Радянізація західних областей україни 1945-1953 рр. (Урок-лекція)



Скачати 43.35 Kb.
Дата конвертації26.04.2016
Розмір43.35 Kb.
ТЕМА: РАДЯНІЗАЦІЯ ЗАХІДНИХ ОБЛАСТЕЙ УКРАЇНИ 1945-1953 РР. (УРОК-ЛЕКЦІЯ)

Мета:

  • закріпити поняття "радянізації" її негативні та позитивні сторонидля західноукраїнських земель

  • Виховувати в учнів свідоме розуміння причин народного опору західних українців проти встановлення радянських порядків в цьому регіоні, не сприймання жорстоких методів до людей, що мають особисті погляди, які відрізняються від єдинодержавних.

Тип уроку:
вивчення нового матеріалу

Вид уроку:
урок - лекція

Навчально методичне забезпечення уроку:

-Підручник Історія України 11 клас автор Струкевич

-Політична карта України.

-Хрестоматія з історії України

-Презентація на тему «Радянізація західних областей України» з постановкою проблемного питання

Хід уроку.

Повторення вивченого матеріалу:
Узагальнена бесіда:


  1. Які адміністративно-територіальні зміни в УРСР відбулися після закінчення Другої світової війни? ( карта).

2Яким було внутрішньополітичне та економічне становище України в40-х-50-х рр?

3Які причини голоду 1946-47 рр.? Чим були зумовлені його масштаби та які це мало наслідки?

4.Як вплинула грошова реформа 1947 року на матеріальне становище українського народу ?

ПЛАН ТЕМИ:


  1. Відновлення радянської влади в західних областях України:

-формування органів місцевої влади.

-колективізація західноукраїнського села.

-відбудова народного господарства та індустріалізація на західноукраїнських землях.


  1. Доля Української греко-католицької церкви.

  2. Операція "Вісла".

  3. Боротьба ОУН-УПА. Р. Шухевич (Тарас Чупринка)

Розповідь вчителя

Процес відбудови у возз'єднаних районах Західної України після їх звільнення від фашистів і завершення Великої Вітчизняної війни проходив набагато складніше, ніж на сході республіки. Це було зумовлено рядом причин: значним руйнуванням, завданим фашистською агресією та воєнними діями 1944 року. Слабкістю економічного потенціалу регіону, особливості менталітету західних українців, які неоднозначно сприймали соціалістичні перетворення, пасивним та активним опором нововведенням з боку значної частини населення.



Суть перетворення.(акцентувати увагу учнів)

-Bідновлення органів радянської влади здійснювалась шляхом направлення з східних районів України у західні області великої кількості робітників партійно-комсомольського та державного апарату. Працівників правоохоронних органів, державної безпеки, культури і освіти. Майже всі ключові пости в цих областях займали вихідці з інших регіонів країни.


-Процес колективізації на західноукраїнських землях відновився з приходом червоної армії і відновлення радянської влади.

- Під час цього процесу тисячі людей були депортовані у східні райони СРСР. Насильницька колективізація, командні методи хлібозаготівель викликали невдоволення селян т створили додаткову соціальну базу для погіршення боротьби УПА та підпільної діяльності ОУН.

-Положення загострилось і тим, що проводячи боротьбу з ОУН-УПА, органи державної безпеки Радянського Союзу вживали репресивні заходи щодо місцевого населення.
Споконвіку церква. Займала важливе місце у житті західних українців . У 1946 році у Львові на Церковному соборі ,який був скликаний з ініціативи Костельника прийнято рішення про ліквідацію Брестської Унії 1596 року. Згодо за подібним сценарієм було ліквідовано УГКЦ у Закарпатті. УГКЦ вимушена була піти у підпілля.
Гоніння греко-католиків зміцнив наміри ОУН-УПА продовжувати збройну боротьбу проти радянської влади. Армія УПА нараховувала до 100 тис. бійців. Збройну боротьбу на Зх.українських земляхочолив видатний діяч українського національного руху Роман Шухевич.

Операція «Вісла»

Етнічна чистка, здійснена у 1947 році (початок — 29 березня) під керівництвом Радянського Союзу, Польщі, Чехословаччини. Полягала у примусовій депортації (виселенні) з використанням збройних сил вказаних країн українців з Лемківщини, Посяння, Підляшшя і Холмщини на ті території у західній та північній частині польської держави, що до 1945 належали Німеччині, а також у різні регіони СРСР.Замордовано тисячі українців які відмовлялись переселятись.

Учні за текстом підручника самостійно готують біографічну довідку про Р. Шухевича
Учні на основі документу поданого у підручнику зясовують причини поразки національно-визвольної боротьби, яку вели ОУН-УПА.
В умовах жорсткої боротьби. яка охопила в основному сільські райони, здійснювалась модернізація промисловості західних областей України .Наслідки модернізації
- вищі, ніж у східних регіонах УРСР темпи промислового розвитку

-суттєві якісні зміни у традиційних галузях західноукраїнських земель,

- поява нових галузей та відкриття значних родовищ корисних копалин (нові родовища нафти, газові родовища, родовище сірки, вугілля).

-зміни в економіці краю вимагали більшої кількості освічених людей. Тому велика увага приділялась розвитку освіти (у 1950/51 навчальному році в школах Західних областей працювало близька 60 тис вчителів, кількість вузів зросла до 25. Однак зростання освітянського рівня супроводжувалося активною русифікаціє



Бесіда - узагальнення:

  • Чому процес "радянізації" викликав ріст незадоволення місцевого населення та піднесення збройної боротьби проти цього процесу?

  • Як ви оцінюєте діяльність ОУН-УПА в цей час?


Домашнє завдання:

Вивчити параграф використовуючи опорний конспект уроку.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка