. Менделя

«Ополоник - брехунець»

- Ну як, накосив сіна коровам?

- Ні, каже Ополоник (жабеня). – Від молока станеш білий, як метелик. Лелека зараз же побачить.

Завдання: Звичайно, від випитого молока ніхто білим не стане. А чи можуть жабенята мати біле забарвлення, якщо їх батьки мають зелений колір шкіри?

(Можуть, якщо батьки – гетерозиготи.

А-зелене забарвлення

а – біле забарвлення

P: ♀ Аа х ♂ Аа

G: А, а А, а

F: 1АА : 2Аа : 1 аа

біле забарвлення (альбіноси)
«Як горобець став білий»

Один чоловік виніс із млина мішок борошна. Один горобець побачив мішок та й до нього. Пірнув горобець – йому й очі засипало борошном, і пір'я стало біле. Горобенята виглянули з гнізда, бачать диво дивне: що воно за птах такий білий?



Завдання: А чи може горобець мати біле пір'я?

(Може, якщо батьки – гетерозиготи за забарвленням пір'я.

А- забарвлене пір'я

а – відсутність забарвлення

P: ♀ Аа х ♂ Аа

G: А, а А, а

F: 1АА : 2Аа : 1 аа ( біле забарвлення)
Тема: «Основи еволюційного вчення»

Тема уроку: Адаптації як результат еволюційного процесу

«Червоний метелик»

Над зеленою травою летів червоний метелик. Яскравий, красивий. Побачив метелика горобець. Літає над ним, ось-ось наздожене. Полетів метелик до червоних троянд. Сів на квітці. Де подівся метелик? Шукав горобець, шукав і не знайшов.



Запитання: Де ж подівся метелик?

(Це приклад захисного забарвлення – адаптації до умов існування. Якби горобець не шукав метелика, забарвлення можна було б визначити як попереджувальне)

Додаток 2


Біологія + математика + література + міфологія + англійська мова

8 клас
Тема: Особливості будови і процесів життєдіяльності, різноманітність типу

Членистоногі.


Освітні цілі: узагальнити і систематизувати навчальний матеріал про

особливості зовнішньої і внутрішньої будови, процесів життєдіяльності членистоногих, визначити їх роль в природі і житті людини. Ознайомити з членистоногими, занесеними до Червоної книги України, виховувати екологічне мислення, розвивати творчі здібності школярів.


Обладнання і матеріали:

таблиці “Клас Ракоподібні”, “Клас Павукоподібні”, “Клас Комахи”, Червона книга України, колекція метеликів, розбірна модель рака річкового.


Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.
План – схема уроку:





Етап уроку

Трива-

лість, хв.



Форми і методи освітньої діяльності

Результат діяльності

I

Організаційно - вступна частина

2-3

Створення “ситуації успіху”. Елементи технології критичного мислення

Створення психологічного настрою і емоційної насиченості пізнавальної діяльності учнів

II

Мотивація навчальної діяльності

2

Технологія особистісно орієнтовного навчання

Розвиток емоційно – ціннісного ставлення до природи, активного ставлення до змісту навчання.

Заповнення карток для здійснення самоконтролю

“Портфоліо з теми”


III

Актуалізація опорних знань учнів

10-12

1. ІАВ “Один за всіх, всі - за одного”

2. “Математичний вернісаж”

3. Цифровий термінологічний диктант

4. “Асоціативний ланцюжок”

5. Тестовий контроль


Повторення та систематизація навчального матеріалу

IV

Узагальнення та систематизація навчальної інформації

25-28

Інтеграція різнопредметних знань.

Технологія креативного навчання.

Кооперативна форма навчання


Вміння використовувати одержанні знання в стандартних і нових ситуаціях.

Поглиблення знань з теми



V

Підсумок уроку

2

  1. Рефлексія

  2. Оцінювання

Усвідомлення учнем того, якого результату він досяг в процесі діяльності.

Визначення зна-чимості навчальної інформації.

Встановлення рівня навчальних досягнень учнів


VI

Домашнє завдання

1

Диференціація завдань репродуктивного і творчого характеру

Повторення навчального матеріалу, усунення прогалин в знаннях, розвиток творчості школярів


Структура уроку, основний зміст і методи роботи:

І. Організаційно-вступна частина. Створення психологічного настрою і емоційної насиченості пізнавальної діяльності учнів.

  1. Етапи уроку:

  • Один за всіх, всі – за одного.

  • Давайте знайомитись. Презентації.

  • Ретро.

  • Червона книга України.

  • Народні перлини.

  • Рефлексія

  1. Вчитель: Я попросила вашого однокласника допомогти мені у проведенні уроку, він же вирішив обрати собі роль вченого...

Учень: Я – італійський біолог Х\/ІІ століття, зробив вагомий внесок у розвиток мікроскопічної анатомії. Моїм іменем названі, наприклад, органи виділення комах. Я – Марчелло Мальпігі. Вчора я отримав лист від Вільяма Спенса, відомого ентомолога. Він пише: „Один натураліст відкрив тварину, яка частину свого життя існує у вигляді змії, потім заглиблюється у землю і перетворюється на тіло, подібне до єгипетської мумії, пізніше вона розриває свій шовковий саван і з’являється на світ Божий крилатим птахом”. Допоможіть мені визначити, хто ця дивна тварина ? (Це метелики).
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Постановка завдань уроку.

Епіграф уроку: „Я зірвав квітку – і вона зів’яла, я піймав метелика – і він помер у мене на долоні. І тоді я зрозумів, що доторкнутись до Природи можна тільки серцем”

(Гнудослав).

Завдання уроку:



  • систематизувати і узагальнити навчальний матеріал з теми „Тип Членистоногі”,

  • визначити роль членистоногих у природі і житті людини,

  • вчитись розуміти, цінувати і берегти все живе, тому що Природа – наш дім, і від нашої поведінки залежить майбутнє планети.

При узагальненні навчальної інформації ми використовуємо знання не тільки з біології, а й математики, англійської мови, літератури.

Школярі заповнюють індивідуальні картки навчальних досягнень „Портфоліо з теми„Тип Членистоногі ” учня 8 класу __________”







Вид діяльності


«+», бали

1.

- “Один за всіх, всі - за одного”





- ”Математичний вернісаж”





- Цифровий термінологічний диктант




- ”Асоціативний ланцюг”




- Тестовий контроль




2

Участь у презентації творчої групи. Відповіді на запитання




3

”Ретро”.Відповіді на запитання




4

Сенкан




5

”Візитна картка”




6

Червона книга України




7

Рефлексія




Оцінка за урок






ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.


  1. Клас поділений на 5 творчих груп, кожна група має дві сигнальні картки – червону і зелену. Вчитель задає запитання. Якщо кожен член групи знає відповідь – учні піднімають зелену картку.

Фронтальне опитування „Один за всіх і всі за одного”.

  • Чому членистоногі мають таку назву ?

  • Чому покрив членистоногих називається екзоскелетом ?

  • На які класи поділяється тип ?

  • Які є органи дихання у представників різних класів типу ?

  • Чому комахи мають різні типи ротових апаратів ?

За вибором учителя один учень із групи дає відповідь на запитання


  1. Математичний вернісаж

Учні кожної групи отримують по одній задачі. Після розв’язування задачі один школяр із групи знайомить однокласників із умовою і розв’язком задачі.

Задача 1.

На нашій планеті налічується 2 млн. видів тварин, із них представників типу Членистоногі – 1.5 млн. Який відсоток членистоногих у світовій фауні? (75%)



Задача 2.

На нашій планеті налічується 1.5 млн. видів членистоногих, в Україні зустрічається 50 тис. видів членистоногих. Який це відсоток від усіх членистого них? (3.3%)



Задача 3.

Розмір рачка дафнії 1мм, а японського гігантського краба – 1м. У скільки разів розміри краба більші за розміри дафнії? (1000 разів)



Задача 4.

В Україні зустрічається 50 тис. видів членистоногих, із них 200 видів занесенні до Червоної книги України. Який відсоток членистоногих потребують охорони? (0.4%)



Задача 5.

Членистоногих на нашій планеті налічується 1.5 млн. видів. До Червоної книги України занесено 0.013 %. Скільки видів членистоногих занесено до Червоної книги України? (195 видів)





  1. Цифровий термінологічний диктант (один учень працює біля дошки. Потім проводиться самоперевірка диктанту).

    1. Хітин 1. змішана порожнина тіла

    2. Міксоцель 2. верхні щелепи павукоподібних

    3. Гемолімфа 3. органічна речовина, що входить до складу

екзоскелету

    1. Хеліцери 4. кров і тканинна рідина

(Відповідь: 1-3, 2-1, 3-4, 4-2)


  1. Асоціативний ланцюг (для трьох груп).

Кожна група створює асоціативний ланцюг із 4-5 термінів і понять з теми, один учень з групи дає пояснення. (Наприклад, Ракоподібні – зябра – гемолімфа – гормони – линяння)


  1. Тестовий контроль. (для двох груп).

В колонки виписати номери ознак, характерні для ракоподібних, павукоподібних та комах.

  1. Покрив тіла хітиновий, утворює екзоскелет.

  2. Тіло складається з трьох відділів.

  3. 2 пари вусиків.

  4. Кінцівки членисті.

  5. Кровоносна система не замкнена.

  6. Кровоносна система замкнена.

  7. Органи дихання зябра.

  8. Є внутрішній скелет.

  9. Вусики відсутні.

10) 4 пари ходильних ніг.

11) Органи дихання трахеї.

12)Гемолімфа не бере участі у транспорті газів.


Р

П

К










Відповідь:

Р

П

К

1,3,4,5,7

1,4,5,9,10

1,2,4,5,11,12


І\/. Узагальнення та систематизація знань учнів.


  1. Творчі групи отримують завдання:

№1. Загальна характеристика типу Членистоногі.

№2. Будова і процеси життєдіяльності Ракоподібних.

№3. Будова і процеси життя Павукоподібних.

№4. Особливості будови і процесів життєдіяльності Комах.

№5. Різноманітність і значення Членистоногих.

Відповідно до завдання кожна група обирає назву команди і аргументує . її. Проводиться інтерактивна вправа „Давайте знайомитись.




  1. Кожна група делегує по одному учню для формування команди „Ретро”.

Завдання творчим групам – скласти по 4 питання з даної теми, завдання команді „Ретро” – інсценувати уривки художніх творів (літературні сторінки), скласти запитання відповідно до тексту.


  1. Творчі групи презентують свої узагальнення у вигляді схем, малюнків, задають питання однокласникам.




  1. Команда „Ретро” інсценує уривки творів, заслуховує відповіді на запитання.

Літературна сторінка 1.

І.Крилов:



Однажды Лебедь, Рак да Щука

Везти с поклажей воз взялись…

Рак пятится назад.

Варіанти запитань:

  • До якого класу належить рак ?

  • Які він має особливості, пов’язані із середовищем життя ?

  • Яке значення ракоподібних в природі і житті людини ?


Літературна сторінка 2.

К.Чуковський „Муха – Цокотуха”.



Муха, муха, Цокотуха,

Позолоченное брюхо !

Муха по полю пошла,

Муха денежку нашла.

Пошла муха на базар

И купила самовар:

Приходите, тараканы,

Я вас чаем угощу !

Приходила в Мухе бабушка Пчела…

Вдруг какой-то старичок

Паучок

Нашу Муху в уголок

Поволок …

Руки-ноги он Мухе верёвками крутит,

Зубы острые в самое сердце вонзает.

Вдруг откуда-то летит

Маленький комарик.

Варіанти запитань:

  • До яких класів належать тварини ?

  • До яких рядів належать комахи ?

  • Який вони мають тип розвитку ?

  • Яке їх значення в природі і житті людини ?


Літературна сторінка 3.

І.Крилов “Стрекоза и муравей”:



Попрыгунья Стрекоза

Лето красное пропела…

Злой тоской удручена,

К Муравью ползёт она.

Варіанти запитань:

  • До яких рядів належать ці комахи ?

  • Які мають типи ротових апаратів, типи розвитку ?

  • Яке їх значення в природі ?



Літературна сторінка 4.

  1. Прослухай хоку (японський трирядковий вірш)

Метелик літає.

Одна однісінька тінь

На всьому полі.

Мацуо Басьо

У „відповідь” створи сенкан „Метелик”.


  1. В.Сухомлинський „Корисний чи шкідливий”.

Вчитель викликає до столу Андрійка:

  • Ось перед тобою метелики. Які вони – корисні чи шкідливі ?

  • Красиві, - тихо каже Андрійко.

Варіанти запитань:

  • До якого ряду належать метелики ?

  • Яку б „візитну картку” ти створив для них ?

3. Grasshopper.

Little Grasshopper lives in the fields.

He is a nice funny fellou.

His coat is green, his hat is blue,

His trousers are brown and yellow.

(Маленький коник живе у полях,

Він гарний, смішний.

Його куртка зелена, його шапочка голуба,

Його штанці коричнево-жовті.



Варіанти запитань:

  • До якого ряду належить коник?

  • Чому “його куртка” зелена?)

4. Butterfly.

Butterfly, butterfly,

Where do you fly,

So guick and so high

In the blue, blue sky?

(Метелик, де ти літаєш,

Так швидко і високо



У синьому – синьому небі?

Варіанти запитань:

  • Який тип ротового апарату метеликів?

  • Який тип розвитку у метеликів?)


Словничок міфології.

Павук – в міфопоетичних традиціях уособлює творчу діяльність, працелюбність, мудрість, а також жорстокість, жадність, чаклунські здібності. Відомо використання павуків в магічній медицині. В ряді фольклорних текстів павутина служить рятувальною ниткою.

Арахна – в грецькій міфології донька фарбувальщика тканин, славилась як вишивальщиця і ткачиха. Арахна викликала на змагання у ткацтві саму богиню Афіну. Розгнівана богиня перетворила дівчину на павука.

Комахи – різні види комах співвідносяться в міфах із різними частинами космічного простору. Божа корівка і бджола пов’язані з верхньою зоною, з небом. Із Нижнім світом, із злими духами, демонами пов’язані шкідливі комахи – комарі, москіти. В образах деяких комах підкреслюється зв’язок із нечистою силою, наприклад бабка (рос. Стрекоза) означає „коза чорта”, „кінь чорта”.

Метелики в багатьох міфологічних схемах стають символами швидкоплинності життя і щастя.

Мурахи – міфологічне значення мурах пояснюється їх біологічними особливостями – невеликими розмірами, значною кількістю, рухливістю, колективністю. В Китаї мурахи символізують справедливість, праведність, патріотизм. У мусульманських легендах є мотив мурах, які навчають царя Соломона мудрості. В Індії чорні мурахи вважаються священними комахами.

Бджола – в ранньохристиянському мистецтві символізувала безсмертя Христа. В Єгипті ця комаха була образом царської могутності, мудрості. В давньогрецькій і римській традиціях поети часто порівнювали себе з бджолою. Мед і медові напої складають їжу безсмертних богів Олімпу.

Муха – актуалізує тему дрібного, мізерного, нечистого, що шкодить великому, значному. Ця тема відображена в біблійському образі Мухи в помаді, і в байці Езопа про Муху на колісниці, і навіть в символічному образі вічності – Муха в Бурштині.
5.Червона книга України.

    1. За ознаками визначте, до якого класу належать членистоногі, занесені до Червоної книги:

  • 5 пар ходильних ніг – клас Ракоподібні, вид Трав’яний краб;

  • найдавніші наземні членистоногі – клас Павукоподібні, вид Скорпіон кримський;

  • вусики відсутні – клас Павукоподібні, вид Сольпуга звичайна.

Можна зустріти у Вінницькій області:

  • 3 пари ходильних кінцівок – клас Комахи, вид Дозорець-імператор;

  • 2 пари крил - клас Комахи, вид Жук-олень;

  • тіло складається з 3-х частин – клас Комахи, вид Вусач великий;

  • 1 пара вусиків – клас Комахи, вид Махаон;

  • наземні членистоногі, 1 пара складних очей – клас Комахи, вид Поліксена.

    1. Запиши в зошит, які види членистоногих ти запам’ятав.

    2. Що може зробити кожен із нас для збереження видового різноманіття членистоногих?


6. Народні перлини”.

Загадки:

  • Не яйце, а в шкарлупі, не кіт, а з вусами, погане на вроду, завжди любить чисту воду (Рак).

  • Іде в баню чорний, а виходить червоний (Рак).

  • Сидить в куточку і тче сорочку (Павук).

  • Якої пряжі нема в продажі ? (Павутиння).

  • Зимою спить, літом бринить, понад воду, понад сади літає, солодку росу збирає (Бджола).

Приказки:

  • Назад тільки раки лазять.

  • Зробив так, що й комар носа не підточить.

  • Бджола мала, а й та працює.

Народні прикмети:

  • Якщо весною літає багато павутиння – літо буде спекотним.

  • Увечері дзвінко дзюрчать коники – на гарну погоду.

  • Великі мурашки восени – на холодну зиму.

  • Ранній виліт бджіл з вуликів – гарна буде весна.


\/. Підсумки уроку.

  1. Рефлексія.

  • Що нового, цікавого ви „відкрили” при вивченні теми „Тип Членистоногі” ?

2. Оцінювання знань учнів. (за „Портфоліо з теми”)

\/І. Домашнє завдання:

Повторити відповідні параграфи підручника.

Заповнити таблицю „Порівняльна характеристика класів типу Членистоногі ”

Ознака

Ракоподібні

Павукоподібні

Комахи













* скласти 4-5 тести з даної теми.

* скласти кросворд (10 слів) з теми „Тип Членистоногі”.


Додаток 3



8 клас

(з поглибленим вивченням біології)
  1   2   3   4


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка