Програма складається з таких розділів



Скачати 231.12 Kb.
Дата конвертації15.04.2016
Розмір231.12 Kb.



Л.Гурінчук, Т. Дем’янюк, В.Мельничук


Відповідно до концепції превентивного виховання основними завданнями цієї програми є:


  • створити умови для формування позитивних якостей особистості в процесі різноманітніх видів трудової, навчальної, позашкільної й іншої діяльності, що сприяють інтелектуальному, морально-етичному, естетичному розвитку, виробленню стійкості до негативних впливів;

  • забезпечити соціально-психологічну діяльність, педагогічно зорієнтовану на протидію втягування дітей і молоді в негативні ситуації;

  • надавати комплексну психолого-педагогічну та медико-соціальну допомогу тим неповнолітнім, які її потребують;

  • забезпечити адекватну соціальну реабілітацію неповнолітніх, які вчинили протиправні дії або зловживають психоактивними речовинами;

  • утвердження принципів загальнолюдської моралі, справедливості, патріотизму, працелюбності, інших доброчинностей;

  • допомогти вихованцям суттєво збагатити знання і оволодіти мистецтвом самовиховання; викликати в кожного бажання свідомого прагнення до вдосконалення власного “Я”;

  • стимулювати школярів до здорового способу життя і позитивної соціальної орієнтації, сприяти валеологізації навчально-виховного процесу, навчанню з раннього віку навичкам охорони власного життя і здоров’я.


Програма складається з таких розділів:

  1. “Пізнай себе”.

  2. “Я – особистість”.

  3. “Створи себе сам”.

  4. “Гармонія душі і тіла”.

  5. “Власне здоров’я – у власних руках”.

  6. “Я – за здоровий спосіб життя “.

  7. “Здоровий дух дає здорове тіло”.

  8. “Закон - один для всіх”.





РОЗДІЛ 1. “ ПІЗНАЙ СЕБЕ “

Пам’ятка учневі : пам’ятай, світ людини і власний, неповторний духовний світ – лейтмотив життя людини. Задумайся над проблемами майбутнього життя, професійного самовизначення, вибору способу життя, пошуку його сенсу.

Вивчення власної особистості – важливий момент для становлення самосвідомості. Знання про себе сприяють адекватній самооцінці.



Класний керівник: спонукати учнів до вивчення своєї особистості – її структури, джерела розвитку та вікових особливостей. Ознайомити із загальною структурою діяльності; дати рекомендації для самоосвіти: розкрити проблеми входження людини у світ матеріальної та духовної культури; прилучати до загальнолюдських цінностей; приділяти увагу на проблему самовиховання, допомогти знайти шляхи його здійснення. Пізнання людиною самої себе, таємниць свого життя – один із духовних пошуків.

Програмні тези: Особистість та її структура. Людина, індивід, індивідуальність. Самопізнання. Характер як неповторне, стале, індивідуальне поєднання психологічних рис особистості. Виявлення характеру через вчинки. Вольові риси характеру. Самовиховання як необхідна умова розвитку особистості. Прагнення до ідеалу. Мистецтво стати і бути людиною. Самосвідомість. Самооцінка. Сенс життя. У пошуках сенсу життя. Розумне влаштування власного життя. Сучасний світ та проблеми людини. Мораль, моральність, духовність. Основні критерії моралі. Молодь у сучасному світі. Культура поведінки, етикет. Реалізація можливостей особистості в сучасному світі. Бути особистістю. Мистецтво бути собою.

Види діяльності :

1 - 4 класи: години спілкування: "Тато, мама і я", "Нашому роду нема переводу", "Моя сім'я"; бесіди: "Про честь і слухняність", "Ти і твої товариші", "В чому виявляється ввічливість"; сюжетно-рольова гра "Веселі правила гарного тону"; ігри-заняття "Шкільні правила етикету", "Ввічливо-неввічливо"; свято "Чарівні слова"; гра "З.С.С" ("Знай самого себе").

5
47
- 8 класи :
година спілкування "Краса справжня і штучна"; усний журнал "Кодекс моральних цінностей"; мозкові штурми "Спілкування - це…", "Що заважає людям поводитися гідно ?"; тестування; анкетування; творчі роботи; інформаційне повідомлення "Толерантна людина"; рольова гра "Цивілізація".

9 - 11 класи: година спілкування "Моє майбутнє"; диспут "У чому сенс життя ?"; усний журнал "Загальнолюдські цінності"; інформаційні повідомлення "Три сторони спілкування", "Слухати - розуміти - взаємодіяти"; семінари; тестування; анкетування; творчі роботи; тренінги.

Опорні поняття: особистість, індивід, індивідуальність, самопізнання, самосвідомість, самооцінка, мораль, моральність, духовність, етикет.

У записник школяреві.

“Найпрекрасніші і в той же час найщасливіші люди ті, хто прожив своє життя, піклуючись про щастя інших”. (В.Сухомлинський).

“Людина, яка думає тільки про себе і шукає в цьому свою вигоду, не може бути щасливою”. (Сенека).

“Без будь-якої мети і прагнення до неї – не живе ні одна людина. Втративши мету і надію, людина здатна перетворитися на чудовисько…” (Ф. Достоєвський).

“Сенс нашого життя – безперервний рух .

“У кого немає цілі, той не знаходить радості ні в якому занятті”. ( Г. Лессінг ).

“Ціль життя є серцевина людської гідності і людського щастя”. (К. Ушинський)

“Горе людям, які не знають сенсу життя свого”. (Б.Паскаль).


РОЗДІЛ II . “Я - ОСОБИСТІСТЬ “

Памятка школяреві : пам’ятай, “Благодійна душа буде насичена, ї хто напоїть інших, той сам наповнений буде” (Біблія).

Поважай себе, тоді інші поважатимуть тебе.



Класний керівник (основні завдання) :

  • виховувати особистість учня у контексті народної духовності, формувати правову та національну свідомість;

  • сприяти утвердженню принципів людської моралі, правди, доброти, справедливості, милосердя, працелюбності та інших доброчинностей;

  • виховувати активну самостійну особистість, свідомого громадянина України;

Стрижнем сучасного виховного процесу є виховання життєвої позиції людини, становлення її як особистості, як громадянина своєї держави.

Програмні тези: Особистість. Чого я хочу ? Що я можу ? Що я повинен ? Самовдосконалення і саморозвиток. Як сформувати свій стиль життя ? Принципи мого життя. Принципи людської моралі. Свідомий громадянин України. Який він ? Становлення людини як особистості. Бути особистістю. Потреба бути особистістю. Самооцінка та свобода особистості. Здатність бути особистістю. Цінні судження. Сходинками розвитку особистості. Наслідування ідеалу. Вплив середовища на становлення особистості. Як стати інтелігентною людиною ? Орієнтування на загальнолюдські цінності.

Види діяльності:

1 - 4 класи: відверта розмова "Чому треба поважати старших"; уроки "Милосердя"; ігри-заняття "Ти і Ви ", "Як звертатись до старших"; години спілкування "Моє і спільне"; конкурс "Намалюй себе".

5 - 8 класи: години спілкування "Що таке "Я" ?", "Азбука здоров'я", "Допоможи собі", "Мої плюси і мінуси"; усниі журнали "Дзеркало", "Рівний - рівному"; твір-мініатюра "Я власними очима", "Моє майбутнє"; ігри-вправи "Моє ім'я", "Хто я ?"; дискусія "Сенс життя. В чому він ?"; конкурс "Намалюй себе"; анкетування; тестування; тренінги.

9 - 11 класи : психологічні практикуми "Вікові фізіологічні та психологічні особливості. Це треба знати", "Без кого і без чого я не можу існувати ?"; твір-роздум "Моє місце в житті"; години спілкування "Знайти себе", "У чому щастя людини ?", "Моє майбутнє", "Що таке стиль життя ?"; презентація книги В.Пекеліса "Як знайти себе "; анкетування; тестування; тренінги.

Навчання підлітків – лідерів ( напрям – культура спілкування):

  • Вчимося:

  • висловлювати власну точку зору;

  • посилання на джерело, авторитет, думку;

  • з’ясування думки співрозмовника;

  • згода;

  • заперечення;

  • початок розмови;

  • стимулювання розмови;

  • припинення розмови;

  • корекція розмови;

  • оцінка висловлювання;

  • узагальнення.

Правоосвітницька робота підлітків – лідерів серед однолітків:
  • З українського етикету. Як себе поводити сучасній молодій людині.


  • Толерантність . Вимога часу чи моральна категорія.


48
Опорні поняття: Цінність, відповідальність, самооцінка, позиція, суб’єктивність, самосвідомість, рефлексія, особистісна культура, моральність, духовність, самовдосконалення, саморозвиток.
РОЗДІЛ III. “СТВОРИ СЕБЕ САМ “

Памятка школяреві: Ніколи не забувайте, що ти живеш серед людей. Не завдавай жалю, образи, неспокою, тяжких переживань іншій людині. Людина народжується для того, щоб залишити по собі слід вічний. Людина – господар своїх бажань. “Найбільша перемога – це перемога над собою” ( Л.Леонов ). Примушуй себе робити те, чого не хочеться, але треба. Справжня людина вміє наказувати собі і бути слухняною своїй суворій волі. “Краща у світі мета – стати хорошою людиною!” ( Цицерон ).

Класний керівник: Пріоритетним напрямком виховання є “…утвердження принципів загальнолюдської моралі, справедливості, патріотизму, працелюбності, інших доброчинностей…” Формування усвідомленого, дієвого ставлення школярів до засвоєння загальнолюдських моральних цінностей, терпиме ставлення до старших, хворих, знедолених, розуміння недоторканості особи, ставлення до іншої людини як найвищої цінності, розвитку готовності творити добро і боротися проти зла. “Виховання є передання найкращих моральних заповітів і знання попередніх поколінь, для того, щоб із дитини виробилася людина у найкращому значенні слова, найкраще фізично й інтелектуально пристосована до умов життя” (С.Русова ).

Програмні тези : Хто я є ? Мої найкращі риси. Яким я себе бачу ? Мої ідеали. Самоконтроль за власною поведінкою. Я пізнаю себе. Самовиховання . Мої моральні цінності . Цінності особистого життя. “Повага до людей є повагою до самого себе” (Д.Голсуорсі). Самоповага і самооцінка. Культура здоров’я і здоровий спосіб життя.

Види діяльності:

1 - 4 класи: ранок "Ми тепер учні"; бесіда "Що таке "добре", що таке "погано"?"; години спілкування "Умій учитись, щоб уміти трудитись", "Самолюб нікому не люб"; колективна творча справа "Подумай про інших"; ігри - заняття "Похвала добрим дітям", "Якості культурної людини".

5 - 8 класи: захист проекту "Світ моїх захоплень"; година спілкування "Створи себе сам"; відверта розмова "Який я є ?"; психологічні практикуми "Знайти себе", "Віра в себе", "Захист самохарактеристик"; зустрічі з психологом; енкетування; тестування; діагностування; тренінги; виставки технічної творчості, образотворчого мистецтва.

9 - 11 класи: круглий стіл "Моє майбутнє"; вечір "Доброта душі людської"; година спілкування "У чрму щастя людини ?"; рольова гра "Шукаю свою професію "; анкета "Чому я такий ?"; тест "Я і здоровий спосіб життя"; зустрічі з психологм; тренінги; мозковий штурм "Проблеми підлітків сьогодні".

Навчання підлітків – лідерів

(напрям–культура здоров’я і здоровий спосіб життя):

  • Самоконтроль і самооцінка фізичного та психічного розвитку підлітка-хлопчика ( тести).

  • Самоконтроль і самооцінка фізичного та психічного розвитку підлітка-дівчини (тести).

У записник школяреві:

“Тільки те, до чого дійшов сам, - висікається в голові, серці, душі “ (Народна мудрість).

“Самовиховання – це творення себе “ (Народна мудрість).

“Найгірше, чому може навчитись молодь, - легковажності. Бо вона породжує ті задоволення, з яких розвиваються вади” ( Демокріт ).

“Посійте вчинок – здобудете звичку, посійте звичку – здобудете характер, посійте характер – і ви здобудете долю” ( У. Теккерей ).

“Велика воля – це не тільки вміння щось побажати і досягти, але й уміння заставити себе відмовитись від чогось, коли це потрібно” ( А.С.Макаренко).


РОЗДІЛ IV. “ГАРМОНІЯ ДУШІ І ТІЛА”

Памятка школяреві: “сили тілесні з душевними є в такому тісному союзі, що від переважування однієї і друга терпить недостачу” ( Духнович ).

“Чистота тіла досягається миттям, чистота душі – лише правдивістю” (народна мудрість).

“Гігієна духу має на увазі і гігієну тіла” (О.Реріх).

Класний керівник: визначити проектування моделі особистості, її організму, сприяти усвідомленню учнями, що фізичне удосконалення тісно пов’язане з духовним і моральним. Розвивати у дітей інтерес до здорового способу життя. Виховувати почуття гідності, гуманізму, кращі риси особистості: людяність, милосердя, співчуття, взаємоповагу, взаєморозуміння.


49


“Найважливіше із людських зусиль – прагнення до моральності. Від неї залежить наша внутрішня стійкість і саме наше існування. Лише моральність у наших вчинках надає красу і гідність нашому життю. Зробити її живою силою і допомогти чітко усвідомити її значення – головне завдання освіти” (А.Енштейн).

Програмні тези: турбота про гігієну тіла – це є турбота про фізичне здоров’я і духовне одночасно. Фізичне удосконалення. Біблійне вчення та древня мудрість про фізичне удосконалення людини. Фізична саморегуляція. Моральний ідеал. Ідеальне. Рушійні сили ідеалу. Модель сформованої особистості. Гармонія душі і тіла. Життєві цілі та сенс життя.

Види діяльності:

1 - 4 класи: бесіди "Турбота про здоров'я людини", "Кожен знає, що режим у житті всім потрібний"; рухливі ігри: "День, ніч", "На гірку з гірки", "Удвох з гори" та інші; спортивні змагання: "Веселі старти", "Козацікі забави"; свято "Тато, мама і я - спортивна дружна сім'я"; мандрівки в природу; зустрічі з лікарями.

5 - 8 класи: години спілкування: "Гармонія душі і тіла", "Жити поруч"; диспути: "Якою повинна бути мета життя ?", "Життя повинне бути красивим - ви погоджуєтесь чи ні ?"; валеологічний альманах "Ти і твоє здоров'я"; урок - заочна зустріч "Загартування організму за методами П.І.Іванова, М.Бутейка, Б.С.Толкачова, Софії Русової"; родинні зустрічі; мандрівки в природу; поради лікарів, психолога; інформаційне повідомлення "Дружба і кохання в нашому житті"; рольові ігри: "Чорнильна пляма", "Варіанти поведінки"; вправа-дискусія "Як вберегтися від…", тестування; енкетування; тренінги.

9 - 11 класи: година спілкування "Сенс нашого життя"; диспути: "Що таке життєві цілі ?", "Що таке дисгармонія ?"; валеологічний альманах "Гармонія душі і тіла"; круглий стіл "Гігієна духу і гігієна тіла"; день відкритих дверей "Здоров'я людини та шкідливі звички"; інформаційні повідомлення: "Коли ви ризикуєте ?"; "Етапи набуття навичок впевненості"; вправа "Безпека - небезпека"; поради лікарів, психолога; тестування, анкетування, тренінги.

Навчання підлітків-лідерів ( напрям – тютюнокуріння):

  • Сучасний світ і людина, що курить.

  • Подорож по країнах світу (інформація: де і як відносяться до людей, що курять).

  • Вимоги держави, суспільства (приклад- Італія – куріння дорівнює вбивству).

  • Як перешкодити звичці курити ? (Рольові ігри, тести).

Правоосвітницька робота підлітків-лідерів серед однолітків:

  • Це необхідно знати про тютюн.

  • Сучасна цивілізація і людина, що курить…

  • Тютюн завойовує світ.

  • Куріння – шкідлива звичка, чи…

  • Чому люди курять ? Як сказати “Ні”!.

  • Що стоїть за димовою завісою ?

  • Обережно – дівчина !

  • Куріння чи здоров’я – вибирайте самі.

У записник школяреві:

“Будь-яке суспільство, де громадяни думають про почесті і задоволення, будь-яке суспільство, яке припускає насильство, несправедливість, будь-яке суспільство, де люди не відчувають ні найменшого довір’я один до одниго, будь-яке суспільство, члени якого ні до чого не прагнуть,- приречене” ( А.Моруа )

“Найсильніший той, хто має владу над собою” (Сенека ).

“Ціль життя в тому і полягає: жити так, щоб і після смерті не помирати” (М.Джаліль)

“Горе людям, які не знають сенсу життя свого “ (Б.Паскаль)

“Ціль життя є серцевина людської гідності і людського щастя” (К.Ушинський)



“Наше тіло є ніби міцним скріпленням, що поєднує і фізичні складові людського організму, і духовні” (О.Реріх).
РОЗДІЛ V. “ВЛАСНЕ ЗДОРОВЯ –

У ВЛАСНИХ РУКАХ”

Памятка школяреві: пам’ятай: “Здоров’я всьому голова”, “У здоровому тілі – здоровий дух”, “Здоров’я маємо – не дбаємо, а втративши - плачем”, “Здоров’я людини – це найдорожчий скарб”.

Класний керівнки: формувати з дитячих років свідоме ставлення кожного до власного здоров’я і здоров’я суспільства в цілому; прищеплювати дітям знання, уміння і навички, які допоможуть їм протягом усього життя зберігати і зміцнювати своє здоров’я.

Програмні тези: соціальні норми життя як суспільна угода, що дозволяє зберегти, поліпшити, продовжити життя людей. Гігієна як умова збереження здоров’я та життя. Гігієна як умова сили та краси тіла. Гігієна як умова приємного стану.

Види діяльності:

1
50
- 4 класи:
години спілкування: "Збережи здоров'я та й на все життя", "Наше здоров'я - у наших руках"; змагання "Здоров'я і спорт поруч ідуть"; фізкультхвилинки; рухливі ігри на природі; екскусії в природу; зустрічі з лікарями; ранки; спортивні свята.

5 - 8 класи: психологічний практикум "Азбука здоров'я"; уроки здоров'я; психологічні тренінги; тестування, анкетування; перегляд та обговорення відеофільмів з даної теми; година спілкування "Збережи здоров'я та й на все життя"; зустрічі з психологом, лікарями; листи-посилання майбутньому поколінню; вправа "Дівчата- хлопці"; відверта розмова "Коли ви ризикуєте ?"; рольова гра "Як себе повести ?"

9 – 11 класи: психологічний практикум "Це треба знати"; диспути:"Здоровий спосіб життя. В чому він ?", "Статеве життя: за і проти ?"; психологічні тренінги; уроки здоров'я; перегляд та обговорення відеофільмів з даної теми; година спілкування "Бережи здоров'я змолоду"; зустрічі з психологом, лікарями; твори-роздуми на тему: "Власне здоров'я - у власних руках"; тестування, анкетування; відверта розмова "Сексуальність і ставлення до неї"; вправи: "Шляхи передачі ВІЛ"; "Міфи і факти про ВІЛ/ СНІД"; інформаційне повідомлення "Як запобігти ВІЛ-інфікування ?"; зустріч з лікарем-гінекологом "Безпечний спосіб статевого життя".
Навчання підлітків-лідерів ( напрям – профілактика алкоголізму ):

  • Законодавство України на захисті здоров’я молоді.

  • Я – особистість, я – впевнений в собі.

  • Батьки – п’яниці, діти – інваліди. Про яке майбутнє мрієш ти ? (Розробки бесід з однолітками).

Правоосвітницька робота підлітків-лідерів серед однолітків:

  • Від пияцтва до злочину – один крок.

  • Алкоголь руйнує здоров’я людини, ще небезпечніше він для молодої людини.

  • Тверезий спосіб життя – це норма життя.

  • Організуй своє дозвілля без допомоги алкогольного дурману (поради однолітків, ситуаційні завдання і спосіб їх вирішення)

  • Дискотека – це форма інтелектуального відпочинку. Як її організувати і провести.

  • Інформація для тебе: що таке алкоголізм ? Як опинитися в його обіймах ?

У записник школяреві:

  • Здоров’я - найбільше багатство у світі.

  • Коби голова здорова, будуть воли та корова.

  • Поки здоров’я служить, то чоловік не тужить.

  • Хвороба нікого не красить.

  • Без здоров’я нема щастя.

  • Хто здоровий, той багатий, а хто недужий, той бідний.

  • Хворому і мед гіркий.

  • Той здоров’я не цінить, хто хворим не був (З народної творчості)

  • “Ніщо так не виснажує і не руйнує здоров’я людини, як тривала фізична бездіяльність” (Арістотель).

  • “Існують тисячі хвороб, а здоров’я лише одне” (Л.Берне)

  • “Санітарія – це все. Це профілактика всіх хвороб, а ми дуже любимо лікувати хворих, співчуваємо і шкодуємо за померлими. Мало що робимо, щоб попередити хвороби й ранню смерть” (Бонч – Бруєвич).

  • “Єдина краса, яку я знав – це здоров’я” (Г.Гейне)

  • “Здорова людина – найдорогоцінніший витвір природи” (Карлейль).

  • “Здоров’я – головне життєве благо” (Я.Корчак).

РОЗДІЛ VI. “ Я - ЗА ЗДОРОВИЙ СПОСІБ ЖИТТЯ”

Пам’ятка школяреві: пам’ятай, “У здоровому тілі – здоровий дух”, пияцтво і злочинність – невіддільні, тютюновий дим – отрута, венеричні хвороби та СНІД – небезпечні для життя, наркотики – “міна повільної дії”.

Класний керівник: ознайомити учнів:

  • з історією виникнення паління, із шкідливістю його для організму, сприяти усвідомленню школярами негативного впливу паління на організм і здоров’я людини;

  • із шкідливим впливом наркотиків на організм, з причинами і статистичними даними соціально-демографічного аналізу. Розвивати почуття відповідальності за свої вчинки, свої захоплення, уміння об’єктивно аналізувати соціальне зло – наркоманію;

  • із шкідливістю вживання алкоголю, з причинами заборони державою вживання алкоголю, із даними соціологічних досліджень;

  • із захворюванням СНІД , венеричними хворобами, з шляхами зараження та засобами лікування, профілактики, вбереження від вірусу.

Виховувати почуття людської гідності, критичне ставлення до своєї поведінки та поведінки своїх друзів, виховувати велику силу волі, рішучість, високу свідомість у підростаючого покоління, самосвідомість, інтерес до здорового способу життя.


51


Проблема очима:

  • юриста : “Шкідливі звички: причини і наслідки”;

  • нарколога: “Медичне позбавлення від шкідливих звичок”;

  • венеролога: “Чума століття”;

  • психолога: “Профілактика девіантної поведінки учнів”.

Програмні тези: людина та здоров’я. Здоровий спосіб життя. Регуляція життєдіяльності організму людини. Взаємозв’язок життєдіяльності людини, систем органів та їх функцій.Оригінальні погляди на загартування, харчування, спосіб життя. Алкоголізм, куріння, наркоманія, токсикоманія: розповсюдження, форми прояву і стадії розвитку. Вплив шкідливих звичок на психіку людини. Профілактична робота.

Види діяльності:

1 - 4 класи: години спілкування: "Сонце, повітря вода - наші найкращі друзі", "Азбука здоров'я", "Це треба знати"; конкурс малюнків "Хочу бути здоровим"; свято "У здоровому тілі - здоровий дух"; прогулянки в природу; ігри на свіжому повітрі.

5 - 8 класи: тижні здорового способу життя; "круглий стіл" "Правова відповідальність неповнолітніх"; години спілкування: "Умій сказати "Ні !", "Наше здоров'я і наркотичні речовини", "Алкоголь - ворог здоров'я"; "Нікотин і підліток"; усний журнал "Вибирай сам - тютюн чи здоров'я"; конкурс плакатів "Шкідливі звички та їх наслідки"; конкурс "Шкідливі якості речовин та наслідки їх вживання"; зустрічі з лікарями, психологом, юристом; конкурс учнівських рефератів "Знати і виконувати закон"; мозкові штурми: "Що ми знаємо про наркотичні речовини ?", "Засоби реклами"; вправа "Створи антирекламу"; тестування, анкетування, тренінги.

9 - 11 класи: участь у тижні здорового способу життя; конференція "Підліток і закон"; години спілкування : "Наркоманія і СНІД", "Кохання і секс", "Вплив наркотичних речовин на людину"; лекції; індивідуальні бесіди; усний журнал "Ми - за здоровий спросіб життя"; рейди "Підліток"; зустрічі з лікарями, психологом, юристом; аукціон "Що означає здоровий спосіб життя ?"; вправа "Коло асоціацій зі словом "залежність" "; дискусія "Яка моя особиста позиція"; тестування, анкетування, тренінги.

Навчання підлітків-лідерів ( напрям – профілактика наркоманії):

  • Тобі необхідно знати: особливості наркотизації в підлітковому віці.

  • Тобі необхідно вміти: орієнтуватися в середовищі підлітків, що вживають наркотики; виробити свою лінію поведінки; володіти різнобічною інформацією про наркотики.

  • Тобі необхідно зробити:

  • визначитись, чи можеш ти самостійно діяти;

  • кого необхідно залучити в разі потреби;

  • довести необхідну інформацію однолітку;

  • переконати зупинитись;

  • залучити до просвітницької роботи якнайбільшу кількість однолітків;

  • створювати молодіжні гуртки, які здатні діяти в перешкоді розповсюдження наркотиків.

Правоосвітницька робота підлітків-лідерів серед однолітків:

  • Наркоманія – проблема особистості чи проблема людства.

  • Наркоманія – хвороба, що знищує твоє особисте “Я”. Вони вживають наркотики…

  • Наркоманія – шлях до злочину. Чи знаєш ти, що…

  • Якщо вживаєш наркотичні речовини ? Ти повинен знати, як протидіяти цій хворобі.

  • Якщо ти попав у наркозалежність ? До кого звертатися ? Де ти можеш отримати допомогу ?

  • Твоє власне здоров’я і особисте благополуччя не сумісні із вживанням наркотиків.

У записник школяреві:

“Якщо в країні багато злодіїв і п’яниць, то це завдає багато шкоди чесним людям” (Алішер Навої )

“Хто вино любить, той себе губить” (прислів’я).

“Людство могло б досягти неймовірних успіхів, якби воно було більш тверезим” (Й.Гетте)

“ Не пийте вина, не засмічуйте серце тютюнищем – і ви проживете стільки, скільки прожив Тіціан” (І.Павлов).

“Від куріння тупієш. Куріння – хороша річ для бездіяльних людей” (Й.Гетте)

“Люди, невже вам не страшно,

Поспішіть, відверніть зло,

Щоб глуха байдужість

Вам на совість каменем не лягла !”

(Р.Гамзатов).
РОЗДІЛ VII. “ЗДОРОВИЙ ДУХ ДАЄ ЗДОРОВЕ ТІЛО”


52


Пам’ятка школяреві: пам’ятай, здоров’я – це не тільки відсутність хвороби, але й стан найбільшого фізичного, психологічного, соціального благополуччя.

“Бережи одяг поки новий, а здоров’я – доки мололдий” (народна мудрість)



Класний керівник: ознайомити учнів з науковим поглядом на проблеми життя і довголіття, з уявою про життя та з системами здоров’я видатних людей світу. Сприяти розвитку інтересу до проблеми довголіття, бережного ставлення до здоров’я. Виховувати почуття відповідальності за життя і довголіття своє та своєї нації.

Проблемні тези: довголіття людини. Від чого воно залежить ? Ти і твоє здоров’я. Принципи продовження життя людини. Наукові методи продовження життя людини. Можна купити все, купити не можна здоров’я. Раціональне харчування. Харчування як джерело енергії. Вітамін – регулятор різних життєвих процесів організму.

Види діяльності:

1 - 4 класи: подорож "Лікарські рослини нашого краю"; екскурсія "Природа - рідний дім"; години спілкування: "Бережи здоров'я змалку", "Режим дня і харчування"; години здоров'я: "Здоров'я - багатство людини", "Ростемо здоровими"; спортивні змагання; рухливі ігри; спортивне свято "Сильні, сміливі, спритні"; зустрічі з лікарями.

5 - 8 класи: тест "Чи маєте ви загрозу для свого здоров'я"; години спілкування: "Курити - здоров'ю шкодити", "Всі ми господарі природи, то ж збережемо її вроду"; валеологічні ігри, бліц - ринги; години здоров'я "Одна із умов одуження - бажання бути здоровим"; свято "Острів здоров'я - дитинства край. Завжди для себе його відкривай"; день відкритих дверей "Здоров'я дитини та шкідливі звички"; спортивне свято "Тато, мама і я - спортивна сім'я"; мозковий штурм "Ситуації, в яких є ризик зашкодити своєму здоров'ю"; дискусія "Що робити, якщо друг почав вживати наркотики"; тестування, анкетування, тренінги.

9 - 11 класи: тест "Чи доживеш ти до 70-ти років ?"; година спілкування "Проблеми життя і довголіття"; валеологічний альманах "Роздуми про здоров'я"; година здоров'я "Здоров'я маємо - не дбаємо, а згубивши - плачемо"; урок- зустріч "Загартування організму за методом М.Бутейка"; клуб знавців "Найбільше багатство - здоров'я"; зустріч з лікарями " У країні Здоров'я"; мозковий штурм "Ситуації, які потребують відповідальних рішень"; рольова гра "Як показати свою незгоду"; тестування, анкетування, тренінги.

Навчання підлітків – лідерів (напрям – профілактика СНІДу та ХПСШ):

  • ХПСШ . СНІД. Про це необхідно знати.

  • Відверто про таємне. Проблеми ранніх статевих стосунків. Небезпечний секс та його наслідки.

  • Традиції сексуальних стосунків в українській родині. Дівоча цнотливість, юнацьке лицарство – запорука здорової сім’ї, здорової нації.

Правоосвітницька робота підлітків – лідерів серед однолітків:

  • СНІД і наркотики – дві хвороби, що знищують людину.

  • Що необхідно знати про сексуальні стосунки дівчини та юнака. Як розібратися в сексуальних цінностях.

  • СНІД як наслідок безвідповідального кохання. Що треба знати щоб не захворіти на СНІД.

  • ХПСШ. Проблеми людей, що хворіють на ХПСШ.

  • Інформація про сучасні засоби попередження захворювання на СНІД і ХПСШ. Де і хто може тобі допомогти в разі, якщо ти захворів.

У записник школяреві:

Поради:

“ Щоб стати здоровим, потрібно докласти власні зусилля, постійні й значні”. (Амосов)

Німецький лікар Христофор Гуфеланд для бажаючих довго прожити радить:


  1. Не те нас харчує, що ми їмо, але те харчує, що перетравлюється.

  2. Хто хоче жити довго, хай їсть довго, повільно, бо їжа в роті повинна пройти і ступінь обробки, і асиміляцію.

  3. Треба уникати під час пиття й їжі швидкого переходу від теплого до холодного.

  4. Під час їжі не треба читати, щось завчати або працювати головою. Веселість – один із засобів, що допомагає травленню, а отже і продовжує життя .

  5. Не треба наїдатись до того, що раптом відчуваєш в себе шлунок.

  6. Треба вживати більше рослинної їжі, ніж тваринної .

  7. Ніщо так не шкодить здоров’ю, як їжа у будь-яку пору.

  8. Люди, які п’ють тільки воду, мають кращий апетит і краще зберігають свої почуття й пам’ять, ніж ті, котрі п’ють вино.

  9. Н
    53
    емає кращої радості для продовження життя, ніж ті, що ми відчуваємо серед нашого сімейства, у спілкуванні з приємними людьми, серед насолодження красою природи.

  10. Серед довгожителів немає ледарів, ненажер і п’яниць.


РОЗДІЛ VIII. “ЗАКОН ОДИН ДЛЯ ВСІХ”

Пам’ятка школяреві: пам’ятай, “Закон захищає і оберігає передусім тебе, твою сім’ю, твоє щастя, майбутнє твоїх дітей” (В.Сухомлинський).

“Наша повага до загальних правил моральності і є, власне, почуття обов’язку” (А.Сміт)



“ Порушувати закон – все одно, що рубати сук, на якому ми сидимо” (В.Сухомлинський)

Класний керівник: ознайомити учнів з Конвенцією про права дитини, виховувати в них повагу до основних обов’язків людини і громадянина; поглибити та зміцнити правові знання школярів; розширити правознавчий світогляд; виховувати інтерес до правових знань; популяризувати правові закони; формувати правову культуру школярів, моральні почуття, які б регулювали їхню поведінку: почуття законності обраної мети, правомірності шляхів і засобів їх реалізації, справедливості, відповідальності тощо. Виробити у бітей навички і звички високоморальної поведінки. Формувати активну позицію в соціальній сфері, тобто негативне і нетерпиме ставлення до проявів девіантної поведінки іншими та аморальних вчинків.

Програмні тези: правопорушення і злочин. Правопорушення і юридична відповідальність. Причини злочинності в нашому суспільстві. Робота державних органів і громадськості спрямована на попередження правопорушень і злочинності. Особливості кримінальної відповідальності стосовно неповнолітніх. Злочин і покарання. Права дітей у : Конституції України, Конвенції про права дитини, інших документах. Поговоримо про Закон. Для чого потрібні закони ? Права і обов’язки громадян України.

Види діяльності:

1 - 4 класи: години спілкування "Поговоримо про Закон", "Закон один для всіх"; конкурс "Права дитини в малюнках"; година права "Знаємо свої права, виконуємо свої обов'язки"; зустріч з працівниками органів внутрішніх справ.

5 - 8 класи: година спілкування "Знаємо свої права, виконуємо свої обов'язки" (до річниці прийняття Генеральною Асамблеєю ООН "Конвенції про права дитини"); гра "Чарівна регата" на тему: "Діти та їх права"; диспути: "Зобов'язаний бути громадянином", "Дорожи дружбою", "Кого можна назвати культурною людиною ?"; тематичний вечір "Ти громадянин вільної України"; зустрічі з працівниками правоохоронних органів; тренінги; інформаційне повідомлення " "Конвенція ООН про права дитини" - головний міжнародний документ щодо захисту дітей"; вправа "Права дитини у малюнках".

9 - 11 класи: юридичні аукціони; брейн-ринги правознавців; години спілкування: "Закон і право", "Знай свої права", "Конвенція ООН про права дитини"; ігри: "Правовий ринг ", "Чарівна регата", "Що ? Де? Коли?"; диспути: "У чому сенс і щастя життя ?", "У чому краса людини ?"; тематичні вечори: "Злочин і покарання", "Поговоримо про Закон"; зустрічі з працівниками правоохоронних органів; тренінги.

Навчання підлітків – лідерів та їх правоосвітницька робота серед однолітків

( напрям – права дитини та захист її здоров’я) :

  • Державні установи, громадські організації, що забезпечують твій соціальний захист. Законодавство України про соціальний захист дітей та молоді.

  • Коли у тебе виникла потреба у захисті ? Як потрібно діяти. До кого звернутися.

  • Твої права. Як ними користуватися.

  • Конституція України – основний Закон держави за яким ти повинен жити.

У записник школяреві:
ЗНАЄМО СВОЇ ПРАВА, ВИКОНУЄМО СВОЇ ОБОВ’ЯЗКИ.



ОБОВ’ЯЗКИ ДІТЕЙ:


  1. Систематично та глибоко оволодівати знаннями та навиками.

  2. Дотримуватись вимог законодавства України.

  3. Дотримуватись моральних та етичних норм.

  4. Виконувати вимоги Статуту школи.

  5. Берегти природу, пам’ятки історії та культури.


ПРАВА ДІТЕЙ:



  1. Право на життя.

  2. Право на охорону здоров’я.

  3. На здобуття освіти шляхом вибору

  4. різних форм навчання.

  5. На користування бібліотеками, спортивними залами, обладнанням своєї школи.

  6. Право брати участь у різних олімпіадах, конкурсах.

  7. Право брати участь у громадському самоврядуванні школи.

  8. Право брати участь у діяльності об’єднань громадян.






К
54
олектив авторів:

Т.Дем’янюк, професор, кандидат педагогічних наук, зав.кафедрою теорії та методики виховання Рівненського державного гуманітарного університету
В. Мельничук, директор Городищенської експериментальної загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів
Л.Гурінчук, заступник директора з виховної роботи



База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка