«Психологічна допомога вихователям в оволодінні навичками конструктивного спілкування» у методичній розробці представлено курс занять «Основи конструктивного спілкування»



Скачати 305.35 Kb.
Дата конвертації14.04.2016
Розмір305.35 Kb.
«Психологічна допомога вихователям в оволодінні навичками конструктивного спілкування»

У методичній розробці представлено курс занять «Основи конструктивного спілкування» для вихователів дошкільних навчальних закладів. Впровадження даного курсу занять передбачає набуття вихователями навичок конструктивного спілкування для оптимізації процесу комунікації і підвищення його ефективності.

Комунікативні здібності є частиною професійної культури педагога. Високий рівень їх розвитку, вміння правильно реагувати в складних ситуаціях в освітньому процесі, в ході виховної роботи визначає професіоналізм педагога, а також вміння зберегти власне здоров'я.

Комунікація вважається найважливішим способом людської діяльності, що полегшує взаємне пристосування діяльності людей. Це такий обмін, який забезпечує кооперативну взаємодопомогу, роблячи можливою координацію дій великої складності.

Зазвичай, більшість людей витрачає багато сил та енергії, щоб набути комунікативного досвіду та здійснювати ефективно реалізацію цього досвіду у різних сферах життя.

Запропонований курс занять «Основи конструктивного спілкування» для педагогічних працівників - це необхідний практикум для набуття навичок конструктивного спілкування з метою оптимізації процесу комунікації і підвищення його ефективності.

Під час розробки серії занять опрацьовано історію і сучасні проблеми теорії комунікації, сучасні дослідження різноманітних видів, рівнів комунікації, функції, форми, моделі і структурні компоненти комунікаційного процесу.

Програма курсу занять «Основи конструктивного спілкування»

Мета: формування навичок конструктивного спілкування у педагогічних працівників, вдосконалення комунікативних умінь у нестандартних ситуаціях.

Завдання:

- розширення можливостей встановлення контакту в різних ситуаціях спілкування;

- відпрацювання навичок розуміння інших людей, себе, а також взаємовідносин між людьми;

- оволодіння навичками ефективного слухання;

- активізація процесу самопізнання і самоактуалізації;

- відпрацювання навичок та умінь конструктивної поведінки в конфліктних ситуаціях;

- розширення діапазону творчих здібностей.

Дані завдання реалізовуються на заняттях, що побудовані у формі тренінгу.



Тривалість курсу : 10 год.

Періодичність занять: 1 раз на місяць.

Кількість занять: 5.

Тематика занять:

1.

Пізнай себе.

2 год.

2.

Спілкування. Невербальне спілкування.

1 год. 50 хв.

3.

Спілкування. Вербальне спілкування.

1 год. 50 хв.

4.

Увага! Конфлікт.

1 год. 50 хв.

5.

Керування емоційним станом

1 год. 50 хв.


Методи і форми роботи: мозковий штурм, мікрофон, інформаційне повідомлення, тестування, індивідуальна робота, робота в малих групах, робота в парах, релаксаційні вправи, практичні вправи, етюди тощо.
РОЗШИРЕНІ КОНСПЕКТИ ЗАНЯТЬ

ЗАНЯТТЯ 1

Тема: Пізнай себе.

Мета: створити в групі атмосферу доброзичливості, розвивати навички соціальної взаємодії, сприяти самоаналізу учасників; розвивати саморозкриття, самопізнання, уміння аналізувати і визначати психологічні характеристики, свої і оточуючих людей; допомогти усвідомити важливість прийняття свого «Я», підвищувати самооцінку.

Матеріали та обладнання: плакат «Береги», «Правила роботи групи», стікери у формі корабликів, ручки, бейджики, кольорові маркери.

Хід заняття

Вступ. Повідомлення теми та мети заняття.

- Сьогодні ми з вами зібралися на першу зустріч, яка розпочинає серію занять «Основи конструктивного спілкування». Під час проведення занять ми спробуємо з вами краще пізнати себе та оточуючих, познайомимося з секретами ефективного спілкування, розглянемо шляхи вирішення конфліктних ситуацій, опануємо способи покращення настрою.

- Тема нашої першої зустрічі - «Пізнай себе».

- Чи багато людей можуть похвалитися тим, що добре знають себе? А може, й не треба себе знати? Уявіть собі, що ви придбали новий сучасний комп’ютер. Ви знаєте з чого він складається, і тому вирішили одразу ввімкнути його і спробувати ним керувати. Чи можливо це? А якщо можливо, то чим це загрожує людині? Так, у кращому випадку ви лише зламаєте складну техніку, а в гіршому - зашкодите собі. Бо перш, ніж керувати, треба знати будову цього приладу, правила користування ним.

Так само і людина. Щоб знати себе, треба себе пізнавати, а саме: які ми, як до нас ставляться інші, чи тебе поважають, люблять, які у нас риси характеру, звички, таланти…

1. Вправа «Очікування».

Мета: визначити власні очікування учасників щодо заняття.

Матеріали: плакат «Береги», стікери у формі корабликів, ручки.

Хід вправи

(Учасники отримують стікери у формі корабликів)

- Візьміть стікер і запишіть на ньому свої очікування від заняття. Озвучте свої очікування. Підійдіть і прикріпіть на плакат очікувань до «Берега надії».

2. Вправа «Знайомство»

Мета: познайомити учасників ближче між собою, створити умови для працездатності групи.

Матеріали: бейджики, кольорові маркери.

Хід вправи

Учасники сідають у коло, пишуть на бейджиках своє ім’я (як вони бажають, щоб до них зверталися) і презентують себе.

- А зараз прошу, презентуйте будь-ласка себе, продовживши речення «Мене звуть…., ніхто не знає про мене, що я…».

3. Вправа «Розроблення правил учасників тренінгу».

Мета: прийняття правил роботи групи, забезпечити умови ефективної роботи під час тренінгу.

Матеріали: плакат «Правила роботи групи», маркер.

Хід вправи

- Для більш ефективної роботи групи під час наших зустрічей, я пропоную прийняти правила роботи. (Пропозиції учасників обговорюються в групі. Правила, з якими погодилася група записуються на плакаті).



Орієнтовний перелік правил:

Дотримуватися теми зустрічі

Вимкнені мобільні телефони

Позитивна налаштованість на активну діяльність

Виявляти повагу, коли говорить колега

Кожен має право на власну думку

Правило «Стоп»

4. Вправа «Самопізнання»

Мета: сприяти самоаналізу учасників; розвивати саморозкриття, самопізнання, уміння аналізувати і визначати психологічні характеристики, свої і оточуючих людей.

Матеріали: аркуші паперу, ручка.

Хід вправи

- У кожної людини є власна теорія про те, що робить його унікальним, відрізняє від інших людей. При цьому виникає питання: "Чи поділяють інші мою точку зору?".

- Зараз я пропоную вам розділити аркуш паперу на три графи по вертикалі:

в 1-й графі відповісти на питання: "Хто я?". Для цього швидко написати 10 слів-епітетів, писати слід так, як вони приходять в голову;

в 2-й графі написати, як на це ж питання відповіли б ваші батьки, знайомі (будь-який значущий інший);

в 3-й графі - відповідає на те ж питання хтось з групи. Для цього можна всім покласти свої підписані листочки на стіл, перемішати, потім кожен, не дивлячись, бере листочок зі столу і пише про ту людину, чий листочок йому попався. Потім листочки знову складаються на стіл і кожен забирає свій.

При обговоренні результатів даної процедури слід звернути увагу на наступні аспекти:

чи повторюється яка-небудь якість, слово у всіх трьох графах;

про що це може говорити (наприклад про відкритість людини у спілкуванні);

наскільки добре людина сама себе знає (кількість слів у першій графі);

ставлення до самого себе (співвідношення позитивних і негативних епітетів);

збігаються або не збігаються Я-концепція і думка інших про мене;

з чого складається уявлення інших про мене (тут можливе обговорення питання відповідальності людини за презентацію себе іншим людям) і т. д.

5. Вправа «Рольова гімнастика»

Мета: усвідомлення важливості прийняття свого «Я».

Хід вправи

Кожен учасник вибирає аркуш із завданням ( вимовити слово «Я»: голосно, тихо, ствердно, здивовано, із захопленням, сумом, ніжно, з іронією, зі злістю, тоном відповідального працівника, розчарованого, впевненого тощо)

- Які почуття ви переживали під час виконання вправи?

- Що дивувало, а що сподобалося?

6. Притча "Ворона і павич" (Носсрата Пезешкіян) (додаток А)

Ознайомлення з притчею і її обговорення.



7. Вправа «Чарівний стілець»

Мета: підвищення самооцінки особистості.

Матеріали: вільний стілець, бажано круглий.

Хід вправи

Психолог ставить посеред кола стілець і оголошує цей стілець чарівним - особа, що сидить на ньому, найкраща, найчарівніша. Всі учасники стають в коло і беруться за руки. Йдучи по колу, промовляють:

Хто у нас найщасливіший?

Хто у нас найкрасивіший?

Олю, Олю, поспішай…

На стілець скоріш сідай!

Учасники в колі висловлюють компліменти людині на «чарівному стільці». Той, хто сидить на стільці, не забуває подякувати, повертається на місце і має право назвати учасника, який наступним сяде на «чарівний стілець» (Бажано, щоб всі учасники групи посиділи на «чарівному стільчику»).

- Для чого ми це робили?

- Будь-ласка, хто сидів на «чарівному стільці» поділитись своїми враженнями?

8. Вправа « Сонце любові».

Мета: практикуватися у самоаналізі, вмінні визначати свої сильні сторони, закріплювати позитивні емоційні переживання.

Матеріали: папір, кольорові олівці.

Хід вправи

(Учасники розташовуються за столом, перед ними папір і кольорові олівці)

- Покладіть перед собою лист паперу і намалюйте на ньому сонце, як малюють діти – коло посередині і багато промінців. У колі запишіть своє ім’я і намалюйте автопортрет. Запишіть біля кожного промінця все, що характеризує вас із позитивного боку.

Запитання для обговорення:

  • Легко чи ні було виконати завдання? Поясніть чому?

  • Чи була ця вправа для вас корисною? Чим?

- Носіть це сонце із собою і час від часу згадуйте про нього. Додавайте промінці до малюнка. Якщо настане «важкий» час, то згадайте про нього, дістаньте і перегляньте свій малюнок, пригадайте свої думки, емоції та настрій, з яким його створювали.

9. Підведення підсумків.

Ведучий разом з групою обговорює усі види діяльності, що були на занятті.

- Що нового ви дізналися про себе?

- Що вам найбільше сподобалось?

- Які почуття виникали під час зустрічі?

- Як, на вашу думку, ви можете використати дані знання в майбутньому?

- Чи справдились ваші очікування? (Відповіді учасників)

- Підійдіть до плакату «Береги» і, якщо ваші очікування від сьогоднішнього заняття справдилися, переклейте свій кораблик до символічного «Берегу реалізованих сподівань».


ЗАНЯТТЯ 2

Тема: Спілкування. Невербальне спілкування.

Мета: вдосконалення навичок невербальної комунікації; спілкування без допомоги слів; розвивати здатність розуміти партнера на невербальному рівні.

Матеріали та обладнання: плакат «Пісковий годинник», «Правила роботи групи», стікери жовтого кольору, картки з назвами тварин, картки з назвами казок.

Хід заняття

Вступ. Повідомлення теми та мети заняття.

- Спілкуючись один з одним, ми навіть не замислюємося над тим, скільки факторів та нюансів впливають на процес спілкування. Що ж відбувається? Ми зустрічаємо людину, сприймаємо її, спілкуємося з нею за допомогою слів, жестів, інтонації. Наприклад, від того, яке перше враження справить на нас незнайома людина, як ми побудуємо обмін інформацією, залежатиме успіх спілкування.

- Сьогодні ми зібралися з вами, щоб обговорити тему «Спілкування», а саме звернути увагу на «Невербальне спілкування». З’ясувати, що таке невербальне спілкування, як воно впливає на процес передачі інформації. А також познайомитися з поняттям особистісний простір.



1. Вправа «Очікування».

Мета: визначити власні очікування учасників щодо заняття.

Матеріали: плакат «Пісковий годинник», стікери жовтого кольору.

Хід вправи

(Кожний учасник отримує жовтий стікер)

- Напишіть на зворотному боці аркушу ваші очікування від сьогоднішнього заняття, озвучте їх і закріпіть на верхній частині піщаного годинника.



2. Вправа «Правила роботи групи»

Мета: забезпечити умови ефективної роботи групи під час тренінгу.

Матеріали: плакат «Правила роботи групи».

Хід вправи

- Давайте пригадаємо правила, які ми прийняли на минулому занятті (зачитуються правила).

- Чи є пропозиції доповнити раніше розроблені правила групи? (Якщо з’являються пропозиції, то правила доповнюються)

3.Гра-розминка «Знайди пару».

Мета: активізувати учасників до роботи в групі, тренувати увагу до дій іншого, вміти знаходити засоби невербального спілкування, зрозумілі іншим.

Матеріали: невеличкі картки з назвами тварин по 2 картки з назвою кожної тварини (заєць, лисиця, вовк, ведмідь, жаба, чапля, дятел, кенгуру, мавпа, орел, мишка, жирафа).

Хід вправи

- Кожен з Вас отримує картку з назвою тварини і читаєте її подумки.

Завдання кожного знайти свою пару, але при цьому не можна говорити (можна користуватися лише характерними рухами цих тварин).

Коли пара об'єдналася, потрібно лишатися поруч і не перемовлятися, поки всі інші теж не знайдуть свою пару.

Коли усі пари об'єдналися, тренер запитує по черзі у кожної: «Хто ви?»


  • Які у Вас враження від гри?

  • Чи легко було знайти пару?

  • Що вам допомогло?

4. Мозковий штурм «Невербальне спілкування»

Мета: з’ясування особливостей невербального спілкування.

Хід вправи

- Переважно люди спілкуються за допомогою мовлення, тобто слів. Поряд зі словесною комунікацією існує несловесне спілкування, або його ще називають невербальне.

- Як ви розумієте поняття «невербальне спілкування»? Що воно себе включає? (Обговорення відповідей, підведення учасників до висновку, що невербальне спілкування - це певна система знаків, що використовується в процесі взаємодії людей. До засобів такого спілкування належать пози, жести, обличчя і міміка обличчя, рухи тіла, очі і контакт з допомогою очей, відстань під час спілкування).

На жаль, донедавна значення цього виду спілкування недооцінювалось, як правило, тому, що найчастіше воно виявляється на підсвідомому рівні і не всі люди можуть його правильно розтлумачити. Водночас саме безсловесне (невербальне) спілкування надає важливу частину інформації. За його допомогою передаються емоції, ставлення співрозмовників один до одного і до змісту розмови. Важливо враховувати, що під час передачі інформації, 7% належить вербальним засобам (тобто мові), 38% - звуковим засобам (інтонація, тон голосу), 55% - невербальні засоби (жести, поза тощо).



5. Вправа «Казкова пантоміма»

Мета: формування взаєморозуміння партнерів по спілкуванню на невербальному рівні.

Матеріали картки з назвами казок.

Хід вправи

Учасники діляться на команди. Кожна з команд готує пантоміму по казковому сюжету («Теремок», «Курочка Ряба», «Три ведмеді», «Казка про рибака та рибку», «Гуси-лебеді»).



  • Чи важко було готувати завдання?

  • Які засоби використовували для розкриття сюжету казки?

  • Що допомагало вам правильно відгадувати назву казки?

  • Як ви почувалися під час виконання вправи?

6. Вправа «Відстань».

Мета: усвідомлення важливості особистісного простору під час спілкування, встановлення впливу просторового розміщення партнерів.

Хід вправи

З-поміж невербальних засобів, як особливі, вирізняють також простір чи дистанцію під час спілкування.

- Об’єднайтеся в пари. Спробуйте наблизитись до партнера, віддалитись, підійдіть збоку і зі спини. Рухаючись, спробуйте визначити свої відчуття при наближенні та при віддаленні (Робота учасників в парах)

- На якій відстані між вами та партнером ви почували себе комфортно?

- Що ви відчували, коли партнер наближався до вас занадто близько? Коли стояв у вас за спиною?

- Як це може вплинути на процес вашого спілкування?

- Уявіть, що ви знаходитесь в переповненому автобусі. Які почуття виникають? З чим вони пов’язані?

- Звичайно, люди почувають себе зручно і справляють приємне враження, якщо вони вміють правильно вибирати дистанцію діалогу. Надто близька відстань вносить у стосунки дискомфорт, партнер оцінюється як нав’язливий чи невихований, надто велика - може зачепити самолюбство та гідність, партнер буде сприйматися як гордівливий, пихатий.



7. Вправа «Подружки»

Мета: з’ясування причин змін відстані під час спілкування.

Хід вправи

Двом колегам, між якими є дружня симпатія, пропонуємо поговорити:

а) про погоду;

б) про якесь питання, що не мають знати сторонні (пошепки).

Інші учасники тренінгу спостерігають за змінами просторового розміщення під час бесіди.

- Що ми побачили?

- Чому відбула зміна дистанції в спілкуванні?

- Що ви відчували в цей момент?



8. Підведення підсумків.

Ведучий разом з групою обговорює усі види діяльності, що були на занятті.

- Що нового ви сьогодні дізналися?

- Що вам найбільше сподобалось?

- Які почуття виникали під час зустрічі?

- І якщо ваші очікування здійснилися, то підійдіть до нашого «Піскового годинника» і перемістіть ваші стікери у його нижню частину.

- Я дякую вам за плідну співпрацю, за розуміння та приємне спілкування.
ЗАНЯТТЯ 3

Тема: Спілкування. Вербальне спілкування.

Мета: познайомитися з технікою активного слухання, визначити власний ступінь вміння слухати, : тренувати навички активного слухання,

партнерської взаємодії та без оціночного сприйняття іншого.



Матеріали та обладнання: плакати «Правила роботи групи», «Дерево підсумків», «Секрети ефективного спілкування», бланки анкети, іграшковий мікрофон, кольоровий папір (липкі аркуші жовтого та червоного кольорів).

Хід заняття

Вступ. Повідомлення теми та мети заняття.

- Сьогодні ми з вами продовжимо розглядати тему «Спілкування», а саме другу складову – вербальне спілкування. Ознайомимося з технікою активного слухання і спробуємо визначити власний ступінь вміння слухати.



1. Вправа «Очікування».

Мета: визначити власні очікування учасників щодо заняття.

Матеріали: іграшковий мікрофон.

Хід вправи

Кожен учасник по колу, отримавши мікрофон, виловлює свої очікування від заняття.



2. Вправа «Привітання»

Мета: створити психологічно комфортну атмосферу, покращити настрій учасників, налаштувати на роботу.

Хід вправи

- Привітаймося з усіма учасниками і висловимо їм комплімент.

(Психолог може почати першим, а потім передати слово учасникам)

- Доброго дня всім присутнім! Ви дуже усміхнені!

3. Вправа «Правила роботи групи»

Мета: забезпечити умови ефективної роботи групи під час тренінгу.

Матеріали: плакат «Правила роботи групи».

Хід вправи

- Зверніть увагу на наш плакат «Правила роботи групи», давайте з вами пригадаємо правила, які допоможуть нам ефективно працювати.

- А зараз я хочу зачитати вам слова, вдумайтесь в них.

Я - особистість, ти - особистість.

Я - важлива людина і ти - важлива людина.

Я хочу, щоб мене вислухали

і ти заслуховуєш на те, щоб бути вислуханим.

Мартін Бубер

- Як ви вважаєте в чому цінність спілкування?


4. Анкетування «Визначення ступеню вираженості вміння слухати іншу людину» (додаток Д)

Мета: діагностика вміння слухати.

Матеріали: бланки з питаннями анкети.

Хід вправи

Учасники отримують бланки і відповідають на питання. Інтерпретація результатів. Обговорення.



5. Повідомлення «Активне слухання».

Активне слухання - це не просто мовчання, це активна діяльність, своєрідна робота, якій передує бажання почути, інтерес до співрозмовника. Те, як людина реагує на повідомлення іншого, залежить від рівня її моральності та культури.

- Що відбувається, якщо людина не вміє слухати?

- Чому ми часом не вміємо вислухати і зрозуміти іншого?



6. Вправа «Вислухай-поверни».

Мета: тренувати навички активного слухання, партнерської взаємодії та без оціночного сприйняття іншого.

Хід вправи

Учасники, встановлюючи контакт очима, об'єднуються у пари (партнер А та партнер Б).

Партнер А розповідає все, що він хотів би повідомити на цей момент про себе (2 хв.). Партнер Б слухає і, по закінченні призначеного часу, переказує все, що почув, говорячи: «Я почув, що ти...». На «повернення» інформації партнеру Б також відводиться 2 хв. Далі партнери міняються ролями (партнер Б розповідає партнеру А, а партнер А переказує почуту інформацію партнеру Б).

Запитання для обговорення

- Які почуття у вас викликало це завдання?

- Чи вистачило вам часу на розповідь?

- Що було легше: слухати чи відтворювати інформацію?

- Що ви відчували під час слухання? А коли переказували?

- По чому ви визначили, що партнер вас слухає?

- Що допомагало вам правильно зрозуміти партнера?

- Чи допомагали вам поза вашого партнера, вираз його обличчя, рухи його рук тощо?



7. Створення правил «Секрети ефективного спілкування»

Мета: відпрацювання учасниками правил ефективного спілкування.

Матеріали: плакат «Секрети ефективного спілкування»

Хід вправи

Перед учасниками розміщується плакат із зображенням квітки. На пелюстках, які отримують учасники, необхідно записати правила ефективного спілкування (додаток Ж).



Обговорення і по необхідності доповнення інформації.

8. Вправа «Дерево підсумків».

Матеріали: кольоровий папір (липкі аркуші), папір А1, скотч, плакат із зображенням дерева.

Хід вправи

На столі лежать два стосики липкого паперу різного кольору, наприклад, червоного і жовтого.

- Ви бачите на столі аркуші. Вони стануть нам у пригоді для підведення підсумків. На аркушах жовтого кольору ви напишете свої позитивні враження від тренінгу, а на червоних аркушах - побажання щодо поліпшення нашої роботи або про те, що сьогодні вам не сподобалося (не забудьте вказати, чому саме).

Не обов'язково брати і жовтий, і червоний аркуші. Ви можете скористатися (при бажанні) тільки одним кольором. Після того, як ви опишете власні враження, підійдіть, будь ласка, до малюнка дерева і наклейте свої аркуші на нього.



(Після наклеювання психолог проводить бліц-аналіз. Якщо переважають жовті аркуші, він відзначає, що склалася вже не просто група, а команда з відвертим і конструктивним спілкуванням. Якщо багато червоних листочків, психолог обов'язково дякує за зворотний зв'язок і враховує побажання учасників).
ЗАНЯТТЯ 4

Тема: Увага! Конфлікт.

Мета: проаналізувати сутність конфліктів, причини їх виникнення , знайти шляхи вирішення та попередження конфліктів; на конкретних прикладах вивчити та закріпити стилі конструктивної поведінки в конфліктних ситуаціях.

Матеріали та обладнання: стікери у вигляді великих дорожніх камінців, папірці з малюнком машини, плакат «Дорога сподівань», повітряна кулька, місточки з паперу, плакат «Правила роботи групи».

Хід заняття

Вступ. Повідомлення теми та мети заняття.

- Сьогодні ми з вами поспілкуємося на тему конфлікти,спробуємо з’ясувати причини їх виникнення , та знайти шляхи вирішення та попередження конфліктів



1. Вправа «Очікування»

Мета: допомогти присутнім сформулювати свої сподівання від заняття.

Матеріали: стікери у вигляді великих дорожніх камінців, плакат «Дорога сподівань».

Хід вправи

Кожний учасник отримує два маленькі липкі папірці (стікери) у вигляді великих дорожніх камінців. На аркушах учасники записують відповіді на запитання: Що ви хочете дізнатися з теми сьогоднішнього заняття?

Презентуючи свої сподівання, присутні «викладають дорогу», щоб краще було йти до мети заняття (На плакаті заздалегідь промальовується контур дороги).

2. Розминка «Поміняйтеся місцями ті, хто ...»

Мета: включення в роботу, зняття напруги, що накопичилася.

Хід вправи

Учасники групи сидять на стільцях у колі. У середині кола стоїть ведучий. Він говорить: «Поміняйтеся місцями ті, хто ... (І називає яку-небудь ознаку, властивий більшості). Під час зміни ведучий займає вільне місце. Хто залишився без місця, той водить.

3. Вправа «Правила роботи групи»

Мета: забезпечити умови ефективної роботи групи під час тренінгу.

Оснащення: плакат «Правила роботи групи».

Хід вправи

- Зверніть увагу на наш плакат «Правила роботи групи», давайте з вами пригадаємо правила, які допоможуть нам ефективно працювати.



4. Мозковий штурм «Конфлікт – це »

- Я тримаю у руках повітряну кульку, яка нам допоможе з’ясувати,

що ж таке конфлікт , які асоціації виникають у вас на це слово. З якими можливо тваринами , кольором асоціюється конфлікт.

Отже, підсумовуючи, маємо:



конфлікт – це протиріччя, розбіжності, що виникають між людьми через відмінність їхніх поглядів, інтересів, установок, прагнень. В основі конфлікту лежить конфліктна ситуація. Щоб конфлікт став розвиватися, необхідний інцидент, тобто, щоб одна зі сторін почала діяти.

5. Вправа «Зустріч на вузькому місточку»

Мета: згуртування групи.

Матеріали: місточки з паперу.

Хід вправи

- Вправа, яку я вам зараз пропоную називається «Зустріч на вузькому місточку». Уявимо, що це у нас місточки (відстань 2 м), перекинуті над водою. Двоє учасників стають по різні сторони місточка і прочинають рух на зустріч один одному. По середині мостику ви зустрічаєтесь, і вам потрібно розійтись. Хто поставить ногу за межі місточка – упаде у воду. Постарайтеся розійтися, щоб не впасти. (Пари підбираються випадково. При великій кількості учасників можливо функціонування 2-3 місточків).

Обговорення.

- Які почуття у вас виникали при виконанні вправи? Що допомагало , а що заважало успішно виконати її? Чим, ті хто зайшов у воду, пари відрізнялись від успішно подолавших складну ситуацію?

- У виграші залишились не ті, які намагались пройти самі, а перш за все ті, які намагались допомогти партнеру.

6. Діагностика стилю поведінки в конфліктній ситуації.

- Зараз я вам пропоную з’ясувати ваш стиль поведінки в конфліктній ситуації ( За методикою К.Томаса діагностики схильності особистості до конфліктної поведінки, адаптація Н.В.Гришиної)

Конфліктність – чи завжди це погано? В чому конфліктність може допомогти, а в чому завадити самій людині і оточуючим?

Від чого залежить, коли краще втекти від напруженості у відносинах, а коли йти напролом?



7. Інформаційне повідомлення «Стратегії поведінки в конфліктних ситуаціях» (додаток З)

8. Рольова гра «Конфлікти»

Мета: програвання різних стилів поведінки у конфліктних ситуаціях.

Хід вправи

- Зараз нам необхідно об’єднатися в три групи і обіграти конфліктні ситуації (додаток К).



Обговорення.

- Який стиль поведінки був доречний у кожній із ситуацій?

- А чи завжди, потрапляючи в аналогічні ситуації, ми вибираємо правильну тактику поведінки?

9. Підведення підсумків. Вправа «Що я беру з собою…»

Мета: підбиття підсумків заняття та зворотній зв'язок із групою.

Матеріали: плакат «Дорога сподівань», папірці з малюнком машини.

Хід вправи

Учасникам групи пропонується повернутися до записаних «Очікувань» у вигляді «камінців» на «дорозі» й підбити підсумки того, що отримали на занятті, чого навчилися. Для цього всі присутні беруть маленькі липкі папірці (стікери) з намальованим автомобілем, на якому потрібно коротко написати те, що вони отримали під час знання, що вони зрозуміли, які важливі знання візьмуть із собою в подорож на ім’я «життя». Потім кожна особа в колі зачитує написане та приліплює свій «автомобіль» на «дорогу».


ЗАНЯТТЯ 5

Тема: Керування емоційним станом

Мета: керування власним емоційним станом, способи покращення настрою.

Матеріали та обладнання: свічка, плакати «Правила роботи групи», «Усмішка», фарби, пензлі, вода, кольорові олівці, папір, ручки, маркери,

плакат «Аптечка», глиняний глечик, скринька, музичний запис.



Хід заняття

Вступ. Повідомлення теми та мети заняття.

- Сьогодні ми розглянемо тему «Керування емоційним станом», спробуємо опанувати навички покращення настрою.



1. Вправа «Очікування»

Мета: допомогти присутнім сформулювати свої сподівання від заняття.

Матеріали: жовті стікери у вигляді, плакат «Усмішка».

Хід вправи

Кожний учасник отримує жовтий стікери, де він має написати свої очікування від цієї зустрічі, оголосити їх і прикріпити на плакаті «Усмішка».



2. Вправа «Правила роботи групи»

Мета: забезпечити умови ефективної роботи групи під час тренінгу.

Матеріали: плакат «Правила роботи групи».

Хід вправи

- Зверніть увагу на наш плакат «Правила роботи групи», давайте з вами пригадаємо правила, які допоможуть нам ефективно працювати.



3. Вправа «Мій настрій»

Мета: дати можливість учасникам відстежити свій настрій та емоції за допомогою малюнка, продіагностувати емоційний фон групи.

Матеріали: фарби, пензлі, вода, кольорові олівці, папір.

Хід вправи

Учасники розташовуються по одному за столом, перед ними фарби, пензлик, вода, кольорові олівці, папір.



- Наш настрій та емоції, знаходять своє відображення в словах, діях. Залежно від настрою, ми обираємо ту чи іншу музику, той чи інший колір. Пропоную вам стати дослідниками власного настрою та емоцій за допомогою фарб і паперу.

- Візьміть пензлик у руку. Довго не роздумуйте, виберіть колір та намалюйте все, що бажаєте, все що ви зараз відчуваєте, на що схожий ваш настрій.

- Запишіть унизу декілька слів, які характеризують ваш настрій.



(Спільний перегляд робот та обговорення)

- Які кольори і які характеристики настрою переважають у роботах?

- Чи є між цим взаємозв’язок? Який?

- Який настрій переважає в групі?

- Але у кожного з нас в житті бувають різні ситуації. І не завжди ми відчуваємо лише позитивні емоції.

4. Вправа «Швидка допомога» (15хв.)

Мета: актуалізувати власний досвід учасників заняття, скласти «аптечку» способів боротьби з негативними емоціями.

Матеріали: папір, ручки, маркери, плакат «Аптечка».

Хід вправи

Тренер пропонує учасникам звернутися до власного досвіду, пригадати й записати, що допомогло їм упоратися з нервовим, психологічним напруженням. Учасники зачитують свої записи, обговорюють їх, складають загальний список - «аптечку» швидкої допомоги в таких ситуаціях.

- Що дала нам ця вправа?

- Чи можна виділити один найбільш дієвий спосіб у боротьбі з негативними емоціями?



( В процесі обговорення складається список способів боротьби з негативними емоціями. Отриманий список корегується і доповнюється тренером групи в ході інформаційного повідомлення)

- Отже, у багатьох випадках допомагає фізична активність, розмова з близькою людиною, улюблені захоплення, цікава діяльність, книги, музика тощо.

- Уміння опановувати свої емоції дуже необхідні працівникам педагогічної сфери. Пропоную познайомимось із вправами, які допоможуть нам оволодіти собою в будь-якій ситуації.
5. Вправа «Напруга»

Мета: ознайомити із вправою на зняття психофізичної напруги, тренувати вміння регулювати свій емоційний стан.

Хід вправи

- Сядьте на стілець зручно, щоб ваша спина торкалася спинки стільця. Візьміться за стілець двома руками знизу, напружившись, намагайтесь підняти себе разом із стільцем. Залишайтеся в такому стані стільки, скільки зможете, але не перевтомлюйтесь. Зробіть декілька глибоких вдихів і видихів та відпустіть руку. Повторіть це декілька разів, хвилювання та збудження відступить.

- Чи вдалося максимально напружити м’язи?

- Які відчуття виникли після її виконання?

6. Вправа «Дихання на рахунок»

Мета: ознайомити учасників з вправою дихальної гімнастики для нормалізації емоційного стану й відрегулювання частоти дихання.

Хід вправи

- Дана вправа допоможе вам опанувати себе, відрегулювати дихання в ситуаціях емоційного напруження.

- Сядьте або станьте. Дихайте дуже повільно та глибоко, щоб цикл вашого дихання займав близько 20 секунд. Спочатку вам це буде непросто, але намагайтеся, вдихаючи, рахувати до семи, а видихаючи – до одинадцяти. Головне почуватися вільно та спокійно (вправа повторюється 2-3 рази).

- Які відчуття виникли у вас після виконання даної вправи?

- Давайте поміркуємо, де можна її виконувати?

7. Вправа «Самомасаж»

Мета: оволодіння навичками самомасажу для швидкого розслаблення м’язів тіла.

Хід вправи

- Щоб підтримувати гарний психофізичний стан, необхідно володіти навичками швидкого розслаблення м’язів тіла. Пропоную познайомитися з вправою самомасажу.

- Подивіться і запам’ятайте ці точки (психолог показує розташування точок і спосіб їх масажу): між бровами посередині: потріть це місце повільними круговими рухами; задня частина шиї: м’яко стисніть її декілька разів однією рукою, розслабте руку; щелепи: потріть з обох сторін, де закінчуються корінні зуби; плечі: по черзі руками масажуйте верхню частину кожного плеча п’ятьма пальцями; ступні ніг: кожну ступню потріть, починаючи з пальців до п’ятки.

- Які відчуття виникли після виконання даної вправи?

- Чи вдалося нам розслабити м’язи тіла?



8. Вправа «Снігова куля». (10 хв.)

Мета: ознайомити учасників із методом швидкого зняття емоційної напруги.

Хід вправи

- Як ми раніше зазначали, професійна діяльність педагога сповнена постійного емоційного напруження. Відновити свій позитивний емоційний стан допоможе вправа «Снігова куля», виконувати яку кожен зможе на робочому місці.

- Розмістіться зручно. Заплющіть очі, уявіть свою проблему у вигляді снігу, виліпіть з нього кульку, подумки, гарненько розмахніться і викиньте її у вікно.



- Які відчуття виникли після виконання даної вправи?

- Чи вдалося позбутися негативу?



9. Релаксація «Тихе озеро»

Мета: зняти психоемоційне напруження; вчити прийомам релаксації та розвивати навички самоконтролю.

Матеріали: музичний запис.

Хід вправи

- (Звучить спокійна музика). Закрийте очі…Ви біля тихого чудового озера. Чути лише ваше дихання та плескіт води. Сонце яскраво світить, і це змушує вас почуватися краще і краще. Ви відчуваєте, як сонячні промені зігрівають вас. Ви чуєте спів пташок та цвіркотіння коників. Ви спокійні. Сонце лагідно вас пестить, повітря чисте прозоре. Ви спокійні та нерухомі, як цей тихий ранок. Ви почуваєтеся щасливими, вам хочеться рухатися. Кожна клітинка вашого тіла насолоджується спокоєм та сонячним теплом. Ви відпочиваєте…

А тепер розкрийте очі…

- Як почуваєтеся? Які відчуття виникали під час виконання вправи?

- Чи було щось, що викликало дискомфорт?

- Що було найбільш приємним?



10. Вправа «Лист тренеру»

Мета: визначити враження кожного учасника від роботи на занятті, врахувати побажання в подальшій роботі.

Матеріали: ручки, папір, скринька.

Хід вправи

На аркуші паперу напишіть свої враження від проведених занять і сформулюйте побажання щодо подальшої роботи групи (Після написання, листи складаються у скриньку).



11. Гра «Глечик»

Мета: позитивні установи на майбутнє.

Матеріали: глечик, листівки з побажаннями.

Хід вправи

Учасникам тренінгу пропонується дістати по одному папірцю з чарівного глечика, який підкаже їм, що на них чекає сьогодні або що їм потрібно зробити найближчим часом.

- Ці побажання чарівним чином впливають на настрій людей, підбадьорюють їх, надають впевненості (додаток Л).

12. Підведення підсумків. Вправа «Чарівна свічка»

Мета: встановлення зворотного зв'язку, аналіз досвіду, отриманого в групі.

Матеріали: свічка.

Хід вправи

- Чарівна свічка, яка потрапить до рук кожного дозволить вам висловити свою думку на питання:

- Що вам найбільше сподобалось?

- Які почуття виникали під час зустрічі?

- Який настрій супроводжував вас?

- Чи справдилися ваші очікування?



- Я дякую вам за плідну співпрацю, за розуміння та приємне спілкування.

ЛІТЕРАТУРА:

  1. Бердяев Н.А. Самопознание (опыт философской автобиографии) / Н.А. Бердяев.- М.: Педагогика, 1990.- 238с.

  2. Берн Э. Игры, в которые играют люди. Психология человеческих взаимоотношений; Люди, которые играют в игры. Психология человеческой судьбы: пер. с анг./ Эрик Берн -Минск: Прабер, 1992. - 381с.

  3. Дзюба М. Педагогічна конфліктологія в загальному навчальному закладі. / М. Дзюба. – Полтава, 2002. – 100 с.

  4. Кашапов Р. Р. Курс практической психологии, или как научиться рабо тать и добиваться успеха. / Раиль Кашапов. - М.: АСТ-Пресс Книга, 2008. - 448 с

  5. Кроки до самопізнання: програма курсу занять з психології / Н.О. Лук’яненко; В.Ф. Моргун., [та ін.]; за ред. О.О. Новака. – Полтава: 2006. – 56с.

  6. Мелибруда Е. Я - Ты - Мы. Психологические возможности улучшения общения : пер. с польск. / Е.Я. Мелибруда.- М.: Прогресс, 1986.

  7. Методы эффективной психокоррекции: Хрестоматия / сост. К.В.Сельченок. – Минск: Харвест, М.: АСТ, 2001. – 816 с.

  8. Модуль «Спілкуймось та діємо» програми «Сприяння просвітницькій роботі «рівний-рівному» серед молоді України щодо здорового способу життя

  9. Основы теории коммуникации. Учебно-методическое пособие для студентов специальности 350400 «Связи с общественностью» / Сост. Ж.В. Николаева. – Улан – Уде: ВСГТУ, 2004. – 274С.

  10. Пиз А. Язык телодвижений: как читать мысли других людей по их жестам / Аллан Пиз. — Нижний Новгород: Изд-во «Ай-Кью», 1992. – 262 с.

  11. Психология: Словарь / Под ред. А. В. Петровского, М. Г. Ярошевского. - М.: Изд-во политич. лит-ры, -1990.

  12. Психологические исследования общения / Под ред. Б. Ф. Ломова, А. В. Беляевой, В. Н. Носуленко. - М.: Наука, 1985.

  13. Терлецька Л. Психокорекція засобами малюнку / Лариса Терлецька. – К.: Главник, 2007. – 144 с. (Серія «Психологічний інструментарій»).

  14. Фаст Дж. Знак чувства бессловесный. Ниренберг Калеро Г. Словно раскрытую книгу прочти человека./ Дж.Фаст.- Минск; Попурри, 1996. 383 с.

  15. Юсупов И. М. Психология взаимопонимания. / И.М. Юсупов- Казань: Татарское книж. изд-во, 1991.

  16. Яценко Т.С. Основи глибинної психокорекції: навчальний посібник / Тамара Семенівна Яценко. – К.: Вища школа, 2006. – 382 с.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка