Психологічні аспекти підготовки до зовнішнього незалежного оцінювання та державної підсумкової атестації



Сторінка1/6
Дата конвертації09.09.2017
Розмір0.73 Mb.
  1   2   3   4   5   6

ПСИХОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ ПІДГОТОВКИ ДО ЗОВНІШНЬОГО НЕЗАЛЕЖНОГО ОЦІНЮВАННЯ ТА ДЕРЖАВНОЇ ПІДСУМКОВОЇ АТЕСТАЦІЇ



2017 рік

Упорядник: Задорожна О.О. практичний психолог Кадиєвецької ЗОШ І-ІІІст., Сімашкевич О.П. практичний психолог Довжоцького НВК «ЗОШ I-III ст.,колегіум» , Колісник Ф.Г. практичний психолог Слобідсько-Рихтівської ЗОШ І-ІІІст.f:\презентації\картинки\1360429181_5afd4a0cfed2866c8c29ac83b152f737.jpg


Рецензенти:

  1. Желізник Н.А. – завідувач районним методичним кабінетом

2. Шкапоїд І.В. – методист з психологічної служби
Схвалено для використання в навчальному процесі на засіданні ради районного методичного кабінету відділу освіти Кам’янець-Подільської РДА протокол №4 від 21.09.2017р.

Відповідно до Положення про державну підсумкову атестацію учнів у системі загальної середньої освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки від 30 грудня 2014 року № 1547, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14 лютого 2015 року за № 157/26602 ДПА випускників ЗНЗ I ст. розпочнеться з 15 травня 2017 року. З 1 червня 2017 року стартує ДПА випускників ЗНЗ ІІ ст. . З 23 травня 2017 року складатимуть ДПА випускники ЗОШ III ст. з трьох предметів у формі ЗНО. У цьому посібнику викладені основні принципи роботи з даною віковою категорією дітей.

Адресується практичним психологам, класоводам, студентам, а також безпосередньо учням та їх батькам.

f:\презентації\картинки\1360429181_5afd4a0cfed2866c8c29ac83b152f737.jpg

Зміст


    • Особливості психологічного супроводу ЗНО і ДПА 3

    • Поради батькам стосовно ЗНО і ДПА 6

    • Практичні вправи з психологічної підготовки для бать- ків та дітей 10

    • Як підготуватися до ЗНО і ДПА. Практичні рекомендації учням 14

    • План-алгоритм психологічної підготовки випускників

до ЗНО/ДПА

    • Стрес та психологічна рівновага в педагогічній діяльності. Заняття з елементами тренінгу для педагогів учитель.jpg

Психологічний супровід ЗНО та ДПА

Успішна особистість – та, яка змогла самореалізуватися в професійній діяльності. Для того, щоб бути професіоналом у своїй справі не завадить мати відповідну освіту. Сьогодні єдиний можливий шлях вступу до вищого навчального закладу пролягає через складання Зовнішнього Незалежного Тестування, тому воно має таке велике значення для випускників. Це порівняно нове явище для нашого суспільства. А щоб засвоїти щось нове, треба докласти зусиль. І результат буде залежати не тільки від того, скільки людина витратить енергії на його досягнення, але й від того, наскільки вона психологічно готова до цих випробувань наскільки інші допомагають та підтримують її у досягненні поставленої мети.

Усім добре відомий той факт, що на результативність розумової діяльності значною мірою впливає емоційний стан, у якому перебуває людина. Як відомо, негативні емоції виникають у ситуаціях дефіциту інформації про майбутню ситуацію. Відомо, що стійкість до стресових факторів будь-якої складності можна забезпечити:

- системою її емоційних тренувань;

- ретельним навчанням, тобто детальним інформуванням про ситуації, програванням можливих складних варіантів.

Оскільки оцінка знань учнів за допомогою тестування не є повсякденним явищем в їхньому житті, тому складання досі невідомого ЗНО уявляється як щось страшне і в той же час невідворотне. Для того, щоб знизити тривогу учнів з приводу самої процедури ЗНО, необхідно дати їм можливість ознайомитися з нею на власному досвіді.

Хочеться відмітити як позитивне те, що впродовж останніх кількох років запроваджена процедура пробного зовнішнього незалежного тестування. Такий досвід має на меті допомогти учням ознайомитися з організаційними умовами проведення тестування, а також з'ясувати рівень своїх навчальних досягнень, як наслідок, уникнути зайвого хвилювання та зосередитися саме на виконанні тестових завдань. Тим випускникам, що не мали такої нагоди, бажано спробувати ознайомитися з умовами проходження тестування самостійно або звернутися до вчителів.

Під час підготовки до ЗНО учням краще зосередитися на вивченні та повторенні навчального матеріалу. Для того, щоб ця діяльність була плідною, бажано правильно організовувати свій час та планувати роботу. Працювати краще «на свіжу голову», чітко визначаючи обсяг і зміст роботи. Доцільно структурувати матеріал за допомогою планів, схем, причому робити це в письмовому вигляді. При засвоєнні нової інформації важливо розуміти її, а не запам’ятовувати механічно. Не рекомендується вивчати новий матеріал безпосередньо перед іспитом, оскільки це може призвести до забування раніше засвоєного. Краще за два тижні до іспиту займатися повторенням та закріпленням пройденого матеріалу. Відповіді на найбільш складні питання бажано розгорнуто розказати комусь.

Обов’язково потрібно чергувати роботу й відпочинок. За два-три дні до екзамену слід відпочити. Інакше може виникнути перевтомлення, яке зведе всі зусилля нанівець. 

Готуючись до тестування, старшокласникам важливо відчувати допомогу з боку дорослих. Це може бути як підтримка інформаційного характеру стосовно питань проходження процедури ЗНО або опрацювання навчального матеріалу, так і психологічна настанова, переконання в тому, що за умови серйозної підготовки й виявлення ґрунтовних знань випускник може сподіватися на гарні результати. Така допомога має надаватися учням не лише батьками, а й педагогами, практичними психологами. Під особливою увагою дорослих повинні залишатися тривожні, невпевнені в собі випускники. Бажано, щоб такі діти не отримували на свою адресу негативних оцінок, не піддавались критиці. Краще підбадьорювати їх, вселяти впевненість у власних силах.




учеба.jpg


Поради батькам стосовно зно і дпа
     ДПА та ЗНО - це стрес, який чекає не тільки випускників, але й їх батьків. Усі схвильовані , розгублені,усіх тривожать запитання: “Як здати?», «Як готуватись?», «Що робити?».

Насамперед батькам потрібно навчиться сприймати іспит не як трагедію чи випробування, а як надану їх дітям можливість проявити себе і придбати досвід. Саме таке налаштування допоможе їх дітям успішно пройти ДНО та ДПА. Багатьох випускників чекають ще вступні іспити, а під час навчання в ВНЗ, коледжах та технікумах їм належить здавати по 8-12 іспитів протягом року, тому зайва батьківська нервовість або «пережим» до доброго не призведе, а ще й передасться дітям.

      Звичайно, бути присутнім під час іспитів і допомогти дитині при всьому бажанні робити цього батьки не можуть. Іспити - це справа суто індивідуальна і випускник при здачі ДПА та ЗНО один на один з комісією. А батькам залишається тільки хвилюватися і тривожиться за свою дитину правильно: підбадьорювати,озвучувати впевненість в своїй дитині і її можливостях, зауважувати що ЗНО і ДПА це тільки сходинка до професії і майбутнього життя. Результат всього тільки результат, а не кінець світу.

      Допомога батьків під час випускних іспитів дуже важлива, репетитори, додаткові заняття – не зайві, та для успішної здачі іспитів необхідна психологічна підготовленість дитини !


    Завдання батьків під час підготовки до здачі ЗНО: не лаяти дитину і не знижувати його самооцінку, а знизити напругу, тривожність дитини і створити комфортні умови для занять, відпочинку і організовувати правильне харчування для випускника.
Базуючись на багаторічних спостереженнях і власному досвіді ми радимо батькам випускника:


  1. Намагайтеся уникати суперечок, конфліктів і сімейних непорозумінь перед іспитами. Дитині передається хвилювання батьків і якщо батьки не можуть впоратися зі своїми емоціями, то цей стресовий стан у підлітка може стати причиною небажання готуватися до іспитів чи допущення ним помилок при здачі.




  1. Підбадьорюйте випускника, хваліть його і відзначайте його хороші вчинки. Таким чином, батьки можуть підвищувати його впевненість у собі. Дайте знати дитині, що ви будете любити його навіть в разі його невдачі і допущення помилок на іспитах.




  1. Кожен день спостерігайте за самопочуттям старшокласника. Вимірювати температуру і чіпати кожен день лоб як у маленького малюка, звичайно, не слід, але тільки батьки можуть виявити перші ознаки хвороби, пов'язані з перевтомою і стресами. Якщо випускник за будь-якого приводу дратується, починає плакати і боїться здачі іспитів, то за допомогою необхідно звернеться до психолога.




  1. Контролюйте режим дня дитини і не допускайте перевантажень. Підготовка до іспитів повинна поєднуватися з відпочинком. Через кожні 40 хвилин занять старшокласник повинен відпочити не менше 10 хвилин. Якщо дитина дуже старанна, то не давайте їй готуватися до іспитів більше 4 годин в день. Кращий час для підготовки - денне, вночі знижуються всі функції організму, тому пам'ять людини у вечірній час погіршується. Спати перед іспитами необхідно не менше 8 годин, попередньо прогулявшись на свіжому повітрі.

  2. Забезпечте зручне робоче місце та умови. На робочому столі не повинно бути нічого зайвого, а тільки матеріали необхідні для підготовки до іспиту. Слідкуйте за тим, як сидить дитина: не можна сидіти, сильно зігнувшись і читати лежачи. Дуже важливо зберегти зір під час іспитів. Тримати підручник при читанні треба в похилому положенні на відстані 20 см від очей. Температура повітр’я в кімнаті повинна бути нормальною, а світло падати з лівого боку. Намагайтеся створити тишу під час підготовки дитини до іспитів, простежте за тим, щоб ніхто не заважав.




  1. Бажано, щоранку робити зарядку близько 30 хвилин. Це допоможе краще освоїти матеріал і відновити працездатність. Після фізичних вправ поліпшується кровопостачання м'язів, знімається стомлення очей і з'являється відчуття бадьорості, покращується мозкова діяльність.




  1. Коректно поясніть, що під час підготовки іспитів не можна грати в комп'ютерні ігри, дивитися бойовики і фільми жахів. Необхідно берегти сили і нерви для підготовки. Негативно впливають на пам'ять куріння, кава, застосування лікарських препаратів, розпивання пива і енергетичних напоїв.




  1. Під час розумової напруги особливо потрібне збалансоване харчування, яке містить усі необхідні поживні речовини, мікроелементи і вітаміни. Для стимулювання роботи мозку включайте в раціон харчування дитини рибу, м'ясо, яйця, сир, живі йогурти, горіхи, курагу, більше овочів і фруктів. Порадуйте дитину плиткою гіркого шоколаду і бананами, вони сприяють вироблення "гормонів щастя". Підліток під час іспитів повинен харчуватися чотири рази на день гарячою їжею. Не можна під час підготовки до іспитів дотримуватися дієти.

9. Звертайте увагу на посуд, з якого їдять ваші діти. Краще, аби він був золотавий. Цей колір заспокоює нервову систему, концентрує увагу, покращує настрій і пам'ять.

10. Частіше спілкуйтеся зі своїми дітьми, переймайтеся їхніми проблемами, допомагайте розв'язувати їх. Займіть позицію «друга» для своїх синів і дочок.

11. Навчіть дітей керувати своїми емоціями. Наш мозок наказує виробляти гормони стресу на будь-який подразник, що загрожує нашому спокою:

- використайте найпростішу вправу. Заплющте очі й подумки перенесіться на берег океану. Підніміть руки вгору і розведіть їх у боки, уявляючи, як у них входить енергія. Складіть їх одна на одну біля пупка (ліва рука знизу). Ваш мозок насичується киснем і заспокоюється.

- усміхайтеся, навіть якщо вам не дуже хочеться. Сміх позитивно впливає на імунну систему.

- не забувайте хвалити себе щоразу, коли вам вдається впоратися із хвилюванням.

- живіть активно. По-перше, активні рухи не дають накопичуватися адреналіну, по-друге - відволікають від негативних думок: «Я не здам», «Я не знаю» тощо.

- стежте за пульсом.

- не одягайте на ЗНО чи ДПА червоний одяг. Цей колір підвищує кров'яний тиск, він небезпечний для гіпертоніків. Коли людина сидить у кімнаті, де багато червоних предметів, то вона починає безпричинно дратуватися. А коли людина одягає червоні речі, то навпаки, в неї додається бадьорості й активності. Тобто якщо ви одягнете на екзамен червону річ, то почуватиметеся впевненіше, але в екзаменатора ваш вигляд викликатиме роздратування.


  1   2   3   4   5   6


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка