Програма роботи гуртка «Фольклорно-етнографічне краєзнавство»



Сторінка1/6
Дата конвертації30.04.2016
Розмір0.51 Mb.
  1   2   3   4   5   6
Навчально-методичне видання
Коток Світлана Іванівна
ЗОШ І-ІІІ ст. с. Тинне

Сарненського району Рівненської області


Головний редактор: Коток С.І.
Комп’ютерний набір і верстка: Коток С.І. Селезень Ю.М.
Укладач: Коток С.І., вчителька вищої категорії суспільних дисциплін, старший вчитель

Тинненської ЗОШ І-ІІІ ст.


Рецензенти:

  • О.П. Куришко, методист відділу освіти Сарненської райдержадміністрації;

  • Р.П.Гавдьо, методист відділу освіти Сарненської райдержадміністрації.


Краєзнавство в школі
методика краєзнавчої роботи, програми для гуртків, творчих об’єднань історико-краєзнавчого та фольклорно-етнографічного напрямів

(для позашкільних та загальноосвітніх навчальних закладів )


У збірнику подаються програми, виховні заходи, які рекомендовані відділом освіти Сарненської райдержадміністрації, що апробовані в Тинненській ЗОШ І-ІІІ ст. Сарненського району, Рівненської області і мають практичну спрямованість.

Збірник адресований педагогічним працівникам позашкільних та загальноосвітніх навчальних закладів історико-етнографічного та туристсько-краєзнавчого напрямів.



Зміст
1. Вступ. Методика позакласної краєзнавчої роботи в школі.

2. Структура та функціонування історико-етнографічного музею ЗОШ І-ІІІ ст с. Тинне «Берегиня».

3. Програма роботи гуртка «Фольклорно-етнографічне краєзнавство»

4. Програма роботи «Історико-краєзнавчого клубу «Пошук».



  1. Програма роботи гуртка «Юний краєзнавець-турист».

  2. Виховні заходи:

  • «Краю мій лелечий». (Історія і культура Сарненщини в першій половині ХХ ст.),

  • «Зорять з граніту вічні солдати»,

  • «Пам’ятний вечір, присвячений 60-річчю Перемоги у ВВв.”

Поміж усім, що є почесного в людей, нема нічого славнішого …як, товариство людей з подібними їм. Це товариство і ці взаємини інтересів, ця любов до людського роду починається з прихильності батьків до своїх дітей, а дітей до батьків, далі обіймає родичів, приятелів, сусідів. Росте в горожанина, котрий дбає про добро цілого міста і свого народу, розширюється на єдності нашого народу і закінчується товариством усього роду людського.”



Цицерон.

Той, хто не любить своєї країни, свого народу – не може любити нічого.”



Дж.Байрон.


Без історичної пам’яті немає традицій,

без традицій нема культури,

без культури нема виховання,

без виховання нема духовності,

без духовності нема особистості,

без особистості нема народу”

Вступ

Методика позакласної краєзнавчої роботи в школі

Український народ тільки недавно став самостійним творцем нової історії та майбутнього. Багатство витоків і досягнень минулого яскраво стверджують багатогранність і невичерпність народної душі. В основі життя нинішнього покоління лежать дві головні ідеї – ідея розбудови Української держави та ідея демократії. Відродження України передбачає, передусім, розвиток духовної культури народу, формування національної свідомості, тому виховання нашої молоді має бути національним. Адже тільки та людина, яка буде знати історичний тернистий шлях українського народу до свободи, буде по-справжньому дорожити її незалежністю.

Нині значно посилився інтерес усіх верств суспільства до першовитоків і джерел своєї історії до вивчення історії рідного краю, його звичаїв, традицій і обрядів. Бо, як відомо, любов до рідної землі, до Батьківщини – одне з найсвятіших почуттів, які кожна людина проносить крізь усе своє життя. Тому і працюю третій рік над проблемою: “Використання краєзнавчого аспекту на уроках історії. Виховання патріотизму в учнів на основі вивчення та дослідження історії рідного краю.” Адже той великий патріотизм до Батьківщини починається з любові до сім’ї, родини, села, звичаїв і традицій. Витоки патріотизму починаються там, де людина вперше усвідомила себе особистістю, де відчула красу і безмежжя рідної природи. Краєзнавство тому й користується такою популярністю та любов’ю в народі, що відгукується на найтонші порухи людської долі. Далеко не кожна галузь науки здатна так органічно поєднати минуле, сучасне та майбутнє, відкрити нове у начебто давно відомому, промовляти безпосередньо до сердець. Краєзнавство – це і наука, і мистецтво донесення до широкого загалу особливостей історичного процесу. Неможливо переоцінити його виховну роль і моральну віддачу, адже це реальний інструмент концентрації суспільної енергії навколо пріорітетних завдань збереження історико-культурної спадщини та довкілля.

Державною програмою передбачено значно поглибити і поширити виховання засобами краєзнавства молоді, яку втрачаємо в сенсі національно-патріотичної свідомості через засилля в друкованих виданнях, на телебаченні, в кінематографії згубних для ще не сформованої психіки підростаючого покоління чужоземної масової субкультури, пропаганди способу життя, що не відповідає менталітету української нації. На жаль, у наш час відсутня організація, яка б системно займалася питаннями виховання молоді. При цьому зазначимо, що, засудивши все погане, що було в минулому, сучасники, на жаль, не взяли хорошого, передовсім героїчних традицій молоді попередніх поколінь. Як відомо, історія всіх країн і народів свідчить про те, що міцність кожної нації, її існування ґрунтуються на патріотизмі, духовності, на любові її народу до своєї історії та культури. Відродженню історичної пам’яті, духовності і національної гідності має сприяти історична наука й її складова частина – історичне краєзнавство.

У Тинненській ЗОШ І-ІІІ ст. з 2000 року діє історико-краєзнавчий клуб “Пошук”. Мета клубу “Пошук”- виховувати в учнів почуття національної свідомості, глибокої поваги до своєї історії, культури, мови, традицій українського народу та інших народів, пов’язаних з ним своєю долею, шанобливе ставлення до скарбів рідної природи.

методику позакласної роботи з історичного краєзнавства у нас запозичив Кіровоградський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти, яка ввійшла у методичний посібник «Український музей при навчальному закладі: Історія і сучасність» Четвертий рік на базі школи проходять засідання районної творчої групи з історичного краєзнавства, так як заклад опорний з питання «Використання краєзнавчого аспекту на уроках історії». Входимо і до обласної творчої групи з аналогічної проблемної теми, що діє при Рівненському інституті післядипломної педагогічної освіти. Методичні розробки уроків з елементами краєзнавчої тематики надруковані у фаховому журналі «Історія та правознавство» Харківського видавництва «Основа». Дієвим засобом розвитку інтересу учнів до історії є показ взаємозв’язку із сучасністю. Велику роль відіграє позакласна робота, зокрема пошукова і краєзнавча.



Авторські програми історико-краєзнавчого та туристсько-краєзнавчого напрямів
Мета:

  • виховувати свідомого громадянина України, повагу до історичного минулого свого народу і толерантне ставлення до культурних і національних здобутків інших народів;

  • створення сприятливих умов для пошукової роботи і позитивно-емоційної атмосфери, загальної зацікавленості колективу у практико-орієнтованій дослідницькій діяльності;

  • виховувати любов до рідного краю, свого села, своєї домівки; знайомити дітей із традиціями свого села, з ремеслами, поширеними тут; виховувати повагу до людей та їхньої праці, гордість за своїх односельчан; розвивати відчуття прекрасного;

  • привернути увагу учнів до життєвого та бойового шляху ветеранів війни, збереження історичної пам’яті народу, діяльності музеїв, кімнат бойової слави.


Принципи:

  • принцип реалізації індивідуальних здібностей через колективні творчі справи;

  • принцип формування переконаності у нетлінності духовних скарбів народу, поваги до національних святинь.


Основні напрями та форми пошукової роботи:

  • організація краєзнавчої пошукової діяльності;

  • організація роботи пошукових груп;

  • збір архівних матеріалів, фотографій, документів, фольклору, спогадів старожилів;

  • проведення групових та масових форм роботи: виховних годин, уроків Пам’яті, КВК, брейн-рингів;

  • пошук учасників історичних подій, очевидців, краєзнавців;

  • вивчення бойового шляху односельчан-ветеранів;

  • реалізація історичних матеріалів з історії села в оформленні екскурсій, історико-краєзнавчих експедицій, туристичних походів;

  • співпраця з бібліотекою, архівом, краєзнавчими музеями, Обласною спілкою краєзнавців.


Розвиток індивідуальних обдарувань дітей, шляхом участі у Всеукраїнських конкурсах: “ Краса і біль України”, “ Слідами історії”, “Моя земля – земля моїх батьків” й ін.

Виховання національної свідомості та патріотизму через проведення:

  • конкурсів: “ Збережемо пам’ять про подвиг”, “Звичаї і традиції мого роду”, “ Мій родовід”, “ Краю мій лелечий”, “ Ніхто незабутий, ніщо не забуто”;

  • свят: “ Полісся моє чарівне”, “ Вечорниці”,” Традиції”, “Звичаї й обряди мого народу” й ін.

  • уроків-практикумів: “ Наш край у роки ВВв” та ін.


Розвиток інтересу до вивчення історії України та історії рідного краю через предметні тижні, місячники, зустрічі з ветеранами ВВв, учасниками афганської війни.


  1   2   3   4   5   6


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка