Програма бібліотечно-бібліографічних знань для учнів 1-11 класів



Сторінка1/9
Дата конвертації01.05.2016
Розмір1.53 Mb.
  1   2   3   4   5   6   7   8   9

Анотація

Люди перестають мислити, коли перестають читати” Дені Дідро



Сучасна людина, яка живе в умовах інформаційного суспільства, повинна не тільки вміти читати, писати, говорити, але швидко та вільно орієнтуватися у потоці усної та писемної інформації. Оновлюється освіта, вводяться нові програми технології навчання, але головним залишається вміння учнів вчитися, самостійно знаходити інформацію, оцінювати її, обробляти, аналізувати, використовувати та створювати якісно нову. Вміння учня працювати з додатковою літературою з різних предметів допоможе вивести його за рамки підручника, глибше осмислити і зрозуміти вивчену тему, розділ, сприяти їх досягненням , як під час навчання у школі, так і в самостійному житті.
Ось чому творча група шкільних бібліотекарів, складаючи для 1-11 класів програму бібліотечно-бібліографічної освіти, розробки бібліотечних уроків намагалась забезпечити поступове набуття та поглиблення знань учнями, дати їм поняття про книгу і бібліотеку: від загального ознайомлення в молодших класах до знання змісту окремих розділів книжкового фонду, впевненого використання каталогів і картотек, бібліографічних посібників в старших класах.
Сюди увійшли основні поняття: бібліотека, читальний зал, основні елементи книги, довідковий апарат, тематична, довідкова література, каталоги, картотеки. При розробці бібліотечних уроків творча група прагнула, щоб вони були цікавими, емоційними, доступними за змістом, відповідали фізіологічним та психологічним особливостям відповідної вікової категорії.

Програма бібліотечно-бібліографічних знань для учнів 1-11 класів

№ п.п

Назва заходу

Клас

Час проведення

Примітки

Довідково- інформаційний фонд бібліотеки

1

Мандрівка книжковим містом .

1

Жовтень




2

Твій друг - книга.

1

Січень




3

Газети та журнали для дітей.

1

Квітень




4

Види і типи дитячих книг

2

Вересень




5

Основні елементи книги.

2

Грудень




6

Як спілкуватися з книгою.

2

Березень




7

Періодичні видання для молодших школярів.

3

Вересень




8

Щоб книжка довше жила.

3

Січень




9

Подорож в країну „Фольклористика”

3

Квітень




10

Бібліотека – книжковий дім.

4

Жовтень




11

Науково-пізнавальна література для школярів.

4

Грудень




12

Які книги допомагають мені вчитися.

4

Березень




13

Дитячі енциклопедії, довідники, словники.

5

Листопад




14

Історія створення книги.

5

Лютий




15

Щоденник читача

5

Травень




16

Вибір книги.

6

Жовтень




17

Періодичні видання. Принцип організації матеріалу і змісту.

6

Лютий




18

Відгук про книгу

6

Травень




19

Довідковий апарат книги.

7

Вересень




20

Енциклопедії – книги, які знають все.

7

Листопад




21

Виникнення книгодрукування на Україні.

7

Квітень




22

Структура наукової книги.

8

Жовтень




23

Писемні пам'ятки України.

8

Січень




24

Бібліотечно-бібліографічні покажчики, списки рекомендованої літератури

8

Травень




Система каталогів і картотек у бібліотеці

25

Необхідність та практичність картотек

9

Листопад




26

Історія виникнення та види каталогів.

9

Лютий




27

Алфавітний та систематичний каталоги

9

Березень




28

Методи самостійної роботи з книгою. (Реферати, доповіді, конспекти...)

10

Вересень




29

Комп’ютерна бібліотека. (Інтернет)

10

Грудень




30

Бібліографія. Анотація.

10

лютий




Повторення

31

Сучасне комп’ютерне забезпечення в бібліотечній справі.

11

Вересень




32

Робота в ДІС (довідково інформаційній структурі):

  1. Твір-роздум на одну із тем:

„Робота з ДБА шкільної бібліотеки”,
„Якою я бачу шкільну бібліотеку на сучасному етапі”,
„Бібліотеки майбутнього”.
2. Аналіз та обговорення робіт. Висновки .

111

березень




33

Аналіз та обговорення робіт. Висновки. Узагальнення вивченого.

11

Квітень






Лозуватська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
Бііліотечний урок

у 1 класі


Тема : Мандрівка книжковим містом

Бібліотекар

Галат А.В.

2013


Мандрівка книжковим містом

Мета: Ознайомити дітей зі шкільною бібліотекою, правилами користування бібліотечними книгами. Виховувати почуття поваги і шанобливого ставлення до книги.


Обладнання: Книжкові виставки, плакат «Права і обов’язки читачів»

Хід уроку




І. Організація учнів.


ІІ. Вступ до уроку.


Вступне слово бібліотекаря: Сьогодні ви вперше завітали до шкільної бібліотеки. Що ж означає слово «бібліотека»? Подумайте, яке слово вам нагадує «бібліотека»? Так, Біблія. Всі ми знаємо найвідомішу книгу «Біблія». Біблія означає - книга. А бібліотека – це приміщення, де зберігаються книги. Бібліотека дуже схоже на невеличке затишне місто. І я вас запрошую в подорож чарівними вуличками нашого книжкового містечка.


ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.
Отже, тема нашого сьогоднішнього уроку: «Мандрівка книжковим містом»


ІV. Вивчення нового матеріалу.
В нашому містечку, як ви бачите, вузенькі вулички з високими будинками. Порахуйте, будь ласка, скільки поверхів вони мають? Так, шість. Це книжкові стелажі. На кожному з них по шість поличок. На цих стелажах розмістились книги українських письменників. Назвіть, кого з українських письменників ви знаєте? Ось тут розташувались книги, написані М.Вовчком, М.Коцюбинським, Л.Українкою, Т.Шевченком. На цих стелажах чекають на своїх читачів книги, написані російськими письменниками, далі письменниками інших країн.
Завітаємо в гості до одного з будинків. Бачите, як гарно оформлено цього стелажа. Мабуть, в цьому будинку свято. Прочитайте, що на вгорі на стелажі написано? (Діти читають: «Світ навколо тебе») Це - книжкова виставка для дітей. Бачите, книжки тут яскраві, в них багато ілюстрацій, здається ніби кожна книжечка посміхається і говорить: «Прочитай мене, будь ласка, я дуже багато цікавого тобі розповім». На кожній поличці зібрані книги на одну тему. Прочитайте їх назви, (діти по черзі читають рубрики виставки). З назви «Державні символи України» ми можемо дізнатися, що на цій поличці зібрані книги, в яких йдеться про гімн, прапор, герб - символи нашої держави. А як ви думаєте, про що розповідається в книгах цієї полички з назвою «Співай, прекрасна наша мово»? (Діти відповідають)


(Фізкультхвилинка)


- Подивіться уважно на верхній лівий кутик обкладинки книжки. Ви бачите декілька цифр і літер. Це адреса книжки. І кожна книжечка стоїть строго на своєму місці згідно цієї адреси, чекає на свого читача. Як ви після школи кожного дня приходите додому, так і книжка, коли її прочитають, за допомогою бібліотекаря знову вертається, згідно адреси на те саме місце, звідки її брали. Отже в бібліотеці книжки не можна переставляти, бо вони тоді заблукають. Запам’ятайте, це одне з головних правил бібліотеки: не переставляти книги на полицях.
Ось ми підійшли до стелажів, де мешкають книги для найменших. Це найкрасивіші, найгарніші книжки. Як дбайлива матуся вдягає дочку чи синочка в найкращу сукню чи костюм, зав’язує бантики, чистить черевички, так і письменники і художники, створюючи книжки для вас, малята, вклали багато праці, творчості, любові. Чи подобаються вам ці книжки? Які книжки є у вас дома? Де вони зберігаються? А тепер ви отримаєте бібліотечні книги на свій формуляр і через тиждень обов’язково їх повернете назад до бібліотеки. Записують і повертають книги на абонементі.


V. Закріплення вивченого матеріалу.
Давайте нагадаємо правила користування бібліотечними книгами. Щоб правила не забувались у нас в бібліотеці є такий великий плакат «Права і обов’язки читачів» (Діти по черзі читають пункти плакату). Обіцяєте виконувати ці правила


VІ. Підсумок уроку.
Ось і завершилась наша мандрівка чарівним книжковим містом. Ви побачили, як багато книг в бібліотеці, узнали, що книжки стоять на поличках стелажів, роздивились книжкові виставки, нагадали бібліотечні правила, отримали книжки. Що ж вам сподобалось в нашій мандрівці? До нової зустрічі.

Лозуватська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
Бііліотечний урок

у 1 класі


Тема : Твій друг – книга.

Бібліотекар

Галат А.В.

2013


Твій друг – книга.
Мета: познайомити учнів із структурою книжки; розвивати художній смак
учнів, збагачувати їх словниковий запас; виховувати бережливе ставлення до книжки.

Обладнання: стелаж із різними книжками, таблички з назвами структурних
частин книжки; ілюстрації до народних казок.

Хід уроку



І. Організація учнів.

ІІ. Вступ до уроку.
Загадка: Сама мовчить, а всіх вчить. (Коротка бесіда про книгу по змісту загадки: чому мовчить і як мовчки вчить).

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.
Сьогодні ми з вами повинні познайомитись з книгою ближче та з тими, хто працює над її створенням, робить її красивою, привабливою для малюків.
Робота з виставкою на стелажі.
На виставці книги сучасні та вже відомі учням, казки народні та авторські.

  1. Чи подобаються вам книжечки на виставці?

  2. А яку б книжку ви взяли б читати першою? Чому?

  3. Повідомити про тематику книжечок на виставці.(Після знайомства із виставкою, сказати, що ми ще до неї повернемось).

ІV. Вивчення нового матеріалу.
1. Письменник.
Хто пише зміст книжки?
Так, основним творцем книги є автор або письменник. Ця головна людина, без якої взагалі не було б книжок. (На прикладі книжки з виставки бібліотекар показує учням, де пишеться ім’я, прізвище автора книги).
2. Заголовок.
Але перше на що звертається дитяча увага – це заголовок, назва книги. Чим цікавіша та влучніша назва у книжки, тим вам її хочеться швидше прочитати. На книжці назва пишеться зверху великими, яскравими буквами, які б привернули увагу читачів (показати кілька назв книг з виставки).
3. Ілюстрації.
А чи цікавою була б дитяча книжка без малюнків? Коли ви берете до рук книжечку, то обов’язково переглядаєте малюнки. Вони вам допомагають уявити про що зміст книжки. А що ж означає слово „ілюстрація” ми дізнаємось з довідкового бюро: Ілюстрація – малюнок, який розкриває і поглиблює зміст тексту.
Промовте це слово по складах та запам’ятайте його. Воно означає „малюнок”.
4. Обкладинка.
Що таке обкладинка? (учні відповідають з власного досвіду та міркувань) Бібліотекар корегує відповіді та доповнює, які бувають обкладинки та демонструє на прикладі книжок з виставки види обкладинок (м’яку, тверду).
5. Корінець. Сторінки.
Книга має сторінки, на яких пишеться сам зміст книжки та ілюстрації. Як же кріпляться сторінки між собою та до обкладинки? (міркують учні). Бібліотекар демонструє на книжці з виставки місце кріплення сторінок та обкладинки, називає термін „корінець” (Структуру книжки бібліотекар вивішує на дошці на табличках: письменник, заголовок, ілюстрація, обкладинка, сторінки, корінець).
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Гра „Вибери книжку”. Учень підходить до стелажа, вибирає книжечку і показує, де пишеться ім’я автора, читає заголовок книжки, демонструє ілюстрації, показує сторінки та місце кріплення. (кілька учнів).
2. „Ілюстрована вікторина”.
Перевіримо, як ви полюбляєте книжечки, а особливо ті, в яких є цікаві казки.
Гра „Відгадай, з якої казки ілюстрація?”
(Бібліотекар показує ілюстрації, а учні відгадують).
3. Робота над оповіданням „Любіть книгу!”.
Після читання бесіда:

  • Як ставився Василько до книжки?

  • Як він читав книжку?

  • Який сон йому приснився?

  • Чи добре було Василькові уві сні?

  • До якої думки він прийшов після цього?

Висновок: Книгу треба берегти і любити.
4. Літературна сторінка про книгу.
- Щоб ви порадили своїм сестричкам, братикам, друзям? Як ставитись до книжки?
То ж хай і у вашій сім’ї буде так, як пише поетеса Наталка Поклад:
Книжка в тата,
Книжка в мами,
Книжка в мене,
І в Світлани,
З книжкою малий Тарас –
Книжковечір нині в нас.
Учень 1. Як краплин у Дніпрі,
Як зірок угорі,
Як листви на гіллі –Скільки книг на землі!Є легкі і важкі
На полицях, в столі –
Наші друзі – книжки.
Учень 2. В мене є книжок багато –
І новенькі, і старі.
Я піду до школи з татом,
Всі книжки віддам сестрі,
Хай вона сама читає
Про Лисичку й Журавля,
Хай вона тепер узнає,
Як багато знаю я.
Робота над прислів’ями.

Книга – міст у

усе знати

Книгу читай,

світ знань.

Книгу читати -

розуму набирай.

(Скласти прислів’я та пояснити зміст).

VІ. Підсумок уроку.

  1. Чи цікавий був урок?

  2. Що ви дізналися про будову книжки?

  3. Як треба відноситись до книг?


Лозуватська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
Бііліотечний урок

у 1 класі


Тема : Газети та журнали для дітей.

Бібліотекар

Галат А.В.

2014


Газети та журнали для дітей.

Мета: розширити уявлення учнів про дитячу періодичну пресу, зокрема дитячі журнали; ознайомити з термінами „періодика”, „періодичний”, „редактор”, „тираж”, „номер”, „примірник”, спонукати до систематичного перегляду дитячої періодики.

Обладнання: вирізки з журналів, підшивки журналів.

Хід уроку
І. Організація учнів.

ІІ. Вступ до уроку.

Колективний розгляд виставки-журналів - Чим відрізняється сьогоднішня виставка від усіх попередніх? Які журнали представлені на ній? Хто з вас вже подав на виставку цей журнал? Яка назва журналу? Кому з вас, діти, виписують цей журнал? (Такі запитання ставлять почергово до всіх представлених на виставці журналів).

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.

Всебічний аналіз окремих журналів.
Які журнали ви, дітки, принесли на урок? Кому з вас батьки виписують дитячий журнал? Яка його назва? Кого зацікавив цей журнал? Давайте всі разом його переглянемо.
Журнал переглядають колективно у такому порядку: розглядають обкладинку, на ній виділяють усі написи. Звертають увагу на номер журналу, рік видання, хто і де видає журнал, кому призначений. Усі вихідні дані журналу кожен учень шукає у своєму екземплярі й при потребі відповідає на запитання вчителя типу: Який номер журналу ти приніс? Після цього журнал розглядають посторінково. Демонструють малюнки, фотографії, зачитують окремі матеріали. Діти в разі необхідності знаходять відповідний матеріал за вказаними вчителем ознаками. Звертають увагу на терміни „періодика”, „періодичний”, „редактор”, „тираж”, „номер”,„примірник”. Ці дані знаходять на сторінках обкладинки.
Скільки номерів журналу виходить на рік, якщо написано, що журнал щомісячний? У кого з вас є дванадцятий номер журналу? Яка його назва?

Узагальнююча бесіда за матеріалами журналу.
Що й кому журнал розповів про себе? Чим його зацікавив? Що привернуло вашу увагу на сторінках журналу? Який з творів ви хочете прочитати? Чому? Чи траплялися вам на сторінках журналу знайомі прізвища поетів, письменників? Які? Чи є дописи, статті журналістів? Прочитайте їх назви. Які матеріали з журналу ви читали вдома? (при необхідності окремі діти читають у класі) Про що ви з них довідались? Чи є в журналі ігрові завдання, книжки-саморобки? На якій сторінці журналу вміщений цей матеріал?

ІV. Вивчення нового матеріалу.
а) Розповідь учителя:
Сьогодні, діти, ви дізналися, що журнал – це періодичне друковане видання, яке містить різноманітні твори, ілюстрації, фотоматеріали. А ви знаєте, що перші журнали в Європі з’явилися в другій половині ХVІ століття? Перші журнали на Україні вийшли на початку ХІХ століття У світі безліч різноманітних журналів. За читацьким призначенням розрізняють журнали для жінок, молоді, дітей...
Журнал за зовнішніми ознаками нагадує книжку. У нас на Україні видаються різноманітні журнали спеціально для дітей. Це „Малятко”, „Барвінок” , „Дзвіночок”, „Зернятко”, „Соняшник”, „Комарик” та ін. Кожен із журналів має свого читача. Однак не може кожна сім’я виписувати всі журнали, а лише один або кілька. Томі виписують журнали і бібліотеки.
б) Бесіда:
- З якими журналами ви ознайомились у бібліотеці? За який рік ви просили видати вам журнал? Які номери журналу ви розглядали? А хто з вас переглядав журнали за минулий рік чи попередні роки? Вони були представлені окремими номерами чи бібліотекар видав вам підшивку журналів? Як ви вважаєте, для чого підшивають усі номери журналів за один рік? А чи є у вас вдома підшивка журналів?
Добірка річного комплекту журналу.
Більшість із вас, дітки, принесли журнал... Давайте біля дошки виставимо всі його номери за порядком. Поставте перший номер, другий, третій... Який з номерів відсутній? Які ще не вийшли? Чому ви так вважаєте? Які з номерів повторюються? Давайте їх вилучимо. То скільки номерів цього (одного) року ми дібрали? І якщо ми доповнимо їх такими, яких не вистачає, і підшиємо, то що при цьому вийде, дітки?

V. Підсумок уроку.
Назвіть дитячі газети і журнали які ви знаєте?
Які дитячі газети і журнали ви виписуєте?
Поясніть значення слів :„періодика”, „періодичний”, „редактор”, „тираж”, „номер”,„примірник”.

Лозуватська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів

Бііліотечний урок

у 2 класі

  1   2   3   4   5   6   7   8   9


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка