Програма з живопису Пояснювальна записка Розуміння предмета "живопис" є однією з складних проблем в естетичному вихованні малюків. Живопис предмет, який безпосередньо пов’язаний з наукою "



Скачати 174.88 Kb.
Дата конвертації11.09.2017
Розмір174.88 Kb.
Програма з живопису

Пояснювальна записка
Розуміння предмета “живопис” є однією з складних проблем в естетичному вихованні малюків. Живопис – предмет, який безпосередньо пов’язаний з наукою “кольорознавство”, – важко засвоюється дітьми інтелектуально, бо дія кольорового оточення в житті дитини швидше сприймається емоційно і лише в більш зрілому віці може бути опанована теоретично. Проте це не означає, що в навчальній практиці не слід торкатися основних принципів і законів взаємодії фарб, їх емоційного впливу та просторової дії в художніх роботах. Бо на уроках живопису діти саме і вчаться передавати свої враження та емоції за допомогою кольору та композиційного розташування плям.

Програма побудована на поетапному вивченні загальних законів кольору, але з врахуванням вікових особливостей дітей. Тому робота над завданнями ведеться з постійним зростанням складності. Кожен рік навчання має загальну тему.

Головною темою І року навчання є “Колір та його властивості”.

Майже перед кожним завданням з натури та за уявою виконуються вправи з кольорознавства та колористики.

Завдання І року навчання та окремі завдання наступних років учні виконують не лише з натури, але й за враженнями та за уявою.

Малюнок у живопису виконується пензлем, робота ведеться великими кольоровими відношеннями по всьому аркушу паперу з подальшою переробкою кольорових плям.

Контрольні завдання вирішуються творчо.

Під час роботи учні отримують за бажанням консультації та поради педагога.



Орієнтовний тематичний план
Тема: “Колір та його властивості”


№ п/п

Тема

К-сть годин

теорія

практ.

І семестр

1.


Колір у природі та мистецтві. Мова живопису. Техніка гуашевого живопису.

1

9

2.


Багатогранність та гармонія природних відтінків.

1

9

3.


Відчуття кольору. Поверховий колір.


-

2



п/п

Тема

К-сть годин

теорія

практ.

4.


Колір та тон.

1

11

5.


Як художники створюють на своїх

полотнах розмаїття кольорів.

1

15




Екскурсії, прогулянки.

-

4





Перегляд робіт 1 семестру. Відбір робіт

на виставку. Проведення виставки.

-

8

II семестр

6.


Колір може передавати емоційний стан.

Радість, сум, ніжність.

1

11

7.


Контраст холоду і тепла. Колірна гама.

1

11

8.


Колірний нюанс (механічне змішування).

1

9

9.


Колірний нюанс (часткове оптичне змішування).

1

9

10.


Відтінок мазка, характер мазка.

1

11

11.


Контрольне завдання.

-

12




Екскурсії, прогулянки.

-

4





Перегляд робіт. Відбір робіт та виставка.

Підсумок навчального року.

-

10




Всього

9

135


Тема 1. Колір у природі та мистецтві. Мова живопису (10 годин)
Бесіда на тему: “Колірне коло”. Хроматичні та ахроматичні кольори.

Зоровий ряд: Репродукційний матеріал. Роботи учнів художніх закладів. Методичні таблиці.

Завдання 1. Живописний етюд на вільну тему.

Мета: Діагностика творчого розвитку дітей.

Матеріали: За вибором учнів.

Завдання2: Вправа кольорознавства. Створити гармонію спектральних кольорів за рахунок неусвідомленого змішування.

Кольори розташовуються один біля одного так, щоб від сумісного звучання народжувався певний характер та настрій (сумний, святковий).

Матеріали: Акварель, пензлі, папір, 1/4 аркуша паперу.

Мета: Розвинути в дітях почуття кольору на неусвідомленому рівні.

Техніка: Акварельний живопис.

Кількість годин - 4.

Завдання3: Пейзажза уявою “Пісня відкритого шляху” або

“Довгий тінистий шлях веде мене, куди я захочу”. Виконати зображення задопомогою основнихкольорів та похідних, використовуючиспостереження кольору в натурі.

Мета: Використати набуті знання та вміння на попередньому занятті для зображення конкретних образів.

Матеріали: Акварель, гуаш, ¼аркуша паперу.

Техніка: Акварельний або гуашевий живопис.

Кількість годин - 6.
Тема 2. Багатогранність та гармонія природних відтінків (10годин)
Бесіда: За вищезгаданою темою.

Зоровий ряд: Репродукції художніх творів Приймаченко, Матіса, Ленсе.

Завдання 4: Вправа з кольорознавства. Створити гармонію кольорів за рахунок інтуїтивних почуттів “Танок осінніх барв”. Зображення протилежних за емоційним станом музичних фрагментів на папері.

Музичний ряд:Аудіокасета для прослуховування.

Музичніфрагменти: українська народна пісня “Ой у лузі, лузі...”, танок “Гопак”, “Танок з шаблями”, А. Хачатуряна.

Мета: На основі почутих музичних фрагментів створити свої власні абстрактні композиції.

Матеріали: Гуаш, 1/4аркуша паперу.

Техніка: Гуашевий живопис.

Кількість годин - 4.

Завдання 5: Натюрморт за уявою або на основі натури. Букет. Виконати

зображення за допомогою змішування основних кольорів та похідних,

використовуючи спостереження кольору в натурі.

Мета: Розвинути відчуття гармонії кольору та багатогранності природних відтінків.

Матеріали: Гуаш, 1/4 аркуша паперу.

Техніка: Гуашевий живопис.

Кількість годин - 6.


Тема 3. Відчуття кольору. Поверховий колір (2 години).
Завдання 6: Натюрморт з 2 предметів. Силуетне рішення композиції.

Мета: Передати поверховий колір предметів.

Матеріали: Гуаш.
Тема 4. Колір та тон. Світлові градації кольору (12 годин).
Бесіда: За вищезгаданою темою.

Зоровий ряд: Репродукції творів Рембрандта, голландський

натюрморт, живопис Японії та Китаю.

Мета: Вивчення тональних можливостей кольору.

Завдання 7: Вправа з кольорознавства. Створити світлові градації через змішування з чорним та білим одного з колірних тонів(вибілення, зачорнення, засірення). В обраний колірний тон поступово додають чорний колір (тобто роблять розтяжку кольору від чистого колірного тону до чорного). Так само виконується розтяжка до білого та сірого.

Мета: Вивчення сили кольорових плям та їх напруги.

Матеріали: Акварель, гуаш, ¼ аркуша паперу.

Техніка: Акварельний або гуашевий живопис.

Кількість годин - 2.

Завдання 8: Декоративний натюрморт з двох предметів простої геометричної форми та драпіровкою. Вирішити композицію натюрморту силуетно. Розбити силуети предметів та драпіровки на смужки, які б імітували розподіл світла, напівсвітла, тіні та рефлексу на предметах за рахунок розбілення, засірення та зачорнення локального кольору. Передати умовний об’єм предметів.

Мета: Розвинути навички в роботі з фарбами (вміння рівно та акуратно

залити площину). Вивчення тональних можливостей фарб.

Матеріали: Акварель, гуаш, пензлі, ¼ аркуша паперу.

Техніка: Гуашевий живопис або змішана живописна техніка.

Кількість годин - 6.

Завдання 9: Пейзаж за уявою “Зоряна опівніч” (Декоративне рішення). 2-3 дерева на одній лінії на рівні небосхилу. За рахунок розбілення, засірення, зачорнення локального кольору передати умовний об’єм крони та стовбурів дерев.

Мета: Застосувати на практиці набуті теоретичні знання для зображення

конкретних об’єктів.

Матеріали: Гуаш, пензлі, 1/4 аркуша паперу.

Техніка: Гуашевий живопис або змішана живописна техніка.

Кількість годин - 4.
Тема 5. Як художники створюють на своїх полотнах розмаїття кольорів

(16 годин).
Бесіда: За вищезгаданою темою.

Завдання 10: Вправа з кольорознавства. Створити гаму нейтральних кольорів за

допомогою змішування спектральних кольорів між собою:

- механічним засобом;

- оптичним засобом.

У квадраті розмістити 4 кольори і поступово змішувати їх між собою.

Залежно від початкових кольорів отримуємо змішані тони.

Мета: Навчити створювати безліч колірних відтінків умовно обмеженою

кількістю кольорів. Здобути практичні навички змішування кольорів.

Матеріали: Акварель, гуаш, ¼ аркуша паперу.

Техніка: Акварельний або гуашевий живопис.

Кількість годин - 2.

Завдання 11: Копія роботи майстра живопису.

Учні обирають не дуже складний твір професійного Художника (репродукції пейзажу або натюрморту) і виконують копію.

Мета: Вдосконалити навички змішування кольорів, вміння обрати спосіб змішування (механічний чи оптичний).

Матеріали: Гуаш, акварель, темпера, пастель, 1/4 аркуша паперу.

Техніка: Відповідно до обраного зразка для копіювання.

Кількість годин - 8.

Завдання 12: Оптичне й механічне змішування кольорів. Натюрморт з 2-3

предметів (за уявою або з натури). Зробити підмальовок локальним тоном.

Передати умовний об’єм за допомогою оптичного змішування кольорів. Крапка,

мазок як один із засобів художньої виразності.

Мета: закріпити набуті знання та вміння на попередніх заняттях для зображення

конкретних предметів.

Матеріали: гуаш, акварель, ¼ аркуша паперу.

Техніка: гуашевий живопис або змішана живописна техніка.

Кількість годин - 6.
Тема 6. Як колір може передавати певний емоційний стан (12 годин).
Бесіда:Психологічний вплив затемнення, висвітлення танасиченості кольору. “Гама кольорів”.

Завдання 13. Вправа з колористики. Об’єднати спектральні кольори чорним, білим за насиченістю. В кожен чистий спектральний тон додати чорний, білий, об’єднуючи їх у відповідні групи за емоційним впливом.

Об’єднання спектральних кольорів чорним - кольори похмурі.

Об’єднання спектральних кольорів білим - ніжні кольори.

Об’єднання спектральних кольорів за насиченістю - веселі, радісні кольори.

Мета: Створення виразних, емоційних сполучень кольору.

Матеріали: Гуаш, акварель, пензлі, 1/4 аркуша паперу.

Техніка: Гуашевий або акварельний живопис.

Кількість годин - 4.

Завдання 14: Пейзаж (за уявою або з натури “Вигляд з вікна”). Учні залежно від обраної теми пейзажу (“Мрійливий”, “Веселий”, “Сумний”) роблять компонування, обирають відповідну колірну гаму і виконують завдання.

Мета: Навчитися на практиці створювати гармонію кольорів, об’єднувати їх у певну колірну гаму, а також за допомогою кольору передавати певний емоційний стан.

Матеріали: Гуаш, пензлі,1/4 аркуша паперу.

Техніка: Гуашевий живопис.

Кількість годин - 8.


Тема 7. Контраст холоду й тепла. Колірна гама (12 годин).
Бесіда: Асоціативний вплив кольору: теплі - вогонь, сонце, холодні - крига, вода, небо.

Завдання 15: Вправа з колористики. Всі спектральні кольори зробити:

теплими;холодними.

Мета: Закріпити поняття “колірна гама”, вміння працювати з “колірним колом”.

Матеріали: Гуаш,1/4аркуша паперу.

Техніка: Гуашевий живопис.

Кількість годин - 2.

Завдання 16: Пейзаж за уявою “Казка місячної ночі”, “Вогонь осіннього багаття”. Діти обирають тему та відповідну колірну гаму.

Мета: Закріпити поняття “колірна гама”, вміння на практиці застосовувати теоретичні знання.

Розвивати сприйняття кольору.

Матеріали: Гуаш, 1/4аркуша паперу.

Техніка: Гуашевий живопис.

Кількість годин - 10.
Тема 8. Колірний нюанс (механічне змішування) (10 годин).
Бесіда: Багатство відтінків одного кольору. Зелений колір та його виразний зміст.

Завдання 17: Вправа з колористики. Створити розмаїття відтінків зеленого кольору.

Мета: Розвинути сприйняття колірного нюансу. Ознайомити з можливостями та роллю фактури в нюансуванні кольору, використання механічного змішування.

Матеріали: Акварель, гуаш, 1/8 аркуша паперу.

Кількість годин - 2.

Завдання 18: Натюрморт з 2-3 предметів, побудований на колірному нюансі.

Мета: Закріпити на практиці здобуті теоретичні знання, сприйняття колірних відтінків і створювати їх на палітрі.

Матеріали: Гуаш, 1/4аркуша паперу.

Техніка: Гуашевий живопис.

Кількість годин - 8.


Тема 9. Колірний нюанс (часткове оптичне змішування) (10 годин)
Бесіда: За вищезгаданою темою.

Зоровий ряд: Слайди, репродукції творів ужиткового мистецтва: вишивка, килими; монументального мистецтва: мозаїка.

Завдання 19: Вправа з колористики. Створити розмаїття відтінків одного із спектральних кольорів частковим оптичним змішуванням, кольору фону та кольору мазків (візерунків).

Мета: Сприйняття колірного нюансу, ознайомити з можливостями та роллю фактури в нюансуванні кольору.

Матеріали: Гуаш, 1/8 аркуша паперу.

Кількість годин - 2.

Завдання 20: Натюрморт з 2-3 предметів різного кольору з кольоровими драпіровками. Збагачення кольору предметів та драпіровки мілкими кольоровими штрихами (візерунками).

Мета: Досягти збагачення кольору за рахунок часткового оптичного змішування.

Матеріали: Гуаш, пензлі, 1/8 аркуша паперу.

Техніка: Гуашевий живопис.

Кількість годин - 8.
Тема 10. Відтінок мазку, характер мазку (12 годин)
Бесіда: За вищезгаданою темою.

Завдання 20: Вправа. Створити гармонійні кольорові сполучення, змінити характер кольору, використовуючи різні засоби накладання фарби. Створити ефект рельєфності шару. Звернути увагу учнів на те, як змінюється характер кольору залежно від засобу накладання фарби, ефект накладання однієї фарби на іншу, відтінок мазка.

Мета: Розвинути здібність створювати відтінки кольору різними засобами накладання фарби, рельєфу шару.

Матеріали: Гуаш, пензель 1/8 аркуша паперу.

Кількість годин - 1.

Завдання 21: Творча композиція “Птахи” або “Риби”. Діти обирають тему, відповідно до неї вирішують кольорову гаму. Відтінок кольору змінюють різними засобами накладання фарби. Відтінок мазка.

Мета: Закріпити на практиці здобуті теоретичні знання, вміти застосовувати зміну характеру кольорів та їх сполучень залежно від засобу накладання фарби.

Матеріали: Гуаш, пензлі, ¼ аркуша паперу.

Техніка: Гуашевий живопис.

Кількість годин - 5.

Завдання 22: Вправа. Створити кольорові сполучення, контрастні за характером руху мазка (різкий, дрібний, повільний).

Мета: Вміння передавати в роботі різний за характером рух мазка.

Матеріали: Гуаш, пензлі,1/4 аркуша паперу.

Кількість годин - 1.

Завдання 23: Пейзаж за уявою. “Горда музика бурі”, “Тиша”.

Діти обирають тему пейзажу, відповідно до неї вирішують певну кольорову гаму, а також за допомогою ритму, характеру руху мазка передають певний емоційний стан.

Мета: Навчитися на практиці створювати гармонію кольорів, об’єднувати

їх у певну колірну гаму, а також за допомогою кольору, ритму, характеру

руху мазка відтворити настрій обраної теми.

Матеріали: Гуаш, акварель, пензлі, 1/4 аркуша паперу.

Техніка: Гуашевий живопис або змішана живописна техніка.

Кількість годин - 5.


Тема 11: Контрольне завдання (12 годин).
Завдання 24. Натюрморт з 2-3 предметів з драпіровками. Учні компонують предмети в форматі та виконують підготовчий малюнок. Потім розпочинають роботу фарбами. Змішування кольорів виконують на палітрі і, тільки впевнившись у відповідності кольору, наносять його на папір. Змішування кольорів може відбуватися й оптичним способом залежно від потреби. Звернути увагу дітей на передачу об’єму предметів та гармонійне колірне рішення.

Мета:На практиці перевірити рівень засвоєння учнями навчального матеріалу. З’ясувати рівень уміння учнів працювати з акварельними та гуашевими фарбами.

Матеріали: Гуаш, пензлі, ¼ аркуша паперу.

Техніка: Гуашевий живопис.

На кінець І року навчання

учні повинні знати:

- особливості живописної мови;

- теоретичні знання з колористики та кольорознавства;

- значення кольору в природі та мистецтві. Колірне коло;

- значення тону, світлових градацій кольору в передачі об’єму предметів;

- засоби змішування спектральних кольорів;

- психологічний вплив затемнення, висвітлення, насичення гами кольорів;

- про асоціативний вплив кольору;

- виразні можливості збагачення кольору (відтінок, нюанс, фактура, рух мазка);

- особливості гуашевого живопису;

- назви п’яти живописних творів та імена їх авторів;

- терміни: живопис, гуашевий живопис, кольорознавство, колірне коло, спектр, світлові градації кольору, відтінок та характер мазка, механічне змішування, оптичне змішування;

учні повинні вміти:

продемонструвати вміле застосування теоретичних знань при виконанні конкретних завдань;

- знання і навички, отримані при виконанні вправ з колористики, застосувати в роботі з натурою;

- створити нюансові градації одного колірного тону шляхом змішування кольорів на палітрі, а також при потребі використовувати оптичне змішування кольорів;

використати знання про “теплу” та “холодну” гаму в колористичному вирішенні натюрмортів;

- застосовувати емоційну виразність “теплої-” та “холодної” гам в створенні певного художнього образу;

- при передачі форми предметів, світла і тіні вдало використовувати світлотіні та тепло-холодні градації кольору;

- у роботі з гуашшю продемонструвати певні технічні навички в опануванні цією технікою.

Література
1. Алексеев С.С. О колорите. - М., 1974.

2. Алексеев С.С. О цвете и красках. - М., 1962.

3. Беда Г.В. Живопись и изобразительные средства. - М., 1977.

4. Беда Г.В. Основи изобразительной грамоты. - М., 1989.



5. Внннер А.В. Как рабо таю тмастера живописи. - М., 1965.

6. Вибер К. Живопись и ее средства. - М., 1961.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка