Психодіагностичний мінімум обстеження дошкільників



Сторінка1/4
Дата конвертації13.09.2017
Розмір0.7 Mb.
  1   2   3   4
Останнім часом у системі дошкільної освіти набула поширення практика проведення психолого – педагогічної діагностики. Саме собою використання діагностики є позитивним моментом освітнього процесу, однак сучасний стан цієї практики характеризується низкою негативних тенденцій. На жаль, щороку збільшується кількість психодіагностичної літератури низької якості, трапляються випадки некомпетентності психологів в інтерпретації даних.

Специфіка дошкільного віку полягає у тому, що всі психічні процеси дуже рухливі і пластичні, а розвиток потенційних можливостей дитини переважно залежить від того, які умови для цього створять педагоги й батьки. Ця специфіка не дозволяє вважати результати діагностики (навіть у випадку, коли вони достовірні) стійкими і такими, які визначають долю дитини. Будь – яке досягнення дитини дошкільного віку є проміжним і слугує лише підставою для вибору педагогом чи психологом методів і технологій для індивідуальної роботи.

Проведення будь – якої діагностики завжди пов’язане із запитаннями: з якою метою вона проводиться і як будуть використані її результати?

Метою діагностики є виявлення вад у розвитку дитини із подальшою їх корекцією.

Таким чином, діагностика розвитку дітей дошкільного віку покликана допомагати педагогам і батькам дитини правильно організовувати з нею педагогічне спілкування, створювати «зону найближчого розвитку» дитини.

Психодіагностичний мінімум обстеження дошкільників.

1. Спостереження за адаптацією – І і ІІ молодші групи (І семестр).

2. Соціометрія – середня група (І семестр).

3. Діагностика емоційної сфери і тривожності – середня група (ІІ семестр).

4. Готовність до навчання у школі І етап дослідження - діагностика розвитку пізнавальних психічних процесів – старша група (І семестр).

5. Готовність до навчання у школі ІІ етап дослідження – старша група (ІІ семестр).


Схема програми психологічного дослідження

І. Визначення проблеми дослідження.

Передбачає опис наявної проблемної ситуації та потреби, доцільності подолання труднощів, що виникли в навчально – виховному процесі.

ІІ. Визначення об’єкта і предмета дослідження (обов’язково вказати вікову категорію дітей).

Об’єктом дослідження може виступати психічне явище певної категорії дітей, які підлягають дослідженню.

Предмет – це завжди окремі психічні властивості, стани, процеси, функції, види поведінки, діяльності і спілкування, взаємозв’язки між психічними явищами, характеристики певних явищ тощо.

ІІІ. Визначення мети дослідження, постановка завдань.

ІV. Обгрунтування вибору методів і методик та опис психодіагностичного інструментарію за схемою:

1. Назва методики.

2. Автор.

3. Літературне джерело.

4. Яку функцію (якість, явище, особливість) досліджує.

5. Назва шкал, що використовуються (критерії оцінки та інтерпретації даних).

V. Термін проведення дослідження.


1. Спостереження за адаптацією – І і ІІ молодші групи.

Адаптаційний листок

Параметри

Характеристика

Дні відвідування

1

2





































































Настрій




Бадьорий, врівноважений






































































Нестійкий, роздратований






































































Пригнічений






































































Тривалість і характер засипання

Спокійний, швидкий (до 10 хв)






































































Нестійкий






































































Неспокійний, повільний






































































Тривалість і характер сну

Спокійний, відповідає вікові






































































Нестійкий






































































Неспокійний, не відповідає вікові






































































Апетит

Хороший






































































Вибірковий, нестійкий






































































Поганий






































































Навички самообслуговування

Відповідають вікові






































































Не завжди






































































Не відповідають вікові






































































Ініціативність у грі

Вміє знайти собі справу






































































Не завжди






































































Не вміє зайняти себе іграшками






































































Результативність дій

Закінчує розпочату справу






































































Не завжди






































































Не закінчує






































































Самостійність у грі

Вміє грати самостійно






































































Не завжди






































































Самостійно не грає






































































Ініціативність у стосунках з дорослими

Вступає у контакт






































































Не завжди






































































Сам у контакт не вступає






































































Іде на контакт з дорослим

Легко






































































Вибірково






































































Важко






































































Іде на контакт з дітьми

Легко






































































Вибірково






































































Важко






































































Реакція на розлучення з матір'ю

Відходить від матері, проявляє

певну зацікав­леність оточенням








































































Важко розлучається і не одразу






































































Повертається до неї, плаче





































































  1   2   3   4


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка