Родинна твердиня посібник, який допоможе батькам в емоційному, моральному І духовному розвитку дитини



Скачати 101.42 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір101.42 Kb.

РОДИННА ТВЕРДИНЯ



Посібник, який допоможе батькам в емоційному, моральному і духовному розвитку дитини

(Батькам дітей віком від 6 до 14 років)

АВТОРИ ПОСІБНИКА

Блер Кук, доктор філософії, керівник проекту, директор організації «International School Project»

Алан Скоулз, доктор філософії

Рекс Джонсон, доктор філософії

Діана Нотаро, магістр освіти

Памела Еверлі, магістр освіти

Рецензенти:

Володченко Ж.М., канд. пед. наук (м. Ніжин)

Галич Т.В., канд. пед. наук (м. Вінниця)

Рогач О.А., канд. філ. наук (м. Луцьк)

Яременко Н.В., канд. пед. наук (м. Біла Церква)

Експертна група:

Агеєнко Я. М. (м. Київ)

Беник О.Н. (м. Біла Церква)

Дерев’янко Л.П. (м. Васильків)

Іванова Л.О. (м. Миколаїв)

Каргін О.В. (м. Кременчук)

Козак Л.О. (м. Васильків)

Мотижен С.В. (м. Біла Церква)

Поліщук А.Й. (м. Хмельницький)

Проект-група в Україні: Вороніна В.В. (м. Львів), Каргіна Г.М. (м. Кременчук)

Цей посібник присвячено педагогам багатьох країн, які творчо і майстерно використовували наші попередні посібники і матеріли, і надихнули нас на роботу над важливими питаннями батьківського виховання.
Зміст

Вступ

Урок 1. Яким є Ваш стиль батьківського виховання?

Урок 2. Чого найбільше потребує Ваша дитина?

Урок 3. Як навити дитину слухати?

Урок 4. Як підготувати дитину до дорослого життя? Частина 1.

Урок 5. Як підготувати дитину до дорослого життя? Частина 2.

Урок 6. Навчання прикладом.

Урок 7. Чим відрізняється дисциплінування від покарання?

Урок 8. Чи доречний гнів у батьківському вихованні?

Урок 9. Як подолати марафон?

ВСТУП

Відоме українське прислів’я повчає: «Нащо ліпший клад, коли в дітках лад» (Збірка М. Номиса «Українські прислів’я, приказки»). Отже твердинею будь якої родини є здорові стосунки між усіма ії членами. Ці стосунки можна і потрібно розвивати і виховувати. Як учитель Ви маєте добру нагоду впливати не лише на учнів, а й на їхніх батьків. Проте, у суспільстві існує своєрідний парадокс. Багато батьків не впевнені в тому, що знають, як виховувати дітей і тому вважають педагогів експертами з виховання. Але більшість з учителів не отримали профільної освіти саме з батьківського виховання, не кажучи вже про те, як навчати інших бути зразковими батьками. Цей посібник є першим кроком у вирішенні цієї дилеми.



META ПОСІБНИКА

Викладаючи цей курс педагоги допоможуть батькам розпізнати притаманний їм стиль батьківського виховання, а також іншим дорослим, які беруть участь у вихованні дітей. Курс також озброїть батьків навичками того, як змінити свій стиль батьківського виховання на більш ефективний і збалансований (в цьому посібнику він називається «спрямовуючим стилем батьківського виховання»).



ТРИВАЛІСТЬ ЗАНЯТЬ

Кожний урок тривалістю дві години розрахований на одне заняття щомісяця протягом дев’яти місяців. Уроки легко адаптувати на більш або менш тривалий час залежно від корегування часу на діяльність, яка не пов’язана з лекційним викладом (мозковий штурм, обговорення в малих групах, доповіді з місць, то що). Якщо група батьків забажає зустрічатись частіше, ніж один раз на місяць, деякі уроки можна поділити на два або більше сегменти. Розділ за вибором «Дивимося глибше» також може викладатись на цих зустрічах. Хоч посібник і передбачає, що кожен наступний урок побудований на матеріалах попередніх уроків, все ж кожний окремий урок має свою наповненість і закінченість, враховуючи те, що деякі батьки не будуть в змозі відвідувати всі заняття протягом року.



ВІКОВА СПРЯМОВАННІСТЬ

Цей посібник розрахований на батьків дітей віком від 6 до 14 років. Проте, багато принципів батьківського виховання, що згадуються тут, можна застосовувати для дітей старшого або молодшого віку. І хоч є іноді суттєва різниця залежно від віку дітей (до підлітковий у порівнянні з підлітковим) сміливо запрошуйте батьків дітей різного віку на ці заняття і адаптуйте матеріал відповідно.



БІЛЬШ НІЖ ІНФОРМАЦІЯ

Розробники цього курсу переконані в тому, що ефективне батьківське виховання включає інтелектуальний, соціальний, моральний і духовний виміри. Неможливо сподіватись на те, що діти стануть зрілими і відповідальними дорослими, якщо ми будемо давати їм лише інформацію. Академічна освіта не робить наших дітей довершеними. І нам, як батькам, потрібно щось значно більше, ніж інформація для того, щоб стати успішними батьками. На формування особистості більше впливають моральний приклад і духовні переконання ніж лише придбання певної кількості якихось фізичних або академічних навичок. Діти мають знати і бачити, що собою уявляє відповідальність, щоб потім робити правильний життєвий вибір. Для того, щоб у майбутньому вони мали добрі особисті і професійні стосунки, в них треба виховувати здатність до співчуття і емпатії. Але самих знань про відповідальність і співчуття недостатньо. Розуміння вродженої цінності кожної особи, добра і зла, правильного і неправильного, того, що будує і руйнує – це ті виміри нашого світогляду, які визначаються духовністю.

Цей посібник торкається духовного розвитку двома чіткими шляхами. По-перше, біблійний або християнський погляд представляється батькам нейтральним інформаційним чином. Кожен учитель, не зважаючи на власні релігійні переконання (або навіть відсутність їх), може впевнено викладати зміст уроків. По-друге, до кожного уроку додається розділ або сегмент «Дивимося глибше». Ці сегменти можна включати до двогодинного заняття, скоротивши час на виконання інших завдань уроку, або винести їх окремо. Кожен сегмент «Дивимося глибше» розрахований на 20-30 хвилин, залежно від активності батьків. Всі біблійні концепції, що наведені тут є спільними для всіх християн: православних, католиків і протестантів. В деяких випадках можливе використання розділу «Дивимося глибше» на окремих зустрічах лише для тих батьків, які особливо виявили зацікавленість до біблійно-духовного виміру батьківського виховання.

СКЛАДОВІ ЗАНЯТТЯ


  • КЛЮЧОВІ ПОЛОЖЕННЯ

Цей перелік допомагає учителю орієнтуватись стосовно того, що буде викладатись. Це може бути або не бути тими ідеями, які ви маєте явно викладати батькам.

  • ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ

Це специфічні цілі, яких мають досягти батьки з вашою допомогою, як підсумок уроку.

  • ОСНОВНІ ТЕРМІНИ (вибірково)

Деякі уроки містять роз’яснення термінів, які можуть бути незнайомими вам або батькам.

  • ДОДАТКОВА ІНФОРМАЦІЯ(вибірково)

В деяких уроках надається додаткова інформація, яка не є дуже важливою, але може стати у нагоді при підготовці.

  • МАТЕРІАЛИ І ПІДГОТОВКА

Це – перелік того, що потрібно підготувати заздалегідь і принести в клас.

Частини заняття, які означені як «УРОК». Це – те, що Ви безпосередньо робите під час заняття.



  • ПОЧАТОК УРОКУ

Кожний урок починається з коментарів, в яких Ви коротенько нагадуєте зміст попереднього заняття і задаєте тон заняттю, що відбувається. Зазвичай, це час, коли батьки діляться тим, як вони застосовували те, що дізналися на попередньому занятті.

  • ХІД УРОКУ

Змальовує нові теми і види діяльності для засвоєння матеріалу уроку.

  • ЗАКІНЧЕННЯ УРОКУ

Завдання цього розділу - сприяти засвоєнню матеріалу, повторити основні теми уроку, вказати на практичні переваги і дати завдання на застосування в родині. Цей розділ також включає анонс наступного заняття.

Зверніть увагу, що слова учителя до батьків виділені жирним шрифтом. Текст курсивом у скобках – інструкція для учителя.

Більшість уроків надруковані у двоколонному форматі. В правій колонці міститься все те, чому будуть навчати батьків. Ліва колонка містить додаткові поради, які можуть бути корисними, особливо коли урок викладається вперше. В лівій колонці може робити власні позначки для себе.

= 20 хвилин Годинник означає час, що пройшов, для того що Ви орієнтувались в часі в ході уроку. Приблизний час, відведений на певний від діяльності, зображений у темних прямокутниках. Наприклад:


Дискусія

10 хвилин



ОСОБИСТИЙ ЩОДЕННИК: Кожному з батьків потрібен зошит для «Особистого щоденника». Батьки мають приносити щоденники на кожне заняття. Іноді їх можна використовувати для нотаток і вправ у класі. Іноді їх використовують для особистих думок, з якими вони не з ким не діляться. В цих щоденниках батьки записують завдання на застосування в сім’ї. Таке завдання дається наприкінці кожного уроку.

Наступні сегменти можна знайти в розділі «Додатковий матеріал»



  • ДИВИМОСЬ ГЛИБШЕ

Ця частина уроку є факультативною. Вона допомагає поглибити духовний вплив посібника. Вона допоможе краще донести зміст і сприятиме розумінню певної теми. Можливі декілька шляхів використання цих матеріалів. Деякі види діяльності, пов’язані з «Дивимось глибше» можна використовувати з супровідними уривками з Біблії або без них. Можливо, Ви вирішите, що матеріал «Дивимось глибше» є більш відповідним для якогось уроку, ніж якась частина головного уроку, то можете легко зробити заміну.

Однією з цілей розділу «Дивимось глибше» є показати батькам, що Біблія є практичною і відповідною для нашого життя. Коли вони побачать практичну цінність Святого Письма їхнє бажання і мотивація особисто читати Біблію зросте.



  • Фільм «Історія Ісуса для дітей»

Ще один із способів збагатити духовний вплив посібника – включення до курсу фільму «Історія Ісуса для дітей». Він пропонується головною темою уроку 6. Цей фільм, як його інші версії, як то «Ісус», «Магдалина: звільнена від сорому» перекладені на найбільшу кількість мов в історії людства. Його переглянула рекордна кількість глядачів. Це – точна історична розповідь про життя Ісуса на основі Євангелія від Луки. Цей фільм може стати могутнім доповненням до викладання курсу з батьківського виховання.

Інші можливі способи використання фільму:



  1. Показати фільм на окремому занятті перед початком курсу.

  2. Демонструвати фільм частинами на кожному з дев’яти уроків протягом року.

  3. Спланувати спеціальний показ фільму для батьків і інших членів сімей.

Примітка: Якщо у вас немає копії фільму зверніться до офісу «Міжнародного шкільного проекту» за адресою, що зазначена на титульній сторінці посібника.

ПОРАДИ З ПІДГОТОВКИ

Дуже важливо ретельно готуватися до кожного уроку. Часто останній вид діяльності на уроці є найважливішим тому що це - саме той момент коли батьки повністю усвідомлюють те, чому Ви їх навчаєте. Прогляньте весь урок і намітьте те, що можна скоротити або взагалі пропустити, щоб мати достатнього часу для останніх вправ. Головне в цьому курсі – допомогти вашим слухачам стати кращими батьками, а не викласти зміст посібника в повному обсязі. Пристосовуйте вправи, дотримуючись змісту, відповідно до змін у поведінці, настрої і ставленні батьків. Пам’ятайте, чим більше дискутують і обговорюють Ваші слухачі, тим більше шансів, що вони засвоять те, що пропонувалось на уроці і застосують набуте після закінчення уроку.



СТИСЛИЙ ОГЛЯД БІБЛІЇ

Біблія – це не одна книга, а справжня бібліотека, що складається з 66 книг в одному томі. Ця бібліотека поділена на дві частини: Старий Заповіт (книги , що були написані до земного життя Христа) і Новий Заповіт (книги, що були написані після земної появи Христа). В цій бібліотеці можна знайти книги різні за жанром: історичні, поетичні, пророцькі і епістолярні (послання). І хоча ці книги писались протягом більше тисячі років, людьми різних культур на трьох континентах, вони мають послідовний і зв’язаний зміст. Біблія – це історія про те, як Бог створив все, в тому числі і людей. Вона розповідає про те, як люди пішли проти Бога. Там можна прочитати про багато намагань Бога повернути людей до дружніх стосунків з Ним, апогеєм яких були народження, життя, смерть і воскресіння Ісуса Христа. Біблія далі розповідає про зростання і поширення християнської церкви і завершується захоплюючим баченням майбутнього.



ВАЖЛИВІСТЬ ДОБРОВІЛЬНОГО ВИБОРУ

Однією з ознак християнства є те, що воно звертається до кожного серця і совісті. Коли батьки і їхні діти свідомо вирішать слідувати за Христом, в них будуть відбуватись внутрішні зміни, які перевершать ефект будь якої системи моралі, що насаджується.

Однією з проблем викладання курсу для батьків з християнської перспективи може полягати в тому, що батьки або шкільна адміністрація можуть розглядати це як навіювання або нав’язування моралі і вірувань. Це зовсім не є наміром авторів посібника. Коли принципи християнства розглядаються в невимушеній атмосфері добровільного вибору, багато життів змінюються, і такі батьки будуть впливати на дітей і інших членів спільноти.

Для того, щоб зберегти вільний вибір батьків і дітей пропонується декілька способів застосування цього посібника:



  1. Коли Ви торкаєтесь тем, що стосуються Бога і Біблії, переконайтесь, що батьки розуміють, що інтелігентні і шановні люди можуть мати інші погляди. Якими б не були Ваші погляди, справедливо і поважно ставтеся до поглядів інших.

  2. Заохочуйте батьків ставити запитання і навіть кидати виклик (під час особистої зустрічі або у відведений час на уроці) тим християнським перспективам, що розглядаються на певному уроці. Дуже часто тверді і довготривалі переконання утворюються під час дебатів.

  3. Вільно висловлюйте свої погляди, якщо це відповідає змісту уроку або коли батьки запитають Вас у що Ви вірите. Хоч автори посібника і пропонують Вам особисто подумати над тим, щоб знати Христа і слідувати за Ним, зовсім не обов’язково бути християнином, щоб успішно викладати цей курс. Якими б не були Ваші переконання, ставтеся з повагою до інших поглядів. Поважайте і підтримуйте батьків, які не погоджуються.


СИЛА СВІТОГЛЯДУ

У кожного є свій світогляд. Наш світогляд – це ментальне і емоційне обрамлення того, що нас оточує. Ми починаємо закладати перші цеглинки у будівлю свого світогляду, коли маленькими дітьми питаємо про назви речей. Наш світогляд формується під впливом досвіду, освіти, пісень, книжок, фільмів і телепрограм. Прикладами світоглядів можуть бути матеріалізм (існує лише матеріальний світ), містицизм (фізичний світ не реальний або менш важливий у порівнянні з нефізичним, духовною реальністю) і біблійний теїзм (існуючий Бог створив реальний фізичний всесвіт і всі люди підкоряються Йому). Світогляд (або навіть комбінація світоглядів) людей впливає на все життя, включаючи стилі батьківства.





База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка