Реактивний рух



Скачати 122.7 Kb.
Дата конвертації24.04.2016
Розмір122.7 Kb.
Тема уроку: Реактивний рух

Цілі уроку:

Дидактична:формувати знання про реактивний рух, як рух, що відбувається за законом збереження імпульсу;

розкрити фізичну суть реактивної тяги;



Розвивальна: сприяти активізації творчого мислення учнів; формувати самоосвітні, пізнавальні та комунікативні компетентності

Виховна: виховувати почуття гордості за вітчизняних учених відомих усьому світу

Оснащення уроку: повітряна кулька,сегнерове колесо, скріпка, сірники, фольга, комп’ютер, ППЗ «Бібліотека електронних наочностей 7-9 клас», мультимедійна дошка.

Тип уроку: комбінований.

«Вчитися можна тільки весело…

Щоб перетравлювати знання,

потрібно поглинати їх з апетитом»

Анатоль Франс

План - схема уроку

Етап уроку

Час

Форми і методи діяльності

Результат діяльності

І. Організаційний момент

1 хв


Зв'язок епіграфа уроку з темою уроку

Налаштування на приємну і цікаву роботу


ІІ. Актуалізація опорних знань

5 хв

  1. Перевірка домашнього завдання

  2. Інтерактивна вправа «Коло знань»

Повторення вивченого матеріалу

ІІІ . Мотивація навчальної діяльності

3 хв

Інтерактивний прийом «Відстрочена відгадка»

Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»



Викликати інтерес до матеріалу уроку

ІV . Оголошення теми уроку і очікування

З хв


Вправа «Загорнутий лист»

З’ясування очікуваних результатів

V. Вивчення нового матеріалу

15 хв

Прийом «Творча лабораторія»

Прийом «Дивуй»

Вправа «Результат»

Метод «Презентації»



Засвоєння навчального матеріалу

VI. Закріплення вивченого матеріалу

10 хв

Робота над вправою «Відстрочена відгадка»

Вправа «Заморочки з бочки»



Закріплення знань. Вироблення практичних вмінь

VII. Підсумок уроку

2 хв

Аналіз «Згорнутих аркушів»

Вправа «Незакінчене речення», хвилинка хвальби



Зробити правильні висновки з вивченого матеріалу

VIIІ. Домашнє завдання

2хв

Домашнє завдання записане на дошці, а також учитель проектує на мультимедійну дошку задачі

Засвоєння та повторення матеріалу теми



Етап уроку

Діяльність учителя

Діяльність учнів

І. Організаційний етап

Привітання учнів

Відомий французький письменник ХІХ ст. писав «Вчитися можна тільки весело…Щоб перетравлювати знання , потрібно поглинати їх з апетитом». Ці слова ми візьмемо сьогодні за епіграф нашого уроку , на якому ви зможете дізнатись багато цікавого



Привітання вчителя.

Слухають вчителя



ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Перевірка домашнього завдання :

Уч А) Вчитель проектує на мультимедійну дошку правильні розв’язки домашніх задач (Додаток 1)

Б)Учням необхідно було скласти по дві задачі на використання закону збереження одна задача на пружний а друга на не пружний удар. В кінці уроку учитель збирає зошити на перевірку

2. Інтерактивна вправа «Коло знань»- учитель починає фразу

Імпульс тіла –це…



Учні перевіряють розв’язки домашніх завдань в своїх зошитах

Учень закінчує і починає нове твердження – продовжує ланцюжок і т.д.


ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Інтерактивний прийом «Відстрочена відгадка»

Після виступу учнів учитель ставить до учнів питання : Чи погодитесь ви з існуванням закону Шампанського, який відкрив капітан Врунгель?



Інтерактивна вправа «Мозковий штурм» (учитель коротко записує варіанти відповідей на дошці)

А відповісти на це питання ви зможете коли вивчите сьогоднішній матеріал



Інсценізація учнями інтерв’ю з капітаном Врунгелем

(учні готувались вдома) Додаток2

Учні висловлюють свої думки


ІV Оголошення теми уроку і очікування від уроку



Учитель оголошує тему уроку

Вправа «Загорнутий лист»

Учитель пускає три листа (по одному на кожен ряд)


Учні записують тему в зошит

На аркуші паперу, який згортається так, щоб наступний автор не бачив написаного, діти пишуть , чого вони чекають від уроку



V. Вивчення нового матеріалу

Прийом «Творча лабораторія»

Демонстрація 1:

Учитель випускає з рук надуту повітряну кульку


  • Чому кулька рухається?

Демонстрація 2:

Учитель наливає воду у сегнерове колесо, воно починає обертатися



  • Чому ?



  • Прийом «Дивуй»

  • Демонстрація 3

  • Учитель проводить дослід «Ракета» (Додаток 3)

  • - Чому ракета полетіла? Як ви гадаєте від чого залежить її швидкість?

  • - Учитель звертає увагу учнів на те, що прикладом реактивного руху є рух ракет (проектує на мультимедійну дошку кадри з ППЗ «Бібліотека електронних наочностей 7-9 ») кадри: «Запуск ракети» «Реактивний рух у космосі» «Реактивний двигун» учитель розповідає учням, що основа кожної ракети –реактивний двигун .

  • Клас ділить на групи по 4 учня роздає їм інформаційні листи (Додаток 4)



Вправа «Результат».

Учитель демонструє кадри запуску багатоступінчатої ракети (ППЗ «Бібліотека електронних наочностей»), розповідає учням про принцип руху такої ракети




Метод «Презентації»

На минулому уроці учням за бажанням було дано завдання приготувати електронні презентації на теми

«Живі біологічні ракети»;

«Історія розвитку реактивних приладів»;




Учні роблять висновок, що тіла починають рухатись бо від них відокремлюється частина і з деякою швидкістю відносно тіла і починає рухатись в протилежну сторону такий рух називається реактивним (учні записують висновок в зошит)

Учні висловлюють свої думки


Учні спостерігають


Учні знайомляться з матеріалом, обговорюють його в групах і дають відповіді на питання, які записані на дошці:

  1. Яка будова реактивного двигуна?

  2. Від чого залежить швидкість ракети?(аналіз виведеної формули)

  3. Чи можна користуватись цією формулою за умови значної зміни маси ракети?

Опрацювавши інформаційний матеріал групами представники від груп дають відповіді на поставлені питання

Учні слухають вчителя

Учні, які приготували презентації демонструють їх з допомогою комп’ютера та мультимедійної дошки



VІ. Закріплення вивченого матеріалу

Учитель звертає увагу учнів, що ознайомившись з матеріалом сьогоднішнього уроку, ви можете дати відповідь на поставлене на початку уроку питання «Чи погодитесь ви з існуванням закону шампанського, який відкрив капітан Врунгель?»


Вправа «Заморочки з бочки»

(Додаток 5)



Учні дають відповідь, що історія в принципі правдоподібна, але для руху корабля повинно було б відкоркувати таку величезну кількість пляшок, що її ваги не зміг би витримати корабель.
Учні по черзі один за одним витягують з бочки питання і дають на них відповіді

VІІ. Підсумок уроку

Учитель разом з учнями аналізує «Згорнуті аркуші», з’ясовує чи всі очікування учнів виправдались

Вправа «Незакінчене речення» хвилинка хвальби
Учитель оцінює роботу учнів на уроці, окремі оцінки виставляє за електронні презентації і виступи

Учні по черзі продовжують речення



  • Я хочу похвалити себе за те, що…

VІІІ Домашнє завдання

Вивчити ОК в зошиті

Підготувати рекламу на будь яке фізичне поняття , яке вивчили в останній темі.

Розв’язати задачі (Додаток 6)


Учні записують завдання додому

Додаток 1

Задача 1(середній рівень)
Снаряд масою 10 кг, що летить зі швидкістю 1 м/с паралельно до рель сів, попадає в нерухому платформу з піском масою 100кг і застряє в ній. З якою швидкістю потім буде рухатись платформа

Задача 2 (достатній рівень)

З човна масою 500кг, що рухається з швидкістю 1 м/с плигає в горизонтальному напрямку людина масою 80 кг зі швидкістю 7 м/с. Якою буде швидкість човна після того як виплигне людина, якщо вона плигне в сторону протилежну до руху лодки

Задача 3 (високий рівень)


Пліт масою 400кг вільно пливе по поверхні води з швидкістю 5 м/с. На пліт з берега плигає людина масою 60 кг. Швидкість людини перпендикулярна до швидкості плота ті дорівнює 2 м/с. Визначити швидкість плота з людиною

Додаток 2



Інтерв’ю з капітаном Врунгелем
Дійові особи:

1-й учень –кореспондент

2-й учень – капітан Врунгель(одяг відповідний)
Кореспондент. Шановний капітане! Всі наші телеглядачі, які подивились мультфільм «Пригоди капітана Врунгеля», були захоплені від вашої дотепної винахідливості. Зокрема пригода з шампанським Як очевидець і учасник подій, нагадайте будь ласка, нашим телеглядачам цей епізод
Капітан Врунгель. Безнадійно відставши від суперників на парусних перегонах, ми вже зовсім втратили надію на перемогу. І тут , коли до фінішу залишалось зовсім небагато, містер Денді… взяв пляшку і вибив з неї корок, який вилетів з неї немов ядро з гармати! При цьому «Біда» дістала такий поштовх, що помітно просунулась уперед. Ми втрьох стали на кормі і один за одним почали вибивати корки. Три корки залпом вилетіли з гучним звуком і впали в море, а «Біда » тим часом рухалась уперед набираючи швидкість. На фініші ми були першими, обігнавши усіх в останню мить, і в цьому нам допомогла наша, як ви кажете, дотепність. Насправді я неперевершений фізик. Саме закони, відкриті мною під час багаторазового відкоркування пляшок із шампанським, допомогли нам одержати перемогу в змаганнях на морі. Відкритий мною закон я так і назвав – закон Шампанського. Хай усі телеглядачі це знають , бо мабуть вони ще не вчили його в школі.

Додаток 3

67. РАКЕТА

Проведення досліду

Для виготовлення справжньої ракети треба мати скріпку, сір­ники і фольгу. Відріжте від сір­ника головку із сіркою і покла­діть її на прямокутний шматок фольги (рис. 1). Розігніть один кінець скріпки і покладіть по­ряд із головкою сірника (рис. 2).

Обгорніть фольгою головку сір­ника зі скріпкою, як зображено на рис. 3. Тепер із залишків фоль­ги зробіть, обгорнувши скріпку, пускову установку (рис. 4). Ракету розміщуємо під кутом приблизно 45° до горизонту. Нагріваємо ра­кету (рис. 5) в полум’ї запальнич­ки (сірника), і вона летить майже на 2 м, залишаючи у повітрі слід диму, як справжня ракета.



УВАГА! Під час запуску раке­ти треба бути обережними. Ви по­винні бути позаду ракети і не брати її до рук відразу після польоту, щоб не обпектися. Запуски треба проводити в безпечному місці.






Пояснення явища

Рух нашої ракети також є реактивним. Унаслідок горіння сірки під фольгою утворюється значна кількість газу під великим тиском. Газ виривається через отвір, а фольга (ракета) рухається в протилежному напрямі


Додаток 4

Інформаційний лист

Прикладом реактивного руху є рух ракет. Основа кожної ракети – реактивний двигун, який складається із камери згоряння і сопла. В камеру згоряння подається, наприклад, рідке паливо і окислювач. Під час згоряння палива утворюються гази високої температури і високого тиску, що діють на стінки камери згоряння. Тиск газу не компенсується лише в тому місці де камера переходить у сопло. Нескомпенсована сила тиску на дно камери згоряння і є реактивною силою тяги двигуна.

Нехай маса газу mг, а швидкість його поширення vг , масу ракети позначимо через Мр, а її швидкість vр . Згідно із законом збереження імпульсу маємо в проекціях на вісь координат рівняння закону збереження імпульсу

mг vг - M рv р=0

або vр = (mг vг /Mр)

Додаток 5



«Заморочки з бочки»


  1. Назвати найвидатнішого українського конструктора ракетно-космічних систем.

  2. Жива біологічна ракета

  3. Вона на відміну від риб спливає і занурюється у воду , не працюючи м’язами, а здійснює реактивний рух

  4. Місто де народився С.П. Корольов

  5. Він живе в морі і переміщується подібно до ракети досягаючи швидкості 216 км/год

  6. Стан у якому перебуває космонавт у ШСЗ?

  7. Від чого залежить швидкість руху ракети?

  8. Які основні частини реактивного двигуна?

  9. Назва «Скаженого» овоча

  10. Чому для міжпланетних подорожей не можна скористатись гвинтовим літаком?

  11. Чому людина, яка стоїть на ковзанах на льоду, поїде назад, якщо відкине від себе м’яч ?

  12. В якому напрямі рухається риба, коли вона зябрами витісняє струмені води?

Додаток 6



Домашні задачі


  1. (середній рівень)Запуск ракетних снарядів (гвардійські міномети Катюші)на відміну від далекобійних гармат не потребує масивних стволів, що згладжують віддачу, а лише легку спрямовуючу раму. Чому це так?




  1. (достатній рівень)Чому та сама ракета носій може виводити на орбіту кораблі більшої маси , коли вона буде без людей?




  1. (високий рівень) Що більше вплине на тягу двигуна ракети при збільшенні в k раз : а)швидкості двигуна; б)його секундної витрати в кг; в) густини газів



База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка