Програма «Дослідження емоційних станів дитини»



Скачати 239.09 Kb.
Дата конвертації13.09.2017
Розмір239.09 Kb.



ПОГОДЖЕНО ЗАТВЕРДЖЕНО


Методичним об’єднанням Директором

Центру практичної психології Центру практичної психології

Деснянського району Деснянського району

Від ___________ 201___р. Від ___________ 201___р.

Голова МО ________Крамаренко Л. І ___________________Т.Гулєвич


ДІАГНОСТИЧНА ПРОГРАМА
«Дослідження емоційних станів дитини»



  1. Вивчення проблеми дослідження


Емоція (душевне хвилювання, душевний рух)— це психічний процес, що відображає у формі переживань особистісну значущість та оцінювання зовнішніх і внутрішніх ситуацій для життєдіяльності людини. Емоції потрібні для віддзеркалення суб’єктивного ставлення людини до самої себе і до навколишнього світу.

В умовах сьогодення, епоху кризи та соціальних змін, при швидкому ритмі повсякденного життя, люди поводяться та почуваються по-різному. Але найбільш беззахисним та безпомічним є малюк. І тільки мудрість дорослих зможе його захистити, адже саме дорослі здатні створити сприятливі умови для повноцінного розвитку дитини.

Саме емоції відіграють важливу роль у житті дітей: вони допомагають сприймати навколишній світ і реагувати на нього, у результаті визначають усе подальше життя людини, її успішність і місце в соціумі. Для дитини розпізнавання і передача емоцій — достатньо складний процес, що потребує від неї певних знань, певного рівня розвитку. Коли людина передає емоції, вона не тільки робить певний вираз обличчя, але й набуває певної пози, використовує жести, що відповідають тому чи іншому емоційному стану. Дошкільники здебільшого мають недостатні уявлення про внутрішній емоційний стан людини і його прояви.

Ознайомлювати дітей із власними емоціями і вивчати їх необхідно з раннього віку. Це дає можливість дітям у подальшому стати господарями свого життя і не дозволяти емоціям, особливо негативним, управляти словами, думками, вчинками, почуттями вже дорослої людини і, найголовніше, ускладнювати спілкування з оточуючими. Чим молодші діти, тим відкритіше вони виявляють свої емоції. Вони ще не знають, що повинні володіти своїми почуттями за певних ситуацій, і чому саме це необхідно робити.

Особливості розвитку емоційної сфери дітей залежать від комплексу багатьох факторів, одні з яких є головними, а інші — другорядними з урахуванням життєвого шляху кожної окремої дитини. Її емоційний розвиток є однією з головних умов, що забезпечують ефективність процесу навчання і виховання. Високі моральні, етичні та інтелектуальні почуття, що характеризують розвинену дорослу людину, і здатні надихнути її на великі справи, не даються дитині у готовому вигляді від народження.

Вони виникають і розвиваються впродовж дитинства під впливом соціальних умов життя і виховання, насиченого різними емоціями.



Мета діагностичної програми: вивчити прояви емоційних станів у дітей та визначити їх інтенсивність, спрямованість.

  1. Психодіагностичний інструментарій




  1. Тест для батьків «Рівень тривожності та психічного напруження дитини» (за О. Захаровим).

  2. Графічна методика «Кактус» (за М.А. Панфиловою).

  3. Діагностика емоційного стану з використанням восьмикольорової гами

(за О. Захаровим)

  1. Спостереження, що здійснюється за «картою емоційних станів дитини».

(у даній системі дослідження використовується як допоміжний метод)

  1. Додаток 1. (Карта нервово-психічного розвитку дитини раннього віку).



3. Опис психодіагностичного інструментарію
І. Тест для батьків «Рівень тривожності та психічного напруження дитини»

(за О. Захаровим).

Мета: визначення рівня тривожності та ознак психічного напруження дитини.




з/п

Запитання

Так

Іноді

Ні

1

Легко засмучується, багато переживає










2

Часто плаче, скиглить, довго не може заспокоїтись










3

Вередує, дратується через дрібниці










4

Часто ображається, не переносить будь-яких зауважень










5

Трапляються випадки агресії










6

Заїкається










7

Гризе нігті










8

Смокче пальці










9

Поганий апетит










10

Вживає їжу вибірково










11

Важко засинає










12

Спить неспокійно










13

Неохоче прокидається










14

Часто кліпає










15

Неспокійні, імпульсивні рухи










16

Не вміє зосереджуватись, швидко відволікається










17

Намагається бути тихим










18

Боїться темряви










19

Боїться самотності










20

Боїться невдач, невпевнена у собі, нерішуча










21

Відчуває почуття неповноцінності











Інтерпретація результатів.

За кожну відповідь «так» отримуєте 2 бали, «іноді» — 1 бал, «ні» — 0 балів.

Якщо Ви отримали суму:

28–42 — невроз, високий рівень психоемоційного напруження;

20–27 — невроз був чи буде найближчим часом;

14–19 — нервовий розлад, середній рівень психоемоційного напруження;

7–13 — низький рівень психічного напруження, дитині необхідна увага;

до 7 балів — відхилення незначні і проявляються як вікові особливості розвитку дитини.
Результати за тестуванням батьків: (кількість всіх досліджуваних ------)

Рівні психоемоційного напруження

Кількість дітей

% від загальної кількості

невроз, високий рівень психоемоційного напруження







невроз був чи буде найближчим часом







нервовий розлад, середній рівень психоемоційного напруження







низький рівень психічного напруження, дитині необхідна увага







відхилення незначні і проявляються як вікові особливості розвитку дитини








ІІ. Графічна методика «Кактус» (за М.А. Панфиловою).
Мета: виявлення стану емоційної сфери дитини та наявності агресії, її спрямованості та інтенсивності.

Процедура проведення тесту: при проведенні діагностики випробуваному дається аркуш паперу форматом А4 і простий олівець. В ході роботи питання і додаткові пояснення не допускаються.

Інструкція: «На аркуші паперу намалюй кактус - таким, яким ти його собі уявляєш».



Обробка: при обробці результатів беруться до уваги дані, які відповідають усім

графічним методам, а саме:

1. просторове положення;

2. розмір малюнка;

3. характеристики ліній;

4. сила натиску на олівець.

Крім того, враховуються специфічні показники, характерні саме для даної методики:

1. характеристика «образу кактуса» (дикий, домашній);

2. характеристика манери малювання (промальовані, схематично);

3. характеристика голок (розмір, розташування, кількість).



Інтерпретація:

1. За результатами опрацьованих даних по малюнку можна діагностувати якості особистості дитини:



Агресивність - наявність голок, особливо їх велика кількість. Голки, які сильно стирчать, довгі, близько розташовані одна до одної означають високий ступінь агресивності. Імпульсивність - уривчасті лінії, сильний натиск.

Егоцентризм, прагнення до лідерства - великий малюнок, розташований в центрі аркуша.

Невпевненість у собі, залежність - маленький малюнок, розташований внизу аркуша.

Демонстративність, відкритість - наявність виступаючих відростків в кактусі, химерність форм.

Скритність, обережність - розташування зигзагів по контуру або всередині кактуса.

Оптимізм - зображення «радісних» кактусів, використання яскравих кольорів у варіанті з кольоровими олівцями.
Тривожність - переважання внутрішнього штрихування, переривчасті лінії, використання темних кольорів у варіанті з кольоровими олівцями.

Жіночність - наявність м'яких ліній і форм, прикрас, квітів.

Екстравертованість - наявність на малюнку інших кактусів або квітів.

Інтровертованість - на малюнку зображений тільки один кактус.

Прагнення до домашнього захисту, почуття сімейної спільності - наявність квіткового горщика на малюнку, зображення домашнього кактуса.

Відсутність прагнення до домашнього захисту, почуття самотності - зображення дикорослого, пустельного кактуса.

Інтерпретація колірної гами малюнка:

Темно-синій: спокій, злиття, об'єднання, гармонія, любов (матері і немовляти).

Темно-синій - це небо і океан, де зародилося життя. Це стан блаженства.

Темно-зелений: символ - паросток, що пробивається крізь асфальт. Воля, цілеспрямованість, життєлюбність, рішучість, завзятість, честолюбство, впертість.

Помаранчево-червоний: символ - вогонь, кров, вибух. Експансія, підпорядкування навколишнього середовища, сила, енергія, активність у всіх напрямках.

Лимонно-жовтий: зміна, творчість, гнучкість, чуйність на зовнішні стимули, радість.

Бордовий: мистецтво, незвичайність, гармонія духовності, народження нового, подвоєння суті, крихке динамічну рівновагу.

Світло-коричневий: тривога, неспокій, хвороба, неприкаяність, невпевненість, переживання незатишності, фізичний і психологічний дискомфорт.



Чорний: порожнеча, ексцентричність, ніч, смерть, знищення.

ІІІ. Діагностика емоційного стану з використанням восьмикольорової гами

(за О. Захаровим)

Мета: визначити рівень емоційного комфорту у дітей у групі на даний момент.

Матеріал: 8 олівців: жовтий, блакитний, чорний, червоний, пурпуровий, зелений, коричневий, оранжевий.

Інструкція. Діагностика проводиться з кожною дитиною окремо. Дитині пропонується заплющити очі та уявити, якого кольору у неї настрій. Потім дитина розплющує очі і бере олівець того кольору, який уявила.

Інтерпретація результатів. Вибір олівця: оранжевого, жовтого, зеленого кольору вказує на емоційне благополуччя; пурпурового, блакитного, червоного, чорного кольору — на емоційний дискомфорт; коричневого кольору — на емоційний нейтральний стан.

Лист оцінювання емоційного стану з використанням

восьмикольорової гами (за О. Захаровим)

Дата _______________________ Група ________________




Прізвище, ім’я дитини

Обраний колір

Емоційний стан

1










2










3










4










.










.










.











Результати:

Емоційний стан

Кількість дітей

% від загальної кількості

емоційне благополуччя







емоційний дискомфорт







емоційний нейтральний стан








ІV. «Карта емоційних станів дитини».

Мета: вивчити емоційні прояви дитини за певних обставин та визначити їх інтенсивність.

КАРТА ЕМОЦІЙНИХ СТАНІВ ДИТИНИ



Прояви

дитини

ІНТЕНСИВНІСТЬ

Обставини

за яких проявляється

(за основу береться: прогулянка;

ігрова діяльність;

контакт з дорослими: батьки педагоги)

0 б.

нема

1 б.

трохи є

2 б.

середньо

3 б.

багато

4 б.

дуже багато

Надчутливість



















Збудливість



















Капризність



















Боязливість



















Плаксивість



















Гнів



















Веселість



















Заздрісність



















Ревнивість



















Образливість



















Впертість



















Жорстокість



















Ласкавість



















Співчутливісь



















Агресивність



















Нетерплячість




















Додаток 1



КАРТА

НЕРВОВО-ПСИХІЧНОГО


РОЗВИТКУ ДИТИНИ
РАННЬОГО ВІКУ


(прізвище,ім’я дитини)

_____________________________________________________________________________________________________
(дата народження)


________________________________________________________________________
(група ДНЗ)


___________________________________________________________________________

Вихователі:______________________________________________________________________________________________________________________________________________

ПРИМІТКИ:_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________



Словничок- пам’ятка

СОН

Характер засипання: повільне, спокійне, швидке, неспокійне тощо. Характер і тривалість сну: спокійний, неспокійний, тривалий, короткотривалий тощо.

АШПЖГ: гарний, поганий, нестійкий, вибіркове ставлення до їжі, відмовляється їсти

тощо.


НАСТРІЙ: бадьорий, дратівливий, пригнічений, рівний, нестійкий, плакси вий,

безтурботний тощо.



ІНДИВІДУАЛЬНІ ОСОБЛИВОСТІ: контактний, допитливий, , сором’язливий,

врівноважений,лагідний.агресивний,уважний,дратівливий,нав’язливий, легко втомлюється тощо.



ХАРАКТЕР ВЗАЄМОДІЇ З ДОРОСЛИМИ ТА ДІТЬМИ : позитивний, негативний,

стосунки ініціативні/безініціативні, відсутність стосунків, проявляє прихильність до

знайомої людини, проявляє занепокоєння, перебуваючи з незнайомими людьми тощо.

Обстеження слід проводити на початку, в середині та в кінці навч.року





Параметри

Дата

обстеження










СОН

  • Характер засипання

  • Характер і тривалість сну










АПЕТИТ










РОЗВИТОК РУХІВ

  • Переступає через перешкоди

  • Сходить і спускається східцями

  • Залазить на стілець висотою 25 см і залазить з нього










РОЗВИТОК ДРІБНОЇ МОТОРИКИ

  • Нанизує кільця на стрижень

  • Ставить 4-5 кубиків один на одного

  • Кидає м’яч у ящик

  • Креслить вертикальні і горизонтальні лінії, криву Замкнену лінію










РОЗВИТОК МОВЛЕННЯ

Розуміння мовлення:



  • повторює почуті фрази

  • розуміє почуті казки, віршики без супроводу ілюстрацій

Активне мовлення:

  • називає 5 зображень на картинці

  • ставить різні запитання

  • може зв’язно розповідати про простий випадок або переказувати казку

  • запам’ятовує та відтворює вірші, пісні











ПІЗНАВАЛЬНИЙ РОЗВИТОК

Конструктивна та зображувальна діяльність:



  • з допомогою олівця та глини зображує прості предмети та називає їх

Самостійно будує прості споруди, називає їх Гра та дії з предметами:

  • нанизує «намистинки»

  • складає пірамідку, матрьошку














Параметри

Дата

обстеження










  • опускає дрібний предмет в маленький отвір Сенсорний розвиток:

  • керуючись зразком чи словесною вказівкою знаходить такий самий предмет за певною ознакою (кольором ,формою, величиною)

  • розрізняє та називає кольори(жовтий, синій червоний .зелений .фіолетовий, оранжевий, білий, чорний)

  • форму(круг, квадрат, трикутник)

  • величину(великий, маленький) складає картинку

  • з 2-4 частин










СОЦІАЛЬНО-ЕМОЦІЙНИЙ РОЗВИТОК

  • словами можна переконати відмовитись від наміру чи дії

  • знає та використовує своє ім’я та імена інших

  • розуміє та вживає слова «Я», «ми», «ти», «твій»










НАВИЧКИ САМООБСЛУГОВУВАННЯ

  • - п’є з чашки, майже не проливаючи

  • - їсть ложкою

  • - користується предметами індивідуальної гігієни:

  • серветкою .рушником .носовичком, горщиком

  • - знімає та одягає одяг, взуття, розстібає та застібає

  • ґудзики

  • миє руки проситься до туалету










ПОВЕДІНКОВІ ПРОЯВИ

  • загальний характер неспання

  • настрій

  • індивідуальні особливості

  • характер взаємодії з дорослими

  • характер взаємодії з дітьми

  • негативні звички















База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка